Het falen van de reisinformatie

Toon eerste bericht

109 reacties

https://forum.ns.nl/op-station-17/spoorwijziging-26974
https://forum.ns.nl/nsnl-51/reisplanner-trein-leiden-hilversum-26945
Reputatie 4
Badge
@Tochjo
Goed verwoord.

De houding van NS is gewoon dat iedereen een dag voor iedere reis en vervolgens vlak voor vertrek de Reisplanner behoort te checken. Tegenover vaste klanten (de meeste reizigers) is dat een uiterst merkwaardige houding. Vaste klanten checken voor hun vaste trajecten alleen de reisplanner als ze een vermoeden hebben dat er iets aan de hand is.
Badge +3
Ik zie in het overzicht op onze site toch dat de meeste trajecten benoemd worden.
Zo'n overzicht hoort volledig te zijn, anders is het nutteloos. Bovendien deel ik je mening niet dat "de meeste" trajecten benoemd worden. Ik noemde er slechts drie, maar er zijn er meer, zoals Rotterdam-Breda, Breukelen-Amsterdam en Amersfoort-Amersfoort Schothorst. Maar elk ontbrekend traject is er één te veel.

Toch is het credo hier dat de reisplanner up-to-date is.
Dat is fantastisch, maar slechts een onderdeel van het geheel. Reizigers moeten ervan op de hoogte gebracht worden dat ze die reisplanner moeten controleren, met omroepberichten en aankondigingen op de stations en een melding op de website bij de geplande werkzaamheden.

De werkzaamheden rond Schiphol zijn dusdanig uitgebreid dat het veel impact heeft op het treinverkeer in het grootste gedeelte van het land, van reizigers uit Groningen tot in Maastricht aan toe. Alles tot in de details benoemen zal ook weer leiden tot een overkill aan informatie en meer vragen dan antwoorden.

Ik verwacht niet dat er op de pagina met informatie over werkzaamheden bij Schiphol informatie staat over álle trajecten waarop die werkzaamheden betrekking hebben. Ik verwacht wel dat élk getroffen traject met een apart blokje in het overzicht van werkzaamheden genoemd wordt en dat op élk station waar de treindienst is aangepast er omroepberichten en informatieposters zijn. Die informatie kan heel eenvoudig zijn: "In de week van 1 tot en met 10 augustus zijn er veel werkzaamheden aan het spoor. Hierdoor kunnen er ook minder treinen rijden vanaf dit station. Plan uw reis in de reisplanner om te zien wat de gevolgen voor uw reis zijn." Mensen moeten weten dat er íéts is aangepast, anders kijken ze niet in de reisplanner.

Ik bemerk hier op een forum een terecht kritische houding ten opzichte van de plannen zoals die er liggen, maar voor de gemiddelde reiziger is er niet zo veel aan de hand. Hij/zij kan gewoon een reis plannen in onze planner en zal wellicht langer onderweg zijn dan gebruikelijk of een extra overstap hebben. Dat is de komende periode echter niet te vermijden.

Bij de gemiddelde reiziger stel ik mij zo'n persoon voor: iemand die op maandagochtend op het station aankomt en daar moet constateren dat zijn trein niet rijdt, waardoor hij minstens 15 minuten later op zijn bestemming zal aankomen. Zoals de betreffende reiziger in dat topic fraai illustreert, weet hij zelfs dan nog niet waar hij aan toe is: hij moet zelf contact opnemen met NS om te achterhalen hoe lang dit gaat duren.

Mocht overigens daadwerkelijk de heersende gedachte bij de afdeling reisinformatie zijn dat alles koek en ei is als de reisplanner maar is bijgewerkt, dan kan de afdeling reisinformatie beter vervangen worden door enkele treinreizigers die wel begrijpen waaraan treinreizigers behoefte hebben.
Gewoon zoiets simpels als een spoorkaartje waarop alle trajecten waar niets rijdt rood zijn, trajecten waar minder treinen rijden geel en knooppunten waar de treindienst is aangepast (zoals geknipte treinseries waar je als doorgaande reiziger moet overstappen, wat te Utrecht nogal eens voorkomt bij werkzaamheden) gemarkeerd met een uitroepteken. Dan kan iedereen met basis geografische kennis in een oogopslag zien of er op zijn route iets veranderd zou kunnen zijn.
@Klaas-Jan NS

