Genderneutraal Hype | NS Community

Genderneutraal Hype


Badge +3
Kom maar op, allen tezamen. Ik lig al heel de dag dubbel over de reacties dus laten we ze hier verzamelen!

Gaan we nu echt ontsporen en voor die 0,2% roeptoeters "dames en heren" afschaffen?
Okee, GVB en London gingen voor.. maar is het niet meer dan politieke correctheid?

Gender.. genus.. genetica.. Je bent een mannetje of vrouwtje en dat zit in je bloed, speeksel en elke haar op je lichaam, simpel.

We hebben 2 soorten (mannetje/vrouwtje) dus, en er bestaat geen tussenvorm! Maar als je jezelf als heer of dame wilt gedragen moet je zelf weten natuurlijk!
Trek een jurk en hoge hakken aan of laat jezelf compleet verbouwen en vol spuiten met hormonen zoveel je wilt. Maar weet dan dat je fysiek -de stoffelijke natuur, het lichaam betreffend- bent wat je bent, en dus zo aangesproken kunt worden al is het maar op basis van je identiteitsbewijs.

Je had de keuze! Natuurlijk kan je je naam en uiterlijk verdanderen en zo, maar je DNA is nogal uniek en bindend aan jou als individu. En m/v is daarvan ook een nogal unieke eigenschap. Nogmaals, er zijn GEEN tussenvormen.

Heren/Dames en zo zal het blijven, hoop ik. Mannen hebben een penis en vrouwen een baarmoeder envagina. (hier ga op afrekend worden, maar zo is het nou eenmaal in het algemeen).

Die paar tiende procent van de bevolking gaat toch niet uitmaken/beslissen wat de rest mag zeggen, denken, zien of voelen in je broekje?

Als dit geen enorme reclamestunt is, dan vind ik NS totaal onstspoord!

Mijn mening. maar je mag het ook gewoon aan 10.000 mensen op straat vragen hoor...
Ik durf best iets te verwedden, maar komt goed 😛

119 reacties

Wat wil je verwedden?
Alsof NS geen grotere problemen heeft.
Zie er al heel de dag gedoe over op onder andere Twitter voorbij komen, volgens mij ook vanuit jouw hoek 😉 Ik kan er totaal niet wakker van liggen verders.
Ik wel, het wordt steeds gekker onder druk van een paar % van de maatschappij.
Zulk soort dingen komt uit dezelfde hoek als het geneuzel over zwarte piet en allerlei ander politiek correct geneuzel.

We gaan hier wat aan doen, de echte problemen kunnen we toch niet aan, die laten we liggen.
Reputatie 7
Badge
Tegenwoordig mag ook niks meer...zucht.
Ik ben gisteren naast het Forum op Twitter actief geweest. Het was ontzettend druk, heel veel mensen hadden hier wat over te zeggen.

Het is voor ons een kleine wijziging, waar we een kleine groep mensen zich beter door laten voelen maar verder niemand mee kwetsen. Voor de NS is het een kleine wijziging, alleen is het door de media opgepakt en uitgebreid besproken.
Reputatie 7
Badge
Alle spontaniteit verdwijnt zo op deze manier. En dat alleen maar omdat een klein groepje mensen er een probleem in ziet.
Voor de NS is het een kleine wijziging, alleen is het door de media opgepakt en uitgebreid besproken.
Als Roger van Boxtel er iets over zegt in een persbericht, lijkt het me vanuit oogpunt van NS geen kleine wijziging. Of besteedt die man altijd zijn tijd aan het toelichten van kleine wijzigingen?
Reputatie 4
Chiel NS, wil je acceptatie van genderneutraliteit bevorderen, moet je dit vooral NIET de maatschappij gaan opdringen, zoals NS dat nu heeft gedaan. Dan pakt het alleen maar averechts uit voor dat groepje, die er nu meer last van gaat krijgen.
De reiziger hoeft niets. Wij veranderen een omroep. Dat is het.
Reputatie 7
Badge
Dat is ook wel weer waar, de reiziger hoeft gelukkig niets te veranderen verder, wij mogen nog steeds mevrouw/ meneer tegen NS personeel zeggen. Gelukkig ook maar. Anders zou het wel heel erg zijn hoor.
Ik ben gisteren naast het Forum op Twitter actief geweest. Het was ontzettend druk, heel veel mensen hadden hier wat over te zeggen.

