Het falen van de reisinformatie



Toon eerste bericht

109 reacties

Zullen we het op deze virtuele praatplek maar bij de realiteit houden dan? In die reisinformatiewereld gaat immers al genoeg fout 🙂
https://forum.ns.nl/op-station-17/passagiers-de-trein-naar-rangeerterrein-22287
Materieelinzet in Infoplus. Wat moet een mens er nog meer over zeggen.....
Ik zou zeggen sluit een stel ICT'ers op in hun hok, schuif op gezette tijden koffie, donuts en pizza naar binnen en als het werkt mogen ze er weer uit. :P
Oh ja, en migreer de manager(s) die dat tot nu heeft/hebben verhinderd naar de kaartenbak van het UWV. 🙂
Reputatie 7
Nog een paar schiphol-gerelateerde opmerkingen mijnerzijds als regelmatige reiziger:

1. De Engelstalige ICD-omroep is tenenkrommend. Volgens mij is de Nederlandse tekst door Google Translate gegooid. Veel native speakers begrijpen 'supplement' en 'supplement post' niet.
2. Alles richting Amsterdam Centraal (m.u.v. Thalys) vertrekt inmiddels van spoor 3. Stiefkindje op dit perron is treinserie 3300 naar Hoorn Kersenboogerd, waar met enige regelmaat toeristen instappen die er vaak wat te laat achterkomen dat deze trein toch niet naar Amsterdam Centraal gaat. Wellicht kan dit op de TBP's worden vermeld? Tot voor kort werd dit in de trein met enige regelmaat door de HC omgeroepen (en vaste materieel is SLT, dus het kan ook met een buitenboordomroep!).
3. Vanuit mijn oogpunt als bijna-blinde reiziger is uiteraard de Russische roulette op sporen 1/2 en 5/6. Voorheen hingen onderaan de trap bij 5/6 bijvoorbeeld grote schermen met de eerstvolgende twee treinen met bijbehorende pijltjes. Bij de invoering van het informatiesysteem en TBP's zijn er nu minischermpjes. En als een trein op de TBP staat weergegeven wordt hij ook nog wel eens last-last-minute van perron gewisseld zonder omroep. Nu kan ik er als regelmatige reiziger wel mee omgaan (goed kijken en de NS app gebruiken), maar erg fijn is anders. 😉
De NS-reisplanner laat soms om onduidelijke redenen relevante reisadviezen weg, en dan heb ik het niet over terugsteken of andere niet-toegestane reisroutes.

Bijvoorbeeld:
Als ik op zondagavond een reis plan van Leiden Centraal naar Weert, vind ik tussen 17:23 en 19:56 (vertrektijd) alleen maar reisadviezen met twee overstappen, namelijk op Schiphol Airport (4 min) en op Utrecht Centraal (4 of 5 min). Totale reisduur als beide overstappen slagen: 2:11.

De route die het kortst is in tariefeenheden én het kleinste aantal overstappen oplevert wordt in eerste instantie niet weergegeven: Leiden Centraal - Utrecht Centraal - Weert. Weliswaar levert die door een uiterst belabberde aansluiting in Utrecht Centraal (33 min) een langere totale reistijd op (2:25), maar het zou aan de reiziger moeten zijn om goed geïnformeerd een keuze te maken tussen de verschillende toegestane reisroutes: De een durft die twee krappe overstappen wellicht aan, de ander stapt het liefst maar één keer over en neemt de langere reistijd voor lief.

9292 geeft trouwens nog een tweede mogelijkheid met één overstap: Leiden Centraal - Amsterdam Centraal - Weert. De overstaptijd bedraagt dan 6 minuten en de totale reistijd 2:20.