Om ervoor te zorgen dat alle getroffen reizigers daadwerkelijk de reisplanner gebruiken, zullen jullie bij werkzaamheden álle trajecten moeten benoemen waar iets wijzigt. Wát daar vervolgens wijzigt hoeft er niet per se bij te staan, dat ziet men dan wel in de reisplanner. Juist ver van de daadwerkelijke werkzaamheden verwachten reizigers niet dat er iets is gewijzigd en dat ze de reisplanner moeten gebruiken, maar daar wonen ook reizigers die er de smoor in hebben als zomaar de treindienst wordt gehalveerd, terwijl NS die ontbrekende informatie desgevraagd ook nog eens afdoet als onbelangrijk detail.
"Alles tot in detail benoemen" is weer het andere uiterste. Het is namelijk niet zo dat de wijzigingen impact hebben in Groningen en Maastricht, daar is het hooguit een trein die korter of langer is dan normaal. Als je vanuit Groningen via Schiphol naar Den Haag wilt heeft het invloed ja, dat is logisch en zullen reizigers ook begrijpen. Maar dat je op Amersfoort Schothorst - Eindhoven met twee niet rijdende treinseries te maken krijgt vanwege werkzaamheden die 30 kilometer verderop in een geheel andere richting plaatsvinden is niet logisch. Ik plan niet elke dag mijn reis opnieuw omdat er mogelijk een wijziging kan zitten in mijn vaste traject. Als er aangekondigd is dat er in Utrecht gewerkt wordt dan kijk ik of de trein naar Rotterdam nog rijdt ja, maar als men aankondigt in Den Haag te gaan werken ga ik daar niet speciaal naar kijken.
Ik zie in het overzicht op onze site toch dat de meeste trajecten benoemd worden. Toch is het credo hier dat de reisplanner up-to-date is. De werkzaamheden rond Schiphol zijn dusdanig uitgebreid dat het veel impact heeft op het treinverkeer in het grootste gedeelte van het land, van reizigers uit Groningen tot in Maastricht aan toe. Alles tot in de details benoemen zal ook weer leiden tot een overkill aan informatie en meer vragen dan antwoorden. Ik bemerk hier op een forum een terecht kritische houding ten opzichte van de plannen zoals die er liggen, maar voor de gemiddelde reiziger is er niet zo veel aan de hand. Hij/zij kan gewoon een reis plannen in onze planner en zal wellicht langer onderweg zijn dan gebruikelijk of een extra overstap hebben. Dat is de komende periode echter niet te vermijden.
Badge +3
Waarom wordt nergens bij de geplande werkzaamheden vermeld dat er minder treinen rijden tussen (in ieder geval) Hoofddorp en Leiden Centraal, en tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch, en tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal?
https://forum.ns.nl/op-station-17/ic-vlissingen-lelystad-2600-26156
Klopt, check https://acc.ovtijden.com/arnu/rl/703559/2016-07-11T16:52:00+0200/ 😉
@Henk_NL
Er is nog een plaats waar het spoornummer ontbreekt: Hier. En dat voor alle stations tot en met Heerlen.
In de informatievoorziening was deze informatie wel gewoon beschikbaar: service 3006 komt aan en vertrekt vanaf spoor 21. De dataset voor de App is vrij helder: 21. Infoplus matcht deze trein aan het origineel, 3559, en detecteert derhalve een spoorafwijking van spoor 18 naar 21. Maar beiden consistent en duidelijk: 21.
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/vertrekperron-onbekend-25671
Reputatie 2
Vanmiddag rond 16uur was de automatische omroep in Utrecht Centraal (maar eigenlijk al vanaf Eindhoven waar ik een uur eerder langsreed) aan het omroepen dat reizigers naar Amsterdam centraal en Schiphol vanaf Utrecht via Hilversum moesten reizen in verband met een sein en wisselstoring. Echter, in Utrecht vertrokken alle treinen die naar Amsterdam en Schiphol zouden moeten gaan gewoon zoals in de reisplanner was voorzien. Geen enkele vertraging! En die automatische omroep ging bijna non-stop door!

Als ik dat reisadvies had opgevolgd was ik minstens een half uur later in Amsterdam geweest vanuit Brabant.
Gisteren ben ik rond 20u30 in Roermond op de trein naar Amsterdam gestapt. Of toch volgens de borden op het perron. Door werkzaamheden was de trein beperkt onder dat ritnummer tot Utrecht.

Mijn gsm was net uitgevallen, dus ik wist ook niet hoe laat.

Ik hoopte op de schermen in de trein te zien hoe laat het was en of de problemen tussen Tilburg en Den Bosch ook tussen Tilburg en Eindhoven voor problemen zouden zorgen.

De schermen waren heel informatief. Over de campagne "niet meer instappen na het fluiten", NS Extra, gedragscode i.v.m. fietsen, stiltezones, langdurige werken op het spoor, ... en minutenlang de foto van een trein door de bloemenvelden.

Er was nergens te zien of de trein op tijd reed, wat de tussenstops waren en hoe het met de overstaps zat.

Tussen Weert en Eindhoven kwam de HC langs om de tickets te controleren. Ik vroeg hoe het zat met de overstap naar Tilburg omdat de schermen geen informatie opleverden. Hij zei dat de trein gewoon reed. Daar had ik enorm veel aan. :)

Iets voor aankomst in Eindhoven werd er iets onverstaanbaars gebabbeld over Eindhoven en ...

Dit is een van de treinen die door de werkzaamheden in Utrecht beïnvloed wordt. Dan zou ik toch hopen op een minimum aan informatie aan boord.

