beantwoord

Geen NS-automaat. En dan?

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Op station Leerdam staat geen NS-automaat. Hoe nu bv samenreiskorting of vrij reizen laden?
icon

Beste antwoord door iMark 5 maart 2019, 16:24

Dat er op ieder station een kaartautomaat staat klopt. Maar niet op ieder station staat een kaartautomaat van NS. Soms is het op de automaat van een regionale vervoerder, in het geval van Leerdam is dat Qbuzz, (nog) niet mogelijk om samenreiskorting te laden via de kaartautomaat.

In het verleden waren daar klachten over bij automaten van Arriva in Limburg.

Op de website van Qbuzz heb ik niets kunnen vinden over de Samenreiskorting bij NS-abonnementen. Sterker nog, er wordt helemaal niets gezegd over abonnementen die bij andere vervoerders dan Qbuzz geldig zijn. Een slechte zaak, zeker wanneer je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Arriva.
https://www.qbuzz.nl/dmg/abonnementen-kaartjes
https://www.arriva.nl/consumenten/abonnementen-kaartjes/abonnementen.htm

Misschien kan iemand eens contact opnemen met Qbuzz en navragen hoe het zit met het laden van Samenreiskorting op een automaat van Qbuzz.
https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact
Ik zou ze graag een e-mail sturen maar daar doen ze niet aan. En ik doe weer niet aan Twitter, Facebook en Instagram.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge
voor zover ik weet staat er op elk station een kaartautomaat.

Samenreiskorting kan ook met een speciaal e-ticket. Nadeel van het e-ticket met samenreiskorting is dat je daarmee niet in dr spits in de trein mag zitten.

Keuzedagen kun je ook bij een OV automaat in bijvoorbeeld de supermarkt op je kaart zetten. Je activeer hem daarna door in te checken. Nadeel: Ook je jaarkeuzedag kan op je kaart komen en wordt dan als 1e gebruikt. Bij niet-NS automaten kun je geen bestellingen selecteren.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens de informatie op de website zou er toch echt een NS-kaartautomaat moeten zijn:
Badge +3
Dat er op ieder station een kaartautomaat staat klopt. Maar niet op ieder station staat een kaartautomaat van NS. Soms is het op de automaat van een regionale vervoerder, in het geval van Leerdam is dat Qbuzz, (nog) niet mogelijk om samenreiskorting te laden via de kaartautomaat.

In het verleden waren daar klachten over bij automaten van Arriva in Limburg.

Op de website van Qbuzz heb ik niets kunnen vinden over de Samenreiskorting bij NS-abonnementen. Sterker nog, er wordt helemaal niets gezegd over abonnementen die bij andere vervoerders dan Qbuzz geldig zijn. Een slechte zaak, zeker wanneer je dat vergelijkt met bijvoorbeeld Arriva.
https://www.qbuzz.nl/dmg/abonnementen-kaartjes
https://www.arriva.nl/consumenten/abonnementen-kaartjes/abonnementen.htm

Misschien kan iemand eens contact opnemen met Qbuzz en navragen hoe het zit met het laden van Samenreiskorting op een automaat van Qbuzz.
https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/contact
Ik zou ze graag een e-mail sturen maar daar doen ze niet aan. En ik doe weer niet aan Twitter, Facebook en Instagram.
Hallo JCH en welkom bij de NS Community,

Je kan, zoals aangegeven, een e-ticket met samenreiskorting halen. Op het station van Leerdam staat een automaat waar je samenreiskorting op je OV-chipkaart kan plaatsen. Het is nog niet mogelijk om een los kaartje met samenreiskorting op het station aan te schaffen. Hieronder een foto van het station. Je kan deze vinden tegen de kant van de parkeerplaats aan.

Badge +3
@Erryt NS de Merwedelingelijn (Dordrecht - Geldermalsen) wordt sinds december 2018 gereden door @Qbuzz (voorheen Arriva), en de automaten zijn vervangen.