Pas als je in de NS-reisplanner gaat spelen met de minimale overstaptijd blijkt dat alle voorgenoemde routes toegestane reisroutes zijn. Bovendien blijk je voor de route via Schiphol beter de eerste overstap te kunnen verplaatsen naar Amsterdam Zuid, omdat je dan een minuut meer overstaptijd hebt.

geen extra overstaptijd:
1) Leiden Centraal - Schiphol Airport (4 min) - Utrecht Centraal (4/5 min) - Weert (2:11)
minimaal 5 minuten overstaptijd:
2) Leiden Centraal - Amsterdam Zuid (5 min) - Utrecht Centraal (5 min) - Weert (2:11)
3) Leiden Centraal - Den Haag Centraal (6 min) - Utrecht Centraal (6 min) - Weert (2:12)
4) Leiden Centraal - Amsterdam Centraal (6 min) - Weert (2:20)
minimaal 10 minuten overstaptijd (of meer):
5) Leiden Centraal - Utrecht Centraal (33 min) - Weert (2:25)

De eerstgenoemde reismogelijkheid, de enige die zondag aan het begin van de avond zonder extra instellingen uit de reisplanner komt, is volgens mij voor vrijwel niemand de meest aantrekkelijke van alle toegestane mogelijkheden. Het zou meer voor de hand liggen om zonder extra instellingen ten minste de reismogelijkheden 2 (kortste in tijd en daarbinnen de langste overstaptijd), 4 (kleinste aantal overstappen en daarbinnen kortste in tijd) en 5 (kortste in tariefeenheden) weer te geven.
Over het falen van de Reisplanner loopt al meer discussie inderdaad, ook bij verstoringen blijkt de planner vaak hopeloos de mist in te gaan. Ik kan er weinig over zeggen, planners zijn niet mijn ding, maar ik persoonlijk gebruik altijd de DB App op de iPhone of GoAbout.com. Al hoef ik mij ook niet druk te maken om toegestane reisroutes.
De alternatieve reisplanners bieden in dit geval ook geen overzicht. Door de minimale overstaptijden en doordat de reistijden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt een verschuiving van een minuutje hier en daar ten opzichte van het basisuurpatroon dat de voorkeur beurtelings naar het ene of het andere reisadvies gaat. Je krijgt zo een onoverzichtelijk samenraapsel van het ene halfuur de ene route en het andere halfuur de andere, met een onregelmatige spreiding van vertrektijden tot gevolg. Het lijkt alsof de NS-reisplanner maar één reisroute per aankomsttijd wil tonen in plaats van de mogelijkheden via alle toegestane reisroutes, waardoor je dus nooit de keuze krijgt uit de verschillende mogelijkheden om op dat tijdstip aan te komen. De onverklaarbare voorkeur voor de overstap op Schiphol verergert het symptoom.

(De route via Rotterdam Centraal is ook 2:12, dus het zou me niets verbazen als die af en toe ook nog opduikt.)
Ik heb er zo snel weinig op te zeggen verder in ieder geval, planners zelf zijn niet echt mijn ding.
Reputatie 4
Laatst werd de trein uit de dienstregeling gehaald, dit werd niet omgeroepen anders hadden we een eerdere trein kunnen nemen.

De NS reisplanner gaf aan dat we de volgende trein moesten nemen. Een half uur wachten dus.

Mijn 1e klas vriendin –waar ik van de NS niet mee mag reizen– zag in haar reisplanner dat onze trein wel vanaf het volgende station reed. In plaats van een half uur op de volgende IC te wachten (advies NS), konden we een sprinter pakken en nog gewoon met de IC mee (advies concurrent).

Waarom kan de NS reisplanner dat niet?
Reputatie 7
Badge +3

Ik reis al jaren op dat traject en de NS heeft nog nooit de route Amersfoort aanbevolen, altijd Den Bosch. Wat een verspilling van tijd, al die keren.


In een situatie waarin er geen verstoringen zijn, is het inderdaad zo'n 12 minuten sneller om van Arnhem via Ede-Wageningen en Amersfoort naar Utrecht te reizen dan via 's-Hertogenbosch. NS ziet dit toch niet als omreisroute omdat er niet voldoende capaciteit is in de treinen van de Valleilijn om hele intercity's van NS te kunnen verwerken. Dat kan via 's-Hertogenbosch wel.

