Het falen van de reisinformatie



Toon eerste bericht

109 reacties

:8 :8 :8 :8 :8

Laat ik er maar niks over zeggen verders. Zie mijn reactie over Lunetten enzo...........
https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/koln-utrecht-22-05-24373
https://forum.ns.nl/werkzaamheden-utrecht-46/utrecht-zuilen-ma-30-mei-tm-vr-3-juni-24376/index1.html
Voordat een ander ermee komt in paniek, ja, er zit een faal in de Reisplanner (en tegen die tijd ook AV):

https://forum.ns.nl/op-station-17/overstaptijden-17952/index1.html#post147586
Reputatie 4
Iets anders is natuurlijk de situatie wanneer je in Ede-Wageningen strandt. Dan is het onzin dat NS niet adviseert om via Amersfoort naar Utrecht te reizen.
Precies, want dat scheelde mij 50 minuten extra omreistijd (bovenop de vertraging)! :S

Ook ben ik in de situatie geweest dat reizen via Ede-Wageningen en Den Bosch allebei niet mogelijk was, ook toen werd de omreisroute via Amersfoort niet omgeroepen. In plaats daarvan moest ik mijn reis afbreken en mijn werk mededelen dat de vergadering afgelast moest worden, onnodige actie als ik de omreisinformatie wel had gehad.
Reputatie 7
Badge +3

Ik reis al jaren op dat traject en de NS heeft nog nooit de route Amersfoort aanbevolen, altijd Den Bosch. Wat een verspilling van tijd, al die keren.


In een situatie waarin er geen verstoringen zijn, is het inderdaad zo'n 12 minuten sneller om van Arnhem via Ede-Wageningen en Amersfoort naar Utrecht te reizen dan via 's-Hertogenbosch. NS ziet dit toch niet als omreisroute omdat er niet voldoende capaciteit is in de treinen van de Valleilijn om hele intercity's van NS te kunnen verwerken. Dat kan via 's-Hertogenbosch wel.

Iets anders is natuurlijk de situatie wanneer je in Ede-Wageningen strandt. Dan is het onzin dat NS niet adviseert om via Amersfoort naar Utrecht te reizen.
Reputatie 4
Ik zat er midden in, was rond 14:10 op Ede-Wageningen richting Utrecht waar de trein opgeheven werd. We moesten uitstappen met de boodschap dat er iets omgeroepen zou worden, maar ik heb niks gehoord.

Ik heb overwogen terug naar Nijmegen en via Den Bosch te reizen, omdat dat in de NS reisplanner aangegeven stond. In een vlaag van heldere geest heb ik opgezocht hoe lang het via Hilversum zou zijn: veeeeel sneller! Dus op eigen initiatief de trein van 14:25 richting Amersfoort genomen.

Ik reis al jaren op dat traject en de NS heeft nog nooit de route Amersfoort aanbevolen, altijd Den Bosch. Wat een verspilling van tijd, al die keren.
Badge +3
Enkele citaten van ruim twee maanden geleden:

het komt zo vaak voor dat er treinen vervallen op Utrecht-Schiphol bij een verstoring op Utrecht-Arnhem-Nijmegen of Utrecht-Den Bosch-Eindhoven zonder dat in de reisinformatie te melden, dat men daar eens expliciet naar zou moeten kijken.
Natuurlijk kan een storing op een bepaalde plek verstrekkende gevolgen hebben voor andere trajecten. Zo kan het zo zijn dat door een wisselstoring Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander iemand op station Assen voor niets staat te wachten op de IC naar Groningen. Maar het gaat wel ver om Rotterdam Centraal - Groningen helemaal op storing te zetten wanneer er één IC uitvalt tussen Zwolle en Groningen. Maar bottomline is dat het zeker interessant is dit eens goed tegen het licht te houden.
Vandaag wederom: door een verstoring op Utrecht-Arnhem rijden er geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Dat wordt keurig bij de storingen vermeld. Dat als gevolg daarvan ook de helft van de intercity's op Utrecht-Schiphol wordt opgeheven, wordt niet gemeld. Het gaat hier niet om een enkele trein, maar om een halvering van de treindienst gedurende meerdere uren: dezelfde tijdsperiode als de stremming op het wel gemelde traject. Daarover hoor je je reizigers te informeren.

