Gisteren wel 40 minuten opgesloten gezeten in een overvolle trein op Leiden Centraal zonder opgaaf..

  • 26 september 2017
  • 18 reacties
  • 439 Bekeken

Wanneer gaat de NS communiceren? Met 15 op-en-neer rennende politiemensen op het perron was dit (in deze tijd) behoorlijk beangstigend. Sleutelstad.nl had het over een bommelding. Is het dan niet handig om de trein zsm te ontruimen. We zaten als ratten in de val. De politie wil niets zeggen (zwijgplicht). Klantenservice weet van niets...... toch eis ik van de NS een verklaring. Jullie hebben mijn gegevens.
Mvg

18 reacties

Reputatie 7
Er wordt bewust niet gecommuniceerd op dergelijke momenten, omdat er dus schijnbaar een verdachte in de trein zit en die wil je uiteraard niet helpen door om te roepen dat hij/zij gezocht wordt. In dit geval wordt het dus stilgehouden.

Meer informatie zal niet beschikbaar zijn, i.v.m. de lopende zaak.
Reputatie 7
Badge
@slidestops
Ik zie dit meer als vrijheidsberoving van een onschuldige en niet-medeplichtige reiziger "Artikel 282, lid 1 Wetboek van Strafrecht (Sr): 'Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.'

Als er niet wordt omgeroepen, en ook geen individuele lastgeving komt, is de reiziger vrij om zijn vrijheidsberoving te beëindigen door de trein te verlaten, zo nodig op een ongebruikelijke manier
Reputatie 3
Dit is niet wederrechtelijk. Politie mag dat.

Goed lezen aub, en niet zomaar zeggen dat je de trein verlaten mag, dat mag NIET, want dan is de verdachte gevlogen.
Reputatie 6
Badge
Je mag de trein inderdaad niet verlaten, hoe logisch dat ook klinkt.
Reputatie 7
Badge
Dit is niet wederrechtelijk. Politie mag dat.Politie noch NS hebben zich gemeld of iets gecommuniceerd. Dus blijft het wederrechtelijk.

Je mag de trein inderdaad niet verlaten, hoe logisch dat ook klinkt.Zo logisch dat ik er alle begrip voor heb als iemand dat doet. Opsluiten in een trein doe je niet in een beschaafd land.
Het gaat hier om het gevoel van onveiligheid bij de reizigers. Communicatie kan daarbij het verschil maken. Tijdens, of op het moment dat de deuren open gingen. Het woord is aan de NS!
Reputatie 3
Politie mag dat. Volg een juridische opleiding aub. (die ik heb)

Communicatie was niet mogelijk, om de verdachte niet te waarschuwen.
Er wordt bewust niet gecommuniceerd op dergelijke momenten, omdat er dus schijnbaar een verdachte in de trein zit en die wil je uiteraard niet helpen door om te roepen dat hij/zij gezocht wordt.
Deze redenering begrijp ik niet. Net of zo'n verdachte niet in de gaten heeft dat het om hem gaat als een trein een tijdje stilstaat met rennende politieagenten eromheen (als hij tenminste terecht ergens van wordt verdacht).
Door niet te communiceren krijg je alleen maar een geruchtenstroom en dat is in het algemeen niet bevorderlijk voor de veiligheid in zo'n situatie.
Reputatie 7
Badge
Communicatie was niet mogelijk, om de verdachte niet te waarschuwen. Was dus wel mogelijk, want door 40 minuten totaal niet te communiceren waarschuw je de verdachte extra snel.

Als een trein een tijdje stilstaat . Volgens TS en de media 40 minuten stilstaan met gesloten deuren, zonder enige communicatie ?????
Reputatie 7
Een vrouw heeft vanuit de trein de politie gebeld. Ze had in Den Haag iemand zien instappen met een pakketje dat de man uit de struiken pakte. De politie nam het zekere voor het onzekere en zette de trein in Leiden stil. De trein is doorzocht, de man is niet aangetroffen. Ook is er geen pakketje in de trein gevonden.