Iets anders is natuurlijk de situatie wanneer je in Ede-Wageningen strandt. Dan is het onzin dat NS niet adviseert om via Amersfoort naar Utrecht te reizen.
Reputatie 4
Iets anders is natuurlijk de situatie wanneer je in Ede-Wageningen strandt. Dan is het onzin dat NS niet adviseert om via Amersfoort naar Utrecht te reizen.
Precies, want dat scheelde mij 50 minuten extra omreistijd (bovenop de vertraging)! :S

Ook ben ik in de situatie geweest dat reizen via Ede-Wageningen en Den Bosch allebei niet mogelijk was, ook toen werd de omreisroute via Amersfoort niet omgeroepen. In plaats daarvan moest ik mijn reis afbreken en mijn werk mededelen dat de vergadering afgelast moest worden, onnodige actie als ik de omreisinformatie wel had gehad.
Voordat een ander ermee komt in paniek, ja, er zit een faal in de Reisplanner (en tegen die tijd ook AV):

https://forum.ns.nl/op-station-17/overstaptijden-17952/index1.html#post147586
https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/koln-utrecht-22-05-24373
https://forum.ns.nl/werkzaamheden-utrecht-46/utrecht-zuilen-ma-30-mei-tm-vr-3-juni-24376/index1.html
:8 :8 :8 :8 :8

Laat ik er maar niks over zeggen verders. Zie mijn reactie over Lunetten enzo...........
https://forum.ns.nl/de-trein-11/waarom-reiplanner-niet-up-to-date-mbt-werkzaamheden-rond-utrecht-24533/index1.html
https://forum.ns.nl/op-station-17/verkeerde-informatie-treinaanwijsborden-utrecht-24752
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/beste-ns-erg-moeilijk-om-de-digitale-borden-informatie-actueel-houden-24979
Reputatie 4
Vandaag weer niet veel beter.

Om 6:24 zie ik in kleine lettertjes op het perronbord dat mijn trein niet rijdt. Een seinstoring, geen omreisadvies.

Om 7:10 komt iemand van de NS persoonlijk vertellen dat de reizigers met de metro naar Amsterdam Centraal moeten reizen, de treinen worden daar omgeleid via Hilversum, de poortjes staan daar open dus we moeten niet bij de metro inchecken. Dank! Waarom kan dat niet eerder en via de intercom?

Om 7:24 staan we voor dichte metro poortjes op Amsterdam Centraal, we kunnen er niet uit. Ik check maar uit bij de GVB zonder ingecheckt te hebben.

Om 7:28 wordt er omgeroepen dat we de sprinter van 7:55 naar Hilversum moeten nemen? Om 7:31 gaat er een IC naar Hilversum, dat is natuurlijk vèèl sneller.

De omroepinstallatie in de IC werkt slecht, treinstel 4086 3e wagon. De conducteur houdt een lang verhaal, maar er is helemaal niks van te verstaan. Er is geen mogelijkheid om de conducteur om uitleg te vragen.

Maar doorgereisd richting Amersfoort, aangezien ik niet weet wat er van Hilversum vertrekt.

Drie problemen:
* geen (om)reisadvies op Amsterdam Amstel omgeroepen
* NS zegt dat GVB poortjes open zullen staan, die blijken dicht te zijn.
* defecte intercom in treinstel 4086 3e wagon

Whoops, blijkbaar heb ik ook nog "zwart gereden", ik check op Ede-Wagingen bij de Vallei lijn uit, zegt de paal "ingecheckt", ik heb geprobeerd weer uit te checken bij een andere paal, maar dat was niet mogelijk :8 lekker bezig vandaag.
Reputatie 6
Badge +2
ik check op Ede-Wagingen bij de Vallei lijn uit, zegt de paal "ingecheckt", ik heb geprobeerd weer uit te checken bij een andere paal, maar dat was niet mogelijk
Bij de andere treinvervoerders dan NS is er een wachttijd (per vervoerder verschillend, maximaal 3 minuten) tussen inchecken en uitchecken bij een paal, ook als het een andere paal is.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag met de ICE van Amersfoort naar Arnhem Centraal gereisd. Wegens werkzaamheden in Utrecht keerden er vandaag ICE's in Amersfoort. Ik ben met ICE 125 (Amersfoort V 12.09) naar Arnhem gereisd. Een nogal lange omleidingsroute via Deventer en Zutphen en er waren dan maar een paar reizigers in de trein.

