beantwoord

gebruik tyfoon Hoorn

• 10 januari 2020
  • 19 reacties
  • 567 Bekeken

Bij de overweg op de Maasweg in Hoorn gebruikt de machinist regelmatig de tyfoon. Deze overweg ligt direct aan het eind van het station HNK. De reden is waarschijnlijk dat de trein pas kan vertrekken bij groen terwijl de bomen dan al langere tijd dicht zijn. Als gevolg passeren voetgangers onder de bomen met toeteren als gevolg. Wordt dit in de materiaalagenda genoteerd en welk gevolg wordt eraan gegeven. M.a.w. worden deze gebeurtenissen samengeteld en beoordeeld welke tegenmaatregelen moeten worden genomen.

icon

Beste antwoord door Edwin 10 januari 2020, 12:39

In de materieelagenda wordt dit niet genoteerd. Daar wordt alleen de typhoontest in afgetekend. 

Als u ziet dat er geregeld mensen tussen de gesloten overwegbomen door gaan, is het misschien aan te raden om ProRail een berichtje hierover te sturen. Die kunnen dan hun Incidenten bestrijding een controle laten uitvoeren (al dan niet icm politie).

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Dit kan/wordt inderdaad gemeld. Op basis van de meldingen kan er dan op worden ingezet. Enerzijds een onderzoek (kan de situatie anders), anderzijds handhaving (door NS/ProRail/Politie)

Reputatie 7
Badge

In de materieelagenda wordt dit niet genoteerd. Daar wordt alleen de typhoontest in afgetekend. 

Als u ziet dat er geregeld mensen tussen de gesloten overwegbomen door gaan, is het misschien aan te raden om ProRail een berichtje hierover te sturen. Die kunnen dan hun Incidenten bestrijding een controle laten uitvoeren (al dan niet icm politie).

Reputatie 5

De overweg sluit veel te vroeg ten opzichte van het sluiten van de deuren / vertrekken van de trein. Als de overweg gelijk met de deuren van de trein zou sluiten zou dat het onder de bomen door lopen niet langer uitlokken. Dat er even een signaaltje gegeven wordt is al een gewoonte geworden.

Het is niet echt handig dat de deuren van de trein vaak nog open staan als de overweg al gesloten is. Even iets betere op elkaar afstemmen en geen overtredingen uitlokken.

Reputatie 7
Badge

Deuren mogen pas worden gesloten als het sein veilig staat. Sein komt pas veilig als overweg gesloten is. 

Dat is geen overtreding uitlokken, dat zijn gewoon mensen die zich niet aan verkeersregels willen houden.

Reputatie 5

Deuren mogen pas worden gesloten als het sein veilig staat. Sein komt pas veilig als overweg gesloten is. 

Dat is geen overtreding uitlokken, dat zijn gewoon mensen die zich niet aan verkeersregels willen houden.

Als er situaties zijn die bepaald gedrag uitlokken moet je nooit koste wat kost gaan proberen te handhaven en zeggen dat mensen zich niet aan de regels willen houden maar de regels aanpassen. Regels waar geen steun voor is zullen altijd overtreden worden. 

Ik heb meermaals gezien dat pas bijna 1 minuut na het sluiten van de overweg gefloten werd en de  deuren gesloten. Het is vaak niet zo dat het sluiten in het schot valt (het op veilig springen van het licht) want dan zou de trein 20 seconden na het volledig sluiten van de overweg toch moeten kunnen vertrekken.

Reputatie 4

Klinkt alsof er zo’n aftelklok nodig is zoals die ook in Hilversum gebruikt wordt. Daar hadden ze precies hetzelfde probleem met de spoorwegovergang die ernaast ligt, dat ie al heel lang van te voren dicht was.

Dat noemen ze inderdaad een afteller, die al op meerdere stations geinstalleerd zijn.

Badge

Als er situaties zijn die bepaald gedrag uitlokken moet je nooit koste wat kost gaan proberen te handhaven en zeggen dat mensen zich niet aan de regels willen houden maar de regels aanpassen. Regels waar geen steun voor is zullen altijd overtreden worden. 

Ik heb meermaals gezien dat pas bijna 1 minuut na het sluiten van de overweg gefloten werd en de  deuren gesloten. Het is vaak niet zo dat het sluiten in het schot valt (het op veilig springen van het licht) want dan zou de trein 20 seconden na het volledig sluiten van de overweg toch moeten kunnen vertrekken.

