Het falen van de reisinformatie

Toon eerste bericht

109 reacties

Reputatie 3
Ik ga je signaal intern doorzetten.

Inge, bedankt voor het doorzetten, en Henk, bedankt voor de informatieve links.

Illustratief om in die film te zien over hoeveel schijven de communicatie gaat, en hopelijk is e.e.a. wel iets verbeterd, want met zoveel schrijven en telefoongebruik duurt het dus 9 minuten vanaf het constateren door de machinist dat er een storingsmonteur nodig is, tot de beschikbare storingsmonteur weet dat er iets aan de hand is.

In de beschreven situatie afgelopen vrijdag was de storing bij Liempde al 70 minuten oud, en dan is het raar als er nog routes via de stremming gepland kunnen worden met de reisplanner. Het uitvallen van de lokale trein (die geen last had van de stremming) was wel recent.

Daarnaast, maar dat is hier off-topic, verbaast het me dan dat er (op 1 trein na na dan) 4 uur lang geen enkele sprinter meer rijdt tussen Eindhoven en Best als de stremming ruim voorbij Best (bij Liempde) heeft plaatsgevonden. Er lijkt genoeg materieel en personeel voor een (gedeeltelijke) uitvoering met alle sprinters vanuit Weert en Venlo. Ligt dit dan aan rijrichtingsproblemen, ontbrekende wissels, of toch aan de punctualiteitsjacht?
Of een gebrek aan capaciteit aan de walzijde. Dus bureaupersoneel.......... Ik zal mijn visie voor me houden, voordat ik mensen tegen het zere been schop 🙂
Badge +3
*blaast stof weg*

Bij de werkzaamheden van vandaag staat dat de dienstregeling is aangepast tussen Utrecht Centraal en Woerden. Deze werkzaamheden zijn opeens vandaag tevoorschijn gekomen en waren niet vooraf aangekondigd. Bovendien vind ik "een aangepaste dienstregeling" nogal een eufemistische manier om te zeggen dat de helft van de sprinters gewoon is geschrapt.

Daarnaast begreep ik dat er geen sprake is van werkzaamheden, maar dat het materieel van deze treinen gebruikt wordt om de sprinters Utrecht-Tiel te versterken vanwege Appelpop. Mocht dat daadwerkelijk zo zijn, dan is het woord werkzaamheden natuurlijk misplaatst. Het gaat dan om materieeltekort of iets dergelijks.

Zou iemand kunnen nagaan wat er precies aan de hand is?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zag dit elders ook langskomen.
Inderdaad de 6100 opgeheven (van 14.15 tot 20.00 uur) om de 6000 te versterken vanwege Appelpop.
Zal ergens in het starre systeem wel geen goede omschrijving voor zijn.

Stonden vorig jaar of het jaar ervoor met plotseling mooi weer in een Hemelvaartsweekend de extra treinen naar Zandvoort ook niet als "Storing" op de storingen en werkzaamheden pagina?
Dat laatste is goed te verklaren, de implementatie is alleen niet je-van-het. Gestructureerde verstoringen kunnen ook 'extra treinen' bevatten als maatregel. Heb dat ook wel toegelicht destijds volgens mij.

Bij de momenteel ongestructureerde werkzaamheden zie ik niet in waarom dit als werkzaamheid gepresenteerd zou moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste kan wel goed te verklaren zijn (en ja had je je al eerder toegelicht), maar het komt net zo knullig over als iets werkzaamheden noemen terwijl dat het niet is, maar simpel een aanpassing van de dienstregeling vanwege een evenement.
Ik denk dan bv nog het het niet stoppen op Duivendrecht en wel op RAI met de Huishoudbeurs? Dat stond toch ook als werkzaamheden?

Nu staat iets onder het kopje Storing of Werkzaamheden aangegeven. Waarom kan er niet gewoon een 3e optie zijn, Aanpassingen of iets anders wat de lading dekt?
Er is nogal een verschil tussen een systeemtechnische beperking en het bewust invoeren van foutieve informatie. Het resultaat is hetzelfde, maar het maakt wat mij betreft voor de discussie wel uit.

Er zijn nu recent een aantal gevallen geweest waar inderdaad bewust foutieve informatie werd verstrekt, waaronder het Huishoudbeurs-verhaal. In mijn ogen moet NS daar duidelijk op worden aangesproken, ook vanuit het ministerie.

De wat onlogisch verwerkte informatie is niet direct wenselijk, maar is iets dat technisch ook opgelost kan worden. Foutieve informatie invoeren natuurlijk niet 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik wilde ook niet zeggen dat de informatie in dit geval bewust foutief was ingevoerd, alleen dat aanpassingen vanwege een evenement die worden geschaard onder werkzaamheden nogal vreemd overkomen. Daarnaast werd er alleen gemeld dat er een aanpassing in de dienstregeling was, niet dat het was om een andere treinserie vanwege Appelpop te versterken. Informatie was dus niet compleet.

Een ander gevalletje, NS meldt soms bij werkzaamheden dat er geen extra reistijd is.
Vandaag weer eentje gevonden waarbij er wel extra reistijd is. Tussen Den Haag en Leiden is vanwege beperkt spoorgebruik de dienstregeling van de sprinters aangepast.
Komt er op neer dat de 4600 niet rijdt maar in plaats daarvan de 6300. Alleen die 6300 gaat nu van Den Haag Centraal naar HS, wacht daar 10 minuten en rijdt dan naar Laan van NOI, waar die op de gebruikelijke tijd is.
Op Mariahoeve, Voorschoten en De Vink is die vervolgens 1 minuut later dan normaal. Het enige wat ik kan daarvoor kan bedenken is dat de 6300 nu op Laan van spoor 6 vertrekt ipv het gebruikelijk spoor 4 en dan misschien nog een wissel moet nemen om op Mariahoeve weer op 4 te komen.
Levert tussen Den Haag Centraal en de sprinter stations wel even 14 minuten extra reistijd op.
De bewering "geen extra reistijd" is dus onjuist.
Reputatie 5
Ik vind de nieuwe manier van communiceren echt irritant. Gisteren wilde ik van Den Haag Cs naar Amsterdam CS. Omdat ik dit al tijden niet meer heb gedaan op zondag, was ik verbaasd dat dat 's ochtends niet rechtstreeks kan. Omdat de werkzaamheden niet meer te voor schijn komen als je plant, zelf maar wat zondagen gepakt om te checken of dit normaal is of niet. Volgens mij is het normaal.

Zaterdag wil ik een reis maken van Alkmaar naar Den Haag CS. Hè wat gek. Met één overstap duur de reis fors langer (circa 30 minuten). Na wat gespeur denk ik het gevonden te hebben:Werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden waardoor die optie niet te zien is. Zeker weten doe ik het niet want dit moet je als reiziger zelf uitvogelen. Als je niet beter weet zou je nu dus denken dat deze reistijd normaal is..

O ja. Ik hoef de komende drie weekenden überhaupt niet te denken aan comfortabel reizen tussen Den Haag en Alkmaar in het weekend zag ik. Lang leve de werkzaamheden. Maar voor weekend 20/21 oktober en 27/28 oktober zag ik wel een tekst "werkzaamheden" cq alternatief vervoer" in de planner staan. Waarom kan dat voor komend weekend dan niet? Ik snap "alternatief vervoer" voor 27 oktober ook niet want kan daar geen werkzaamheden bij vinden...

Reageer