En eigenlijk zou je de treinen op Utrecht-Schiphol überhaupt niet moeten opheffen, maar dat terzijde.
Reputatie 4
Laatst werd de trein uit de dienstregeling gehaald, dit werd niet omgeroepen anders hadden we een eerdere trein kunnen nemen.

De NS reisplanner gaf aan dat we de volgende trein moesten nemen. Een half uur wachten dus.

Mijn 1e klas vriendin –waar ik van de NS niet mee mag reizen– zag in haar reisplanner dat onze trein wel vanaf het volgende station reed. In plaats van een half uur op de volgende IC te wachten (advies NS), konden we een sprinter pakken en nog gewoon met de IC mee (advies concurrent).

Waarom kan de NS reisplanner dat niet?
Ik heb er zo snel weinig op te zeggen verder in ieder geval, planners zelf zijn niet echt mijn ding.
De alternatieve reisplanners bieden in dit geval ook geen overzicht. Door de minimale overstaptijden en doordat de reistijden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt een verschuiving van een minuutje hier en daar ten opzichte van het basisuurpatroon dat de voorkeur beurtelings naar het ene of het andere reisadvies gaat. Je krijgt zo een onoverzichtelijk samenraapsel van het ene halfuur de ene route en het andere halfuur de andere, met een onregelmatige spreiding van vertrektijden tot gevolg. Het lijkt alsof de NS-reisplanner maar één reisroute per aankomsttijd wil tonen in plaats van de mogelijkheden via alle toegestane reisroutes, waardoor je dus nooit de keuze krijgt uit de verschillende mogelijkheden om op dat tijdstip aan te komen. De onverklaarbare voorkeur voor de overstap op Schiphol verergert het symptoom.

(De route via Rotterdam Centraal is ook 2:12, dus het zou me niets verbazen als die af en toe ook nog opduikt.)
Over het falen van de Reisplanner loopt al meer discussie inderdaad, ook bij verstoringen blijkt de planner vaak hopeloos de mist in te gaan. Ik kan er weinig over zeggen, planners zijn niet mijn ding, maar ik persoonlijk gebruik altijd de DB App op de iPhone of GoAbout.com. Al hoef ik mij ook niet druk te maken om toegestane reisroutes.
De NS-reisplanner laat soms om onduidelijke redenen relevante reisadviezen weg, en dan heb ik het niet over terugsteken of andere niet-toegestane reisroutes.

Bijvoorbeeld:
Als ik op zondagavond een reis plan van Leiden Centraal naar Weert, vind ik tussen 17:23 en 19:56 (vertrektijd) alleen maar reisadviezen met twee overstappen, namelijk op Schiphol Airport (4 min) en op Utrecht Centraal (4 of 5 min). Totale reisduur als beide overstappen slagen: 2:11.

De route die het kortst is in tariefeenheden én het kleinste aantal overstappen oplevert wordt in eerste instantie niet weergegeven: Leiden Centraal - Utrecht Centraal - Weert. Weliswaar levert die door een uiterst belabberde aansluiting in Utrecht Centraal (33 min) een langere totale reistijd op (2:25), maar het zou aan de reiziger moeten zijn om goed geïnformeerd een keuze te maken tussen de verschillende toegestane reisroutes: De een durft die twee krappe overstappen wellicht aan, de ander stapt het liefst maar één keer over en neemt de langere reistijd voor lief.

9292 geeft trouwens nog een tweede mogelijkheid met één overstap: Leiden Centraal - Amsterdam Centraal - Weert. De overstaptijd bedraagt dan 6 minuten en de totale reistijd 2:20.

