vraag

Herkomst geluid omroep (ding dong ding) op station

• 23 september 2019
  • 14 reacties
  • 503 Bekeken

Voor een podcast idee over alledaagse geluiden ben ik research aan het doen naar de geluiden op het station en in de trein. Het meest kenmerkende geluid van de NS zijn toch wel de 'ding dong ding' belklanken die samen een grote drieklank (majeur akkoord) vormen en te horen zijn als aankondiging van de stationsomroeper.

Mijn veronderstelling is dat dit geluid zijn oorsprong heeft bij een (al dan niet mechanisch aangestuurd) klokkenspel/carillon dat vroeger gebruikt werd op stations. Ik kan er tot nu toe vrijwel geen historische informatie over vinden. Waar werd het als eerst gebruikt, waar komt de opname die vandaag de dag gebruikt wordt vandaan? Waarom werd voor dit geluid gekozen?

Misschien zijn er (oud) NS medewerkers of andere kenners of geluidsfanatici die weten wat de oorsprong zou kunnen zijn van dit geluid of mij op het juiste spoor (!) kunnen zetten? Als iemand er iets over weet, of in bredere zin kennis heeft van de kenmerkende geluiden op het station en in de trein dan kom ik graag met deze personen in contact!

14 reacties

Wat een bijzondere vragen. Ik zal mijn best doen om dit te achterhalen. Helaas is @Danny NS op vakantie dus zal het wat lastiger worden.
Badge +3
https://nieuwspaal.nl/martin-speelt-de-dingdong-op-alle-ns-stations/:grinning:
Ik durf niet te zeggen of dat klopt.
Badge +3
Ik durf met zekerheid te stellen dat het hier om een grap ging. Smiley gemist?
Ik had al zo'n vermoeden. Ik weet niet of dat door de website kwam of door jouw smiley.... 🙂
Badge +3
Haha Erryt, dat je Nieuwspaal nog niet kende 😂 Wel bekend met De Speld?
Stiekem ken ik deze site wel. Vandaar dat ik aangaf dat het door de site kwam. 🙂
@Danny NS weet veel van dit soort dingen begrijp ik?:
Het Nieuwspaal artikel is inderdaad wel geinig, en wie weet is het ooit, lang geleden wel eens echt zo geweest...
Reputatie 5
Naar mijn weten wordt het geluid sinds de jaren '80 gebruikt....om die reden zou ik er van uit gaan dat het een elektronisch gegenereerd geluid is dat toen van een bandje werd gespeeld, en nu gewoon in het computergestuurde systeem op ieder station zit. Misschien dat het daadwerkelijk in een studio is gespeeld, maar ik ga er vanuit dat het gewoon iemand op een synthesizer keyboard is geweest.

Het geluid is in de tussentijd wel aangepast, maar klinkt nog grotendeels hetzelfde.
Het klinkt mij ook inderdaad in de oren als een synthetisch gegenereerd geluid en niet als een opname inderdaad. Maakt me als geluidsfreak wel weer nieuwsgierig welke synthesizer dat dan geweest is destijds.
Maar volgens jou is het dus ergens in de jaren 80 geïntroduceerd, daar kan ik misschien ook nog eens verder op gaan zoeken. Heb een tijd geleden ook al eens een ochtendje gespendeerd in de bibliotheek van het Spoorwegmuseum maar helaas niets kunnen vinden over het geluid.

Een ander aardig ding dat ik nog tegenkwam op mijn zoektocht en wellicht interessant en leuk om eens te beluisteren: een opname van een oud vinylplaatje uit de jaren 70 over het gebruik van de stem op het station, gericht aan het 'omroepende' NS personeel

https://www.youtube.com/watch?v=U40EkChlHjo

Mocht iemand nog meer van dit soort dingen kennen. tips ook meer dan welkom!
Ik heb helaas nog geen reactie vernomen. Voor mij klinkt het gewoon als ding dong ding.
Ik krijg helaas niet naar boven waar dit weg komt. Ik zal geen wekelijkse update geven, maar als ik ooit een reactie krijg dan zal ik jullie dat laten weten.

Helaas is het mij niet gelukt om te achterhalen waar het geluid vandaan komt. Ik draag het over aan @Danny NS die weer terug is van vakantie. Hopelijk heeft hij meer succes!

Thanks @Erryt NS Ik zal dit morgen gaan uitzoeken. 

Reageer