beantwoord

Grote aantal van tickets aan het NS loket kopen?

Hoi,
Ik zou graag willen weten of het mogelijk is een groot aantal van tickets aan een NS loket te kopen (dus ongeveer 28)? Ik ben niet uit Nederland, sorry als de vraag een beetje stom aandoet 😃
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 juni 2015, 09:51

Welkom op het NS Serviceforum trobin. Allereerst even on-topic.

Ja, het is mogelijk om bij een servicebalie een vervoerbewijs aan te schaffen in de vorm van een éémalige chipkaart. Dit kan zowel een enkele reis (Einbahnstraße) als een retour (Rückkehr) zijn. Voor meer info over de éénmalige chipkaart zie: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/kaartkeuze/eenmalige-chipkaart.html Het is ook mogelijk om één of meerdere éénmalige chipkaarten aan te schaffen bij een NS Kaartautomaat. Betaling kan tegenwoordig daar plaatsvinden met o.a. een creditkaart.

Dan off-topic. Het is inderdaad, zoals collega Stephan ook al aangaf in de door theofiel aangehaalde topic, een optie om een groepsretour aan te schaffen via een facebookgroep. Wij juichen dit zeker niet toe en verwijzen daarbij naar de voorwaarden van het NS Groepsretour. Met andere woorden: dat iets een optie is, betekent niet automatisch dat het geheel conform de voorwaarden is. Het is daarbij overigens aan het personeel om bij controle in of buiten de trein vast te stellen of iemand in het bezit is van een geldig vervoerbewijs.

Ik hoop daarmee tevens antwoord te hebben gegeven op het topic "Mag ik ervan uitgaan dat het antwoord dat de NS mij geeft correct is?" en heb dit topic dan ook gesloten, aangezien dit een topic is over dit topic. Niet echt handig. En voor de duidelijkheid. Je mag ervan uitgaan dat het antwoord gegeven door NS correct is. Dat laat niet onverlet dat ook wij een foutje kunnen maken, maar gelukkig zitten we hier met een grote community en we staan iedere dag weer versteld van de kennis die onze forumleden ten toon spreiden.
Bekijk origineel

24 reacties

Hoi trobin,

Dit lijkt me geen probleem. Ga je ook retour? Dan is een NS groepsretour wellicht voordeliger. Je kunt er ook voor kiezen om een e-ticket te kopen, en deze uit te printen. Let wel goed op dat je de juiste datum kiest, je kunt deze namelijk niet meer aanpassen.

Meer informatie over NS vervoersbewijzen, en ze kopen doe je hier: https://www.ns.nl/producten

Goede reis!
Dank je wel Mike voor jou antwoord 🙂...ik heb ook al over een groepsretour gedacht, maar die kun men alleen bestellen als men een Nederlandse bankkonto heeft.
Je kan ook met een kennis uit Nederland regelen dat hij ze besteld en jij het vooruit betaald, of later terugbetaald. Scheelt je toch weer wat centen. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Als je 3 groepsretours koopt, ben je (3 x 49) 147 + 40 ( voor 16 extra personen) = 187 euro kwijt voor een retourreis binnen Nederland voor 28 personen. Dat is nagenoeg altijd veel goedkoper dan losse kaartjes. Je kunt een groepsretour ook als enkele reis voor die dag gebruiken. Dat is 6,67 per persoon voor elke rit binnen Nederland, desnoods als retour.
Maar het probleem is allen, dat ik geen kennisen in Nederland heb en dat het niet mogelijk is uit Duitsland een groepsretour te kopen.
Reputatie 7
Badge +4
Het probleem is natuurlijk dat NS niet de mogelijkheid geeft om dit soort orders met een creditcard te betalen. Maar dat zal tegen de tijd dat u de kaarten nodig heeft niet verholpen zijn. Als u geen kennissen heeft met een Nederlandse bankrekening zou ik daar geen oplossing voor weten.
Ja de enige oplossing is gewoon de losse kaartjes te kopen
Er schijnt voor groepsretours ook veel gebruik te worden gemaakt van speciale facebookgroepen (zowel door buitenlanders die op deze manier hier toch voor in aanmerking komen als door Nederlanders die individueel reizen maar zo toch van de lage prijs kunnen profiteren), hier komt echter wel een hoop vertrouwen bij kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Het is ook illegaal en vanuit het buitenland al helemaal tricky. NS geeft ook aan dat het niet mag. De betalingsmogelijkheden zijn op de NS-site te beperkt om een groepsretour te kopen, het zou met een creditcard behoren te kunnen.
Het is ook illegaal

Als de NS het zelf adviseert is het vast niet illegaal.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel degelijk illegaal:

https://www.ns.nl/producten/static/BOS/ns-Site/website-ns-b2c-webshop/ns-website-ns-b2c-webshop/nl_NL/Overig/Actievoorwaarden%20NS%20Groepsretour.pdf

Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.

