beantwoord

Handmatig ter plaatse wissels omzetten door de machinist nabij Utrecht (en dan zo snel mogelijk, gegeven de aangescherpte veiligheidsregels)

• 14 maart 2019
  • 3 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 2
Ik heb vorige week hier op de community geleerd dat er op een belangrijk rangeerterrein rnabij Utrecht wissels zijn die met de hand, naast het wissel zelf, omgezet moeten worden (en dat de veiligheidsregels voor het desbetreffende rangeerterrein aangescherpt zijn, waardoor het omzetten nu moet gebeuren door machinisten en niet meer door rangeerders). Wissels met de hand laten bedienen is vast een bedrijfseconomisch efficiƫnte beslissing geweest (ik twijfel er niet aan dat ProRail en NS kunnen rekenen). Maar ik ben toch verbaasd!
Vragen:
  • Welk rangeerterrein is het waar we het nu over hebben? Dat hele nieuwe tussen het spoor naar Woerden en naar Amsterdam in?
  • Als er morgen ergens in Nederland een nieuw rangeerterrein aangelegd moet worden, kan hat dat er dan weer handmatige te bedienen wissels in gebouwd worden? Of beter: hoe besluit men (ProRail?) tot de inzet van een op afstand bedienbare wissel versus een ter plaatse handmatig te bedienen wissel?
  • En wat gebeurt er nu anders na 29 maart? Ik hoop dat mijn trein dan weer rijdt: is er dan alsnog ergens handmatige wisselbediening vervangen door een automaat? Of wat is anders de oplossing?
Dank je wel!
icon

Beste antwoord door Jeroen 14 maart 2019, 10:41

Ik rangeer niet op Utrecht maar volgens mij gaat het voornamelijk om opstelterrein CTW waar de capaciteit nu niet voldoende is qua rangeerbewegingen en de beschikbare tijd. De regels zijn niet alleen daar aangepast maar deze zijn landelijk aangepast en de problemen spelen dus overal, echter zijn er een beperkt aantal locaties waar het tot problemen leidt door de snelle opvolging van treinen.

En helaas zijn er maar enkele opstellocaties met op afstand bedienbare wissels, zelfs bij complete verbouwingen worden de handbediende wissels niet vervangen door op afstand bedienbare wissels vanwege de enorme kosten hiervan.

Er wordt druk gewerkt aan het aanpassen van het rangeerplan om de problemen op te lossen, het kan dus zijn dat bepaalde treinen straks vanaf een ander opstelterrein gaan komen t.o.v. nu. Echter moet dat allemaal goed bekeken worden en ook gekeken worden of dat haalbaar is qua loop- en rijtijden en geen conflicten veroorzaakt op het spoor. Mede doordat er veel wissels zijn gesaneerd op Utrecht Centraal zijn er daar minder mogelijkheden tot doorwisselen op het station zelf waardoor de mogelijkheden weer beperkter zijn.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het gaat voor zover ik begrepen heb om het opstelterrein aan de zuidkant van Utrecht Centraal.
Badge
Ik rangeer niet op Utrecht maar volgens mij gaat het voornamelijk om opstelterrein CTW waar de capaciteit nu niet voldoende is qua rangeerbewegingen en de beschikbare tijd. De regels zijn niet alleen daar aangepast maar deze zijn landelijk aangepast en de problemen spelen dus overal, echter zijn er een beperkt aantal locaties waar het tot problemen leidt door de snelle opvolging van treinen.

En helaas zijn er maar enkele opstellocaties met op afstand bedienbare wissels, zelfs bij complete verbouwingen worden de handbediende wissels niet vervangen door op afstand bedienbare wissels vanwege de enorme kosten hiervan.

Er wordt druk gewerkt aan het aanpassen van het rangeerplan om de problemen op te lossen, het kan dus zijn dat bepaalde treinen straks vanaf een ander opstelterrein gaan komen t.o.v. nu. Echter moet dat allemaal goed bekeken worden en ook gekeken worden of dat haalbaar is qua loop- en rijtijden en geen conflicten veroorzaakt op het spoor. Mede doordat er veel wissels zijn gesaneerd op Utrecht Centraal zijn er daar minder mogelijkheden tot doorwisselen op het station zelf waardoor de mogelijkheden weer beperkter zijn.
Reputatie 2
Hmmmm. Toch nog weer anders. Hier staat het echte verhaal. Mijn samenvatting: nieuwe ongewenste consequenties van de alweer verdere splitsing tussen ProRail en NS.

Reageer