beantwoord

Geld terug bij nooit aangekomen

• 4 februari 2015
  • 13 reacties
  • 462 Bekeken

Afgelopen maandag had ik last van de storing in Utrecht. Ik wilde naar mijn werk (Utrecht-Eindhoven) zoals elke dag, maar mijn trein van 8:08 werd opgeheven en de storing zou nog lang aanhouden. Na ongeveer een uur wachten ben ik terug naar huis gegaan en ben daar gebleven. (Goede keuze, een collega uit dezelfde trein wachtte 3 uur en ging toen terug)

Nu heb ik dus een uur vertraging gehad en ben bovendien niet op mijn bestemming aangekomen. Ik zou hier graag 'geld terug bij vertraging' voor krijgen, uitgaande van een vertraging van 60minuten of meer.
Ik heb echter alleen ingecheckt in Utrecht. Uitchecken heb ik niet gedaan (ik wist niet wat het beste was). Ik heb een Altijd Vrij abonnement.

Kan ik zo'n claim indienen? Ik ben immers niet in Eindhoven aangekomen.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 4 februari 2015, 19:02

Hallo Diederik. Ik zie dat andere forumleden je al wat informatie hebben gegeven. Om gebruik te kunnen maken van de Geld terug bij Vetraging regeling is een geldige in- en uitcheck erg belangrijk. Je kan ook in de link terug zien welk deel je terug krijgt bij een bepaalde vertraging. Helaas kan je geen gebruik maken van deze regeling, omdat je uiteindelijk niet hebt gereisd. Het enige wat ik je kan adviseren is om dit schriftelijk te proberen door middel van het formulier (zie link) + een begeleidend schrijven waarin je de situatie uitlegt. De schriftelijke afdeling zal dan een afgewogen beslissing maken over deze vertraging.

P.S. ik heb je topic naar het subforum op het station verplaatst.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Badge
Hoewel ik een regeling 'GTBNA' (Geld Terug Bij Nooit Aangekomen) een uitstekende aanvulling zou vinden op GTBV (Geld Terug Bij Vertraging) vrees ik dat zo'n regeling er in zijn algemeenheid niet is. De ratio is dat je bij Reizen op Saldo pas echt afrekent op het moment dat je uitcheckt. Als je op je vertrekstation binnen een uur weer uitcheckt omdat je ziet dat het hopeloos is, wordt het instaptarief weer teruggeboekt, heb je netto niets aan NS betaald, en kun je dus ook geen geld terugkrijgen.
Als je langer dan een uur wacht en dan uitcheckt, of helemaal niet uitcheckt, is het instaptarief afgeboekt.
U komt dan vermoedelijk wel in aanmerking voor een GTBVU: Geld Terug Bij Vergeten Uitcheck. Dat is geen officieel recht, maar een coulanceregeling waarvan u een aantal keren per jaar gebruik kunt maken. Ik schat in dat NS over claims van afgelopen maandag niet moeilijk gaat doen; dan hebben ze helemaal de poppen aan het dansen.
Ik heb echter een Altijd Vrij abonnement. Ik betaal dus een vast bedrag per maand om iedere dag te kunnen reizen. Ik heb nu een dag niet kunnen reizen. Daarvoor zou ik een vergoeding moeten krijgen.
Dat kan op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden (AVR-NS). Dat is een regeling die los staat van Geld Terug bij Vertraging en waarvoor alleen de redelijke verwachting van meer dan een uur vertraging voldoende is voor een vergoeding.
Hoe zou ik dat dan moeten aanvragen?
Hoe zou ik dat dan moeten aanvragen?

Telefonisch, via Twitter, Facebook, brief, e-mail of forum.
Dat staat er niet bij. Misschien kan dat bij de telefonische klantenservice, misschien moet u er een brief voor sturen. Verwijs expliciet naar dat artikel, want de klantenservice blijkt slecht op de hoogte van artikel 6.1. (Dat is een implementatie van Europese regelgeving sinds afgelopen augustus. De klantenservice kijkt vaak ten onrechte alleen naar de regeling Geld Terug bij Vertraging, waar men geen recht op heeft als er niet is gereisd.)
Hallo Diederik. Ik zie dat andere forumleden je al wat informatie hebben gegeven. Om gebruik te kunnen maken van de Geld terug bij Vetraging regeling is een geldige in- en uitcheck erg belangrijk. Je kan ook in de link terug zien welk deel je terug krijgt bij een bepaalde vertraging. Helaas kan je geen gebruik maken van deze regeling, omdat je uiteindelijk niet hebt gereisd. Het enige wat ik je kan adviseren is om dit schriftelijk te proberen door middel van het formulier (zie link) + een begeleidend schrijven waarin je de situatie uitlegt. De schriftelijke afdeling zal dan een afgewogen beslissing maken over deze vertraging.

Waarom kan TS geen berichtje aan jou sturen ? Andere moderators lossen het vaak op zo. Je bent toch ook klantenservice.

Laura, dit antwoord klopt niet. Je hoeft niet te reizen om gebruik maken van de regeling, dit staat duidelijk in avr2014.pdf, artikel 6.1. Ik snap net als macca728 ook niet waarom er naar een andere afdeling verwezen wordt, want dit is toch de klantenservice?

6. Vertraging en Calamiteiten
6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een
vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)
Overigens ben ik benieuwd naar: "Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)"

Waar staan de nadere voorwaarden en informatie over de procedure waar naar verwezen wordt?
Waarschijnlijk verwijzen ze naar de voorwaarden Geld Terug bij Vertraging als je belt...
Ik heb de reis halverwege opgegeven, dus ben ook nooit aangekomen op mijn bestemming. Heb daardoor wel betaald, maar heb niet uitgecheckt op de plaats waar ik niet ben aangekomen. Een oneindige vertraging dus. Hoe kan ik daarvoor geld terugvragen?
Hoi Sidev. Deze claim kun je het beste indienen via een formulier met begeleidend schrijven (formulier vind je op https://webformulier.ns.nl/formulieren. Het mag ook via een brief of via het contactformulier.

Reageer