Geld terug bij vertraging bij verplicht uitchecken ivm dichte poortjes

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste NS, vanwege een ongeluk met een persoon moest ik in Helmond uitstappen en met de bus verder naar Eindhoven. Aangezien de poortjes van het station dicht waren, moest ik verplicht uitchecken in Helmond ipv in Eindhoven. Mijn vertraging bedroeg alsnog 35 min. Krijg ik nu wel mijn vergoeding bij vertraging?

12 reacties

Formeel had er iemand van de NS bij de poortjes moeten staan om deze open te doen voor de reizigers die met de bus verder reisden en had u bij het eindstation pas moeten uitchecken.
Of er had bij de bus zelf de mogelijkheid geboden moeten worden om daar 'bij de NS' in te checken en bij uw eind station uit te checken.

Via mijn NS kunt u bij het indien van een GTBV melding ook kiezen 'ik wil mijn begin/eind station wijzigen' en kunt u een keuze maken uit de beschikbare checkins/check-outs van die dag. U kunt daarmee (als u op uw eindstation uitgechecked heeft) de hele reis opgeven.

Mocht u toch niet ook uitgechecked hebben bij na de busrit dan kunt u het beste een verzoek voor een papieren formulier doen, daarop kunt u de complete reis opgegeven en een brief bijvoegen waarin u de situatie uitlegt.

Het is helaas nog niet mogelijk om bij een digitale GTBV claim een toelichting op te geven.
Hoi Loutt,

Welkom op het forum. Je kunt via een e-mail aan NS Klantenservice of via het papieren formulier alsnog je claim indienen. Vermeld dan simpelweg je geplande reis (in jouw geval je opstapstation - Eindhoven). Klantenservice neemt jouw verzoek dan handmatig in behandeling. Zij hebben inzage in alle werkzaamheden en storingen. Wat Marv87 schrijft, is dus correct.

Ik heb je topic verplaatst naar "op het station".
Reputatie 1
Badge
Je had:
na UITsjek bij poortje meteen weer moeten INsjekken aan de voorkant, en zo als ''overstap'' die bus netjes betalen. Laatste UItsjek in Ehvn-dus het station in aldaar=omlopen. Wacht af of U als eerlijke melder door NS toch alsnog dat niet betaalde traject in rekening wordt gebracht.
Maar waarom heeft de NS eigenlijk een geboortedatum nodig bij het aanvragen van een papieren GTBV formulier?

Met Achternaam, Postcode & huisnummer komt de post ook wel aan.
dubbel
@Jan,

Goed punt! Ik ben meteen even naar de afdeling Geld Terug bij Vertraging gelopen. Wat blijkt: bij het bouwen van deze processen (de interface) is er besloten om te vragen om de geboortedatum. Nu kunnen wij er voor zorgen dat die regel op de door jou getoonde pagina wordt verwijderd, maar dan matcht het formulier de interface niet meer (waar de geboortedatum nog ingevuld moet zijn). Het wijzigen van de interface is (vooralsnog) geen optie, wat betekent dat we voor nu nog wel de geboortedatum moeten opvragen.
Waarmee helaas de vraag WAAROM de NS standaard veel meer gegevens vraagt dan zij nodig heeft, helaas niet wordt beantwoord.
Dat is omdat ik daar geen antwoord op heb, helaas. Het is een zeer oude interface. Ik focus me nu liever op het verbeteren van zulke kwesties, dan het achterhalen van het 'waarom'. Feit is en blijft dat ook NS vindt dat het nu niet noodzakelijk is om bij dit proces een geboortedatum op te vragen.
Ik zou graag zien dat het op algemener niveau wordt verbeterd en dan wordt die vraag wel relevant.
Zo is me op dit forum al eerder opgevallen dat om de haverklap werd gevraagd om NAW-gegevens. Bij navraag waarom dat gebeurde was het antwoord volgens mij vergelijkbaar: de interface waarin de melding werd geregistreerd bood hiervoor de ruimte dus vroeg men maar om die gegevens, dan had men ze maar vast mocht er ooit behoefte aan zijn.
En het dieptepunt is mijns inziens dat mensen met een anonieme ov-chipkaart geen enkele mogelijkheid wordt geboden om geld terug te krijgen bij vertraging of onterecht geïnde bedragen wanneer zij niet bereid zijn alsnog al hun persoonsgegevens aan de kaart te koppelen. En dat terwijl het met de ov-chipkaart juist heel goed mogelijk is om het saldo terug te storten zonder dat de identiteit van de gebruiker nodig is.
Op het forum vragen wij alleen om de NAW indien wij dan meer voor de klant kunnen betekenen, dan wanneer wij die NAW niet hebben. Wij doen daar verder niets mee wat betreft opslaan: wij zoeken uitsluitend de account van de persoon die een vraag stelt, zodat wij hem of haar beter van dienst kunnen zijn.

Wat betreft je punt over claimen met een anonieme kaart: dat kan gewoon, maar je moet inderdaad wel je gegevens vermelden, zodat NS de claim kan registreren en (indien terecht) uitbetalen. 

Via een online claim zal je dus je kaart moeten koppelen aan je NS account. Via een formulierclaim gebeurt dat koppelen niet, maar wordt wel bij jouw klantnummer jouw claim opgeslagen en heeft NS de gegevens nodig om de claim te verwerken en uit te betalen.
Op het forum vragen wij alleen om de NAW indien wij dan meer voor de klant kunnen betekenen, dan wanneer wij die NAW niet hebben. Wij doen daar verder niets mee wat betreft opslaan: wij zoeken uitsluitend de account van de persoon die een vraag stelt, zodat wij hem of haar beter van dienst kunnen zijn.

Welke toegevoegde waarde hebben NAW-gegevens dan bij het indienen van een klacht via dit forum?

Wat betreft je punt over claimen met een anonieme kaart: dat kan gewoon, maar je moet inderdaad wel je gegevens vermelden, zodat NS de claim kan registreren en (indien terecht) uitbetalen. 

Via een online claim zal je dus je kaart moeten koppelen aan je NS account. Via een formulierclaim gebeurt dat koppelen niet, maar wordt wel bij jouw klantnummer jouw claim opgeslagen en heeft NS de gegevens nodig om de claim te verwerken en uit te betalen.

Dat is dus mijn hele punt, die gegevens heeft de NS niet nodig. Reisdatum, traject, geplande vertrektijd en ov-chipkaartnummer volstaan om te kunnen controleren of de claim terecht is. Geld terugstorten kan rechtstreeks op de ov-chipkaart, ook daarvoor volstaat het ov-chipkaartnummer.
Mensen die vanuit privacy-overwegingen kiezen voor een anonieme ov-chipkaart wordt nu dus ten onrechte het recht op restitutie ontnomen.
@Sivan NS

Zelf maak ik nooit gebruik van GTBV. De eerste keer dat ik daar gebruik van wilde maken en een papieren formulier wilde invullen ben ik afgehaakt. Stel je voor dat je bij een kaartje kopen dit soort "redundante" informatie zou moeten aanleveren. Zou een drama worden. Daarnaast als je toch alle informatie wilt registreren, zorg dan ook dat de transgenders een keuze kunnen maken 🙂

Reageer