Het is voor ons een kleine wijziging, waar we een kleine groep mensen zich beter door laten voelen maar verder niemand mee kwetsen. Voor de NS is het een kleine wijziging, alleen is het door de media opgepakt en uitgebreid besproken.


Welke groep mensen voelde zich slecht dan als ze meneer of mevrouw werden genoemd ? Oprecht nieuwsgierig
Ooit moest ik een keuze maken uit 13 (!) geslachten.

Nadat ik vroeg waaruit ik dan kon kiezen, zei ik dat er nog een miste. Ik voelde me namelijk een ezel.


Stel dat er mensen zijn die zich gekwetst voelen, dat wordt hierdoor niet opgelost. Dan zijn er wel weer andere dingen, zoals dat je als mevrouw/meneer aangesproken wordt. Het lost het probleem dus niet op.

Met elk nieuwsbericht hierover groeit het aantal PVV'ers, wat zij die over deze kwestie beginnen onwenselijk vinden.

Ć©Ć©n oplossing is er dus maar, ophouden met dit gezeur.
Reputatie 3
Achteraf was het beter geweest dat NS dit gewoon stilletjes ingevoerd had, dan had er geen haan naar gekraaid. Maar sowieso moeten we in Nederland tegenwoordig om alles maar klagen en zeuren.
Badge +3
Achteraf was het beter geweest dat NS dit gewoon stilletjes ingevoerd had, dan had er geen haan naar gekraaid.
Precies, maar ja de media had het opgepikt en dan kan je de nodige commotie verwachten (ook al geldt de nieuwe regel pas in december?).

Er is overigens alweer iets nieuws vandaag (toeval?) en dat is het idee voor de hyper-spits i.p.v. spitsheffing. Dan krijg je afhankelijk van het tijdstip 20%, 40% of 60% korting bij een Altijd Voordeel abonnement! Aantal reizigers: 21.000 😛
Reputatie 1
Toen ik het gisteren hoorde, was ik erg blij dat het omroepen van informatie bij de NS toch aandacht heeft. Ik neem aan dat de conducteurs nu consequent reisinfo gaan omroepen, en dat alle installaties nu werken, dus geen onverstaanbaar gekraak meer?
Ik open mijn mailtjes vaak met 'Dag harde werker(s),', mag dat nog wel eigenlijk? 😳
Badge +3
Ik open mijn mailtjes vaak met 'Dag harde werker(s),', mag dat nog wel eigenlijk? :$
Doe ik het voor... en draai me nog eens om in bed 😉
Bed, klinkt goed 😳 Gaat helaas nog wel anderhalf uur duren voor ik terug ben.
Reputatie 1
Persoonlijk vind ik dit weer een volgende stap in de verdere "vertrutting" van onze maatschappij .
Zoals Robert B dit topic startte met de woorden : "Gaan we nu echt ontsporen en voor die 0,2% roeptoeters "dames en heren" afschaffen?
Okee, GVB en London gingen voor.. maar is het niet meer dan politieke correctheid?

