beantwoord

gebruik van papieren E-tickets

Gisteren heb ik gebruik gemaakt van een E-ticket.
Dat werd aangeboden via Kruidvat voor € 16.50 vrij reizen buiten de spits.
Bij het verlaten van het station beneden gebruik je dan je ticket om de poortjes te openen.
Tot mijn schrik gebeurde dat niet en kwam ik niet buiten. Het was kwart over twaalf in Hoofddorp.
Ik heb mijn gewone ov-kaarten altijd bij me, dus besloot ik daarmee een poortje te openen. Ik kreeg wel een waarschuwingssignaal maar kon naar buiten.
Thuis even controleren, blijkt dat die actie me een tientje heeft gekost, ondanks het feit dat ik vanaf het station naar buiten ging, dus geen gebruik maakte van een trein.
Het reizen met E-tickets van derden krijgt zo iets spannends, en hoe krijg ik nu mijn tientje terug. Want dat is gebruikt om het poortje open te maken en dat vind ik een beetje aan de dure kant.....
icon

Beste antwoord door Momo 6 februari 2019, 22:44

Zo'n poortje is te herkennen aan het "scan ticket" symbool en heeft op de plek waar je je OV-chipkaart of e-ticket aanbied glas waaronder de scanner zit. Het is vaak het brede poortje voor rolstoelen.

Wanneer zo'n poortje ook niet open gaat met een e-ticket kun je hulp vragen via de informatiezuil (of een NS medewerker als die op het station aanwezig is).

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Hoi travellingJohn,

Vervelend dat je met je E-ticket de poortjes niet kon openen.

De klantenservice kan je helpen de € 10,- retour te krijgen. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook,
Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.
Reputatie 6
Badge
Waren er meerdere poortjes? Met een e-ticket kun je niet door alle poortjes, maar alleen door het poortje waar dat op aangegeven staat.
Reputatie 7
Badge +2
Zo'n poortje is te herkennen aan het "scan ticket" symbool en heeft op de plek waar je je OV-chipkaart of e-ticket aanbied glas waaronder de scanner zit. Het is vaak het brede poortje voor rolstoelen.

Wanneer zo'n poortje ook niet open gaat met een e-ticket kun je hulp vragen via de informatiezuil (of een NS medewerker als die op het station aanwezig is).
Reputatie 2
Momo schreef:

En ter verduidelijking met plaatjes.
Op een poortje met barcode zie je ook nog op het display een streep staan met daaronder "Scan Ticket"
Bij een poortje zonder mogenlijkheid staat alleen het woord inchecken/uitchecken

Mag ik de bovenstaande plaatjes gebruiken om dit op papier over een aantal senioren uit te strooien op een flyer? Ik maak bij onze seniorenvereniging een inlegvel bij de maandelijks verschijnende Nestor. Ik gebruik nog de oude naam, tegenwoordig heet het KBO-PCOB tijdschrift, een landelijke uitgave die hoort bij het abonnement van deze grote landelijke senioren-vereniging.
Wat senioren vaak nog missen is informatie op papier. Dat maakt ook dat een aantal liever met een papieren ticket reizen tot iemand ze heeft laten meemaken dat een ov-kaart wel super gemakkelijk is. Maar dan verliezen ze het overzicht omdat de meesten toch niet zo digitaal-minded zijn als we in Nederland wel denken.
Mijn strategie is dat je dit soort zaken eerst concreet moet maken in je eigen omgeving. Als mensen ernaar gaan vragen, kun je het in een groter geheel aandragen.
Uiteindelijk zou een mooie NS special uitgave voor senioren wel een mooi project zijn.

Als voorbereiding daarop ben ik vaker op stap gegaan zonder de mobiel bewust te gebruiken om te kijken wat je overkomt als je de trein pakt en hoe je je informatie vindt op borden en door te vragen. Met de mobiel achter de hand kun je dan vaak zien wat er gebeurt of wat je mist.
Hiervoor zou je een senioren-reisgroep in het leven kunnen roepen die consequent twee keer in de week de trein pakken en hun ervaringen willen delen.

Maar zoals jullie reageren en me van informatie voorzien, dat is top.
Dat is geen probleem travellingJohn. Je kunt deze afbeeldingen prima gebruiken voor een artikel!

Reageer