Qbuzz automaten hebben (zoals @iMark al aangeeft) geen mogelijkheid tot laden van Samenreiskorting. Ook wekte Reizen op Rekening NS (Flex dus) nog niet lekker daar, maar dat zal inmiddels wel opgelost zijn.
Badge +3
Ik vraag me af of de concessieverleners wel goed opletten wanneer ze de bestekken schrijven voor de concessies. Het is te belachelijk voor woorden dat landelijk geldende regelingen als de Samenreiskorting niet geladen kunnen worden op de automaten van Qbuzz.

Iedere concessieverlener moet toch begrijpen dat hun lijntje onderdeel is van een landelijk spoorsysteem dat niet ophoudt bij Dordrecht of Geldermalsen.

Ik heb inmiddels een klacht gestuurd via het klachtenformulier op de website Qbuzz. Wanneer ik antwoord heb gekregen zal ik dat in dit topic melden.
Badge +3
Ben wel benieuwd of ze wél RailRunners e.d. hebben, en klassewissels kunnen/willen doen?
Badge +3
Op de website van Qbuzz wordt met geen woord gerept over Railrunners, Dagkaarten Hond, Dagkaarten Fiets, Klassenwissels etc. Dat is bij de andere regionale vervoerders wel anders.

Verbazingwekkend dat het meer dan twee maanden geduurd heeft sinds het begin van de dienstuitvoering door Qbuzz voordat deze knelpunten zijn gesignaleerd. Heeft nog niemand eerder geprobeerd om Samenreiskorting te laden of een Railrunner te kopen op een station met alleen automaten van Qbuzz?
Badge +3
Welnee joh, Qbuzz is met heel andere zaken bezig dlvr.it/R0D9sb :D

Oké, dit gaat natuurlijk over een andere regio...
Reputatie 6
Badge +2
Misschien dan ook even de site bijwerken ...

Badge +3
Veel stationsinfo klopt niet (meer), daar was al een ander recent topic over.

Dat ging over fietsen stallen, en was deze, van @Thom.

Edit: Oh wacht, daar had je ook al gereageerd 😃
Oei dat had ik moeten weten. Ik ga er een melding van maken zodat ook de site kan worden aangepast.
Badge +3
Update.

Ik heb gisteren een e-mail ontvangen van de Klantenservice DMG naar aanleiding van een vraag die ik op 5 maart 2019 gesteld had. Ik heb nog geen concreet antwoord maar ik ben met ze in gesprek.

Ik heb gevraagd of het mogelijk is om NS Samenreiskorting te laden via een automaat van Qbuzz en of landelijke kaartjes als de Railrunner, de Dagkaart Hond en de Dagkaart Fiets via de automaat zijn te kopen.
Badge +3
Nog een update.

Als het goed is werkt een en ander op de automaten van Qbuzz. Het zal misschien ergens verstopt zijn op een plek waar je het niet verwacht en in ieder geval op andere plek dan bij een NS-automaat. Ik heb de Klantenservice van Qbuzz een link gestuurd naar dit topic en ze hebben er blijkbaar naar gekeken.

Het goede nieuws is dat de landelijk geldende producten ook bij Qbuzz geladen kunnen worden, ook wanneer er geen automaat van NS (meer) staat.

Ik heb vandaag dit antwoord van Qbuzz ontvangen:

"U kunt bij onze apparaten ook NS producten op de kaart laden.( Samenreiskorting en railrunner) De optie voor een kaartje voor een hond of fiets kan ook maar dan staat erbij dat dit in onze trein niet nodig is maar bij de NS wel.

Ik zie dat er ook besproken is dat het nog niet mogelijk is een los kaartje te kopen met samenreiskorting. Dit is ook niet mogelijk bij de NS. Samenreiskorting werkt alleen met een OV kaart.

Ik zal uw melding even doorzetten naar onze afdeling communicatie zodat zij informatie op de site kunnen plaatsen.

Bedankt voor het melden!

Met vriendelijke groeten,

Merel
Klantenservice Qbuzz"

Reageer