beantwoord

Gebrek aan in- en uitcheckpalen op Station Schiedam Centrum

Op perron 2/3 van Station Schiedam Centrum stonden tot een paar maanden geleden een paar in- en uitcheckpalen. Heel handig! Helaas zijn ze verwijderd. Er zijn onderaan de trap geen andere palen voor in de plaats gekomen. Alle mensen (en dat zijn er erg veel!) die overstappen naar de metro moeten nu uitchecken bij de palen bij spoor 1. Gevolg: botsende reizigersstromen en vergeten in- of uit te checken. Waarom plaatst u niet ook onderaan de trap naar spoor 2/3 in- en uitcheckpalen?
Bijkomende vraag: waarom niet overal de palen op dezelfde plaats? In Schiedam staan ze bijvoorbeeld alleen onderaan de trap, op station Den Haag Laan van NOI staan ze alleen op de perrons. Onlogisch en verwarrend.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 27 juli 2015, 13:16

Hoi Miko,

Ik heb zojuist gebeld met een collega van NS Stations. Zij wist mij te vertellen dat er in de stationshal diverse paaltjes staan, aan zowel de voor- als de achterzijde. Het paaltje dat nu bij spoor 1 staat, is daar geplaatst voor (met name) de mensen die van rechts vanuit RET komen. Dit zouden niet zoveel mensen per uur moeten zijn.

Jij hebt het echter over mensen die van NS náár de metro willen. Het is echter zo dat behalve het paaltje waaraan jij refereert, er nog meer opties zijn. RET heeft namelijk opties binnen en buiten het NS-gebied. Je kunt dus ook rechtsaf vanaf spoor 1, en dan uitchecken bij NS en het RET-gebied binnengaan.
Bekijk origineel

42 reacties

Welkom op ons serviceforum Miko. Ik kan me voorstellen dat het verwijderen van de incheckpalen de prettige reiservaring niet bevordert. Ik vraag mijn collega's van stationsbeheer wat de reden is van het verwijderen van de incheckpalen. Over het algemeen staan incheckpalen op de perrons op de stations waar veel overstappers zijn, bij kleinere (sprinter-)stations staan de incheckpalen vaak bij de ingang van het station.
Bij station Schiedam zijn er veel overstappers vanwege de metro....
Reputatie 1
Badge
Lijkt mij-maar ik ken de details niet-dat is een stap is om het NS deel net als de RET te gaan bepoorten.
Over het algemeen staan incheckpalen op de perrons op de stations waar veel overstappers zijn, bij kleinere (sprinter-)stations staan de incheckpalen vaak bij de ingang van het station.
Als vuistregel is het eerder precies andersom. Bij kleine sprinterstations zijn vaak palen op het perron te vinden, bij grote intercitystations ligt doorgaans de stationshal/tunnel/passerelle binnen de OV-chipkaartzone, juist om het overstappen zo min mogelijk te belemmeren.
Jan lult ook maar wat. mensen stappen toch niet over in Utrecht of Rotterdam...
Op Schiedam Centrum staat 1 uitcheckpaal en bij beide uitgangen staan 2x 7 uit/incheck poortjes. De palen op de perrons zijn weg gehaald omdat in de toekomst alleen via de in en uit gangen kan worden uit/ingecheckt.
Beste Jan NS, weet je al meer? De meeste reageerders hierboven kennen de situatie ter plekke niet goed denk ik. Je kunt namelijk binnen het gebied van de NS-poortjes overstappen naar de metro. Zou het echt zo zijn dat er in de toekomst alleen via de in- en uitgangen in- en uitgecheckt kan worden dan:
- zouden álle palen bij alle perrons zijn weggehaald, niet slecht bij één perron,
- zou de complete hal verbouwd moeten worden om te voorkomen dat men rechtstreeks naar de metro kan overstappen.

Ik ben benieuwd naar de reactie van NS!
Ik ken de situatie op Schiedam Centrum wel hoor. Ik kom uit Schiedam. Waar jij uitstapt zijn de poortjes van de RET die komen uit op spoor 1. De situatie op Schiedam Centrum gaat helemaal veranderen omdat ook de Hoekse lijn in handen van de RET komt. Dan komen spoor 1 en 2 voor rekening van de RET. Gereed in 2017.
"Leuk" dat de RET de Hoeklijn gaat overnemen. Heel "gunstig" voor NS-abonnementshouders: die moeten dan voortaan betalen als ze naar Vlaardingen en verder gaan. Zo wordt je kaart steeds minder waard!!
Reputatie 4
Badge
Ik ken de situatie op Schiedam Centrum wel hoor. Ik kom uit Schiedam. Waar jij uitstapt zijn de poortjes van de RET die komen uit op spoor 1. De situatie op Schiedam Centrum gaat helemaal veranderen omdat ook de Hoekse lijn in handen van de RET komt. Dan komen spoor 1 en 2 voor rekening van de RET. Gereed in 2017.

De toekomstige metro's uit Hoek van Holland / Vlaardingen zullen direct het huidige metrostation inrijden. Zie http://hoekselijn.stadsregio.nl/schiedam.

