Heeft Oldenzaal NS-Kaartautomaat of ander ophaalpunt voor de OV-chipkaart.om keuzedag op te halen?

Ik denk dat er geen NS kaart automaat in Oldenzaal is. Er is ook geen personeel. Wil ik vrij reizen, dan reis ik met Syntus naar Hengelo en kan ik daar pas de keuzedag in laten gaan. Ik moet dus altijd een trein eerder nemen om dat te regelen. (Ik ben 81)

11 reacties

Ik woon in de Randstad en ben daarom niet zo erg bekend in Oldenzaal.
Op de website van NS lees ik echter dat er op het station Oldenzaal toch wel een NS kaartautomaat aanwezig zou moeten zijn.

Via deze link komt u op die pagina:
http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/stationsvoorzieningen/stations/o-s/oldenzaal/informatie/kaartautomaat.html
Dankjewel, ik ga het allemaal uitproberen!
Reputatie 6
Badge +2
Hier komt NS niet. Op zo'n station heeft de NS-kaartautomaat meestal geen OV-chipkaartfaciliteiten. De boven gelinkte info is dan ook erg mager, het staat er niet eens bij of het een normale is of zo'n primitieve.

http://www.twentefm.nl/streeknieuws/38047/0/meer-laadpalen-ov-oldenzaal.html: "Op het station zelf kunnen reizigers weliswaar een NS-kaartautomaat gebruiken, maar het is niet mogelijk om bijvoorbeeld saldo of een reisproduct op de kaart te zetten".

Het is dus zo'n primitieve.
Hier komt NS niet. Op zo'n station heeft de NS-kaartautomaat meestal geen OV-chipkaartfaciliteiten. De boven gelinkte info is dan ook erg mager, het staat er niet eens bij of het een normale is of zo'n primitieve.

http://www.twentefm.nl/streeknieuws/38047/0/meer-laadpalen-ov-oldenzaal.html: "Op het station zelf kunnen reizigers weliswaar een NS-kaartautomaat gebruiken, maar het is niet mogelijk om bijvoorbeeld saldo of een reisproduct op de kaart te zetten".

Het is dus zo'n primitieve.

Wat kun je dan wel met zo'n primitieve als je geen saldo en geen reisproducten kunt laden.
Dan blijft er volgens mij niet veel anders over dan alleen maar een OVC uitlezen.

Dan zou je in de winkel "om de hoek" met die kleine gele dingen nog meer mogelijkheden hebben dan met die primitieve dingen van NS. Kunnen ze die ook beter afschaffen.
Reputatie 6
Badge +2
Ook geen OVC uitlezen, alleen papieren kaartjes kopen. Aangekondigd is dat ook op deze stations eenmalige chipkaarten verkocht gaan worden.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/05/20/introductie-eenmalige-chipkaart-en-afschaffen-papieren-treinkaartje.html:

"Ik ben tevreden dat decentrale overheden en vervoerders ervoor gezorgd hebben dat dit vervoersbewijs ook op bijna alle stations in Nederland buiten het hoofdrailnet beschikbaar zal zijn"

Volgens Spoor komen eenmalige chipkaarten alleen in de bolle automaten, maar die primitieve zijn platte, dus misschien zijn die een uitzondering en komen ze wel ook daarin.

Badge
Treinreizigster, welkom op het forum. Zo te lezen hebben Geus en Dennis al gereageerd en informatie gegeven. Dank voor de link Dennis, daarin wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld saldo of een reisproduct op de kaart te zetten.
Ik heb even op de site van OV-chipkaart gekeken of daar in de buurt een ophaalpunt aanwezig is, maar daar geven ze aan dat het wel mogelijk is om:
Het actuele saldo van uw OV-chipkaart controleren;
Saldo opladen - betaal met PIN-pas;
Reisproducten (bijv. Abonnementen) opladen - betaal met PIN-pas;
Bestellingen uit de webwinkel van de OV-chipkaart ophalen;
Automatisch opladen op kaart zetten (niet samen met kaart aangevraagd);
Sterabonnement kopen met PIN-pas;
Studentenreisproduct: ophalen of stopzetten;
Saldo deblokkeren;
Reizen op Saldo (NS) activeren;
Keuzedagen 60+ (NS) ophalen;
Producten op kaart bekijken

Ik wil het wel voor je uitvragen maandag en vragen of je daar nou wel of geen keuzedag kan activeren. Maar wil je het toch even uitproberen bij de kaartautomaat?
Gezien de afbeelding (zie bijlage) die erbij staat is het inderdaad zo'n primitief apparaat wat je ook in de supermarkt en andere winkels tegenkomt.

