Genderneutraal Hype | NS Community

Genderneutraal Hype


Badge +3
Kom maar op, allen tezamen. Ik lig al heel de dag dubbel over de reacties dus laten we ze hier verzamelen!

Gaan we nu echt ontsporen en voor die 0,2% roeptoeters "dames en heren" afschaffen?
Okee, GVB en London gingen voor.. maar is het niet meer dan politieke correctheid?

Gender.. genus.. genetica.. Je bent een mannetje of vrouwtje en dat zit in je bloed, speeksel en elke haar op je lichaam, simpel.

We hebben 2 soorten (mannetje/vrouwtje) dus, en er bestaat geen tussenvorm! Maar als je jezelf als heer of dame wilt gedragen moet je zelf weten natuurlijk!
Trek een jurk en hoge hakken aan of laat jezelf compleet verbouwen en vol spuiten met hormonen zoveel je wilt. Maar weet dan dat je fysiek -de stoffelijke natuur, het lichaam betreffend- bent wat je bent, en dus zo aangesproken kunt worden al is het maar op basis van je identiteitsbewijs.

Je had de keuze! Natuurlijk kan je je naam en uiterlijk verdanderen en zo, maar je DNA is nogal uniek en bindend aan jou als individu. En m/v is daarvan ook een nogal unieke eigenschap. Nogmaals, er zijn GEEN tussenvormen.

Heren/Dames en zo zal het blijven, hoop ik. Mannen hebben een penis en vrouwen een baarmoeder envagina. (hier ga op afrekend worden, maar zo is het nou eenmaal in het algemeen).

Die paar tiende procent van de bevolking gaat toch niet uitmaken/beslissen wat de rest mag zeggen, denken, zien of voelen in je broekje?

Als dit geen enorme reclamestunt is, dan vind ik NS totaal onstspoord!

Mijn mening. maar je mag het ook gewoon aan 10.000 mensen op straat vragen hoor...
Ik durf best iets te verwedden, maar komt goed 😛

119 reacties

Reputatie 2
Sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling hoor ik de conducteur zeker 1 van 2 keer 'dames en heren' zeggen in de trein.
Met de nieuwe dienstregeling zijn de meeste systemen overgegaan op de nieuwe stijl. Nog niet allemaal, want dat kon nog niet overal direct worden geïmplementeerd. Een conducteur mag nog steeds dames en heren omroepen, dat is geen probleem.
Reputatie 7
Badge +4
Ach, de menselijke maat, zou ik zeggen.
Reputatie 2
Eigenlijk best wel vreemd dat het op de stations opgeroepen wordt als 'beste reizigers' en dat de conducteur dan nog wel 'dames en heren' mag omroepen.

Dan is het eigenlijk een beetje half werk. Dan is er nog steeds 'discriminatie'
Reputatie 7
Badge +4
Van wie vraag ik me af, maar ok. Het primaat van Amsterdamse minderheden als de nieuwe invulling van democratie. 😉
Mijn kat heeft toch daadwerkelijk last van dit hele gebeuren en is sinds gisteravond in hongerstaking. Het is een kat, maar ik noem hem altijd poes of poezebeest :?
Reputatie 7
Badge +4
Het wordt tijd dat alle gecastreerde katers in opstand komen!

Omdat katten zeven levens hebben en ze dus in reïncarnatie geloven, zullen ze ook in een volgend leven geen grote minnaars zijn. ;-)

En wie bekommert zich om dit stille en vermijdbare leed? Niemand!

Beste reizigers en je-weet-wel-katers........
Zolang hij maar uit m'n kerstboom blijft, al die moeite voor niks 😞
Reputatie 7
Badge
Die avatar van jou lijkt ook wel een beetje op een kerstboom. 😛
Badge
In welk parallel universum is dát een kerstboom? :?
Jaaaaaa, net zoveel als jouw avatar op een vliegtuig lijkt, zeker? 😉 😉
Reputatie 7
Badge
In welk parallel universum is dát een kerstboom? :?

In het lieve-kleine-DDietzen-universum.
Badge
Pardon? Jíj was degene die het een kerstboom vond, hoor. Jouw avatar is toch ook geen walrus :?
Reputatie 7
Badge
Jaaaaaa, net zoveel als jouw avatar op een vliegtuig lijkt, zeker? 😉 ;)

Pardon?....deze prachtige trein lijkt echt niet op een vliegtuigje hoor.
Reputatie 7
Badge
Pardon? Jíj was degene die het een kerstboom vond, hoor. Jouw avatar is toch ook geen walrus :?

Nee maar mijn tante is er wel één, nou goed? 😛
Badge
Jouw woorden, niet de mijne :8

Allez, en nu weer on-topic en inhoudelijk. Tenzij jouw tante graag genderneutraal wil worden aangesproken, natuurlijk.
Genderneutraal bestaat in de hele natuur niet. Ga maar eens naar een hondenfokker, of naar een dierenwinkel, en bestel daar een genderneutrale hond, of konijn, of kanarie. Die geen mannetje of vrouwtje mág zijn, maar gewoon neutraal, iets er tussenin. Ik denk dat die fokker of die handelaar je heel vreemd gaat aankijken.

Ik erken dat er mensen zijn die zich met hun door hun geboorte gegeven geslacht niet senang voelen, of dat er mensen zijn die soms even willen doen alsof ze van het andere geslacht zijn. Maar moeten we dáárom onze hele samenleving gaan omgooien? Ik zou zeggen, laat die mensen lekker hun gang gaan, ik lig er niet wakker van, maar waarom moet de wereld ervoor op zijn kop?
Reputatie 7
Badge +4
Een garnaal is tweeslachtig, dat komt natuurlijk wel voor. Je kunt er niet omheen dat ook bij mensen wel twijfelgevallen zijn. Het is natuurlijk wel naar als je het gevoel hebt in het verkeerde lichaam geboren te zijn. Maar de vraag is veel meer hoe ver je dit in het spraakgebruik doorvoert. Ik waardeer het rekening houden met deze groep, maar gezien de omvang is het vermijden van aanspreken in termen van man en vrouw wel verregaand.
Ben je volledig omgebouwd van man naar vrouw, dan lijkt het mij fijn als ze als vrouw behandelen en aanspreken.

Reageer