beantwoord

Geen volledige CICO = geen GTbV?

• 7 July 2015
  • 7 reacties
  • 309 Bekeken

Ik ben eerlijk gezegd teleurgesteld in de klantenservice van de NS. Vorige week, tijdens de gote sein/wisselstoring van de NS kwam ik, zoals elke dag, rond half 9 op station Naarden-Bussum en checkte in. Toen bleek dat de treinen niet reden ben ik met grote spoed op zoek gegaan naar andere reismogelijkheden want ik had een heel belangrijkse bespreking op mjin werk. Ik kon gelukkig een deel met iemand meerijden en nam vervolgens de metro. Ik kwam helaas toch veel te laat op mijn bespreking.
Toen ik mijn geld terug wilde vragen kwam de NS met het bericht dat ik geen geld kon terug vragen omdat ik niet uitgecheckt was. Dan vraag ik mij af wat het doel is van de service om je geld terug te vragen bij vertraging (in mijn geval mer dan een uur!). De NS kan aan mijn reispatroon zien dat ik elke dag dit traject neem (ik was tenslotte ook ingecheckt) en dat ik dus recht heb op teruggave van mijn geld die dag. Beste NS, hier moet toch een oplossing voor te zijn. Er is een regel en een gedachte achter de regel en neem nou de gedachte achter de regel ter harte! Ik verzoek jullie alsnog mijn geld terug te betalen zodat ik in iedere geval mijn alternatieve reiskosten terug heb.

Groeten,
Cindy
icon

Beste antwoord door Sivan NS 9 July 2015, 13:54

Bekijk origineel

7 reacties

Naast de GTBV-regeling (waarvoor de NS stelt dat een in- en uitcheck nodig is) kent de NS artikel 6.1 van haar algemene voorwaarden die stellen dat u eveneens recht hebt op vergoeding van de gemaakte kosten (of in uw geval een deel ervan omdat het een abonnement betreft) wanneer u bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer besluit af te zien van uw reis of te kiezen voor eigen vervoer.
Veel dank. Dit is een goede oplossing. Maar waarom doet de NS dit niet direct automatisch en is haar reactie gewoon: we betalen niet? Ik vind dat geen 'service'. Hoe krijg ik mijn gemaakte reiskosten nu terug?
Veel dank. Dit is een goede oplossing. Maar waarom doet de NS dit niet direct automatisch en is haar reactie gewoon: we betalen niet? Ik vind dat geen 'service'. Hoe krijg ik mijn gemaakte reiskosten nu terug?

Ik weet niet of het onwil of onkunde is, ik vrees een combinatie van beiden. U kunt nogmaals contact opnemen met de klantenservice (of wachten tot een moderator op uw forumpost reageert) en ze wijzen op uw rechten.
Reputatie 1
Badge
@Cindy: het heeft (ik volkg dit forum al geruime tijd) maanden gekost voordat het doordrong tot NS dat DEZE regeling (van de EU opgelegd-dus besef dat ook eens) ook nog geldt naast hun eigen GTBV=na vertraging. Daar zijn dus geen formulieren voor en nog steeds maken ze het hun klanten zo moeilijk mogelijk dit te claimen: te moet zelf, heel ouwerwets, een brief schrijven, een postzgl erop plakken en zelf ook nog op de bus doen. Omdat NS het ook veels te duur vindt al die nieuw opgetrommelde werkstuderende moderatoren op alles goed in te lichten, moeten deze zelf ook maar zo'n beetje in alles het licht zien te vinden-en zoals dat gaat met mensen is de 1 daar wat vlotter of lakser in als de 2e.
Overigens kan je het hezelf voor de minste ritprijs makelijker maken door op mijnNS een ''vergeten ckeckuit'' in te vullen voor de allerkortste route-zoals naar Bsm-Zuid. Maar dan betaal je wel dat stukkie.
Hoi Cindy,

Welkom op het forum. Vervelend dat je ervaring met Klantenservice niet positief was.

Mag ik weten met wat voor product je reist (Reizen op Saldo of een NS-abonnement)?

Edit: omdat er al even geen reactie is gekomen, meld ik graag het volgende. Je schrijft dat je bent ingecheckt, maar dat je voor ander vervoer hebt gekozen toen bleek dat de treinen niet reden. Ik neem aan dat je op tijd weer hebt uitgecheckt. Technisch gezien heb je zodoende geen recht op Geld Terug bij Vertraging, omdat je geen vervoerbewijs hebt (geen volledige check-in en check-out). Dit betekent dat wanneer jij je claim online of per formulier indient, je problemen zult krijgen met het goedkeuren van de claim. Dit omdat er geen reisgegevens zijn en dus geen traject.

Wat ik je aanraad, is om je verzoek per e-mail of schriftelijk in te dienen bij Klantenservice. Wat via een online claim of formulier niet kan, namelijk persoonlijk naar de omstandigheden van de claim kijken, kan per e-mail en schriftelijk wel. Deze verzoeken worden uitsluitend goedgekeurd vanuit het idee van coulance, dus een toezegging hierover kan ik niet doen. Daarnaast kom je alleen in aanmerking voor eventuele coulance wanneer je in het bezit bent van een afgekocht NS-abonnement. Anders is er geen sprake van geld terug bij vertraging: je hebt immers niets betaald.

Wat betreft artikel 6.1, wordt ook hier verwezen naar 'gemaakte kosten'.

Reputatie 3
Ik heb nu ook het probleem dat ik GTBV niet kan aanvragen.

Er was een stremming tussen Eindhoven en Deurne. Uiteindelijk ben ik met een collega terug naar huis gegaan (bus gepakt) en vandaar uit met eigen vervoer verder gereisd.
Ik heb niet uitgechecked op de beginbestemming, maar ook niet met eigen vervoer uitgechecked op mijn eindstation (niet onnodig omrijden).

Hoe gaat de NS hier nu mee om. Ik heb tenslotte extra kosten gemaakt. Graag wil ik gewoon GTBV kunnen aanvragen voor meer dan 60 minuten.

Kan NS mij hier op dit forum helpen ?
@huibf: ik wil je aanraden om het advies van Sivan op te volgen.

Reageer