beantwoord

Had de aansluiting niet 10 seconden kunnen wachten op de vertraagde trein?

• 16 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 683 Bekeken

Op dit moment reis ik van Utrecht Overvecht naar Zoetermeer. De vertrektijd op Overvecht is 11.04 en de aansluiting in Utrecht op de IC naar Gouda is 7 min. De trein vertrok in Overvecht met 4 min vertraging. Onderweg reed de trein heel langzaam en werd de vertraging 6 min. Bij aankomst in Utrecht ben ik snel naar de IC naar Gouda gerend. Toch vond de conducteur het nodig om precies voor mijn neus de deur te sluiten. Nu heb ik een half uur vertraging. Terwijl als de trein 10 sec had gewacht was dit te voorkomen geweest. Het was tenslotte de fout van de NS dat ik pas op het laatste moment bij die trein aankwam. Nu krijg ik het astronomische bedrag van €2.95 voor GTBV. Heel erg bedankt voor deze vertraging.
icon

Beste antwoord door Inge NS 16 augustus 2014, 16:36

Welkom op het forum thomas123!

Het is helaas niet altijd mogelijk om een aansluiting op een vertraagde trein te laten wachten, aangezien dit een sneeuwbaleffect van vertraging kan veroorzaken. Andere reizigers kunnen bijvoorbeeld op hun beurt weer een krappe overstap missen. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen, hoe het vervelend het ook is dat je daardoor net je trein mist. Verder mag je zoals Hertog en Loes ook hebben aangegeven, na het fluitsignaal niet meer de trein betreden i.v.m. je eigen veiligheid. Het gaat vaak net goed, maar kan ook flink misgaan als je wel klem komt te zitten tussen de deuren.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

5 reacties

Ja dat is gewoon misselijkmakend. Maar ze komen dadelijk vast met een verhaal waarvan je denkt, tsja ... en toch had je 10 seconden kunnen wachten.
De conducteur kan in dit geval niet eens zien dat er overstappers uit een vertraagde trein van spoor 1 onderweg zijn naar spoor 8, nog afgezien van of er ruimte is in de dienstregeling om de vertraging van die trein later weer in te lopen en dus geen domino-effect te veroorzaken.
Het was tenslotte de fout van de NS dat ik pas op het laatste moment bij die trein aankwam.

Hoezo de schuld van NS?
Het is ProRail die het spoorwegnet beheert en bepaalt of een trein wel of niet mag rijden en eventueel een snelheidsbeperking instelt. Daar heeft een machinist zich maar aan te houden. Dat daarmee vertraging wordt veroorzaakt of oploopt, daar kan geen enkele machinist of conducteur niets aan doen.

Bovendien vinden momenteel rondom Utrecht Centraal omvangrijke werkzaamheden plaats, waardoor er (extra) vertraging kan ontstaan. Dat is zelfs in de landelijke media aan de orde geweest.
Daardoor zijn er minder sporen beschikbaar en kan het best zo zijn dat uw trein nog niet binnen genomen kon worden.

En zoals Pe_Pe al aangaf, een conducteur op spoor 8 kan niet het hele station overzien. Bovendien kan en mag een eenmaal ingezette vertrekprocedure niet zonder meer worden afgebroken.
Ook hier bepaalt uiteindelijk ProRail het vertrekmoment van de trein.

Aangezien de vertraging vrij zeker zal zijn ontstaan door aangekondigde werkzaamheden is het zelfs nog maar de vraag of u in aanmerking komt voor die €2,95 GTBV.
In aanvulling op de rest.

Het is zelfs zo dat de betreffende conducteurs, die de vertrekprocedure hebben ingezet niet eens meer gestoord mogen worden. Reizigers die ons dan nog wat willen vragen, moeten we helaas negeren, wat weer tot vervelende situaties kan leiden, want als we worden gestoord in de vertrekprocedure kan dat de veiligheid ook nog eens in het geding komen.

Het is zelfs zo, volgens mij al eerder verteld door Pe_pe en Hertog dat als de vertrekprocedure is ingezet, doen wij dat door middel van het fluitsignaal en dat betekend nog steeds, niet meer in- en uitstappen, heel veel reizigers denken dat het vergelijkbaar is met een geel verkeerslicht en dat het je laatste kans is om in te stappen. Niet dus.

Ik heb zo genoeg momenten meegemaakt waar ik echt mijn hart heb vast moeten houden. Een reiziger laatst ook in een sluitende deur springen, met als gevolg dat de voet geen normale beweging kon maken en ik weet niet hoe dat verder is afgelopen. Ook het omverlopen van een conducteur gebeurd geregeld en alleen maar, omdat men het idee heeft dat als er nog deuren open staan dat men nog mag instappen.
Als we dan zo coulant zijn, vindt men dat in veel gevallen de normaalste zaak van de wereld, maar het is het absoluut niet.
Ook dat irritante deur openhouden is levensgevaarlijk. Men kan vast komen te zitten, deur kan in de storing komen, waardoor de trein onnodige vertraging oploopt en dat allemaal voor het laatste moment, terwijl er nog genoeg treinen die kant op zullen gaan.

Hoe je het ook bekijkt, wij kunnen het niet voor elke reiziger goed doen. Het idee dat we expres deuren dichtgooien voor de neus van reizigers is in veel gevallen broodje aap verhaal, ik doe het wel als ik reizigers zie die eerst van me weglopen in de trein, uitstappen en dan op het laatst nog meewillen ver van mij weg, want in bijna alle gevallen zijn dat zwartrijders, en die wil ik juist niet meenemen.

Het is niet mijn bedoeling alles wat krom is recht te praten, maar wat meer inzicht te geven in het hoe en wat.
Welkom op het forum thomas123!

Het is helaas niet altijd mogelijk om een aansluiting op een vertraagde trein te laten wachten, aangezien dit een sneeuwbaleffect van vertraging kan veroorzaken. Andere reizigers kunnen bijvoorbeeld op hun beurt weer een krappe overstap missen. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen, hoe het vervelend het ook is dat je daardoor net je trein mist. Verder mag je zoals Hertog en Loes ook hebben aangegeven, na het fluitsignaal niet meer de trein betreden i.v.m. je eigen veiligheid. Het gaat vaak net goed, maar kan ook flink misgaan als je wel klem komt te zitten tussen de deuren.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer