beantwoord

geluidoverlast omroep station Zandvoort

• 7 april 2020
  • 3 reacties
  • 240 Bekeken

Sinds de coronacrisis is er een extra omroep over een aangepaste dienstregeling.

De boodschap is tussen 05.45 en 1.00 uur in de nacht te horen. In een tijd waarin we gevraagd worden gezond te leven en binnen te blijven is een nachtrust van 5 uur  te kort. Het volume van de omroep staat veel te hard. Nu er bijna geen geluid meer is waar te nemen, er is bijna niemand op straat, er rijden nauwelijks bussen, auto’s en brommers kunt het volume naar beneden aanpassen overdag en in de nachtelijke uren uitzetten (23.00 - 7.00). Ik heb dit verzoek ook neergelegd bij Pro Rail en de burgemeester van Zandvoort. Ik vraag u zo spoedig mogelijk de omroep aan te passen om de nachtrust van de omwonende niet te verstoren.

icon

Beste antwoord door Jouke NS 8 april 2020, 14:31

Ik begrijp van de stationsmanager dat ook de gemeente inmiddels duidelijk heeft gemaakt dat er sprake is van geluidsoverlast. Voor het volume van de omroep op het station is ProRail verantwoordelijk, zij zullen hier op worden aangesproken. NS zal proberen de geautomatiseerde omroep tussen 9:00 en 19:00 te krijgen, en daarbuiten stilte. Alleen de spoorwisselingen zullen ten allen tijde worden omgeroepen, daar is helaas weinig aan te doen. Nu is station Zandvoort niet een station waar vaak spoorwisselingen zijn maar door de wijziging naar de basisdienstregeling zijn er meer wijzigingen. We doen ons best om ook dit probleem op te lossen maar dat heeft tijd nodig. 

Bekijk origineel

3 reacties

Hallo Miekloos en welkom bij de NS Community. 

Wat spijtig dat je last hebt van de omroep op het station. Ik heb de melding die je hebt gedaan doorgegeven aan de stationsmanager, de beste optie voor mij om hier iets aan te doen. Ik verwacht over enkele dagen een reactie van haar. Zodra ik deze heb zal ik het laten weten! 

Ik begrijp van de stationsmanager dat ook de gemeente inmiddels duidelijk heeft gemaakt dat er sprake is van geluidsoverlast. Voor het volume van de omroep op het station is ProRail verantwoordelijk, zij zullen hier op worden aangesproken. NS zal proberen de geautomatiseerde omroep tussen 9:00 en 19:00 te krijgen, en daarbuiten stilte. Alleen de spoorwisselingen zullen ten allen tijde worden omgeroepen, daar is helaas weinig aan te doen. Nu is station Zandvoort niet een station waar vaak spoorwisselingen zijn maar door de wijziging naar de basisdienstregeling zijn er meer wijzigingen. We doen ons best om ook dit probleem op te lossen maar dat heeft tijd nodig. 

Dank je wel Jouke voor het antwoord. Ik hoop dat het volume nu snel aangepast wordt. De spoorwisselingen zijn inderdaad ook duidelijk te horen, maar gelukkig in frequente minder vaak. Ik heb van pro rail wel eens de suggestie gekregen om aan de NS Te vragen of de geautomatiseerde omroep met een lager volume opgenomen kan worden. Tijdens een informatie avond voor GP van Zandvoort ben ik aanwezig geweest in het stationsgebouw en is dit ook besproken. Met het oog op een toekomstig evenement en een grotere aantal aan treinverkeer hoop ik dat het opgelost kan worden.

Reageer