Nu wat punten over de reisinformatie.
In Amersfoort werd ICE 125 helemaal niet vermeld en op spoor 5b bleef de TBP zwart. Nu ja, beter geen informatie dan het broddelwerk dat ik een paar uur later zag voor het vertrek van ICE 129.

[

Het is tamelijk vreemd dat niet de gehele route naar Frankfurt (Main) Hbf getoond wordt op de borden. Er stonden redelijk wat internationale reizigers te wachten. Verder is er in Deventer geen stop voor reizigers dus ik hoop niet dat er per ongeluk reizigers richting Deventer in de trein zijn gestapt.

Voor de liefhebbers hier nog een filmpje van de aankomst van ICE 126 in Amersfoort.
https://www.youtube.com/watch?v=vcXum-qePAU&ab_channel=iMark1962

In Arnhem stonden er treinen naar Den Helder op de borden met de vermelding dat ze niet verder reden dan Utrecht Centraal. Ik blijf dat ongelukkig vinden.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/weer-raak-op-traject-rotterdam-leiden-25226/
Reputatie 1
Vandaag de trein van 18.22 van Rotterdam richting Lelystad. Verschijnt op de borden, maar er komt geen trein. Er wordt niks omgeroepen door de incapabele NS en op de app staat doodleuk dat de trein op spoor 9 komt. Uiteindelijk komt er geen trein.
Uitleg conducteur in de volgende trein: hij reed wel maar is mogelijk op een ander spoor gestopt.
Bedankt NS!
https://forum.ns.nl/op-station-17/wachten-reisinformatie-25599
Gisteren ben ik rond 20u30 in Roermond op de trein naar Amsterdam gestapt. Of toch volgens de borden op het perron. Door werkzaamheden was de trein beperkt onder dat ritnummer tot Utrecht.

Mijn gsm was net uitgevallen, dus ik wist ook niet hoe laat.

Ik hoopte op de schermen in de trein te zien hoe laat het was en of de problemen tussen Tilburg en Den Bosch ook tussen Tilburg en Eindhoven voor problemen zouden zorgen.

De schermen waren heel informatief. Over de campagne "niet meer instappen na het fluiten", NS Extra, gedragscode i.v.m. fietsen, stiltezones, langdurige werken op het spoor, ... en minutenlang de foto van een trein door de bloemenvelden.

Er was nergens te zien of de trein op tijd reed, wat de tussenstops waren en hoe het met de overstaps zat.

Tussen Weert en Eindhoven kwam de HC langs om de tickets te controleren. Ik vroeg hoe het zat met de overstap naar Tilburg omdat de schermen geen informatie opleverden. Hij zei dat de trein gewoon reed. Daar had ik enorm veel aan. :)

Iets voor aankomst in Eindhoven werd er iets onverstaanbaars gebabbeld over Eindhoven en ...

Dit is een van de treinen die door de werkzaamheden in Utrecht beïnvloed wordt. Dan zou ik toch hopen op een minimum aan informatie aan boord.

Toen ik van de trein naar Den Haag in Eindhoven naar de trein van Utrecht keek stond er een extra trein van 20u45 op het bord. De trein van 21u... naar Amsterdam stond aangekondigd als de daaropvolgende trein, ook al stond die op het punt om te vertrekken.

Ik hoop dat dit geen voorbeeld is van de informatievoorziening voor de komende week. 😃

Reageer