beantwoord

Geen fiets mogen stallen in stalling Jaarbeursplein Utrecht

Reputatie 6
Badge +1
  • Super user
  • 1306 reacties
Bij station Utrecht Centraal is een grote fietsenstalling waarbij je voor max.24 uur gratis kan stallen met je OV-pas. Stalling is gebouwd door ProRail/NS/gemeenteUtrecht. Ik ben treinforens op traject Utrecht-Lunetten en Hilversum en sinds de nieuwe dienstregeling kost het evenveel tijd om te fietsen tussen Lunetten en Utrecht centraal. Vandaag mocht ik voor de 2e keer in korte tijd mijn fiets niet stallen in stalling Jaarbeursplein. Reden: te weinig plek, alleen abonnementshouders en bezoekers Stadskantoor mochten nog hun fiets stallen. Daar sta je dan, voor de 3e keer in 4 dagen zul je je trein missen en weer te laat komen. De andere 2x vielen er een aantal treinen uit bij Lunetten. Reden om vandaag dus te gaan fietsen naar Utrecht Centraal. Waar kan ik een klacht indienen over deze willekeur? Dat abonnementen voor gaan snap ik, maar waarom mogen treinforensen niet stallen in een stationsstalling en bezoekers van een kantoor wel?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 februari 2017, 15:28

Update: Zoals je zelf ook al hebt aangegeven, MoDe, kan het in de Jaarbeursstalling behoorlijk druk zijn. De medewerkers zijn met een bepaalde marge hierover geïnformeerd en kunnen hierop acteren door een bord op te hangen en mensen die binnenkomen tegen te houden. De uitzondering zijn jaarabonnementhouders, die mogen hun fiets in de stalling plaatsen. Volgens mij was er ook weinig verwondering over deze uitzondering, maar meer over de stadskantoorbezoekers.

De bezoekers van het stadskantoor zijn een wezenlijk andere groep, omdat zij kort in het stadskantoor moeten zijn en ook een brief bij zich hebben met een afspraakbevestiging. In overleg met het stadskantoor is besloten dat zij, op drukke momenten, hun fiets mogen plaatsen in de ruimte die op dat moment vrij is. Deze ruimte is de plaats waar de OV-fietsen staan. Op de drukke momenten is deze ruimte leeg, omdat alle OV-fietsen dan uitgeleend zijn. Op vertoon van de brief met de afspraak mogen zij hier hun fiets plaatsen voor 15/30 minuten (de gemiddelde duur van een afspraak). Deze ruimt wordt dan vóór 4 uur vrijgemaakt voor de terugkerende OV-fietsen.

De stallingsbeheerder gaf nog aan dat zij begrijpt dat de impressie gewekt wordt dat NS niet-reizigers in deze situatie voorgetrokken worden. Het is echter een effectief gebruik maken van de ruimte en samenwerken met de bezoekers van het stadskantoor.

Het stallingspersoneel zal geïnformeerd worden om genuanceerder met de vraagstelling en beantwoording om te gaan, om verwarring te voorkomen.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +1
En als u zegt dat u op bezoek gaat bij het Stadskantoor mag u wel naar binnen? Dat klinkt inderdaad als volstrekte willekeur... Bovendien worden dan blijkbaar fietsen die er al erg lang staan biet gecontroleerd of verwijderd!
Goedemorgen MoDe, dat is inderdaad niet zo prettig. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de stalling te klein is? Merk je dit specifiek in de ochtend? Natuurlijk kan ik dit voor je doorzetten, daarom graag nog iets meer details.
Reputatie 7
Badge
Yvonne NS schreef:

Goedemorgen MoDe, dat is inderdaad niet zo prettig. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de stalling te klein is? Merk je dit specifiek in de ochtend? Natuurlijk kan ik dit voor je doorzetten, daarom graag nog iets meer details.

Die stalling is door zijn ligging (Jaarbeursplein, steenworp afstand van zowel station als stadskantoor) ontzettend populair. Kom je daar dus tussen pakweg 8 uur 'smorgens en 4 uur 's middags, staat er een bord buiten dat de stalling vol is. Ik dacht eigenlijk dat alleen abonnementshouders er dan nog in mochten (gegarandeerd plaats). Bezoekers stadskantoor is nieuw voor me. Er wordt druk gebouwd aan een hele grote stalling aan de andere kant van het station (oude busstation zuid), maar dat zal nog wel de nodige tijd in beslag nemen vrees ik.