Hoe de man is ontkomen, is onduidelijk. Via beveiligingscamera’s was gezien dat hij met het pakje de trein instapte. Niemand heeft hem de trein zien verlaten. Mogelijk heeft hij iets aan zijn kleding veranderd, waardoor hij niet is herkend.

De politie was eerst op zoek naar de man met het pakje. Daarom moest iedereen in de trein blijven. Dat leidde tot boze reacties van passagiers die een half uur moesten blijven zitten. Toen de man niet werd aangetroffen, is de trein ontruimd en konden passagiers een andere trein pakken. De lege trein wordt door de NS weggerangeerd.


Zoals te lezen in bovenstaande, heeft iemand gebeld naar de politie. De trein is op last van politie vervolgens stil blijven staan en doorzocht. Zodra dit gebeurd, neemt de politie alles over en heeft de NS niets meer te vertellen (vandaar: op last van politie). De politie deelt dan ook géén informatie over een lopende zaak aan het NS-personeel, buiten wat voor hun op dat moment belangrijk is.

In dit geval lijkt het me dat de politie de situatie bevroren heeft. Alles blijft zoals het is en ze gaan dan onderzoeken en de man zoeken. Dit ivm melding verdacht pakketje. We hebben allemaal gezien de laatste tijd wat er gebeurd is in de grote steden rond ons. Je zou stom zijn dingen om te gaan roepen als je een melding verdacht pakketje hebt gekregen.

Het enigste wat ik apart vind is dat er achteraf geen info meer is gedeeld, maar het kan zo zijn dat het treinpersoneel al weg is gehaald van de trein (evt ondervraagd oid).
Badge +3
Ooit meegemaakt in 's Hertogenbosch, deuren gingen niet open maar trein stond gewoon een minuut of 20 aan het perron.

Als excuus voor de stilte (er waren mensen bestolen dus politie-inzet nodig) kregen we koffie/thee bonnen voor Kiosk. De reden werd achteraf wel verteld natuurlijk.

Dan zou ik de trein voor het perron stoppen, en melden dat er door omstandigheden nog niet binnen gereden kan worden.
Even los van de communicatie, snap ik dan niet dat die trein (waarin mogelijk een verdacht, evt. explosief pakket) wordt stilgezet op een druk station... Is het dan niet logischer om die trein ergens bij een stil weiland ofzo te laten stoppen, zodat, mócht het inderdaad zo zijn dat er explosieven aan boord zijn, de mogelijke schade beperkt blijft? Dan ga je zo'n trein toch niet op een stikdruk station midden in een stad laten stilstaan?
Reputatie 7
Badge
Goede vraag! We hebben een NS veiligheidsspecialist in ons midden...

@slidestops
Kan je ons uitleggen waarom zo'n ploftrein aan het perron van een groot druk statiom wordt gezet?
Reputatie 7
Laat ik eerst even zeggen dat ik niet bij deze situatie aanwezig was en dus ook niets heb meegekregen van het hoe of wat.

Normaal gezien komt een melding van NS-personeel of loopt het via het NS-personeel (reiziger naar HC, HC belt meldkamer en het balletje gaat rollen). In dit geval is het gegaan via de reiziger en politie. Ik weet niet wanneer er naar het treinpersoneel is gecommuniceerd dat ze de deuren moesten dichthouden in Leiden. Het is maar een ritje van 12 minuten (en je komt nog wel eens vroeger aan).

Het kan dus zo zijn dat de machinist pas opdracht heeft gekregen de deuren dicht te houden vlak voor het station...

Het voordeel is direct het nadeel. Een trein stopzetten aan het perron betekent snelle evacuatie van die trein, maar wel in de drukte van het station...

