Het falen van de reisinformatie



Toon eerste bericht

109 reacties

Reputatie 3
Nog eentje dan: https://forum.ns.nl/de-trein-11/ontbrekende-reisinformatie-app-21308
Het viel me vandaag op dat de landingspagina van wifi in de trein en het OBIS-scherm in diezelfde trein onderling tegenstrijdige informatie gaven. Het scherm gaf aan dat de overstap nog haalbaar was, de webpagina vermeldde 'dezelfde' trein van een kwartier later. De laatstgenoemde had het wat dat betreft bij het rechte eind.
Hey da's uit, ik dacht toch dat dat allemaal RITInfo was.
Reputatie 3
De NS Xtra App wordt met de dag slechter. Na de laatste update van afgelopen week wordt gewoon de helft van het aantal reismogelijkheden niet meer getoond. Ik reis dagelijks van Beverwijk naar Den Haag HS maar vanmorgen waren alle Spits-Interciry's zo ongeveer verdwenen uit het overzicht. Omdat ik nog 10 minuten extra reistijd naar het station heb, heb ik niet eens meer de moeite genomen verder te kijken en ben met de auto gegaan.

Als ik het traject opdeel in de reis tot de overstap en in Haarlem en het vervolg vanuit Haarlem, blijkt de reisinformatie wel beschikbaar te zijn. Maar bij het kiezen van een reis met als Via station Haarlem, ontbreken er ook nog reisadviezen. De app is echt compleet onbetrouwbaar en onbruikbaar geworden. Gebruik van de website op een telefoon is ook dramatisch slecht te doen.
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/slechte-resultaten-reisplanner-werkzaamheden-21981
Wat ik in het topic al zeg, zolang men van mening is dat dvb's alleen kunnen op Jaarplan-niveau is er helaas weinig aan te doen. Er is een prachtig stukje techniek voor, maar helaas helaas.
Badge +3
Vandaag wisselstoring rond Utrecht Centraal. Hierdoor ook uitval van de helft van de treinen op Utrecht-Schiphol. Wederom werd dit niet in de storingen gemeld.

Door een wisselstoring vanochtend ook minder sprinters tussen Utrecht en Houten, met een extra reistijd van meer dan 60 minuten, aldus de informatie bij storingen. Waarom melden dat er minder sprinters rijden als er niets meer rijdt? Na een klein half uur werd dit pas gecorrigeerd.
Terechte opmerkingen Tochjo. Het is ook voor de afdeling 'reisinformatie' soms even afwachten hoe de vlag erbij hangt. Soms kan pas na inspectie op het spoor uitsluitsel worden gegeven of er beperkt of helemaal geen treinverkeer kan plaatsvinden. Als we treinen kunnen/mogen laten rijden doen we dat graag. Geen treinverkeer mogelijk vinden we erg vervelend, maar aan de andere kant, als een situatie is zoals deze is moet de communicatie helder zijn.
Badge +3
Vanzelfsprekend begrijp ik dat er even gekeken moet worden hoe de situatie precies is, maar het komt zo vaak voor dat er treinen vervallen op Utrecht-Schiphol bij een verstoring op Utrecht-Arnhem-Nijmegen of Utrecht-Den Bosch-Eindhoven zonder dat in de reisinformatie te melden, dat men daar eens expliciet naar zou moeten kijken.

Bij de melding over Utrecht-Houten viel me vooral op dat er enerzijds gesproken wordt over minder treinen, maar anderzijds over meer dan 60 minuten vertraging. Dat laatste duidt niet op minder treinen, maar op geen treinen. Wat dus ook zo bleek te zijn. Ik begrijp niet zo goed hoe de combinatie "minder treinen" en "meer dan 60 minuten vertraging" geïnterpreteerd moet worden.
Met name je opmerkingen over Utrecht-Houten snijden wat mij betreft hout. Ik zal dit deze week nog bespreken met de afdeling 'reisinformatie'. Natuurlijk kan een storing op een bepaalde plek verstrekkende gevolgen hebben voor andere trajecten. Zo kan het zo zijn dat door een wisselstoring Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander iemand op station Assen voor niets staat te wachten op de IC naar Groningen. Maar het gaat wel ver om Rotterdam Centraal - Groningen helemaal op storing te zetten wanneer er één IC uitvalt tussen Zwolle en Groningen. Maar bottomline is dat het zeker interessant is dit eens goed tegen het licht te houden.
Vanmorgen nam ik op Rotterdam CS de ICD richting Schiphol om 6.24 uur. Toen de trein al vertrokken was werd omgeroepen dat deze via het reguliere traject zou rijden vanwege uitgelopen werkzaamheden. Erg jammer, ik had dit graag voor vertrek geweten zodat ik de keuze had gehad om een andere trein te nemen. Ik neem aan dat dit al voor vertrek bekend was aangezien het om werkzaamheden ging, het is dan toch een kleine moeite om de reizigers op voorhand te informeren lijkt me?
Uiteraard doen we ons best reizigers zo spoedig mogelijk te voorzien van de correcte en meest actuele informatie. In sommige gevallen is deze informatie, in dit geval de uitloop van werkzaamheden, nog niet bekend en wordt dit pas later aangegeven.
Wel fijn dat in de trein wel werd omgeroepen dat deze trein via het reguliere traject ging rijden. Ik ben blij om te lezen dat je nog wel hebt kunnen reizen met deze trein, want ik zie dat later op de ochtend de meeste Intercity Direct treinen zijn uitgevallen.
(?) https://forum.ns.nl/de-trein-11/waar-vandaag-22-feb-de-sprinter-1750-schiphol-naar-hoofddorp-gebleven-22257
Ja lastig dit, ik betwijfel of het een fout in de informatievoorziening is.
Het leek me een logischere verklaring dan dat die trein netjes op spoor 4 gestopt is en vervolgens is doorgereden, zonder dat een reiziger die daar op het perron stond met de bedoeling om in die trein te stappen daar iets van gemerkt heeft.
Mij ook. Helaas kan ik momenteel geen GPS-logging van dit spul zien, dus uitsluitsel kan ik niet geven, maar aangezien er zelfs vertraging is gekoppeld zou het mij ten zeerste verbazen als de trein helemaal niet heeft gereden. Er zijn wel situaties waarin er onterecht vertraging gekoppeld wordt, maar dan moet er wel meer geks gebeuren dan hier het geval is geweest.
Misschien is hij naar een ander spoor gestuurd en is dat niet geregistreerd.
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/foutje-functionaliteit-treinradar-22270
Virtuele Trein is een rampenproduct, helemaal wat betreft koppeling trein materieel. Treinradar-fouten zijn er zoveel, dat moet je allemaal niet eens willen registreren.
Waarom de reisinformatie op papier zelden faalt.
Ik moet op mijn handen zitten om niet inhoudelijk te reageren. Zegt dat genoeg?
Nee 😛
Reputatie 3
Badge
Virtuele Trein is een rampenproduct, helemaal wat betreft koppeling trein materieel. Treinradar-fouten zijn er zoveel, dat moet je allemaal niet eens willen registreren.

Virtuele Trein is ook een prachtige naam. Handig voor Virtuele Reizigers met een Virtueel Vervoerbewijs...
Virtuele poortjes, good old times.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat er wat al te veel reële reizigers in de praktijk met een reëel vervoersbewijs door een reëel poortje zijn gegaan, om dan te zien dat hun trein gevirtualiseerd is.....

Reageer