Misschien kan 1 van de moderators eens contact leggen met de beheerder van de stalling om te vragen waarom een bezoeker van het stadskantoor wél, maar een reiziger níet wordt toegelaten?
Reputatie 6
Dat zal ik inderdaad even doorspelen aan de stallingsbeheerder. Bedankt voor de suggestie Edwin, zodra ik hier meer over weet zal ik het hier plaatsen.
Reputatie 6
Badge +1
Jaarbeurspleinstalling is de grootste overdekte stalling in Utrecht en een modelstalling. Van over de hele wereld komen mensen kijken hoe Utrecht stallingsprobleem te lijf gaat. De stalling is heel erg in trek, ligt bij station maar ook bij Hoog Catharijne en is 1e 24 uur gratis. Ik gebruik deze alleen als ik met de trein ga. Voor winkelen gebruik ik een andere stalling in het centrum. Om half 6 's ochtends is er genoeg plek, om half 10 ook nog, maar 's middags om half 1 meestal niet. Een keer eerder werd ik rond die tijd geweigerd, omdat ik geen abonnement had. Dat snap ik. Dus die 2 dagen dat ik rond half 1 op station moet zijn, fiets ik meestal niet meer, maar neem dan trein nr. 1 (Moet met 2 treinen, beide korte ritten, overstaptijd is langer dan de tijd dat ik in de treinen zit). Ben gisteren gaan fietsen omdat vorige week rond het middaguur geen treinen reden en maandagochtend, toen k met trein wilde ook niet.
Medewerkers stalling zeggen dat 80 plekken over moeten blijven voor abonnementhouders. Prima. Maar waarom als er meer plekken zijn dan die 80 een bord dat alleen mensen met een afspraak met de Gemeente Utrecht hun fiets mogen stallen? Volgens twitter gemeente Utrecht mogen zij als er weinig plekken over zijn wel stallen omdat zij kortparkeerders zijn. Idee om dan de ruimte van de OV-fietsen overdag voor kort parkeren te gebruiken? Overdag zijn bijna alle OV-fietsen weg.
Reputatie 6
Update: Zoals je zelf ook al hebt aangegeven, MoDe, kan het in de Jaarbeursstalling behoorlijk druk zijn. De medewerkers zijn met een bepaalde marge hierover geïnformeerd en kunnen hierop acteren door een bord op te hangen en mensen die binnenkomen tegen te houden. De uitzondering zijn jaarabonnementhouders, die mogen hun fiets in de stalling plaatsen. Volgens mij was er ook weinig verwondering over deze uitzondering, maar meer over de stadskantoorbezoekers.

De bezoekers van het stadskantoor zijn een wezenlijk andere groep, omdat zij kort in het stadskantoor moeten zijn en ook een brief bij zich hebben met een afspraakbevestiging. In overleg met het stadskantoor is besloten dat zij, op drukke momenten, hun fiets mogen plaatsen in de ruimte die op dat moment vrij is. Deze ruimte is de plaats waar de OV-fietsen staan. Op de drukke momenten is deze ruimte leeg, omdat alle OV-fietsen dan uitgeleend zijn. Op vertoon van de brief met de afspraak mogen zij hier hun fiets plaatsen voor 15/30 minuten (de gemiddelde duur van een afspraak). Deze ruimt wordt dan vóór 4 uur vrijgemaakt voor de terugkerende OV-fietsen.

De stallingsbeheerder gaf nog aan dat zij begrijpt dat de impressie gewekt wordt dat NS niet-reizigers in deze situatie voorgetrokken worden. Het is echter een effectief gebruik maken van de ruimte en samenwerken met de bezoekers van het stadskantoor.

Het stallingspersoneel zal geïnformeerd worden om genuanceerder met de vraagstelling en beantwoording om te gaan, om verwarring te voorkomen.
Reputatie 6
Badge +1
Degenen die zeiden op het Stadskantoor te moeten zijn, hoefden geen brief te laten zien. Zij konden overal hun fiets neer zetten, werden niet verwezen naar een de plek waar OV-fietsen staan. Die plek gaf ik overigens hierboven als suggestie aan. Met dit beleid word ik gedwongen om op 2 dagen ander vervoer te regelen om binnen Utrecht naar CS te gaan. Slechte zaak van een stad die pretendeert fietsstad te zijn en een vervoerder die het over van deurnaardeur-vervoer heeft.
Reputatie 6
Zoals aangegeven, het stallingspersoneel zal aangescherpt worden naar aanleiding van jouw bericht na uitvoerig contact te hebben gehad met de stallingsmanager. Deze gaf aan dat het op dit moment nog niet helemaal goed gaat, wat jij ook al aangaf. Jouw suggestie werd met open armen ontvangen wat betreft de locatie voor de stadskantoorbezoekers. Ik hoop dat je er de komende tijd resultaat van zult merken.

Reageer