Toen ik van de trein naar Den Haag in Eindhoven naar de trein van Utrecht keek stond er een extra trein van 20u45 op het bord. De trein van 21u... naar Amsterdam stond aangekondigd als de daaropvolgende trein, ook al stond die op het punt om te vertrekken.

Ik hoop dat dit geen voorbeeld is van de informatievoorziening voor de komende week. 😃
https://forum.ns.nl/op-station-17/wachten-reisinformatie-25599
Reputatie 1
Vandaag de trein van 18.22 van Rotterdam richting Lelystad. Verschijnt op de borden, maar er komt geen trein. Er wordt niks omgeroepen door de incapabele NS en op de app staat doodleuk dat de trein op spoor 9 komt. Uiteindelijk komt er geen trein.
Uitleg conducteur in de volgende trein: hij reed wel maar is mogelijk op een ander spoor gestopt.
Bedankt NS!
https://forum.ns.nl/de-trein-11/weer-raak-op-traject-rotterdam-leiden-25226/
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag met de ICE van Amersfoort naar Arnhem Centraal gereisd. Wegens werkzaamheden in Utrecht keerden er vandaag ICE's in Amersfoort. Ik ben met ICE 125 (Amersfoort V 12.09) naar Arnhem gereisd. Een nogal lange omleidingsroute via Deventer en Zutphen en er waren dan maar een paar reizigers in de trein.

Nu wat punten over de reisinformatie.
In Amersfoort werd ICE 125 helemaal niet vermeld en op spoor 5b bleef de TBP zwart. Nu ja, beter geen informatie dan het broddelwerk dat ik een paar uur later zag voor het vertrek van ICE 129.

[

Het is tamelijk vreemd dat niet de gehele route naar Frankfurt (Main) Hbf getoond wordt op de borden. Er stonden redelijk wat internationale reizigers te wachten. Verder is er in Deventer geen stop voor reizigers dus ik hoop niet dat er per ongeluk reizigers richting Deventer in de trein zijn gestapt.

Voor de liefhebbers hier nog een filmpje van de aankomst van ICE 126 in Amersfoort.
https://www.youtube.com/watch?v=vcXum-qePAU&ab_channel=iMark1962

In Arnhem stonden er treinen naar Den Helder op de borden met de vermelding dat ze niet verder reden dan Utrecht Centraal. Ik blijf dat ongelukkig vinden.
Reputatie 6
Badge +2
ik check op Ede-Wagingen bij de Vallei lijn uit, zegt de paal "ingecheckt", ik heb geprobeerd weer uit te checken bij een andere paal, maar dat was niet mogelijk
Bij de andere treinvervoerders dan NS is er een wachttijd (per vervoerder verschillend, maximaal 3 minuten) tussen inchecken en uitchecken bij een paal, ook als het een andere paal is.
Reputatie 4
Vandaag weer niet veel beter.

Om 6:24 zie ik in kleine lettertjes op het perronbord dat mijn trein niet rijdt. Een seinstoring, geen omreisadvies.

Om 7:10 komt iemand van de NS persoonlijk vertellen dat de reizigers met de metro naar Amsterdam Centraal moeten reizen, de treinen worden daar omgeleid via Hilversum, de poortjes staan daar open dus we moeten niet bij de metro inchecken. Dank! Waarom kan dat niet eerder en via de intercom?

Om 7:24 staan we voor dichte metro poortjes op Amsterdam Centraal, we kunnen er niet uit. Ik check maar uit bij de GVB zonder ingecheckt te hebben.

Om 7:28 wordt er omgeroepen dat we de sprinter van 7:55 naar Hilversum moeten nemen? Om 7:31 gaat er een IC naar Hilversum, dat is natuurlijk vèèl sneller.

De omroepinstallatie in de IC werkt slecht, treinstel 4086 3e wagon. De conducteur houdt een lang verhaal, maar er is helemaal niks van te verstaan. Er is geen mogelijkheid om de conducteur om uitleg te vragen.

Maar doorgereisd richting Amersfoort, aangezien ik niet weet wat er van Hilversum vertrekt.

Drie problemen:
* geen (om)reisadvies op Amsterdam Amstel omgeroepen
* NS zegt dat GVB poortjes open zullen staan, die blijken dicht te zijn.
* defecte intercom in treinstel 4086 3e wagon

Whoops, blijkbaar heb ik ook nog "zwart gereden", ik check op Ede-Wagingen bij de Vallei lijn uit, zegt de paal "ingecheckt", ik heb geprobeerd weer uit te checken bij een andere paal, maar dat was niet mogelijk :8 lekker bezig vandaag.
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/beste-ns-erg-moeilijk-om-de-digitale-borden-informatie-actueel-houden-24979
https://forum.ns.nl/op-station-17/verkeerde-informatie-treinaanwijsborden-utrecht-24752
https://forum.ns.nl/de-trein-11/waarom-reiplanner-niet-up-to-date-mbt-werkzaamheden-rond-utrecht-24533/index1.html

Reageer