Pas als je in de NS-reisplanner gaat spelen met de minimale overstaptijd blijkt dat alle voorgenoemde routes toegestane reisroutes zijn. Bovendien blijk je voor de route via Schiphol beter de eerste overstap te kunnen verplaatsen naar Amsterdam Zuid, omdat je dan een minuut meer overstaptijd hebt.

geen extra overstaptijd:
1) Leiden Centraal - Schiphol Airport (4 min) - Utrecht Centraal (4/5 min) - Weert (2:11)
minimaal 5 minuten overstaptijd:
2) Leiden Centraal - Amsterdam Zuid (5 min) - Utrecht Centraal (5 min) - Weert (2:11)
3) Leiden Centraal - Den Haag Centraal (6 min) - Utrecht Centraal (6 min) - Weert (2:12)
4) Leiden Centraal - Amsterdam Centraal (6 min) - Weert (2:20)
minimaal 10 minuten overstaptijd (of meer):
5) Leiden Centraal - Utrecht Centraal (33 min) - Weert (2:25)

De eerstgenoemde reismogelijkheid, de enige die zondag aan het begin van de avond zonder extra instellingen uit de reisplanner komt, is volgens mij voor vrijwel niemand de meest aantrekkelijke van alle toegestane mogelijkheden. Het zou meer voor de hand liggen om zonder extra instellingen ten minste de reismogelijkheden 2 (kortste in tijd en daarbinnen de langste overstaptijd), 4 (kleinste aantal overstappen en daarbinnen kortste in tijd) en 5 (kortste in tariefeenheden) weer te geven.
Reputatie 6
Nog een paar schiphol-gerelateerde opmerkingen mijnerzijds als regelmatige reiziger:

1. De Engelstalige ICD-omroep is tenenkrommend. Volgens mij is de Nederlandse tekst door Google Translate gegooid. Veel native speakers begrijpen 'supplement' en 'supplement post' niet.
2. Alles richting Amsterdam Centraal (m.u.v. Thalys) vertrekt inmiddels van spoor 3. Stiefkindje op dit perron is treinserie 3300 naar Hoorn Kersenboogerd, waar met enige regelmaat toeristen instappen die er vaak wat te laat achterkomen dat deze trein toch niet naar Amsterdam Centraal gaat. Wellicht kan dit op de TBP's worden vermeld? Tot voor kort werd dit in de trein met enige regelmaat door de HC omgeroepen (en vaste materieel is SLT, dus het kan ook met een buitenboordomroep!).
3. Vanuit mijn oogpunt als bijna-blinde reiziger is uiteraard de Russische roulette op sporen 1/2 en 5/6. Voorheen hingen onderaan de trap bij 5/6 bijvoorbeeld grote schermen met de eerstvolgende twee treinen met bijbehorende pijltjes. Bij de invoering van het informatiesysteem en TBP's zijn er nu minischermpjes. En als een trein op de TBP staat weergegeven wordt hij ook nog wel eens last-last-minute van perron gewisseld zonder omroep. Nu kan ik er als regelmatige reiziger wel mee omgaan (goed kijken en de NS app gebruiken), maar erg fijn is anders. 😉
Ik zou zeggen sluit een stel ICT'ers op in hun hok, schuif op gezette tijden koffie, donuts en pizza naar binnen en als het werkt mogen ze er weer uit. :P
Oh ja, en migreer de manager(s) die dat tot nu heeft/hebben verhinderd naar de kaartenbak van het UWV. 🙂
Materieelinzet in Infoplus. Wat moet een mens er nog meer over zeggen.....
https://forum.ns.nl/op-station-17/passagiers-de-trein-naar-rangeerterrein-22287
Zullen we het op deze virtuele praatplek maar bij de realiteit houden dan? In die reisinformatiewereld gaat immers al genoeg fout 🙂
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat er wat al te veel reële reizigers in de praktijk met een reëel vervoersbewijs door een reëel poortje zijn gegaan, om dan te zien dat hun trein gevirtualiseerd is.....
Virtuele poortjes, good old times.
Reputatie 3
Badge
Virtuele Trein is een rampenproduct, helemaal wat betreft koppeling trein materieel. Treinradar-fouten zijn er zoveel, dat moet je allemaal niet eens willen registreren.

Virtuele Trein is ook een prachtige naam. Handig voor Virtuele Reizigers met een Virtueel Vervoerbewijs...
Nee 😛
Ik moet op mijn handen zitten om niet inhoudelijk te reageren. Zegt dat genoeg?
Waarom de reisinformatie op papier zelden faalt.
Virtuele Trein is een rampenproduct, helemaal wat betreft koppeling trein materieel. Treinradar-fouten zijn er zoveel, dat moet je allemaal niet eens willen registreren.
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/foutje-functionaliteit-treinradar-22270

Reageer