beantwoord

Geen grote boodschap voor heren (Amsterdam perron 2a)

• 10 januari 2015
  • 24 reacties
  • 1345 Bekeken

De afdeling Heren van het toilet op perron 2a in Amsterdam heeft alleen urinoirs. Daar kom je pas achter nadat je 50 cent hebt betaald.
De situatie dat je aan de toiletdame moet zeggen dat je voor iets anders daar komt is nogal genant. Ik heb dit maar opgelost door naar het restaurant te gaan. Daar vindt men het niet netjes dat je daar het toilet gebruikt zonder een consumptie te gebruiken.
icon

Beste antwoord door Inge NS 10 januari 2015, 15:40

Ik kan me voorstellen dat dit een gênante situatie geweest moet zijn. Het huidige toilet op station Amsterdam Centraal is in handen van een particulier. Ik heb zelf helaas niet echt de mogelijkheid om contact met de beheerder op te nemen en wil je daarom aanraden om dit zelf aan te kaarten, indien mogelijk. Wellicht kan er bij de ingang worden aangegeven dat er alleen urinoirs in de herentoiletten aanwezig zijn. Ik zal zelf ook nog proberen om dit intern aan te kaarten.
Bekijk origineel

24 reacties

Ik kan me voorstellen dat dit een gênante situatie geweest moet zijn. Het huidige toilet op station Amsterdam Centraal is in handen van een particulier. Ik heb zelf helaas niet echt de mogelijkheid om contact met de beheerder op te nemen en wil je daarom aanraden om dit zelf aan te kaarten, indien mogelijk. Wellicht kan er bij de ingang worden aangegeven dat er alleen urinoirs in de herentoiletten aanwezig zijn. Ik zal zelf ook nog proberen om dit intern aan te kaarten.
Ik dacht dat dit werd opgelost door de mannen voor een grote boodschap op één van de dames-wc's toe te laten. Anders is er ook een toiletgroep aan de b-zijde van het perron van spoor 2.
Lijkt mij ook ja, dat eerste, maar dan moet je het vragen ws.

Ik zou het wel doen 😃
Het is op perron 2b (naast het restaurant), dus niet op 2a.

Het iss wel opmerkelijk !!
Het vereist enige acrobatiek, maar poepen in een urinoir kan prima! En wellicht motiveert dat de beheerder om toch ook een gewoon toilet te installeren.
Het is wel raar dat ze alleen urinoirs hebben ja.
Het is op perron 2b (naast het restaurant), dus niet op 2a.

Het iss wel opmerkelijk !!

Dan is mijn eerdere reactie ook foutief. Als de mannen-wc met alleen urinoirs op het perron van spoor 2b is, dan is de andere toiletgroep met ook gewone wc-potten op de mannen-wc op het perron van spoor 2a.
Ik heb het op de terugreis nogmaals gecontroleerd. De grote boodschap kunnen heren alleen kwijt op 2a. Op 2b zijn er alleen urinoirs voor de heren. Dit staat NIET op bordjes aangegeven. Dus eerst betalen, pas daarna kom je erachter !
En dat betekent dat deze service van NS, uitbesteed aan de toiletbeheerder, niet conform de verwachtingen is. Gaat NS hier nog werk van maken? Het gaat mij niet om die tevergeefs bestede 50 cent. (De toiletdame verwees mij bij de gang naar de damesafdeling heel fijntjes naar de wc pot loze herenafdeling, zonder te begrijpen dat je daar als man wel eens een goede reden kan hebben voor het damestoiletbezoek.).U kunt zich de genantheid van deze situatie wel voorstellen.....
(Als je het urinoir als toilet wilt gebruiken): Alleen wel zelf toiletpapier meenemen! En de andere mensen in dat hok vragen om even niet te kijken .........
Zucht...Jammer dat het geen drol kost. Nu kost het je 50 cent extra dat hadden ze duidelijker moeten aangeven.
Zucht...Jammer dat het geen drol kost. Nu kost het je 50 cent extra dat hadden ze duidelijker moeten aangeven.

