beantwoord

Geluidsoverlast stilstaande locomotief

• 26 juli 2019
  • 28 reacties
  • 1166 Bekeken

Bij Den Haag HS staat nu al een tijdje een locomotief gerangeerd die niet is uitgezet. Daar komt nu al bijna 24 uur herrie vanaf (ik woon vlak naast HS). Is het mogelijk om deze uit te zetten? Het zou fijn zijn als ik ook met het raam open kan zitten.
icon

Beste antwoord door Danny NS 26 juli 2019, 21:12

Hoi Holograph en welkom bij de NS Community.

Vanwege het warme weer hebben o.a. de locomotieven erg te kampen met hitte en hebben ze even de tijd nodig om af te koelen. Het geluid zal minder moeten worden wanneer deze voldoende is gekoeld. Mijn excuus voor het eventuele ongemak.
Bekijk origineel

28 reacties

Hoi Holograph en welkom bij de NS Community.

Vanwege het warme weer hebben o.a. de locomotieven erg te kampen met hitte en hebben ze even de tijd nodig om af te koelen. Het geluid zal minder moeten worden wanneer deze voldoende is gekoeld. Mijn excuus voor het eventuele ongemak.
Reputatie 6
Badge
@Holograph meld dat de locomotief er al 24 uren stil staat, hoe lang moet een ongebruikte locomotief afkoelen, @Danny NS
Daarvoor lijkt me een half uurtje toch wel ruim voldoende ?
Die Traxx locomotieven hebben zo veel vermogen, het werk wat ze bij NS doen (met hun tweeën een paar wagens trekken) stelt echt niets voor.
@Holograph ik heb zojuist contact gehad met de verantwoordelijke afdeling. Betreft het een locomotief van NS? Geel met blauw en het logo? Volgens deze afdeling staat hier alleen een locomotief van een goederenvervoerder.
Reputatie 6
Beste Holograph,

NS kennende zal dit ongetwijfeld een Heel Ingewikkeld Proces zijn. Ik hoop voor u dat er iets gebeurt, maar dat is altijd afwachten.

Misschien is het ook een idee om een omgevingsmelding bij de gemeente Den Haag te doen. Mocht het vaker voor gaan komen, dan staat de overlast in elk geval geregistreerd.

https://www.denhaag.nl/nl/meldingen/meldingen-wonen/overlast-van-een-bedrijf-melden.htm

Ik wens u veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
Badge
Beste Holograph,

NS kennende zal dit ongetwijfeld een Heel Ingewikkeld Proces zijn. Ik hoop voor u dat er iets gebeurt, maar dat is altijd afwachten.

Misschien is het ook een idee om een omgevingsmelding bij de gemeente Den Haag te doen. Mocht het vaker voor gaan komen, dan staat de overlast in elk geval geregistreerd.

https://www.denhaag.nl/nl/meldingen/meldingen-wonen/overlast-van-een-bedrijf-melden.htmIk wens u veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

W.S.M. Westland

Inderdaad, als het geen trein van de NS is dan kan de NS er niet zo snel wat aan doen, behalve de andere vervoerder contacteren over deze klacht en hopen dat zij een mogelijkheid hebben dit op te lossen door de loc te verplaatsen. Al verbaasd het me dat er een loc van een goederenvervoerder op HS zou staan voor zo een lange tijd.

Echter heeft Danny NS hier wel direct actie ondernomen en er achteraan gebeld en is er zodoende achter gekomen dat het voor zover bekend geen NS loc is.
Ja, het is een trein van NS die normaal gesproken wordt ingezet als IC Den Haag- Eindhoven. Gezien de tijdsspanne heb ik inderdaad niet het idee dat de locomotief aan het afkoelen is.
Reputatie 6
Badge
Dat lag wel in de lijn der verwachtingen.
Locomotieven van andere vervoerders staan eigenlijk nooit op Den Haag HS.
Nog maar eens bellen, @Danny NS 😀
Badge +3
Wie weet heeft iemand de (1100) treinstamnummers, en kan kijken waar die staat. Via treinposities.nl geven TRAXX dingen in ieder geval geen info volgens mij.
Badge
Wie weet heeft iemand de (1100) treinstamnummers, en kan kijken waar die staat. Via treinposities.nl geven TRAXX dingen in ieder geval geen info volgens mij.
Ik heb even gekeken in het systeem waar ik ook de treinen kan zien welke opgesteld staan maar daar zie ik helaas ook alleen gewone NS treinen in maar niet de ICD stammen en Traxx loc's.

Ik zie wel verschillende SNG treinstellen staan op de opstelsporen van HS.

