beantwoord

Heerenveen IJsstadion

• 2 januari 2017
  • 77 reacties
  • 3282 Bekeken

Wordt er tijdens het EK Schaatsen in Thialf van vrijdag 6 t/m zondag 8 januari gestopt op station Heerenveen IJsstadion? Volgens de reisplanner niet ("geen advies beschikbaar")...
icon

Beste antwoord door Minke NS 2 januari 2017, 14:01

Hey Sjoukje Steinhovden, ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. Wij rijden over het spoor wat in beheer is van ProRail en als het station niet wordt bediend, kunnen er ook geen treinen rijden. Dit traject werd vroeger alleen voor bepaalde evenementen geopend en ik denk dat er ook moet wordt gekeken naar het kostenplaatje. Hopelijk gaat het lukken met de pendelbus!
Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 3
Nee. Helaas heeft ProRail om een of andere vage reden besloten dit station de komende jaren - wellicht nooit meer? - niet te bedienen. Waarschijnlijk is het dus over en uit voor de evenementenhalte Heerenveen IJsstadion. Erg jammer overigens, naar mijn mening. Het is een stuk sneller met de trein, want de pendelbussen doen er een stuk langer over, en dan moet je ook nog eerst via Heerenveen reizen.
Echt?? Inderdaad erg jammer - en hier zou ik nog een aantal andere adjectieven kunnen gebruiken... Misschien dat iemand van de NS kan uitleggen wat de reden hiervan is??
Hey Sjoukje Steinhovden, ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. Wij rijden over het spoor wat in beheer is van ProRail en als het station niet wordt bediend, kunnen er ook geen treinen rijden. Dit traject werd vroeger alleen voor bepaalde evenementen geopend en ik denk dat er ook moet wordt gekeken naar het kostenplaatje. Hopelijk gaat het lukken met de pendelbus!
Reputatie 7
Badge +4
Er moeten dan paaltjes komen en die zijn (of eigenlijk: vindt men) te duur, evenals de inzet van de mobiele variant. Onhandig is het natuurlijk wel.
Bedankt voor je reactie Minke. Ik moet dus eigenlijk mijn pijlen afvuren op ProRail... Dan ga ik dat maar eens doen...
Nu heb ik contact gehad met ProRail en zij zeggen het volgende:

"De vervoerder de Nederlandse Spoorwegen bepaalt of treinen een extra stop maken op het station Heerenveen IJsstadion. De vervoerder is over het algemeen op de hoogte van evenementen. Verder zijn ook de (mobiele) in- en uitcheckpalen eigendom van de NS. Ik raad u aan om contact met hen op te nemen."

Enigszins verwarrend dus... Wie moet ik nu geloven? Is er sprake van een communicatiestoornis tussen NS en ProRail of is het een kwestie van simpelweg afschuiven van verantwoordelijkheid...?
Reputatie 3
Ik heb een aantal dingen erover gehoord, maar ik weet niet zeker wat er van waar is. Hieronder een aantal oorzaken, waarom men niet meer zou stoppen:
- NS vraagt te veel geld voor de stops, en dit kan Thialf niet opbrengen.
- In verband met de oversteek bij de overweg moet er personeel aanwezig zijn, hiervoor wil men niet betalen.
- Anderen zeggen dat het niet meer in de dienstregeling zou passen, om extra te stoppen.

Kortom, allemaal verschillende redenen, en vaak wijst iedereen naar elkaar. Ik ben dus ook erg benieuwd, wat de daadwerkelijke reden is, of die bij NS ligt, of bij Thialf. Misschien ook nog slim om contact op te nemen met Thialf, want die hebben wellicht weer een andere kijk op deze kwestie.
Reputatie 7
Badge +4
Het werd eerder opgelost met busdiensten vanaf station Heerenveen.
Jan-Mark, ik heb je advies opgevolgd en de vraag voorgelegd aan Thialf, waarop ik het volgende antwoord kreeg:

"Wij kunnen hierin geen standpunt innemen, als de NS niet wil of kan stoppen dan is dat zo.
Via het station Heerenveen kunt u met de buslijn 115 naar Thialf."

Kortom, de vraag "Waar zouden we zijn zonder de trein?" is beantwoord: in de bus, dus...
Reputatie 3
Leuk hè, zo'n kastje-muurverhaal? ;)
Voorlopige conclusie is dus:
- NS verwijst naar ProRail, want die beheren de stations. Als het station niet wordt bediend, kunnen er ook geen treinen rijden.
- ProRail en Thialf verwijzen naar NS, want zij bepalen of er wel of niet treinen stoppen. Als de treinen geen stop maken, wordt het station ook niet bediend.
Leuk gevalletje spoorlogica, met als bonus de cirkelredenering. Als het station niet wordt bediend, stoppen er geen treinen. Als er geen treinen stoppen, wordt het station niet bediend.
Desondanks denk ik dat de bal bij NS en ProRail ligt, en niet bij Thialf. Als de beide partijen het mogelijk maken (dienstregelingtechnisch en ook met betrekking tot het kostenplaatje), zal Thialf wellicht willen betalen.
Er kunnen prima treinen stoppen op Hry, en in 2016 is dat ook enkele keren gebeurd (besloten treinen). Dat NS er in de reguliere dienstregeling niet aan wil beginnen is een ander verhaal. Ik durf er gerust op in te zetten dat het dan uiteindelijk om het kostenplaatje gaat. De afstand vanaf Hr is kort, een bus laten rijden is eenvoudiger en daarmee goedkoper.
Badge +3
Eenvoudiger voor wie? In ieder geval niet voor de schaatsfans.

