beantwoord

'Het Eeuwfeest' monument van Eyck weer terug in Utrecht?

• 20 maart 2017
  • 6 reacties
  • 175 Bekeken

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1251 reacties
Ik was even benieuwd of er plannen zijn om 'Het Eeuwfeest' monument van Charles Eyck weer terug te plaatsen op het station van Utrecht. Een geschikte plek zou het plein in de stationshal buiten de poortjes zijn waar ook de grote inwendige trap naar Bistrot zich bevindt.

Dit deel van de hal is vaak erg rustig, en tevens ook de plek waar het standbeeld vroeger ook voor de verbouwing stond.
Het zou toch mooi zijn als dit mooie monument uit 1939 weer terugkomt in de hal, waarmee er weer een karakteristiek symbool van oudsher terug keert. Ergens moet er op Utrecht Centraal v3. toch weer een herinnering met vroeger komen, nietwaar 😉?

Ik bedoel dus dit mooie standbeeld van de NS. Het staat/stond nu op een expositie in het Spoorwegmuseum, maar dat is naar mijn idee niet dé plek waar het thuishoort.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 april 2017, 09:40

De architect van het nieuwe station, heeft bij het maken van het ontwerp gemeend het beeld niet meer te laten terugkeren. Het beeld is vorig jaar door het spoorwegmuseum geadopteerd en staat daar nu op een mooie plek. De film waar ik het over had werd vertoond op het scherm in de voormalige atoomschuilkelder in de Noorder tunnel maar die is sinds medio 2016 gesloopt vanwege de bouw van een kantoorpand erboven. De funderingspalen moesten door deze schuilkelder heen vandaar dat deze is gesloopt. Excuses voor de foutieve informatie.
Bekijk origineel

6 reacties

Ik heb eens vernomen dat er momenteel een film wordt gedraaid over het station tijdens de tweede wereldoorlog. Ik snap dat je liever meer geschiedenis terugziet op het station. Ik zal je suggestie doorgeven Aad.
Reputatie 6
Badge
Zeg maar Aar, of Ariën zoals ik in het echt heet ;)
Verder ben ik benieuwd naar die film. Waar wordt die gedraaid?
Ik begreep dat je deze kan vinden in de Noordertunnel, maar er zijn nu werkzaamheden bezig waardoor het kan zijn dat je deze niet kan zien. Ik heb je suggestie doorgegeven en heb gevraagd om een terugkoppeling omtrent het terughalen van het momument.
De architect van het nieuwe station, heeft bij het maken van het ontwerp gemeend het beeld niet meer te laten terugkeren. Het beeld is vorig jaar door het spoorwegmuseum geadopteerd en staat daar nu op een mooie plek. De film waar ik het over had werd vertoond op het scherm in de voormalige atoomschuilkelder in de Noorder tunnel maar die is sinds medio 2016 gesloopt vanwege de bouw van een kantoorpand erboven. De funderingspalen moesten door deze schuilkelder heen vandaar dat deze is gesloopt. Excuses voor de foutieve informatie.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor je reactie. Jammer dat het niet terugkeert in de stationshal. Maar het is ook wel mooi dat deze een mooie prominente plek heeft in het Spoorwegmuseum. Misschien is het toch iets voor mij om daar dan eens wat vaker langs te gaan 😉.
Lijkt mij zeker de moeite waard 😃

Reageer