beantwoord

Geld terug van niet gebruikt treinkaartje vanwege vertraging

Ik heb om 18:30 op station zuid een retourticket Utrecht gekocht, alleen rijden er geen treinen en ben dus huiswaarts gekeerd. Hoe kan ik mijn geld terug vragen?
icon

Beste antwoord door 24 april 2014, 20:50

Er geldt een advies van NS om via Amsterdam Centraal te reizen. U bent dan misschien wat langer onderweg, maar zou dan aanspraak gemaakt kunnen hebben op de regeling Geld terug bij Vertraging.
Ongebruikte kaartjes dient u voor de dag van geldigheid te retourneren aan de Klantenservice NS .
Nu u de kaartjes later op de dag heeft gekocht had u ze op Amsterdam-Zuid bij de service balie ongeldig kunnen laten stempelen, zodat aangetoond is dat u er daadwerkelijk geen gebruik van heeft gemaakt en dan alsnog naar de klantenservice kunnen insturen.
Of dat nu - na ruim 2 uur - nog zal lukken? Het is het proberen altijd waard.

Bekijk origineel

6 reacties

Er geldt een advies van NS om via Amsterdam Centraal te reizen. U bent dan misschien wat langer onderweg, maar zou dan aanspraak gemaakt kunnen hebben op de regeling Geld terug bij Vertraging.
Ongebruikte kaartjes dient u voor de dag van geldigheid te retourneren aan de Klantenservice NS .
Nu u de kaartjes later op de dag heeft gekocht had u ze op Amsterdam-Zuid bij de service balie ongeldig kunnen laten stempelen, zodat aangetoond is dat u er daadwerkelijk geen gebruik van heeft gemaakt en dan alsnog naar de klantenservice kunnen insturen.
Of dat nu - na ruim 2 uur - nog zal lukken? Het is het proberen altijd waard.

Als je het treinkaartje opstuurt naar de klantenservice met uitleg en je rekeningnummer, zal het waarschijnlijk geregeld kunnen worden. Bewaar zelf wel een kopietje van het kaartje voor het geval dat er iets mis gaat.

Het adres is:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Als je het treinkaartje opstuurt naar de klantenservice met uitleg en je rekeningnummer, zal het waarschijnlijk geregeld kunnen worden. Bewaar zelf wel een kopietje van het kaartje voor het geval dat er iets mis gaat.

Het adres is:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

In deze gevallen geldt de regeling die Hans aangeeft, en zomaar je kaartje opsturen zal 'm niet worden. Dan kan ik al m'n kaartjes wel gaan opsturen die nooit gecontroleerd zijn, wordt ik er ook nog rijk van ook 😉
Dat is dan weer het voordeel van reizen met een OV-chipkaart.
Je checkt in en als er geen treinen blijken te rijden en/of je hebt geen zin om via de aanbevolen omreisroute te reizen, dan check je gewoon weer uit.
Heb je meteen je geld weer terug, mits je maar binnen 1 uur uitcheckt.

Dus pech voor jou, Mike, als binnen afzienbare tijd de poortjes sluiten en ook jij "verschipt" moet gaan reizen, valt er niets meer te verdienen met wel gebruikte maar niet controleerde en afgestempelde kaartjes.
Dat wordt dan op een houtje (of chipje) bijten 🙂
Hallo Mvdbos,

Hans geeft hier het juiste advies. Als de trein op jouw traject uitvalt kan je gebruik maken van de omreismogelijkheden. Mocht je ervoor kiezen om niet met de trein te reizen, zoals bij jou het geval was, dan kan je je kaartje ongeldig laten verklaren bij de sevicebalie. Wat je nu nog zou kunnen doen is gebruik maken van de geld terug bij vertraging regeling.

Vriendelijke groet,
Marjan
Reputatie 7
Badge +4
Tja Marjan, dat is een goed randstedelijk advies maar heel veel stations kennen geen servicebalie. Maar Hans geeft terecht aan dat na het verchippen van alle kaartjes het probleem is opgelost.

Reageer