Handhavers station amsterdam

Vlak voor de kerst ben ik staande gehouden in de stationshal, 2 meter voor de uitgang, wegens roken.

Geen probleem, bekeuring ontvangen en betaald omdat het simpelweg niet mag.
Ik erken dus mijn fout.

Echter,

ik had mijn handen vol en was gestresst, buiten waaide het hard en was te laat.
Op dat moment kwamen er teee mensen op mij afrennen waardoor ik mij eigenlijk bedreigd voelde.
Heel eerlijk, ik stond op het punt om de tassen te laten vallen en direct mijzelf te verdedigen.
Ik had deze mensen ook niet herkend als zijnde orde handhavers.
De jassen waren donkerblauw met een mini logo van de ns op de mouw.
Hoe dan ook het staande houden gebeurde bruusk en het navolgende gesprek verliep ook niet echt vriendelijk.
Doordat ik mijn eigen reactie ook niet correct was heb ik het verder laten gaan.
We zijn tenslotte allemaal mensen.

Toch gebeurde hetzelfde vandaag weer, nu was ik niet de persoon die werd staande gehouden maar de persoon naast mij, een man van in de zestig.
Wederom behoorlijk agressief, zodanig dat ik weer her gevoel had dat ik mij moest verdedigen.
Geluk bij geluk niet gedaan want dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Nu begrijp dat het een rot baan is waarbij de mensen niet aardig kunnen reageren.
Echter hebben zij ook een verantwoordelijk om rust te creeeren.

Ik mag hopen dat het uitzonderingen blijken te zijn maar op dit moment is het personeel meer bezig met een jachtpartij dan daadwerkelijk de orde hand te haven.

Kan dit misschien liggen aan tijdelijk personeel? Of de opleiding cq training?

Hoe dan ook de sfeer wordt er niet beter op

16 reacties

Mmm

Lekker!
Dacht een onderwerp in te tikken.
Niet wetende dat er een leeg bericht werd geplaatst.

Sorry
Duurde even maar dan heb je wel een verhaal.

(Luchtig grapje)
Geen probleem. Fijn dat je je verhaal hier doet Tasseke en welkom op ons forum!
Reputatie 7
Handhavend NS personeel heeft geen blauwe jas en geen logo op de mouw. De jassen zijn geel, de shirts/steekvesten/truien heel erg donkerblauw (bijna zwart). Handhaving heeft wel blauwe jassen.
Ok dat dacht ik dus ook altijd.
De bekeuring kreeg ik via CJib
Is dat wel normaal?

Nogmaals het was vlak voor de feestdagen.
Misschien extra personeel ingezet?
Laat ik het eerst stellen dat ik zoals ik het lees dat het zeer vervelend is dat u zich zeer onheus bejegend heeft gevoeld. Dat mag nimmer de bedoeling zijn.

Wat mij wel verbaasd is uw omschrijving. Donkere jassen met mini NS logo op de mouw zijn niet de vaste handhavers op het station. Dat zijn de collega's van Veiligheid en Service en hebben ofwel gele jassen aan of donkere kleding met donker steekwerend vest. Het NS logo staat hier op de borst en rug en het BOA insigne op de mouw.
Collega's met beschreven uniform zijn ofwel collega's Tickets en Service of Proces Leiders Perron of Coordinator Wal of machinisten(niemand is hiervan BOA bevoegd en mogen niet staande houden) en de Hoofdconducteurs (wel BOA bevoegd). De Hoofdconducteurs zijn niet echt de mensen die op het station met 2 man mensen gaan bekeuren. Het is voor mij een aanname en geef alleen aan wat ik weet. Ik kan verder geen reactie geven over de situatie, aangezien ik er niet bij ben geweest.
Slidestops was me ruim voor 🙂.

@Tasseke

Die bekeuring gaat idd via het CJIB
Reputatie 7
Badge
Slidestops schreef:

Handhavend NS personeel heeft geen blauwe jas en geen logo op de mouw. De jassen zijn geel, de shirts/steekvesten/truien heel erg donkerblauw (bijna zwart). Handhaving heeft wel blauwe jassen.

is "handhaving" dan geen handhavend NS personeel? Wie is dan hun werk-/opdrachtgever?
Badge +3
Dank Tasseke voor je reactie en verhaal, zie al dat er een apart topic van gemaakt is.

Ondanks dat je je belaagd voelde door de V&S mensen (of ander personeel, hier in Eindhoven loopt G4S en zo ook soms rond, en die staan meestal inderdaad niet open voor een praatje of service verlenen) is het een feit dat de roep om handhaving juist erg groot is omdat veel mensen van alles om zich heen zien gebeuren waar totaal NIET op gehandhaafd wordt. Roken is één van de meest voorkomende gok ik zomaar.

Wellicht dat je zelf dan ook op een gegeven moment je schouders ophaalt en een sigaret opsteekt waar dat niet mag... "want dat doen er wel meer en die komen er ook mee weg, er liggen wel 15 peuken om me heen tenslotte, en eentje ervan was 100% zeker van een machinist of conducteur of ander personeel"..
In Amsterdam loopt inderdaad handhaving OV in donkerblauwe jassen. Is geen NS-personeel.

In Amsterdam zijn verschillende ov boa's aanwezig. Van de NS in het geel of donker en deze zijn in dienst bij de NS, de andere zijn in dienst van de gemeente en zijn in het blauw gekleed.

Henk is me voor.

En daarnaast heb je nog de politie.
Mij maakt het niet uit van welke afdeling ze zijn en hoe exact blauw het jasje was.
Het gaat om de bejegening.
Het feit dat zij op je afstormen en grof aanspreken geeft een rotgevoel
Ook geen probleem met handhaven.
Ik zat fout
...
Tasseke schreef:

Mij maakt het niet uit van welke afdeling ze zijn en hoe exact blauw het jasje was.
Het gaat om de bejegening.
Het feit dat zij op je afstormen en grof aanspreken geeft een rotgevoel

Dat maakt wel uit. De één werkt bij de NS en de ander bij de gemeente. Zelf zie ik ook soms ov boa's roken op het station op plaatsen waar het niet mag. Zelfs medewerkers van V&S. Zal ze er de volgende keer weer eens op aanspreken. Vinden ze erg leuk en kunnen ze ook nog waarderen. En als ik me aangevallen voel trek ik een sprint door het station en verschans ik me ergens in een NS sigarettenverkooppunt op het station. Natuurlijk wel voorbij de HEMA om ze op een dwaalspoor te zetten. ?
Badge +3
Henk_NL schreef:

In Amsterdam loopt inderdaad handhaving OV in donkerblauwe jassen. Is geen NS-personeel.

Die foto doet me ineens denken aan Ray & Anita van 2 Unlimited
Ook stoer, en ik meen dat zij (Anita Doth) zelfs bij de politie werkte! 😛
Edit: Ja.. wikipedia.. Ze ging administratief werk doen bij de verkeerspolitie

Maar dat terzijde en off-topic. 😛

Nooduitgang,
Die ga ik onthouden!
Die vette worst kan ik beter hanteren

Reageer