Ik sluit me hier volledig bij aan . Daarbij ..wat gaat er gebeuren met de alom bekende stem van Tuffie Vos ? Ik hoor haar graag. De nieuwe Rotterdamse "blikken" stem (niets tegen Rotterdammers hoor ;)) vind ik totaal niet klinken .
NS verwaarloost 8-10% van de mensen bij de incheckpoortjes die 100% op rechtshandigen zijn ingericht. Dit is een aanzienlijk grotere groep dan die genderneutralen. Iedere keer als je in of uitcheckt is het weer lastig, je moet dan nl. kruislings je kaart boven een vlak houden.
Idem voor de bediening van de treindeuren.
Het is voor ons een kleine wijziging, waar we een kleine groep mensen zich beter door laten voelen maar verder niemand mee kwetsen. Voor de NS is het een kleine wijziging, alleen is het door de media opgepakt en uitgebreid besproken.

Het is geen kleine wijziging, die door de media is opgepikt, dat is gewoon geen eerlijke voorstelling van zaken. Er is een persbericht uitgegaan (http://nieuws.ns.nl/beste-reizigers/) en het is becommentarieerd door Roger van Boxtel.

Roger van Boxtel is oud-politicus voor D66 en weet prima hoe het werkt. Hij heeft met NS een (progressief) politiek statement willen maken. De reacties waren dus te voorzien en misschien ook wel voorzien...
Reputatie 2
Gaan we nu echt ontsporen en voor die 0,2% roeptoeters "dames en heren" afschaffen?Niemand verbiedt het jou om dat te zeggen, dus het word niet afgeschaft. Dat NS zelf kiest om wat anders te gebruiken is hun keuze.
Mag ik u er verder op wijzen dat er in Nederland vrijheid van meningsuiting bestaat (grondwettelijk vastgelegd) en dat het NS dus vrij staat om "beste reizigers" i.p.v. "dames en heren" te zeggen. Overigens vindt ik persoonlijk "beste reiziger" wel beschaafder klinken dan "dames en heren", aangezien er die vriendelijke aanhef (beste) niet voor die laatste staat.

maar is het niet meer dan politieke correctheid?Nee, het is de vrijwillige keuze van NS om dat te zeggen, dit heeft niets met de politiek correctheid te maken.
U echter lijkt van NS te eisen dat ze "dames en heren" blijven gebruiken. Dat is echter wel politieke correctheid, want u wilt ze de vrijheid ontnemen iets anders te gebruiken. Of weet u niet wat de term 'politiek correct' in houdt?
Die term komt vanuit Nazi-Duitsland, waar de nazi's eisten van de media dat ze bepaalde termen gebruikten en opgelegde 'feiten' (vaak waren dat leugens) verspreidden of anders volgden er (gevangenis)straffen.
Politieke correctheid is dus niet dat de maatschappij iets liever heeft of niet, maar dat van je geƫist wordt dat je iets zegt wil je geen straf krijgen (opgelegde censuur dus). Daar is bij de keuze van NS dus helemaal geen sprake van, want niemand legde NS iets op, NS koos er zelf voor. Dat heet vrijheid van meningsuiting en is het tegenovergestelde van daadwerkelijke 'politieke correctheid'.
Dan weet je niet wat politieke correctheid is, want dat is dit wel degelijk. Het wordt ook niet opgelegd, daar kiezen mensen zelf voor (in dit geval) juist uit angst dat andere mensen aanstoot gaan nemen. Dat doen mensen blijkbaar al (al kan niemand mij uitleggen wie dat nu zijn).

Vergelijk met het woord medelander ipv allochtoon wat zelf al PC was voor gastarbeider.

Of met het woord vertraging wat niemand bij NS meer mag gebruiken.

Vrijheid van meningsuiting is als mensen zelf mogen kiezen wat ze zeggen, niet het opleggen van woorden en andere woorden verbieden.
Overigens vindt ik persoonlijk "beste reiziger" wel beschaafder klinken dan "dames en heren", aangezien er die vriendelijke aanhef (beste) niet voor die laatste staat.
Zo zie je maar weer hoe we daar allemaal anders tegenaan kijken. Bij een onpersoonlijke boodschap (wat die omroepberichten normaal gesproken zijn) en mensen die je niet kent "beste" als aanhef gebruiken, vind ik juist niet erg beschaafd.

Reageer