Het falen van de reisinformatie



Toon eerste bericht

109 reacties

Ik heb er zo snel weinig op te zeggen verder in ieder geval, planners zelf zijn niet echt mijn ding.
Reputatie 4
Laatst werd de trein uit de dienstregeling gehaald, dit werd niet omgeroepen anders hadden we een eerdere trein kunnen nemen.

De NS reisplanner gaf aan dat we de volgende trein moesten nemen. Een half uur wachten dus.

Mijn 1e klas vriendin –waar ik van de NS niet mee mag reizen– zag in haar reisplanner dat onze trein wel vanaf het volgende station reed. In plaats van een half uur op de volgende IC te wachten (advies NS), konden we een sprinter pakken en nog gewoon met de IC mee (advies concurrent).

Waarom kan de NS reisplanner dat niet?
Badge +3
Enkele citaten van ruim twee maanden geleden:

het komt zo vaak voor dat er treinen vervallen op Utrecht-Schiphol bij een verstoring op Utrecht-Arnhem-Nijmegen of Utrecht-Den Bosch-Eindhoven zonder dat in de reisinformatie te melden, dat men daar eens expliciet naar zou moeten kijken.
Natuurlijk kan een storing op een bepaalde plek verstrekkende gevolgen hebben voor andere trajecten. Zo kan het zo zijn dat door een wisselstoring Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander iemand op station Assen voor niets staat te wachten op de IC naar Groningen. Maar het gaat wel ver om Rotterdam Centraal - Groningen helemaal op storing te zetten wanneer er één IC uitvalt tussen Zwolle en Groningen. Maar bottomline is dat het zeker interessant is dit eens goed tegen het licht te houden.
Vandaag wederom: door een verstoring op Utrecht-Arnhem rijden er geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Dat wordt keurig bij de storingen vermeld. Dat als gevolg daarvan ook de helft van de intercity's op Utrecht-Schiphol wordt opgeheven, wordt niet gemeld. Het gaat hier niet om een enkele trein, maar om een halvering van de treindienst gedurende meerdere uren: dezelfde tijdsperiode als de stremming op het wel gemelde traject. Daarover hoor je je reizigers te informeren.

En eigenlijk zou je de treinen op Utrecht-Schiphol überhaupt niet moeten opheffen, maar dat terzijde.
Reputatie 4
Ik zat er midden in, was rond 14:10 op Ede-Wageningen richting Utrecht waar de trein opgeheven werd. We moesten uitstappen met de boodschap dat er iets omgeroepen zou worden, maar ik heb niks gehoord.

Ik heb overwogen terug naar Nijmegen en via Den Bosch te reizen, omdat dat in de NS reisplanner aangegeven stond. In een vlaag van heldere geest heb ik opgezocht hoe lang het via Hilversum zou zijn: veeeeel sneller! Dus op eigen initiatief de trein van 14:25 richting Amersfoort genomen.

Ik reis al jaren op dat traject en de NS heeft nog nooit de route Amersfoort aanbevolen, altijd Den Bosch. Wat een verspilling van tijd, al die keren.
Reputatie 7
Badge +3

Ik reis al jaren op dat traject en de NS heeft nog nooit de route Amersfoort aanbevolen, altijd Den Bosch. Wat een verspilling van tijd, al die keren.


In een situatie waarin er geen verstoringen zijn, is het inderdaad zo'n 12 minuten sneller om van Arnhem via Ede-Wageningen en Amersfoort naar Utrecht te reizen dan via 's-Hertogenbosch. NS ziet dit toch niet als omreisroute omdat er niet voldoende capaciteit is in de treinen van de Valleilijn om hele intercity's van NS te kunnen verwerken. Dat kan via 's-Hertogenbosch wel.