En dat is extra leuk als dat je laatste 50 cent kleingeld is dat je bij je hebt !
Er is kennelijk meer aan de hand, waarvan de klantenservice mogelijk niet eens weet.....

Zie dit bericht uit De Telegraaf van 1 juli 2014.:

NS heeft de toiletjuffrouwen op de grote stations gisteren de wacht aangezegd. Hun contract wordt aan het einde van dit jaar niet verlengd omdat de spoorwegen willen dat de toiletten op de stations klasse gaan uitstralen.

„Wij willen dat op ieder station dezelfde hoge standaard komt. De toiletten moeten niet alleen schoon en toegankelijk zijn, maar ook herkenbaar. Het toilet op het station moet een kwaliteitsmerk worden, waar je contactloos kunt betalen met je bankpas”, zegt Boukje Bügel, directeur Retail van NS stations.
Kwaliteit
Op 20 grote stations zijn 21 toiletruimten voorzien van een toiletjuffrouw. „De kwaliteit moet omhoog”, zegt Bügel. Reizigers oordelen volgens de NS-directeur nu te verschillend over de kwaliteit van de wc’s, die op elk station door een andere juffrouw worden geëxploiteerd.
„Wij willen als NS dat treinreizigers het verblijf op het station als heel plezierig ervaren. En daar horen goede fietsenstallingen, comfortabele wachtruimten en een sanitaire topvoorziening bij.”
Om dit te bereiken heeft NS het bedrijfsleven gevraagd een bod te doen op de exploitatie. Eerst voor de toiletten op de grote stations, maar daarna wil de NS ook de wc’s op de kleine stations, waar geen toiletjuffrouw aanwezig is, aanpakken. „De toiletwereld is enorm veranderd. Er zijn nu bedrijven die heel goed zijn. Wij willen profiteren van hun innovatie.”
De huidige toiletjuffrouwen kunnen, als ze dat willen, in dienst komen van de nieuwe exploitant, zegt Bügel. Het is echter de vraag of ze dat willen, want ze zijn dan hun vrijheid kwijt en moeten voldoen aan de hoge standaard van de nieuwe werkgever.
Bügel denkt dat de nieuwe bedrijfsmatige exploitatie van de wc’s profijtelijk is voor de belastingbetaler. Nu bouwt staatsbedrijf ProRail de wc’s en exploiteert de NS ze. „Wij denken dat we met deze aanpak straks geen gemeenschapsgeld meer nodig hebben”.

Het wordt dus nog spannend hoe de toiletten er in het komende jaar (2015) eruit gaan zien !!!!
Ik betaal wel met mijn wietpas dan zullen ze wel merken dat dit zaakje met de billen bloot toch zou gaan stinken. Dit is met recht shit happens.
En hoe ze zullen ruiken.
... Het wordt dus nog spannend hoe de toiletten er in het komende jaar (2015) eruit gaan zien !!!!
Reputatie 1
Altijd leuk zo'n toilet discussie 😃 Poepen in een urinoir vraagt naast wat acrobatiek ook inderdaad nog om een redelijke berg schaamteloosheid, om over het probleem van het ontbreken van papier nog maar te zwijgen.

Goed te horen dat de NS opzoek is naar een goede partner voor de stations toiletten, het laat inderdaad nog wel eens te wensen over. Leiden Centraal is een voorbeeld van hoe het wel kan, al zijn daar ook nog wel wat verbeterpuntjes.

Wat mij meer stoort is dat ik, als NS klant, moet betalen voor het gebruik van het toilet. Natuurlijk moet iemand de rekening betalen, maar persoonlijk betaal ik liever 5ct meer voor m'n reis dan dat ik 50ct moet betalen voor die enkele keer dat ik naar het toilet ga.