En dat zijn juist die apparaten waarbij het ophalen van keuzedagen zo vaak mis gaat als je de "jaar dag" nog niet hebt gebruikt en er dus 2 klaar staan (voor de lopende periode van 2 maanden + die voor het hele jaar).

En met alle respect voor treinreizigster, maar zelfs "jongere" ouderen (net 60+) hebben vaak moeite met juist dat type apparaat en worden geadviseerd om keuzedagen op te halen bij een NS kaartautomaat met groter en duidelijker scherm en speciale ophaalknop.

Toch triest dat je ofwel voor het reizen met een keuzedag eerst een paar euro moet uitgeven aan een treinkaartje om op een station te komen waar het ophalen zonder problemen mogelijk is, ofwel met een primitief miniatuur apparaat moet klooien met het risico dat je een keuzedag verspeelt.
In dergelijke situaties mag NS haar vaste klanten best wel tegemoet komen.

Reputatie 6
Badge +2
We hebben het nu overigens over twee primitieve apparaten. Ik had het over de NS-kaartautomaat zonder OV-chipkaartfaciliteiten, die eruit ziet als een normale. Soms staat er zelfs ten onrechte het OV-chipkaartlogo op.
Reputatie 3
Badge
Ook geen OVC uitlezen, alleen papieren kaartjes kopen. Aangekondigd is dat ook op deze stations eenmalige chipkaarten verkocht gaan worden.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/05/20/introductie-eenmalige-chipkaart-en-afschaffen-papieren-treinkaartje.html:

"Ik ben tevreden dat decentrale overheden en vervoerders ervoor gezorgd hebben dat dit vervoersbewijs ook op bijna alle stations in Nederland buiten het hoofdrailnet beschikbaar zal zijn"

Volgens Spoor komen eenmalige chipkaarten alleen in de bolle automaten, maar die primitieve zijn platte, dus misschien zijn die een uitzondering en komen ze wel ook daarin.

Ik weet weinig van die keuzedagen en vrij reizen, maar gelden die normaal gesproken ook voor de treinen van andere vervoerders dan NS?
In dat geval zou het een beetje raar zijn als je op een station dat alleen bediend wordt door een andere vervoerder geen keuzedag zou kunnen laden. En al helemaal als dit betekent dat je eerst een eenmalig kaartje (met € 1 toeslag?) moet kopen om op zo'n station te komen. . . .
Reputatie 7
Badge +4
Isk, de keuzedagen gelden ook bij de andere vervoerders en zijn daar ook op te laden. In een ander topic heb ik eens aangegeven hoe dat moet bij Arriva. NS heeft een mooie oplossing met ophalen keuzedag, waarbij het niet fout kan gaan. Maar dat is dus niet zo bij elke andere vervoerder. Bij ophalen bestelling is het even goed uitkijken maar het werkt wel. Omdat het met name bij de ouderen onder ons vaak fout gaat bij ophalen bestelling, is er nu de optie ophalen keuzedag. Het kopen van een kaartje met toeslag is niet nodig als het apparaat goed werkt. De ellende zit hem bij dit soort apparaten in de winkels van AH, bijvoorbeeld.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, dat is een bekend probleem. Het kan wel op kleine automaten (schijnt het), maar het is minder duidelijk hoe het moet, en gaat daardoor vaak mis.

Je kan er soms ook samenreiskorting mee opladen, dat is gemakkelijker, en er kan weinig mis gaan.

Reageer