Even wachten tot Danny NS dit leest en nog een belletje er aan waagt om te kijken of ze die trein elders kunnen opstellen als er een ICD stam staat opgesteld.
Reputatie 6
Badge
Maar is het nummer zo Interresant, gewoon even een machinist naar toe sturen, die hoort wel welke loc de boosdoener is.
Er is duidelijk meer aan de hand dan "even afkoelen".
Reputatie 3
In het geval van geluidsoverlast kan je ook altijd de politie bellen.
Reputatie 6
Badge
@Holograph heeft verder niet meer gereageerd, dus we kunnen er vanuit gaan dat het probleem opgelost.
De trein is vanmorgen weggehaald. Overigens heeft het lawaai nog wel de hele nacht aangehouden.
Reputatie 6
Badge
Dat is niet zo leuk om te horen, gelukkig is ie nu weg. Hopelijk komt ie niet meer terug.
Rustig weekend toegewenst 😀
Reputatie 7
Badge +3
Ik zag deze week dit item op TV west:
https://www.omroepwest.nl/media/29820/Slapeloze-nachten-door-locomotieven-bij-Den-Haag-HS
Reputatie 5
Badge
Ik zag deze week dit item op TV west:https://www.omroepwest.nl/media/29820/Slapeloze-nachten-door-locomotieven-bij-Den-Haag-HS

Hij heeft wel een goede uitleg waarom de locomotieven er nog steeds geparkeerd worden, terwijl ze er sinds juni niet meer zouden moeten staan.

"Mogelijkerwijs zou het kunnen zijn dat het systeem het aangeeft"
Reputatie 7
Badge +3
Tja, het systeem hé. Dat is de baas....

Maar het geluid klinkt inderdaad niet erg fijn, zou ik ook niet de hele nacht willen horen. En het betreft dus wel zeker een NS Traxx loc. Kunnen die dingen niet gewoon 's nachts op de Binckhorst staan?
Dat geluid uit het filmpje is gewoon de compressor. Daar valt niks aan te doen. Elke trein heeft dat geluid in meer of mindere mate. De vernieuwde VIRM klinkt hetzelfde, de SNG is erger. Haal je de Traxx weg, komt er iets anders voor in de plaats. Dat heb je nu eenmaal als je naast een station met opstelsporen woont (heb jaren zelf ook langs een spoorlijn gewoond).
Ga je je ergeren aan het geluid, dan zul je er altijd last van houden. Ik woon zelf nu op relatief korte afstand van een haven, dus ik hoor met open raam daar ook altijd de geluiden van. Daar erger ik mij verder niet aan en wist ik toen ik het huis kocht. Dat hoort er nu eenmaal bij.
Reputatie 7
Badge +3
Het maakt voor die mensen die daar wonen niet uit waar het geluid vandaan komt, of het de compressor is of iets anders aan de trein, het geluid zorgt voor overlast. Ze hadden blijkbaar van NS de belofte gekregen dat er vanaf juni geen Traxx loc's meer 's nachts zouden staan langs de Parallelweg.
Aan het geluid zelf is dan niets te doen, wel aan de plek waar die loc's 's nachts staan.
En dan? Die opstelruimte is gewoon nodig, dus komt er dan iets anders te staan. Dan heb je weer hetzelfde probleem. Er is landelijk een tekort aan opstelruimte, dus die sporen zullen hoe dan ook in gebruik blijven.
Daarnaast kan het goed dat het uit de planning gehaald is, maar als op ad hoc basis een trein daar opgesteld moet worden, dan kunnen daar ook gewoon Traxx-en opgesteld worden.
Uiteraard is het vervelend voor die mensen, maar enig realisme is wel op z'n plaats. De mensen wonen nu eenmaal in de buurt van het spoor, dus is het te verwachten dat daar overlast vandaan komt. Net zoals dat bij een snelweg, vliegveld of haven het geval is. Of zoals dat op het "boerenland" met kraaiende hanen het geval is of de geur van mest.
Als de mensen van mening zijn dat het geluid echt te erg is, dan moeten ze dat aankaarten, zodat gekeken kan worden of de vastgestelde geluidsplafonds niet overschreden worden. Is dat wel het geval, dan zullen er geluidswerende maatregelen genomen moeten worden als hoge geluidswallen of zoiets.
Reputatie 7
Badge +3
Bljkbaar is dat ook aangekaart, getuige ook de belofte dat er vanaf juni geen Traxx loc's meer 's nachts zouden staan langs de Parallelweg.

En afgaand op het filmpje gaat het specifiek om de Traxx, niet om andere treinen.
Ik weet dat daar (in ieder geval overdag) ook SNG's staan, ik kwam daar tot half juni op weg naar werk iedere dag langs en zag daar langs de Parallelweg 's morgens en 's middag altijd de instructie SNG staan en vaak ook SGM en DDZ, minder vaak TRaxx/ICR. En aan de andere kant (dus naast spoor 6) stond ook meestal wel wat. Geen idee wat er 's nachts dan normaal staat.
Helaas is daar ook risico op graffiti, al behoorlijk snel was een SNG die daar stond al onder gespoten.