Ik weet niet precies hoe deze situatie is verlopen, ik kan dus ook geen sluitend antwoord geven..
Reputatie 7
Badge +3
Dat vroeg ik me ook al af toen ik het las. Al weer een zo’n 2 jaar geleden toen iemand zo leuk was om op station Leiden een vuilniszak aan een paal vast te maken met tape werd het hele station geevacueerd wegens een verdacht pakketje en werd gelijk de EOD ingeschakeld.

Misschien was er nu bij de politie niet het idee dat het om een bom zou kunnen gaan. Het artikel van Sleutelstad meldt alleen dat er volgens passagiers mogelijk sprake was van een bommelding, maar dat was niet bevestigd.
Reputatie 6
Badge
Wat is dat nou voor BS met die zogenaamde verdachte pakketjes? Ooit in 50 jaar meegemaakt dat het echt een bom was en geen puber die een grapje uithaalt? Echt complete waanzin als je het mij vraagt.
Hallo Ivan Arts en welkom op het NS Forum!

Wat een vervelende situatie moet dat zijn geweest zoals je dat beschrijft. Zoals je hier in het topic al wel leest, zijn er verscheidene redenen waarom dit in eerste instantie niet gecommuniceerd is. Achteraf zou dit echter wel het geval moeten zijn geweest. Ik heb je situatie doorgegeven ter verbetering voor toekomstige situaties. In alle hectiek kan het natuurlijk altijd mis gaan, maar het is altijd protocol geweest om achteraf de reizigers van informatie te voorzien en daar is dus niet in de hoedanigheid die jou gelukkig stemt aan voldaan. Je kunt achteraf overigens wel naar een conducteur stappen en deze zou je dan absoluut graag de details meegeven die hij mag vertellen als er zich geen taken voordoen die meer prioriteit vereisen. Wat betreft het verhaal, deze lees je in de post van Slidestops:

Een vrouw heeft vanuit de trein de politie gebeld. Ze had in Den Haag iemand zien instappen met een pakketje dat de man uit de struiken pakte. De politie nam het zekere voor het onzekere en zette de trein in Leiden stil. De trein is doorzocht, de man is niet aangetroffen. Ook is er geen pakketje in de trein gevonden.

Hoe de man is ontkomen, is onduidelijk. Via beveiligingscamera’s was gezien dat hij met het pakje de trein instapte. Niemand heeft hem de trein zien verlaten. Mogelijk heeft hij iets aan zijn kleding veranderd, waardoor hij niet is herkend.

De politie was eerst op zoek naar de man met het pakje. Daarom moest iedereen in de trein blijven. Dat leidde tot boze reacties van passagiers die een half uur moesten blijven zitten. Toen de man niet werd aangetroffen, is de trein ontruimd en konden passagiers een andere trein pakken. De lege trein wordt door de NS weggerangeerd.


Zoals te lezen in bovenstaande, heeft iemand gebeld naar de politie. De trein is op last van politie vervolgens stil blijven staan en doorzocht. Zodra dit gebeurd, neemt de politie alles over en heeft de NS niets meer te vertellen (vandaar: op last van politie). De politie deelt dan ook géén informatie over een lopende zaak aan het NS-personeel, buiten wat voor hun op dat moment belangrijk is.

In dit geval lijkt het me dat de politie de situatie bevroren heeft. Alles blijft zoals het is en ze gaan dan onderzoeken en de man zoeken. Dit ivm melding verdacht pakketje. We hebben allemaal gezien de laatste tijd wat er gebeurd is in de grote steden rond ons. Je zou stom zijn dingen om te gaan roepen als je een melding verdacht pakketje hebt gekregen.

Het enigste wat ik apart vind is dat er achteraf geen info meer is gedeeld, maar het kan zo zijn dat het treinpersoneel al weg is gehaald van de trein (evt ondervraagd oid).
Ik vind het ook eng als je 15 politieagenten over het perron ziet rennen. Gelukkig is er 'niets gebeurd'.

Reageer