Dat moet toch creatiever kunnen worden opgelost dan eenvoudigweg niet te stoppen. Laat schaatsfans desnoods een toeslag betalen voor het gebruik van de halte.
Als het dienstregelingstechnisch niet (meer) is in te plannen dan houdt het natuurlijk op.
Reputatie 3
't Is makkelijk in te plannen, in een dienstregeling heb je altijd speling zitten. Die ene minuut of eventueel anderhalf kan je best goed opvangen, als de HC dan even snel sleutelt op de stations.

Het is waarschijnlijk eenvoudiger voor Thialf om bussen te laten rijden. NS doet nogal moeilijk in dezen (kijk maar eens hoeveel men moet lappen voor een nachttrein Zl - Gn). Het is ook raar dat NS geld wil vangen voor de halteringen op Hry. Het enige wat geld kost, is het plaatsen van twee CiCo's en evt. nog personeel. Bij bussen moet je allemaal extra bussen laten rijden, met benzine en personeel. Die treinen rijden toch al, alleen een extra haltering. NS rekent simpelweg veel te veel geld voor dit soort 'geintjes', dus dan is het enorm onaantrekkelijk voor Thialf. (Vergelijk maar eens hoe vaak men nog op Ehst en Asdar stopt...)
Reputatie 7
Badge +3
@Jan-Mark
Iemand zal de extra kosten moeten betalen, NS gaat dat niet zelf betalen.
Reputatie 3
Nee, maar als NS de kosten niet exorbitant hoog maakt, wil Thialf best betalen lijkt me. Zij willen de goedkoopste optie voor vervoer regelen, en als NS dat kan/wil zijn, dan kunnen er weer treinen stoppen.
Badge +3
Ik vind dit altijd wat wonderlijke discussies. Aan de ene kant let NS uitermate krenterig op de kleintjes, aan de andere kant zijn bakken met geld weggegooid aan mislukte projecten als de Fyra. Daar had je tot in het volgende millennium de kosten van het stoppen bij Thialf van kunnen betalen.

NS moet heel goed uitkijken niet het laatste restje goodwill te verspelen bij de Nederlandse belastingbetalers en niet zemelen over te overziene kosten om te stoppen bij Heerenveen IJsstadion.
Reputatie 4
NS vraagt voor het halteren €5000 per dag.
http://www.lc.nl/friesland/Trein-rijdt-Thialf-voorbij-wel-bussen-21119716.html
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
NS staat er nu financieel veel slechter voor dan bij het begin van het Fyra-avontuur.
Badge +3
@Tamzin
Dat kan zijn. Maar die paar duizend euro gaan echt geen verschil maken in de bedrijfsvoering van NS. Het is precies de verkeerde zuinigheid.
Reputatie 7
Badge +3
En waarom kan Thialf die paar duizend euro dan niet betalen?

Een van de problemen is dat sinds kort perrons op grond van nieuwe regels verlicht moeten zijn. Om die reden zijn in Duitsland in de nieuwe dienstregeling een aantal stations zonder die verlichting opgeheven.
Badge +3
Ik heb geen idee hoeveel mensen er per trein naar Thialf willen reizen maar ik denk dat wanneer die allemaal een euro toeslag zouden betalen, de kosten makkelijk zijn op te hoesten. Of 50 cent toeslag op alle kaartjes voor het EK onder het mom van 'OV-bereikbaarheidstoeslag' die dan door de organisatoren wordt afgedragen aan NS.

Maar eigenlijk is het natuurlijk grote onzin. NS krijgt honderden, misschien wel duizenden extra reizigers die allemaal betalen voor de trein. Dat levert veel meer op dan een paar duizend euro kosten. Het is echt misplaatste zuinigheid van NS.
Reputatie 2
Volgens sommigen op dit forum staat de klant op 1, 2 en 3 bij de NS, maar daar is in dit geval niets van te merken.
@Jan-Mark
Kastje - muur van hoog niveau... Of het nu de NS of ProRail is die hier de verantwoordelijkheid heeft, ik heb van geen van beide meer een reactie gekregen. Misschien is het een leuk onderwerp voor de NOS of een ander nieuwskanaal...
Hello, this station would be use only by ice-skating lovers, but also by workers from Caparis, Batavus etc. Let say two trains in the morning and 4 afternoon/evening could stop here. Or stop on a sign. On platform and in the train would be a button and if someone would need to use this stop then the button could be press for it.

It would be really great if the station could be in service again.
Reputatie 7
Badge +3
This has been tried in the 80s and the station then drew just a 150 passengers a day. After 2 year it was closed again.

Reageer