Wat er met spoor 1 en 2 gaat gebeuren weet ik niet. Door de RET zullen ze niet gebruikt gaan worden. Misschien zullen ze een tijd niet door reizigerstreinen gebruikt gaan worden, omdat de aansluitingen rond Rotterdam Centraal en richting Delft niet optimaal zijn om tussen Schiedam en Rotterdam alle 4 sporen te gebruiken.
Beste Hennie72,
Helaas, ik heb het helemaal niet over spoor 1 .... het gaat mij om spoor 2/3, waar de treinen uit Den haag aankomen. Overigens is het wel apart dat je bij spoor 1 wel heel makkelijk kan uitchecken bij de RET, en inchecken bij de NS. Op de terugweg gaat dat dus een stuk moeilijker.
In plaats van raden naar redenen lijkt het me handig het antwoord van NS af te wachten. Misschien is het wel heel simpel: de ene afdeling heeft ze weggehaald van spoor 2/3, de andere is vergeten ze onderaan de trap te plaatsen.
Waar blijft de reactie van Jan NS?
Reputatie 4
Badge
Volgens http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2015/03/poortjes-eerder-in-gebruik.html komen de poortjes in Schiedam Centrum in oktober 2015 helemaal in gebruik.

Het blijft natuurlijk wel interessant om te zien hoe de overstap naar de metro wordt. Krijg je dan op spoor 1 en in de stationshal 2 poortjes achter elkaar? Of zou de NS hier een cico paal neerzetten?

Wat misschien een oplossing voor je probleem is, als er bij elk RET poortje dat op het "afgesloten" NS gebied uitkomt een NS cico komt te staan.
De melding die we nu hebben is dat er in het verleden wellicht mobiele in- en uitcheckpalen hebben gestaan. Ik kon namelijk niet achterhalen dat daar paaltjes zijn weggehaald de afgelopen tijd. Mocht er meer info beschikbaar komen, zal ik dat uiteraard delen.
Daar hebben we weer weinig aan, TS constateert dat er palen zijn weggegaan . Maar ja niemand weet dat dus blijkbaar, wellicht zijn de palen vanzelf weggelopen....

Hebben jullie wel doorgegeven dat het daar vastloopt en dat het wellicht handiger is om toch maar paaltjes te plaatsen ?
Het is inderdaad wat summier, hoop op korte termijn met meer info te komen.
Beste Bart, er hebben op dat perron nooit mobiele palen gestaan. Er stonden twee of drie vaste. Deze zijn een paar maanden geleden weggehaald, ik weet niet precies meer wanneer. Twee palen onderaan de trappen zijn in ieder geval dringend noodzakelijk. Waarom gaat iemand van NS er niet eens kijken in de spits?
Ik reis dagelijks naar Laan van NOI in Den Haag. Daar zijn op de perrons juist extra palen bijgeplaatst. Op station Schiedam is het denk ik nog drukker: dus kom op, doe er wat aan! Ik wacht je verdere berichten af.
Beste Bart, ik heb vandaag nog eens goed gekeken. Er staan op dit perron vijf restanten van ontmantelde in- en uitcheckpalen.
Dat zou toch aanwijzing genoeg moeten zijn dat er palen zijn weggehaald.
Ik sluit me bij Miko aan.
- Erg onhandige locatie van de enige 2 uit-check palen als je overstapt van trein naar metro.
- In de spits is het bijna niet te doen.
- De palen staan er nog, maar zijn een aantal maanden geleden ontmanteld.
- Als je er dagelijks moet zijn vergeet je wel eens uit te checken. En echt wel vaker dan 3 keer in 1 jaar (het max. aantal keren dat je terug mag vragen).
Suggestie: palen bij elk perron onder aan de trap of boven net voor de trap zoals op vele andere (overstap)stations.
Graag spoedig een oplossing.
Toch begrijp ik de problemen niet helemaal:
Als je op spoor 1 uitstapt, kun je boven meteen naar de metro. Daar staan 2 palen, één voor NS en één voor RET. Kom je van de andere perrons, dan moet je eerst naar beneden, langs de uitgang, uitchecken en meteen naar links de metro in, met de poortjes. Prima te doen en ook niet om te vergeten, want anders kom je er niet in. Wie vanaf spoor 5 naar beneden gaat, vindt beneden meteen TWEE palen, zo gepiept. Dus mensen, wát is dan het probleem?
Beste jvdmeer,
lees de posts hierboven: het gaat om spoor 2/3 waar je noch op het perron, noch in de gang in- en uitcheckpalen vindt. Alle mensen die daar uit de richting Den Haag aankomen en die met de metro willen moeten het doen met de palen onderaan spoor 1.

Beste NS-ers, ik doe zelf webcare bij de overheid en vind het wel grappig om te zien hoe het met deze vraag gaat. Eerlijk gezegd hoeven vraagstellers bij ons nooit zo lang op een antwoord te wachten ... :)
Ik blijf hopen op een positieve reactie!
Bedankt voor jullie opmerkingen weer, die staan hier genoteerd. Ik heb helaas nog geen nieuws te melden wat betreft de paaltjes op Schiedam Centrum.
Iemand moet toch weten waarom ze zijn weggehaald ?
Bedankt voor jullie opmerkingen weer, die staan hier genoteerd. Ik heb helaas nog geen nieuws te melden wat betreft de paaltjes op Schiedam Centrum.

Dat zei Bart ook al 2 weken terug, dus 2 mensen van NS krijgen geen info over paaltjes die weggehaald worden op hun eiegn station......
Oei, ik heb geloof ik wel een moeilijke vraag gesteld! Ik blijf hopen op een antwoord.

Reageer