En zelf woon ik ook dicht langs een spoorlijn/ station, maar dan niet met opstelsporen. Het enige wat hier op De Vink zo eind maart / begin april stond opgesteld waren werktreinen en wagens met dwarsliggers voor de werkzaamheden bij Leiden. 😁
Normaal ervaar ik geen overlast, behalve wanneer ProRail weer eens zonder brief aan de omwonenden te versturen 's nachts gaat werken. Wanneer ze die wel sturen kan ik uit voorzorg het slaapkamerraam dicht doen, scheelt een heel stuk.

Reputatie 3
En dan? Die opstelruimte is gewoon nodig, dus komt er dan iets anders te staan. Dan heb je weer hetzelfde probleem. Er is landelijk een tekort aan opstelruimte, dus die sporen zullen hoe dan ook in gebruik blijven.
Daarnaast kan het goed dat het uit de planning gehaald is, maar als op ad hoc basis een trein daar opgesteld moet worden, dan kunnen daar ook gewoon Traxx-en opgesteld worden.
Uiteraard is het vervelend voor die mensen, maar enig realisme is wel op z'n plaats. De mensen wonen nu eenmaal in de buurt van het spoor, dus is het te verwachten dat daar overlast vandaan komt. Net zoals dat bij een snelweg, vliegveld of haven het geval is. Of zoals dat op het "boerenland" met kraaiende hanen het geval is of de geur van mest.
Als de mensen van mening zijn dat het geluid echt te erg is, dan moeten ze dat aankaarten, zodat gekeken kan worden of de vastgestelde geluidsplafonds niet overschreden worden. Is dat wel het geval, dan zullen er geluidswerende maatregelen genomen moeten worden als hoge geluidswallen of zoiets.

Julian je slaat een beetje door.
Er wordt in het filmpje letterlijk genoemd dat de NS de bewoners heeft beloofd dat die dingen daar 's nachts niet meer geparkeerd zouden worden. Jij zegt hier nu dat dat niet waar is en dat er 's nachts nog steeds Traxx-en opgesteld kunnen worden. Wie liegt er?
Waarom zou er iemand per se moeten liegen? Dingen zijn nooit zo zwart-wit als liegen vs ultieme waarheid.

Feit: er is schijnbaar beloofd dat er geen locs meer opgesteld zouden staan.
Feit: er worden af en toe alsnog locs daar opgesteld.

Dan is mijn conclusie dat de belofte over het planmatig opstellen gaat en dat in geval van calamiteiten/ad-hoc aanpassingen aan de planningen er alsnog gewoon gebruik gemaakt kan worden van het spoor. Dat lijkt mij ook niet meer dan redelijk. Op die manier wordt er zoveel mogelijk rekening gehouden met omwonenden, maar dat lukt dan helaas niet altijd volledig en is ook nooit 100% uit te sluiten in de praktijk.
Tot op zekere hoogte horen dit soort geluiden nu eenmaal bij het spoor en (opstel)stations. Als bewoners alsnog de geluidshinder te veel vinden, dan kan er een onderzoek ingesteld worden, waaruit kan blijken of er extra maatregelen nodig zijn. In eerste instantie dient daarvoor contact opgenomen te worden met ProRail Publiekscontacten. Indien die geen acceptabel antwoord of oplossing hebben, dan kan er een verzoek worden ingediend bij ILT voor de naleving van de geluidsplafonds en/of bij de gemeente voor de naleving van de voorschriften van de omgevingsvergunning milieu. Dat is de officiële weg die bewandeld zou moeten worden indien de omwonenden dit soort klachten hebben. Proberen om het via de media uit te spelen is gewoon niet daarin de juiste weg en ook dit klant-helpt-klant-forum kan daarin niet helpen.
Reputatie 6
Feit is dat NS beloofd heeft dat er geen Traxxen meer zouden worden opgesteld.
Feit is dat er nog steeds Traxxen worden opgesteld.
Conclusie is dat NS onbetrouwbaar is.
Reputatie 6
Badge
Feit is dat NS beloofd heeft dat er geen Traxxen meer zouden worden opgesteld.
Feit is dat er nog steeds Traxxen worden opgesteld.
Conclusie is dat NS onbetrouwbaar is.

Beetje stemmingmakerij weer @wsm maar dat doet U helaas wel vaker op deze Community.

Er is weinig tot niets beloofd, ook vannacht staat er weer gewoon een Traxx afkomstig van de 71110 en bestemd voor de 1110 morgenochtend volgens de beschikbare data.

Reageer