beantwoord

Het dagelijks poortjes-glippen op station Gouda

Reputatie 1
Bijna dagelijks kom ik op station Gouda. En bijna dagelijks zie ik hier zwartrijders door de poortjes met anderen meelopen.

Vrijwel zelden zie ik hier NS-personeel. Zwartrijders kunnen gewoon hun gang gaan.

Vrij recent zag ik één keer twee NS-medewerkers bij de poortjes staan, die kletsten vrolijk door toen iemand door de poortjes glipte.

Waarom denkt NS dat het zwartrijdersprobleem is opgelost wanneer er poorten staan?

Waarom doet NS niets tegen de grootschalige groep die door poortjes glipt en stelselmatig zwartrijdt?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 april 2018, 13:49

Goedemiddag marcs. Er is al vrij veel aangegeven in dit topic over de effectiviteit van poortjes en dat ze nooit alle zwartrijders zullen weren. Daarom zal menselijke controle ook altijd noodzakelijk blijven. Ik vind het echter wel kwalijk om te lezen dat dit blijkbaar met grote regelmaat gebeurt op station Gouda en dat het aanwezige personeel het toe lijkt te laten. Daarover zal ik inderdaad een melding maken.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De types in Gouda zijn doorgaans heel gevoelig voor fotoregistratie. Wie betaalt, breekt de groepscode bij dit deel van de Goudse bevolking. Ik heb op vrijdagavond tijdens een kwartier wachten 31 tailgaters geteld. Het is me een raadsel waarom er niets mee gedaan wordt.
Reputatie 7
Badge
De types in Gouda zijn heel gevoelig voor fotoregistratie. Wie betaalt, breekt de groepscode bij een deel van de Goudse bevolking. Ik heb op vrijdagavond tijdens een kwartier wachten 31 tailgaters geteld. Het is me een raadsel waarom er niets mee gedaan wordt.
probleem is toch opgelost? er zijn poortjes. nu kan het niet meer, zegt NS
@Thom,
Raadsels zijn om opgelost te worden. 😉
De types in Gouda zijn heel gevoelig voor fotoregistratie. Wie betaalt, breekt de groepscode bij een deel van de Goudse bevolking. Ik heb op vrijdagavond tijdens een kwartier wachten 31 tailgaters geteld. Het is me een raadsel waarom er niets mee gedaan wordt.
probleem is toch opgelost? er zijn poortjes. nu kan het niet meer, zegt NS

En daarom doen we ook niet meer aan controle, want iedereen is door de poortjes gegaan en heeft ingecheckt.
Kwaliteit daar staat .... voor..
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/r-net/

???
De controle door een conducteur in de trein is nog niet vervallen maar naar mijn gevoel sterk verminderd. Camerabewaking bij de poortjes misschien interessant om bewijs te verzamelen voor notoire zwartrijders maar tijdrovend en dus kostbaar. NS geeft waarschijnlijk aan dat zwartrijden met x procent is verminderd, neemt daar genoegen mee en laat incidenten zoals in Gouda voor lief.
Reputatie 7
Badge +4
De geringere controle zou ook kunnen komen omdat men liever niet met agressieve reizigers te maken heeft. Maar door het zwartrijden zo aantrekkelijk te maken, wek je die agressie juist op. Het is bijna een maatschappelijk probleem en ik zou het niet zo gek vinden dat de overheid hier een verantwoordelijkheid in nam. NS maakt een kostenafweging als particulier bedrijf, de overheid heeft een andere insteek. Controle zou geen zaak van kostprijs en rendement mogen zijn. Met honderd procent van de aandelen mag je best wat invloed uitoefenen.

Tailgaten is in Gouda geen incident, het is structureel.
Het is gewoon onmogelijk om dit tegen te gaan of we moeten naar die tourniquet poortjes toegaan waar je dan weer niet met een tas/koffer door heen kunt lopen. Zelfs recent meegemaakt dat iemand buitenom via een paal van de stationskap op de Flevolijn naar boven klom en via het spoor naar het perron liep.

Mensen die zwart willen rijden ga je nooit 100% tegenhouden, dat is een illusie.

Maar wellicht dat dit door een moderator of slidestops doorgezet kan worden zodat er eens een extra controle plaatsvind op Gouda. Ik zie dit ook geregeld op andere stations gebeuren bij de poortjes.
Een aandeelhouder heeft rechten en bevoegdheden. Dat sommige zaken enige aandacht behoeven kan ik niet ontkennen.
Alleen menselijke controle gaat helpen. Maar dat is nu onmogelijk te verkopen door de poortjes.

