beantwoord

Graag op Utrecht Centraal "TB28" in plaats van TB21

• 31 oktober 2014
  • 7 reacties
  • 299 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Op Utrecht Centraal staan sets van 3 treinbeeldschermen (TB21) die samen de eerstvolgende 21 treinen tonen. Dit is echter te weinig om per richting altijd de eerstvolgende trein te tonen, zelfs als die binnen een half uur vertrekt. Het zou veel handiger zijn als er per set een beeldscherm bij kwam zodat de eerstvolgende 28 treinen getoond kunnen worden.
icon

Beste antwoord door Bart NS 3 november 2014, 16:17

Ik heb een reactie van een collega van reisinformatie. In Utrecht hangt op dit moment een TB3, die inderdaad de 21 eerstvolgende treinen toont. Het doel van de TB3 in Utrecht is om ongeveer een half uur van de komende treindienst te laten zien. Voor Utrecht is dat soms krap, gezien de drukke treindienst. Een TB4 of TB5 (respectievelijk 28 en 35 treinen) zit niet in het standaardassortiment van ProRail en zou ook betekenen dat reizigers zich moeten verplaatsen om het totaaloverzicht te zien en dat is qua loopstromen in het station niet wenselijk.

Gezien de situatie in Utrecht rond de verbouwing is de grote halaanwijzer verwijderd (en nu in gebruik op Schiphol). Er is op Utrecht Centraal nu geen plaats waar klanten rustig naar een scherm met heel veel vertrekkende treinen kunnen kijken (en waar een scherm ook langere tijd zou kunnen blijven hangen).

Wel zijn we met ProRail aan het onderzoeken of voor grote stations een halaanwijzer zoals die op Utrecht Centraal aanwezig was, op termijn in het standaardassortiment kan worden opgenomen. Daar is nog geen definitieve uitkomst van te melden op dit moment.
Bekijk origineel

7 reacties

Als ETMET er nog eens van komt, gaat het met TB28 ook niet lukken om alle vertrekkende treinen in het komende half uur te tonen, dus toekomstbestendig is dat niet.
Ik heb het even besproken met een collega van de reisinformatie. De schermen worden, zoals jullie wellicht al weten, gevoed door InfoPlus. Het plaatsen van een extra scherm zal waarschijnlijk niet voldoende zijn, ook zal er een software-aanpassing nodig zijn. Ik vraag even voor je na hoe en wat, hoop hier maandag op terug te komen.
Ik heb een reactie van een collega van reisinformatie. In Utrecht hangt op dit moment een TB3, die inderdaad de 21 eerstvolgende treinen toont. Het doel van de TB3 in Utrecht is om ongeveer een half uur van de komende treindienst te laten zien. Voor Utrecht is dat soms krap, gezien de drukke treindienst. Een TB4 of TB5 (respectievelijk 28 en 35 treinen) zit niet in het standaardassortiment van ProRail en zou ook betekenen dat reizigers zich moeten verplaatsen om het totaaloverzicht te zien en dat is qua loopstromen in het station niet wenselijk.

Gezien de situatie in Utrecht rond de verbouwing is de grote halaanwijzer verwijderd (en nu in gebruik op Schiphol). Er is op Utrecht Centraal nu geen plaats waar klanten rustig naar een scherm met heel veel vertrekkende treinen kunnen kijken (en waar een scherm ook langere tijd zou kunnen blijven hangen).

Wel zijn we met ProRail aan het onderzoeken of voor grote stations een halaanwijzer zoals die op Utrecht Centraal aanwezig was, op termijn in het standaardassortiment kan worden opgenomen. Daar is nog geen definitieve uitkomst van te melden op dit moment.
Reputatie 6
Badge
Persoonlijk hoop ik ook dat er na de bouw van de nieuwe OV-terminal in Utrecht weer een nieuw digitaal 'blauw bord' terug zal komen.
Badge
Persoonlijk hoop ik ook dat er na de bouw van de nieuwe OV-terminal in Utrecht weer een nieuw digitaal 'blauw bord' terug zal komen.
En ook op andere grote(re) stations zie ik graag zo'n bord!
Een TB4 of TB5 (respectievelijk 28 en 35 treinen) zit niet in het standaardassortiment van ProRail en zou ook betekenen dat reizigers zich moeten verplaatsen om het totaaloverzicht te zien en dat is qua loopstromen in het station niet wenselijk.

Nu blijven ze net zo lang voor dat bord staan tot hun trein uiteindelijk verschijnt => Ook niet bevorderlijk voor de loopstromen!
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt voor de informatie, Bart.

Dat er geen ruimte is valt wel mee, als mensen er niet onderdoor hoeven lopen kunnen er makkelijk twee schermen boven elkaar.

Gelukkig zijn er nog de gele vertrekstaten, maar het is wel behelpen. Als een trein die normaal over 25 minuten vertrekt niet rijdt, bijvoorbeeld door geplande werkzaamheden, is dat alleen maar op meegebrachte apparatuur te zien.

Reageer