Iets anders is natuurlijk de situatie wanneer je in Ede-Wageningen strandt. Dan is het onzin dat NS niet adviseert om via Amersfoort naar Utrecht te reizen.
Reputatie 4
Iets anders is natuurlijk de situatie wanneer je in Ede-Wageningen strandt. Dan is het onzin dat NS niet adviseert om via Amersfoort naar Utrecht te reizen.
Precies, want dat scheelde mij 50 minuten extra omreistijd (bovenop de vertraging)! :S

Ook ben ik in de situatie geweest dat reizen via Ede-Wageningen en Den Bosch allebei niet mogelijk was, ook toen werd de omreisroute via Amersfoort niet omgeroepen. In plaats daarvan moest ik mijn reis afbreken en mijn werk mededelen dat de vergadering afgelast moest worden, onnodige actie als ik de omreisinformatie wel had gehad.
Voordat een ander ermee komt in paniek, ja, er zit een faal in de Reisplanner (en tegen die tijd ook AV):

https://forum.ns.nl/op-station-17/overstaptijden-17952/index1.html#post147586
https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/koln-utrecht-22-05-24373
https://forum.ns.nl/werkzaamheden-utrecht-46/utrecht-zuilen-ma-30-mei-tm-vr-3-juni-24376/index1.html
:8 :8 :8 :8 :8

Laat ik er maar niks over zeggen verders. Zie mijn reactie over Lunetten enzo...........
https://forum.ns.nl/de-trein-11/waarom-reiplanner-niet-up-to-date-mbt-werkzaamheden-rond-utrecht-24533/index1.html
https://forum.ns.nl/op-station-17/verkeerde-informatie-treinaanwijsborden-utrecht-24752
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/beste-ns-erg-moeilijk-om-de-digitale-borden-informatie-actueel-houden-24979
Reputatie 4
Vandaag weer niet veel beter.

Om 6:24 zie ik in kleine lettertjes op het perronbord dat mijn trein niet rijdt. Een seinstoring, geen omreisadvies.

Om 7:10 komt iemand van de NS persoonlijk vertellen dat de reizigers met de metro naar Amsterdam Centraal moeten reizen, de treinen worden daar omgeleid via Hilversum, de poortjes staan daar open dus we moeten niet bij de metro inchecken. Dank! Waarom kan dat niet eerder en via de intercom?

Om 7:24 staan we voor dichte metro poortjes op Amsterdam Centraal, we kunnen er niet uit. Ik check maar uit bij de GVB zonder ingecheckt te hebben.

Om 7:28 wordt er omgeroepen dat we de sprinter van 7:55 naar Hilversum moeten nemen? Om 7:31 gaat er een IC naar Hilversum, dat is natuurlijk vèèl sneller.

De omroepinstallatie in de IC werkt slecht, treinstel 4086 3e wagon. De conducteur houdt een lang verhaal, maar er is helemaal niks van te verstaan. Er is geen mogelijkheid om de conducteur om uitleg te vragen.

Maar doorgereisd richting Amersfoort, aangezien ik niet weet wat er van Hilversum vertrekt.

Drie problemen:
* geen (om)reisadvies op Amsterdam Amstel omgeroepen
* NS zegt dat GVB poortjes open zullen staan, die blijken dicht te zijn.
* defecte intercom in treinstel 4086 3e wagon

Whoops, blijkbaar heb ik ook nog "zwart gereden", ik check op Ede-Wagingen bij de Vallei lijn uit, zegt de paal "ingecheckt", ik heb geprobeerd weer uit te checken bij een andere paal, maar dat was niet mogelijk :8 lekker bezig vandaag.
Reputatie 6
Badge +2
ik check op Ede-Wagingen bij de Vallei lijn uit, zegt de paal "ingecheckt", ik heb geprobeerd weer uit te checken bij een andere paal, maar dat was niet mogelijk
Bij de andere treinvervoerders dan NS is er een wachttijd (per vervoerder verschillend, maximaal 3 minuten) tussen inchecken en uitchecken bij een paal, ook als het een andere paal is.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag met de ICE van Amersfoort naar Arnhem Centraal gereisd. Wegens werkzaamheden in Utrecht keerden er vandaag ICE's in Amersfoort. Ik ben met ICE 125 (Amersfoort V 12.09) naar Arnhem gereisd. Een nogal lange omleidingsroute via Deventer en Zutphen en er waren dan maar een paar reizigers in de trein.

Nu wat punten over de reisinformatie.
In Amersfoort werd ICE 125 helemaal niet vermeld en op spoor 5b bleef de TBP zwart. Nu ja, beter geen informatie dan het broddelwerk dat ik een paar uur later zag voor het vertrek van ICE 129.

[

Het is tamelijk vreemd dat niet de gehele route naar Frankfurt (Main) Hbf getoond wordt op de borden. Er stonden redelijk wat internationale reizigers te wachten. Verder is er in Deventer geen stop voor reizigers dus ik hoop niet dat er per ongeluk reizigers richting Deventer in de trein zijn gestapt.

