beantwoord

Geschrokken, met arm tussen de deur gekomen

• 3 July 2015
  • 7 reacties
  • 623 Bekeken

Hallo meneer/mevrouw,
Afgelopen woensdag 24 juni heb ik vanaf Ede-Wageningen om 11;47 de trein naar Nijmegen genomen. Dit was in treinstel 8735. Toen de trein precies op tijd binnen kwam rijden was het redelijk druk bij de deuren. Er gingen wat mensen uit waar ik en 3 onbekende meiden op aan het wachten waren. Een van deze meiden zat in een rolstoel. Tot mijn verbazing gingen de deuren al dicht voordat het meisje in de rolstoel in de trein zat. Omdat ik deze meiden heb geholpen met hun koffie en ik zelf al in de trein zat kwam ik met mijn arm tussen de deur. Dit is natuurlijk een beetje een domme actie van mijzelf maar omdat ik deze meiden wou helpen zat ik niet op de deuren van de trein te letten. De conducteur wilde naar mijn idee heel graag door rijden terwijl wij nog buiten stonden. Ik ben van deze situatie erg geschrokken mede wat andere mensen die op het perron stonden en probeerde met de conducteur te communiceren.
Naar mijn mening is het onacceptabel dat een conducteur niet de extra tijd neemt voor een meisje in een rolstoel! En ik ben hier dan ook meer dan van geschrokken!!
Groet,
Noa te Riele
noa_te_riele@hotmail.com
icon

Beste antwoord door Loes 3 July 2015, 21:56

Hoi Noateriele,

Wat een vervelende ervaring. Helaas lees ik het vaker op het forum. Zelf ben ik redelijk bekend met station Ede-Wageningen en als ik kijk naar OV-tijden zie ik dat het om een VIRM6 gaat. Dat is dus 1 treinstel met maar 1 HC. Het station is daar recht, dus de trein is goed te overzien.

Over de situatie zelf kan ik weinig zeggen, behalve dat dit niet voor had mogen komen. Helaas gebeurd het toch, of omdat een reiziger zelf onachtzaam tussen de deuren komt of in een geval wat u hier beschrijft. Wel sta ik te kijken dat een van de dames in een rolstoel zat. Normaal wordt hier assistentie voor aangevraagd om de betreffende reiziger veilig in de trein te zetten. Ik weet dat er reizigers zijn die het zelf regelen, maar dit is soms voor de HC erg lastig inschatten. Hoe dan ook had deze collega moeten waarnemen dat er iets niet goed ging. Heeft u de betreffende HC nog gesproken? Is de vetrekprocedure onderbroken of kon u uw arm tussen de deur uithalen? Zolang de deur niet in de vergrendeling komt (en VIRM heeft klembeveiliging), zal de machinist nooit de groene lamp krijgen, die aangeeft dat alle deuren dicht zijn. Een arm lijkt mij dik genoeg om niet in de vergrendeling te komen, een hand is een ander verhaal.

Mede reizigers in de trein hadden in deze situatie gewoon aan de noodrem mogen trekken, want er was direct gevaar.

Het gaat blijkbaar om treinnummer 3037.

Ik verwacht nog wel dat er morgen een moderator op zal komen, alhoewel dat soms ook niet snel gebeurd helaas, want wederom is hier de veiligheid in het geding gekomen en dat mag in geen geval de bedoeling zijn. Ik kan zeer zeker begrijpen dat u geschrokken bent.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. Daarom is dit een vreemd verhaal.
Wat kan ik er tegen doen? Ik wou eerst een mail sturen maar kan niet vinden waar
Reputatie 6
Een mail sturen kan door tegen Eva (https://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent) te zeggen dat u een mail wilt sturen. Dan kunt U via Eva een mail sturen.
NS belooft binnen vijf werkdagen een inhoudelijke reactie te sturen, maar ik ben ook nog het wachten op antwoord van mijn mail van vorige week dinsdag...
Heb ik geprobeerd en toen kreeg ik terug dat ze het niet snapte !
Reputatie 6
Probeer eens "Lieve Eva, ik wil graag een email sturen".
(ze is een beetje dom).
Hoi Noateriele,

Wat een vervelende ervaring. Helaas lees ik het vaker op het forum. Zelf ben ik redelijk bekend met station Ede-Wageningen en als ik kijk naar OV-tijden zie ik dat het om een VIRM6 gaat. Dat is dus 1 treinstel met maar 1 HC. Het station is daar recht, dus de trein is goed te overzien.
Over de situatie zelf kan ik weinig zeggen, behalve dat dit niet voor had mogen komen. Helaas gebeurd het toch, of omdat een reiziger zelf onachtzaam tussen de deuren komt of in een geval wat u hier beschrijft. Wel sta ik te kijken dat een van de dames in een rolstoel zat. Normaal wordt hier assistentie voor aangevraagd om de betreffende reiziger veilig in de trein te zetten. Ik weet dat er reizigers zijn die het zelf regelen, maar dit is soms voor de HC erg lastig inschatten. Hoe dan ook had deze collega moeten waarnemen dat er iets niet goed ging. Heeft u de betreffende HC nog gesproken? Is de vetrekprocedure onderbroken of kon u uw arm tussen de deur uithalen? Zolang de deur niet in de vergrendeling komt (en VIRM heeft klembeveiliging), zal de machinist nooit de groene lamp krijgen, die aangeeft dat alle deuren dicht zijn. Een arm lijkt mij dik genoeg om niet in de vergrendeling te komen, een hand is een ander verhaal.
Mede reizigers in de trein hadden in deze situatie gewoon aan de noodrem mogen trekken, want er was direct gevaar.

Het gaat blijkbaar om treinnummer 3037.

Ik verwacht nog wel dat er morgen een moderator op zal komen, alhoewel dat soms ook niet snel gebeurd helaas, want wederom is hier de veiligheid in het geding gekomen en dat mag in geen geval de bedoeling zijn. Ik kan zeer zeker begrijpen dat u geschrokken bent.
Hallo Noateriele,

Wat een vervelende situatie. Heb je de conducteur hier ook op aangesproken? Zoals Loes ook al aangeeft had dit niet mogen gebeuren. Kan je mij een privebericht sturen met je persoonsgegevens? Dan ga ik hier een melding van maken.

Groet,
Marjan

Reageer