En waarom contactloos betalen via je bank als we allemaal al een mooi betaalmiddel in handen hebben als we op het station zijn?? Als er dan toch betaald moet worden zou ik graag zien dat dit via de OV-Chip kan.
Toiletten horen gewoon gratis te zijn, net als b.v. op Schiphol. Wat een verademing zeg, en de kosten van deze klantvriendelijkheid betalen zichzelf ruimschoots terug.
Ik ben daar inderdaad ook eens op gestuit.
Toen ben ik maar een dames wc ingegaan. Klantvriendelijkheid staat daar trouwens op de laatste plaats.
Reputatie 1
Toiletten horen gewoon gratis te zijn, net als b.v. op Schiphol. Wat een verademing zeg, en de kosten van deze klantvriendelijkheid betalen zichzelf ruimschoots terug.
Schiphol is inderdaad het voorbeeld hoe het zou moeten!! Maar in Nederland schijnt een toilet niet als een service voor de klanten gezien, kijk maar eens naar de Nederlandse winkelcentra en supermarkten.
Schiphol is inderdaad het voorbeeld hoe het zou moeten!! Maar in Nederland schijnt een toilet niet als een service voor de klanten gezien, kijk maar eens naar de Nederlandse winkelcentra en supermarkten.

Daar betaal je luchthavenbelasting voor. NS kan dit oplossen door een opslag van 10 cent per treinreis te berekenen en de toiletten gratis te maken. Daar kun je luxe toiletten voor bouwen en onderhouden.
Reputatie 1
Daar betaal je luchthavenbelasting voor. Of ze het uit de luchthavenbelasting, packt van winkels/restaurants of uit het parkeergeld halen maakt op zich niet zo veel uit, het is een service die gratis aangeboden wordt aan iedere klant/bezoeker.
Hetzelfde zou voor de NS moeten gelden. Als daardoor mijn treinreis iets duurder wordt (10ct is erg veel, dat zou vergelijkbaar zijn met 1:5 reizen een toiletbezoek a 50ct) vind ik dat eigenlijk helemaal geen probleem, net als dat ik graag een paar centen extra zou willen betalen als ik weet dat daardoor de conducteur iets meer tijd krijgt om de klant/reiziger als gast te behandelen.

Daar betaal je luchthavenbelasting voor. NS kan dit oplossen door een opslag van 10 cent per treinreis te berekenen en de toiletten gratis te maken. Daar kun je luxe toiletten voor bouwen en onderhouden.

Maar dan krijg je weer het riedeltje ''Ik betaal al zoveel én het wordt weer duurder.
Reputatie 1
Maar dan krijg je weer het riedeltje ''Ik betaal al zoveel én het wordt weer duurder.

Volgens mij is het nog steeds zo als de beleving voor de klant goed is de hoogte van de prijs (zolang het binnen het acceptabele blijft) veel minder van belang.
De afdeling Heren van het toilet op perron 2a in Amsterdam heeft alleen urinoirs. Daar kom je pas achter nadat je 50 cent hebt betaald.
De situatie dat je aan de toiletdame moet zeggen dat je voor iets anders daar komt is nogal genant. Ik heb dit maar opgelost door naar het restaurant te gaan. Daar vindt men het niet netjes dat je daar het toilet gebruikt zonder een consumptie te gebruiken.

Ik heb nog niet het hele forum doorgespit, maar constateer voor nu dat alleen hier dit onderwerp wordt aangesneden. Ben zelf behept met PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) en besef dat dit minder is dan Crohn en/of Colitis. Als ik kijk in mijn omgeving wordt één op de vier in meer of mindere mate geplaagd door darmproblemen, waardoor op onverwachte momenten een grote toilet in de nabijheid erg wenselijk zou zijn (en dat is nog maar zwak uitgedrukt). 1 op 4 ! Wie dit kan weerleggen is van harte welkom om te reageren! Ik denk voor veel van deze mensen een belemmering om het openbaar vervoer te nemen. Ik doe een beroep op NS om met deze grote groep van mensen rekening te houden, desnoods tegen een behoorlijke betaling (zij hebben het er graag voor over...), maar zorg dan ook voor schone, altijd toegankelijke toiletten, zeker in de treinen, hoe kort of lang de ritten ook zijn.

Reageer