Voor de liefhebbers hier nog een filmpje van de aankomst van ICE 126 in Amersfoort.
https://www.youtube.com/watch?v=vcXum-qePAU&ab_channel=iMark1962

In Arnhem stonden er treinen naar Den Helder op de borden met de vermelding dat ze niet verder reden dan Utrecht Centraal. Ik blijf dat ongelukkig vinden.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/weer-raak-op-traject-rotterdam-leiden-25226/
Reputatie 1
Vandaag de trein van 18.22 van Rotterdam richting Lelystad. Verschijnt op de borden, maar er komt geen trein. Er wordt niks omgeroepen door de incapabele NS en op de app staat doodleuk dat de trein op spoor 9 komt. Uiteindelijk komt er geen trein.
Uitleg conducteur in de volgende trein: hij reed wel maar is mogelijk op een ander spoor gestopt.
Bedankt NS!
https://forum.ns.nl/op-station-17/wachten-reisinformatie-25599
Gisteren ben ik rond 20u30 in Roermond op de trein naar Amsterdam gestapt. Of toch volgens de borden op het perron. Door werkzaamheden was de trein beperkt onder dat ritnummer tot Utrecht.

Mijn gsm was net uitgevallen, dus ik wist ook niet hoe laat.

Ik hoopte op de schermen in de trein te zien hoe laat het was en of de problemen tussen Tilburg en Den Bosch ook tussen Tilburg en Eindhoven voor problemen zouden zorgen.

De schermen waren heel informatief. Over de campagne "niet meer instappen na het fluiten", NS Extra, gedragscode i.v.m. fietsen, stiltezones, langdurige werken op het spoor, ... en minutenlang de foto van een trein door de bloemenvelden.

Er was nergens te zien of de trein op tijd reed, wat de tussenstops waren en hoe het met de overstaps zat.

Tussen Weert en Eindhoven kwam de HC langs om de tickets te controleren. Ik vroeg hoe het zat met de overstap naar Tilburg omdat de schermen geen informatie opleverden. Hij zei dat de trein gewoon reed. Daar had ik enorm veel aan. :)

Iets voor aankomst in Eindhoven werd er iets onverstaanbaars gebabbeld over Eindhoven en ...

Dit is een van de treinen die door de werkzaamheden in Utrecht beïnvloed wordt. Dan zou ik toch hopen op een minimum aan informatie aan boord.

Toen ik van de trein naar Den Haag in Eindhoven naar de trein van Utrecht keek stond er een extra trein van 20u45 op het bord. De trein van 21u... naar Amsterdam stond aangekondigd als de daaropvolgende trein, ook al stond die op het punt om te vertrekken.

Ik hoop dat dit geen voorbeeld is van de informatievoorziening voor de komende week. 😃
Reputatie 2
Vanmiddag rond 16uur was de automatische omroep in Utrecht Centraal (maar eigenlijk al vanaf Eindhoven waar ik een uur eerder langsreed) aan het omroepen dat reizigers naar Amsterdam centraal en Schiphol vanaf Utrecht via Hilversum moesten reizen in verband met een sein en wisselstoring. Echter, in Utrecht vertrokken alle treinen die naar Amsterdam en Schiphol zouden moeten gaan gewoon zoals in de reisplanner was voorzien. Geen enkele vertraging! En die automatische omroep ging bijna non-stop door!

Als ik dat reisadvies had opgevolgd was ik minstens een half uur later in Amsterdam geweest vanuit Brabant.
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/vertrekperron-onbekend-25671
In de informatievoorziening was deze informatie wel gewoon beschikbaar: service 3006 komt aan en vertrekt vanaf spoor 21. De dataset voor de App is vrij helder: 21. Infoplus matcht deze trein aan het origineel, 3559, en detecteert derhalve een spoorafwijking van spoor 18 naar 21. Maar beiden consistent en duidelijk: 21.
@Henk_NL
Er is nog een plaats waar het spoornummer ontbreekt: Hier. En dat voor alle stations tot en met Heerlen.
Klopt, check https://acc.ovtijden.com/arnu/rl/703559/2016-07-11T16:52:00+0200/ 😉
https://forum.ns.nl/op-station-17/ic-vlissingen-lelystad-2600-26156

Reageer