Zaterdagavond controle gehad in de metro van Rotterdam Centraal naar Zuidplein, resultaat talloze zwartrijders...
En op camera's zijn ze onherkenbaar.
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/extra-ticketcontrole-den-haag-29421/index1.html#post184870

En natuurlijk is er technisch veel mogelijk. Laat het mensenwerk zijn....
Reputatie 7
Badge +4
Ik zie niet in waarom menselijke controle niet te verkopen is vanwege de poortjes. De noodzaak is overduidelijk. Lang niet overal, maar er zijn risicoplaatsen. Geen pakkans en tailgaten is gratis reizen voor deze calculerende mensen. En bij controle werk je lekker vertragend of je wordt bedreigend. Je moet je niet gekke Henkie gaan voelen als je normaal betaalt. Ik geef de voorkeur aan mensen boven techniek maar je kunt het een ook doen zonder het andere na te laten. Bij elke geluid uit de poortjes een gerichte foto, zou heel preventief werken bij deze jongens. Wel iets slims bedenken op de camouflagepetten die sommigen dragen.
Grappig dat Gouda genoemd wordt, dit speelt op elk station. Ga eens een kwartiertje op Arnhem, Haarlem of Amsterdam kijken. Je telt er zonder moeite tientallen.
Die hele poortjes toestand houd alleen oma's van 80 jaar tegen welke het allemaal niet meer snappen in deze moderne tijd.
Dat weet toch iedereen die wel eens reist in het buitenland ? Parijse metro, Barcelona, New York
Goedemiddag marcs. Er is al vrij veel aangegeven in dit topic over de effectiviteit van poortjes en dat ze nooit alle zwartrijders zullen weren. Daarom zal menselijke controle ook altijd noodzakelijk blijven. Ik vind het echter wel kwalijk om te lezen dat dit blijkbaar met grote regelmaat gebeurt op station Gouda en dat het aanwezige personeel het toe lijkt te laten. Daarover zal ik inderdaad een melding maken.
Alleen Gouda ?
Reputatie 3
De poortjes hadden sluizen moeten zijn. Een cabine waar maar 1 persoon inpast. Sta je erin dan sluit de deur achter je en opent de andere kant. Dat systeem gaat 100% werken maar dat vinden ze een te duur systeem.
En als je kinderen hebt ?
Reputatie 1
Alleen Gouda ?
Nee, zeker niet. Dat tafereel is landelijk. Maar het past natuurlijk ook wel een beetje bij Gouda. Zie het ook iedere dag en voordat de poortjes waren was er heel vaak ingangscontrole. Gouda is een stadje dat naar verhouding erg hoog scoort in bepaalde statistieken, waarschijnlijk dus ook op dit vlak. Zie overigens wel dat er regelmatig veiligheidspersoneel rondloopt die deze gastjes “opvangt” c.q. helpt met in-/uitchecken, vooral aan de Bloemendaalzijde.
Badge +3
Alleen menselijke controle gaat helpen. Maar dat is nu onmogelijk te verkopen door de poortjes.

Zaterdagavond controle gehad in de metro van Rotterdam Centraal naar Zuidplein, resultaat talloze zwartrijders...

Dan is daar in ieder geval een begin gemaakt. Mag hopen dat de opbrengst niet alleen naar de staatskas of incassobureaus gaat, maar ook naar RET!

Goed bezig, en later op de avond (kan Loes wel bevestigen denk ik) kom je in Eindhoven ook niet meer weg (het perron op dus) zonder geldig vervoersbewijs.

Okee, zwartrijders gaan met de lift, aandachtspuntje!
Eigenlijk zou de opbrengst naar de vervoerders moeten gaan ja, wellicht dat er dan meer controle komt.

NS kan ook redeneren dat er meer animo is vanuit de overheid om te helpen als ze zelf het geld binnenhalen voor de overheid :D

Al zijn er natuurlijk wel controles zoals in Eindhoven, maar wellicht zie je daar niemand meer als de poortjes dicht gaan...
Reputatie 7
Badge +4
Alleen Gouda ?
Nee, zeker niet. Dat tafereel is landelijk. Maar het past natuurlijk ook wel een beetje bij Gouda. Zie het ook iedere dag en voordat de poortjes waren was er heel vaak ingangscontrole. Gouda is een stadje dat naar verhouding erg hoog scoort in bepaalde statistieken, waarschijnlijk dus ook op dit vlak. Zie overigens wel dat er regelmatig veiligheidspersoneel rondloopt die deze gastjes “opvangt” c.q. helpt met in-/uitchecken, vooral aan de Bloemendaalzijde.

Dat heb je netjes verwoord. Het heeft wel een sterk Hansje Brinkers-effect. Maar ze zijn er tenminste.
Reputatie 1
Eigenlijk zou de opbrengst naar de vervoerders moeten gaan ja, wellicht dat er dan meer controle komt.

NS kan ook redeneren dat er meer animo is vanuit de overheid om te helpen als ze zelf het geld binnenhalen voor de overheid :D

Al zijn er natuurlijk wel controles zoals in Eindhoven, maar wellicht zie je daar niemand meer als de poortjes dicht gaan...

Gelukkig gaat de opbrengst van de boetes voor zwartrijden ook naar de vervoerders. Desondanks is dit niet voor alle OV-bedrijven aanleiding om daadwerkelijk en effectief te controleren, zowel bij poortjes als in de voertuigen. Kennelijk is het makkelijker om de tarieven te verhogen dan om bij alle reizigers de ritprijs te innen.

Reageer