Het falen van de reisinformatie

Om maar een poging te wagen: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/enschede-naar-glanerbrug-19692/index2.html#post118831

Overal op het forum zwermen discussies over het falen van reisinformatie, zou het een idee zijn om (vanuit in ieder geval de vaste leden) hiervoor dit topic te starten, waarin dit alles gemeld kan worden. Op die manier is er enig overzicht, ook wat betreft de afhandeling van dingen, en kan eventueel gekeken worden hoe iets structureel opgelost of omheen gewerkt kan worden? Niet ieder probleem komt via eigen kwaliteitscontrole aan het licht helaas, dus input lijkt mij altijd welkom.

109 reacties

Badge +3
Natuurlijk kan een storing op een bepaalde plek verstrekkende gevolgen hebben voor andere trajecten. Zo kan het zo zijn dat door een wisselstoring Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander iemand op station Assen voor niets staat te wachten op de IC naar Groningen. Maar het gaat wel ver om Rotterdam Centraal - Groningen helemaal op storing te zetten wanneer er één IC uitvalt tussen Zwolle en Groningen.
Het gaat op Utrecht-Schiphol om een halvering van het aantal treinen gedurende meerdere uren. Als een storing bij Rotterdam ertoe leidt dat in Assen ook de helft van de treinen gedurende meerdere uren vervalt, dan zou ik inderdaad graag zien dat dit ook in de storingsmeldingen naar voren komt.
Vanmorgen nam ik op Rotterdam CS de ICD richting Schiphol om 6.24 uur. Toen de trein al vertrokken was werd omgeroepen dat deze via het reguliere traject zou rijden vanwege uitgelopen werkzaamheden. Erg jammer, ik had dit graag voor vertrek geweten zodat ik de keuze had gehad om een andere trein te nemen. Ik neem aan dat dit al voor vertrek bekend was aangezien het om werkzaamheden ging, het is dan toch een kleine moeite om de reizigers op voorhand te informeren lijkt me?
Uiteraard doen we ons best reizigers zo spoedig mogelijk te voorzien van de correcte en meest actuele informatie. In sommige gevallen is deze informatie, in dit geval de uitloop van werkzaamheden, nog niet bekend en wordt dit pas later aangegeven.
Wel fijn dat in de trein wel werd omgeroepen dat deze trein via het reguliere traject ging rijden. Ik ben blij om te lezen dat je nog wel hebt kunnen reizen met deze trein, want ik zie dat later op de ochtend de meeste Intercity Direct treinen zijn uitgevallen.
Dit komt doordat conducteurs geen tijd hebben om vóór vertrek om te roepen waar de trein heen gaat en dergelijke. Dat gebeurt dus bijna altijd vlak na vertrek, als het net te laat is voor reizigers om naar aanleiding van die informatie eventueel nog uit te stappen.
(?) https://forum.ns.nl/de-trein-11/waar-vandaag-22-feb-de-sprinter-1750-schiphol-naar-hoofddorp-gebleven-22257
Ja lastig dit, ik betwijfel of het een fout in de informatievoorziening is.
Het leek me een logischere verklaring dan dat die trein netjes op spoor 4 gestopt is en vervolgens is doorgereden, zonder dat een reiziger die daar op het perron stond met de bedoeling om in die trein te stappen daar iets van gemerkt heeft.
Mij ook. Helaas kan ik momenteel geen GPS-logging van dit spul zien, dus uitsluitsel kan ik niet geven, maar aangezien er zelfs vertraging is gekoppeld zou het mij ten zeerste verbazen als de trein helemaal niet heeft gereden. Er zijn wel situaties waarin er onterecht vertraging gekoppeld wordt, maar dan moet er wel meer geks gebeuren dan hier het geval is geweest.
Misschien is hij naar een ander spoor gestuurd en is dat niet geregistreerd.
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/foutje-functionaliteit-treinradar-22270
Virtuele Trein is een rampenproduct, helemaal wat betreft koppeling trein materieel. Treinradar-fouten zijn er zoveel, dat moet je allemaal niet eens willen registreren.
Waarom de reisinformatie op papier zelden faalt.
Ik moet op mijn handen zitten om niet inhoudelijk te reageren. Zegt dat genoeg?
Nee 😛
Reputatie 3
Badge
Virtuele Trein is een rampenproduct, helemaal wat betreft koppeling trein materieel. Treinradar-fouten zijn er zoveel, dat moet je allemaal niet eens willen registreren.

Virtuele Trein is ook een prachtige naam. Handig voor Virtuele Reizigers met een Virtueel Vervoerbewijs...
Virtuele poortjes, good old times.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat er wat al te veel reële reizigers in de praktijk met een reëel vervoersbewijs door een reëel poortje zijn gegaan, om dan te zien dat hun trein gevirtualiseerd is.....
Zullen we het op deze virtuele praatplek maar bij de realiteit houden dan? In die reisinformatiewereld gaat immers al genoeg fout 🙂
https://forum.ns.nl/op-station-17/passagiers-de-trein-naar-rangeerterrein-22287
Materieelinzet in Infoplus. Wat moet een mens er nog meer over zeggen.....
Ik zou zeggen sluit een stel ICT'ers op in hun hok, schuif op gezette tijden koffie, donuts en pizza naar binnen en als het werkt mogen ze er weer uit. :P
Oh ja, en migreer de manager(s) die dat tot nu heeft/hebben verhinderd naar de kaartenbak van het UWV. 🙂
Reputatie 6
Nog een paar schiphol-gerelateerde opmerkingen mijnerzijds als regelmatige reiziger:

1. De Engelstalige ICD-omroep is tenenkrommend. Volgens mij is de Nederlandse tekst door Google Translate gegooid. Veel native speakers begrijpen 'supplement' en 'supplement post' niet.
2. Alles richting Amsterdam Centraal (m.u.v. Thalys) vertrekt inmiddels van spoor 3. Stiefkindje op dit perron is treinserie 3300 naar Hoorn Kersenboogerd, waar met enige regelmaat toeristen instappen die er vaak wat te laat achterkomen dat deze trein toch niet naar Amsterdam Centraal gaat. Wellicht kan dit op de TBP's worden vermeld? Tot voor kort werd dit in de trein met enige regelmaat door de HC omgeroepen (en vaste materieel is SLT, dus het kan ook met een buitenboordomroep!).
3. Vanuit mijn oogpunt als bijna-blinde reiziger is uiteraard de Russische roulette op sporen 1/2 en 5/6. Voorheen hingen onderaan de trap bij 5/6 bijvoorbeeld grote schermen met de eerstvolgende twee treinen met bijbehorende pijltjes. Bij de invoering van het informatiesysteem en TBP's zijn er nu minischermpjes. En als een trein op de TBP staat weergegeven wordt hij ook nog wel eens last-last-minute van perron gewisseld zonder omroep. Nu kan ik er als regelmatige reiziger wel mee omgaan (goed kijken en de NS app gebruiken), maar erg fijn is anders. 😉
De NS-reisplanner laat soms om onduidelijke redenen relevante reisadviezen weg, en dan heb ik het niet over terugsteken of andere niet-toegestane reisroutes.

Bijvoorbeeld:
Als ik op zondagavond een reis plan van Leiden Centraal naar Weert, vind ik tussen 17:23 en 19:56 (vertrektijd) alleen maar reisadviezen met twee overstappen, namelijk op Schiphol Airport (4 min) en op Utrecht Centraal (4 of 5 min). Totale reisduur als beide overstappen slagen: 2:11.

De route die het kortst is in tariefeenheden én het kleinste aantal overstappen oplevert wordt in eerste instantie niet weergegeven: Leiden Centraal - Utrecht Centraal - Weert. Weliswaar levert die door een uiterst belabberde aansluiting in Utrecht Centraal (33 min) een langere totale reistijd op (2:25), maar het zou aan de reiziger moeten zijn om goed geïnformeerd een keuze te maken tussen de verschillende toegestane reisroutes: De een durft die twee krappe overstappen wellicht aan, de ander stapt het liefst maar één keer over en neemt de langere reistijd voor lief.

9292 geeft trouwens nog een tweede mogelijkheid met één overstap: Leiden Centraal - Amsterdam Centraal - Weert. De overstaptijd bedraagt dan 6 minuten en de totale reistijd 2:20.

Pas als je in de NS-reisplanner gaat spelen met de minimale overstaptijd blijkt dat alle voorgenoemde routes toegestane reisroutes zijn. Bovendien blijk je voor de route via Schiphol beter de eerste overstap te kunnen verplaatsen naar Amsterdam Zuid, omdat je dan een minuut meer overstaptijd hebt.

geen extra overstaptijd:
1) Leiden Centraal - Schiphol Airport (4 min) - Utrecht Centraal (4/5 min) - Weert (2:11)
minimaal 5 minuten overstaptijd:
2) Leiden Centraal - Amsterdam Zuid (5 min) - Utrecht Centraal (5 min) - Weert (2:11)
3) Leiden Centraal - Den Haag Centraal (6 min) - Utrecht Centraal (6 min) - Weert (2:12)
4) Leiden Centraal - Amsterdam Centraal (6 min) - Weert (2:20)
minimaal 10 minuten overstaptijd (of meer):
5) Leiden Centraal - Utrecht Centraal (33 min) - Weert (2:25)

De eerstgenoemde reismogelijkheid, de enige die zondag aan het begin van de avond zonder extra instellingen uit de reisplanner komt, is volgens mij voor vrijwel niemand de meest aantrekkelijke van alle toegestane mogelijkheden. Het zou meer voor de hand liggen om zonder extra instellingen ten minste de reismogelijkheden 2 (kortste in tijd en daarbinnen de langste overstaptijd), 4 (kleinste aantal overstappen en daarbinnen kortste in tijd) en 5 (kortste in tariefeenheden) weer te geven.
Over het falen van de Reisplanner loopt al meer discussie inderdaad, ook bij verstoringen blijkt de planner vaak hopeloos de mist in te gaan. Ik kan er weinig over zeggen, planners zijn niet mijn ding, maar ik persoonlijk gebruik altijd de DB App op de iPhone of GoAbout.com. Al hoef ik mij ook niet druk te maken om toegestane reisroutes.
De alternatieve reisplanners bieden in dit geval ook geen overzicht. Door de minimale overstaptijden en doordat de reistijden zo dicht bij elkaar liggen, zorgt een verschuiving van een minuutje hier en daar ten opzichte van het basisuurpatroon dat de voorkeur beurtelings naar het ene of het andere reisadvies gaat. Je krijgt zo een onoverzichtelijk samenraapsel van het ene halfuur de ene route en het andere halfuur de andere, met een onregelmatige spreiding van vertrektijden tot gevolg. Het lijkt alsof de NS-reisplanner maar één reisroute per aankomsttijd wil tonen in plaats van de mogelijkheden via alle toegestane reisroutes, waardoor je dus nooit de keuze krijgt uit de verschillende mogelijkheden om op dat tijdstip aan te komen. De onverklaarbare voorkeur voor de overstap op Schiphol verergert het symptoom.

(De route via Rotterdam Centraal is ook 2:12, dus het zou me niets verbazen als die af en toe ook nog opduikt.)

Reageer