Dus je wilt nu aanpassingen gaan maken aan systemen omdat mensen zich simpelweg niet aan regels kunnen houden omdat ze geen geduld meer hebben.

Ga je dan ook pleiten om overal de verkeerslichten sneller op groen te laten springen in het hele land want dat is eigenlijk een soortgelijke situatie.

Kom op zeg, die mensen die nog snel onder/langs spoorwegbomen gaan spelen gewoon met hun leven. Er kan ook zomaar een trein vanaf de andere kant aankomen waar men niet op rekent.

Reputatie 7
Badge +3

Dus je wilt nu aanpassingen gaan maken aan systemen omdat mensen zich simpelweg niet aan regels kunnen houden omdat ze geen geduld meer hebben.

Ga je dan ook pleiten om overal de verkeerslichten sneller op groen te laten springen in het hele land want dat is eigenlijk een soortgelijke situatie.

Als blijkt dat dat er toe leidt dat minder mensen door rood rijden moet je dat zeker overwegen.

Kom op zeg, die mensen die nog snel onder/langs spoorwegbomen gaan spelen gewoon met hun leven. Er kan ook zomaar een trein vanaf de andere kant aankomen waar men niet op rekent.

Precies de reden om er alles aan te doen om te voorkomen dat mensen dit doen.

Reputatie 7
Badge

Ik begin me af te vragen waarom we dan in vredesnaam nog ergens regels voor hebben.

Ik bedoel…...een kaartje kopen kan ook heel wat moeite kopen, waarom zou je dat doen?

Ik heb vandaag de schrik van m'n leven gehad doordat een vent bij Holendrecht 4 sporen overstak, maar ik begrijp nu dat die man alleen maar naar de overkant wilde en niet de onderdoorgang wilde gebruiken. Het is dus de schuld van Prorail en het GVB dat ze daar die sporen hebben neergelegd.

Ik kap er mee.

========================================================================

De maatschappij verhard op veel punten en hetgeen @Edwin schrijft staat niet los van hoe onze maatschappij erover denkt. Men wil niets van regels weten, maar als het fout gaat, is de wereld te klein. 

Ik ben dan HC, maar ik schrik me al een ongeluk als iemand besluit uit eigen initiatief sporen over te steken. Laat staan een machinist, die aankomt met een enorme snelheid.

Dat een overweg korter dicht zou kunnen door bv een afteller, ben ik absoluut voorstander van. Mensen die altijd haast hebben, daar kan en wil ik niets mee. Regels heb je binnen een maatschappij nodig, maar als men er niet naar wil handelen, waar kan je dan als maatschappij dan nog op bouwen?

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, dat is in elk geval niet zoals ik mijn post bedoeld heb. Natuurlijk is dat niet de schuld van ProRail en het GVB.

Ik zie het meer als een maatschappelijk vraagstuk. “Had-ie zich maar aan de regels moeten houden" vind ik meestal te makkelijk. En daar heb je als machinist die zoiets meemaakt ook helemaal niks aan, lijkt me.
Als er middelen zijn om meer mensen ervan te weerhouden zulke regels te overtreden, moet je die altijd overwegen. Waarom zou je anders überhaupt spoorbomen en hekken hebben?
En natuurlijk spelen kosten e.d. daar een rol in. Maar om het bij voorbaat af te schieten lijkt me ook niet de bedoeling.

Badge +3

Ligt aan de reden van dat tyfoneren.

Als dat is om mensen die oversteken te laten schrikken die denken “de trein staat er nog met de deuren open dus die gaat echt geen meter rijden, en vanaf de andere kant zie ik niets aan komen” dan is dat prima natuurlijk. Hoe meer hoe beter, want heel de dag boetes uitdelen zal ook niet gebeuren.

Probleem is dus inderdaad hoe mensen reageren op een gesloten (voetgangers)overweg/pad terwijl ze (denken te) weten dat die trein er voorlopig nog wel staat.. Dat moet dus opgelost worden, zoals in Hilversum?

In het najaar/winter (gladde sporen) werken de stop-door schakelingen vaak ook anders (niet zozeer van toepassing op Hnk als het een sprinter is die daar begint). Allemaal voor de veiligheid, maar oh zo lastig voor de reizigers.