Dat is op Facebook duidelijk het geval. NS-medewerkers zijn ook mensen die niet alles kunnen weten. Als een NS-medewerker een fout advies geeft, is het gewoon een fout advies. Ik vind de redenering ook niet geldig dat als een NS medewerker het zegt, het niet illegaal is. De voorwaarden zijn bepalend, lijkt me.

Merkwaardig dat het zelfs dubbel vermeld is, onderaan:

Het bijeen brengen van de Groep door middel van bemiddeling door een derde is niet toegestaan, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.

Het is niet aannemelijk dat NS toestemming heeft gegeven aan de groep waar Michiel aan refereert.
Het is wel illegaal:

https://www.ns.nl/producten/static/BOS/ns-Site/website-ns-b2c-webshop/ns-website-ns-b2c-webshop/nl_NL/Overig/Actievoorwaarden%20NS%20Groepsretour.pdf

Ik neem aan dat je doelt op:
Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.

en
Het bijeen brengen van de Groep door middel van bemiddeling door een derde is niet toegestaan, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.

Nog even afgezien van de knulligheid om dezelfde voorwaarde dubbel te vermelden (maar dan wel met twee verschillende formuleringen), lijkt die voorwaarde me niet opgaan.
Allereerst is de groepsleider op Facebook volgens mij geen derde als deze zelf meereist.
Ten tweede lijkt het me wel goed zitten met die toestemming van de NS getuige de reactie van Stephan NS waarnaar ik hierboven verwees.
Reputatie 7
Badge +4
Een NS-medewerker kan geen advies geven tegen de voorwaarden in. Als hij dat wel doet is de uitspraak niet geldig. Het eerste vind ik echter wel grappig, want wanneer is er sprake van een derde in deze. Facebook heeft rechtspersoonlijkheid en zou de derde kunnen zijn. De voorwaarden worden door juristen opgesteld dus wat een derde in dit geval is, moet haast wel helder omschreven worden. Het is me te laat om nog op te zoeken, ik heb nog een Muscadet koel staan - maar het lijkt me wel even leuk 😉. Vooralsnog is het op grond van deze bepalingen illegaal zo ik het zie.

Het twee keer vermelden is natuurlijk heel raar.
Vooralsnog is het op grond van deze bepalingen legaal zo ik het zie. De reiziger die met de beste bedoelingen advies vraagt aan de NS moet er immers van op aan kunnen dat dat advies klopt. Zolang de reactie van Stephan niet is gecorrigeerd is het kopen van een groepsretour via Facebook dus toegestaan.
Reputatie 7
Badge +4
Je weet dat dat niet zo kan zijn. Zo werken de dingen niet. Het is wensdenken.
Een NS-medewerker kan geen advies geven tegen de voorwaarden in.
Een NS-medewerker kan wel toestemming verlenen: "(...) niet toegestaan, tenzij NS hiervoor toestemming verleent"
Reputatie 7
Badge +4
Ns geeft geen toestemming, een servicedeskmedewerker geeft aan:

maar de suggestie van Michiel om iets op Facebook te proberen is uiteraard een optie.

De servicedeskmedewerker heeft die bevoegdheid niet om namens NS toestemming in een kwestie als deze te geven, dat lijkt me ondenkbaar. Hij doet dat ook niet. Dat moet haast op beleidsniveau gedaan worden. Als dit al toestemming is. Ik denk dat het gewoon een vergissing was en hij de voorwaarden over het hoofd heeft gezien. Kan gebeuren. Menselijk foutje en meer is er wat mij betreft ook niet aan de hand. Ik vind het ook idioot dat een NS-medewerker zich niet zou mogen vergissen. Dat gebeurt wel vaker en dat geven ze ook veelal ruiterlijk toe. Die cultuur mag ik wel, het is de menselijke maat.