Reputatie 4

En wachten tot iemand op volle snelheid wordt geraakt door leg mat of goederentrein.
Waarom als trein er nog staat met de deuren kan er prima naast nog trein op volle snelheid langs komen.
En die zie je dan wel maar dan te laat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de situatie op station Hoorn Kersenboogerd niet maar op zoek naar wat plaatjes/filmpjes kwam ik ook een filmpje tegen van een dergelijke situatie op station Hoorn. Een man met een racefiets die nog even voor een vertrekkende trein langs wil en daarbij nog om een hekje heen het perron afklautert (de overwegboom heeft al van die “spijlen” eronder zodat je er niet onderdoor kan) en na de eerste typhoon klanken nog bijna lijkt door te willen lopen. Je vraagt je toch waar het verstand van zo iemand zit.

https://onswestfriesland.nl/2016/nieuws_hoorn/wielrenner-ontsnapt-net-aan-wegrijdende-trein-hoorn/

Reputatie 4

Ik ken de situatie op station Hoorn Kersenboogerd niet maar op zoek naar wat plaatjes/filmpjes kwam ik ook een filmpje tegen van een dergelijke situatie op station Hoorn. Een man met een racefiets die nog even voor een vertrekkende trein langs wil en daarbij nog om een hekje heen het perron afklautert (de overwegboom heeft al van die “spijlen” eronder zodat je er niet onderdoor kan) en na de eerste typhoon klanken nog bijna lijkt door te willen lopen. Je vraagt je toch waar het verstand van zo iemand zit.

https://onswestfriesland.nl/2016/nieuws_hoorn/wielrenner-ontsnapt-net-aan-wegrijdende-trein-hoorn/

Hij wou volgens mij zelfmoord plegen  nnaar bedacht zich nog even.

Bij de overweg op de Maasweg in Hoorn gebruikt de machinist regelmatig de tyfoon. Deze overweg ligt direct aan het eind van het station HNK. De reden is waarschijnlijk dat de trein pas kan vertrekken bij groen terwijl de bomen dan al langere tijd dicht zijn. Als gevolg passeren voetgangers onder de bomen met toeteren als gevolg. Wordt dit in de materiaalagenda genoteerd en welk gevolg wordt eraan gegeven. M.a.w. worden deze gebeurtenissen samengeteld en beoordeeld welke tegenmaatregelen moeten worden genomen.

Ik zou eens naar Duitsland gaan als ik jou was. De wachttijden hier in Nederland voor de spoorbomen zijn een lachertje vergeleken met die in Duitsland.

Badge +3

Zie reactie (en filmpje) van @Momo.

Overwegen die (te) lang dicht zijn lokken dat wel uit

Want die trein staat gewoon stil en van seinen hebben we geen benul, en de MCN ziet me wel toch met mijn capriolen (incl. fiets)?

Nee mafkees, ze vertrekken dus opzouten met je fiets. Anders krijg je een blauw/geel oog (of ding in je oog) en dat wil je liever niet!

Reputatie 7
Badge +3

Het is makkelijk vergelijkingen met andere landen te maken, maar dat doet er in dit soort zaken helemaal niet toe. Er zijn gewoon mensen die zo ongeduldig zijn dat ze niet even een paar minuten kunnen of willen wachten, zolang duurt het toch ook weer niet. En als je zoals in het geval van Kersenboogerd voor de overgang moet wachten terwijl de trein er al staat dan ben je gewoon te laat van huis weggegaan. Punt uit. Eigen schuld als je dan de trein niet haalt. 

Zo zijn er ook mensen die te lui zijn om, zoals in het voorbeeld wat Edwin geeft, een onderdoorgang te gebruiken en dan maar even over de sporen gaan lopen.  Zelf heb ik eens een zelfde iets gezien bij Delft Zuid (nu Campus) waarbij een jongen met een skateboard ook even de 2 sporen daar overstak ipv de trappen te nemen. Er stond toen geen trein maar er kwam er wel eentje nog geen minuut later voorbij sjezen. Ik was toen eerlijk gezegd te verbaasd om er op het moment dat hij doodgemoederd een meter van mij vandaad het perron weer op kwam iets van te zeggen.

Reageer