Maar ik laat mijn wijn nu niet meer staan!
Thom, als de NS mij toestemming mag verlenen neem ik aan dat ik ook aan de NS om toestemming mag vragen (zij zullen immers niet uit zichzelf op het idee komen om te zeggen: "Theofiel, goed nieuws, we geven jou toestemming om een groep bijeen te brengen").
Bij mijn weten zijn de mogelijkheden die de reiziger heeft om contact op te nemen met de NS beperkt tot medewerkers van de klantenservice (via diverse communicatiekanalen) en de medewerkers op het station en in de trein. Ik neem dan ook aan dat deze mensen, al dan niet indirect, bevoegd zijn om mij die toestemming te verlenen anders is die hele toezegging een wassen neus.
Als iets immers overduidelijk is geworden op dit forum is dat wel dat het vrijwel onmogelijk is voor een reiziger om op beleidsniveau te communiceren met de NS.
Reputatie 7
Badge +4
Een uitspraak van een NS-servicedeskmedewerker heeft niet automatisch de status van een uitspraak van NS, vergelijkbaar met het toestemming geven aan een derde als hierboven bedoeld.
Het is niet ondenkbaar dat er bepaalde structuren zijn die het onmogelijk maken dat NS de bedoelde toestemming weleens verleent.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk inderdaad ook dat men dat nooit zal doen:D
Welkom op het NS Serviceforum trobin. Allereerst even on-topic.

Ja, het is mogelijk om bij een servicebalie een vervoerbewijs aan te schaffen in de vorm van een éémalige chipkaart. Dit kan zowel een enkele reis (Einbahnstraße) als een retour (Rückkehr) zijn. Voor meer info over de éénmalige chipkaart zie: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/kaartkeuze/eenmalige-chipkaart.html Het is ook mogelijk om één of meerdere éénmalige chipkaarten aan te schaffen bij een NS Kaartautomaat. Betaling kan tegenwoordig daar plaatsvinden met o.a. een creditkaart.

Dan off-topic. Het is inderdaad, zoals collega Stephan ook al aangaf in de door theofiel aangehaalde topic, een optie om een groepsretour aan te schaffen via een facebookgroep. Wij juichen dit zeker niet toe en verwijzen daarbij naar de voorwaarden van het NS Groepsretour. Met andere woorden: dat iets een optie is, betekent niet automatisch dat het geheel conform de voorwaarden is. Het is daarbij overigens aan het personeel om bij controle in of buiten de trein vast te stellen of iemand in het bezit is van een geldig vervoerbewijs.

Ik hoop daarmee tevens antwoord te hebben gegeven op het topic "Mag ik ervan uitgaan dat het antwoord dat de NS mij geeft correct is?" en heb dit topic dan ook gesloten, aangezien dit een topic is over dit topic. Niet echt handig. En voor de duidelijkheid. Je mag ervan uitgaan dat het antwoord gegeven door NS correct is. Dat laat niet onverlet dat ook wij een foutje kunnen maken, maar gelukkig zitten we hier met een grote community en we staan iedere dag weer versteld van de kennis die onze forumleden ten toon spreiden.
Ik hoop daarmee tevens antwoord te hebben gegeven op het topic "Mag ik ervan uitgaan dat het antwoord dat de NS mij geeft correct is?" en heb dit topic dan ook gesloten, aangezien dit een topic is over dit topic. Niet echt handig.

Het was geen topic OVER dit topic, maar een topic NAAR AANLEIDING VAN dit topic, de reikwijdte ervan was veel breder. Als ik via google zoek op een willekeurige vraag over de NS is er namelijk een redelijk grote kans dat ik op dit forum uitkom en dan is het natuurlijk wel zo handig als ik aan het door een medewerker van de NS gegeven en gemarkeerd antwoord een soortgelijke waarde kan hechten als aan informatie op de website van de NS.
Nu Thom hier beweerde dat dat niet het geval is, leek het me zuiverder om daar een eigen topic aan te wijden om hier helderheid over te krijgen.
Reputatie 4
Hoi,
Ik zou graag willen weten of het mogelijk is een groot aantal van tickets aan een NS loket te kopen (dus ongeveer 28)? Ik ben niet uit Nederland, sorry als de vraag een beetje stom aandoet :D

Als u uit Duitsland komt kunt u voor het traject Duitsland-Bestemmingsstation in Nederland en vice versa een Groepspar kopen(ook 1e klas). Voor binnenlandse tickets kunt u gewoon bij het loket kopen of uw situatie uitleggen aan uw verblijfsadres, misschien dat ze dan voor u de kaartjes willen aanschaffen per Ideal. Een Touringcar is natuurlijk ook een optie vanwege de grote van de groep.

Reageer