Het falen van de reisinformatie


Om maar een poging te wagen: https://forum.ns.nl/geld-terug-vertraging-36/enschede-naar-glanerbrug-19692/index2.html#post118831

Overal op het forum zwermen discussies over het falen van reisinformatie, zou het een idee zijn om (vanuit in ieder geval de vaste leden) hiervoor dit topic te starten, waarin dit alles gemeld kan worden. Op die manier is er enig overzicht, ook wat betreft de afhandeling van dingen, en kan eventueel gekeken worden hoe iets structureel opgelost of omheen gewerkt kan worden? Niet ieder probleem komt via eigen kwaliteitscontrole aan het licht helaas, dus input lijkt mij altijd welkom.

109 reacties

Er is nogal een verschil tussen een systeemtechnische beperking en het bewust invoeren van foutieve informatie. Het resultaat is hetzelfde, maar het maakt wat mij betreft voor de discussie wel uit.

Er zijn nu recent een aantal gevallen geweest waar inderdaad bewust foutieve informatie werd verstrekt, waaronder het Huishoudbeurs-verhaal. In mijn ogen moet NS daar duidelijk op worden aangesproken, ook vanuit het ministerie.

De wat onlogisch verwerkte informatie is niet direct wenselijk, maar is iets dat technisch ook opgelost kan worden. Foutieve informatie invoeren natuurlijk niet 🙂
Badge +3
Natuurlijk kan een storing op een bepaalde plek verstrekkende gevolgen hebben voor andere trajecten. Zo kan het zo zijn dat door een wisselstoring Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander iemand op station Assen voor niets staat te wachten op de IC naar Groningen. Maar het gaat wel ver om Rotterdam Centraal - Groningen helemaal op storing te zetten wanneer er één IC uitvalt tussen Zwolle en Groningen.
Het gaat op Utrecht-Schiphol om een halvering van het aantal treinen gedurende meerdere uren. Als een storing bij Rotterdam ertoe leidt dat in Assen ook de helft van de treinen gedurende meerdere uren vervalt, dan zou ik inderdaad graag zien dat dit ook in de storingsmeldingen naar voren komt.
Dit komt doordat conducteurs geen tijd hebben om vóór vertrek om te roepen waar de trein heen gaat en dergelijke. Dat gebeurt dus bijna altijd vlak na vertrek, als het net te laat is voor reizigers om naar aanleiding van die informatie eventueel nog uit te stappen.
Badge +3
Enkele citaten van ruim twee maanden geleden:

het komt zo vaak voor dat er treinen vervallen op Utrecht-Schiphol bij een verstoring op Utrecht-Arnhem-Nijmegen of Utrecht-Den Bosch-Eindhoven zonder dat in de reisinformatie te melden, dat men daar eens expliciet naar zou moeten kijken.
Natuurlijk kan een storing op een bepaalde plek verstrekkende gevolgen hebben voor andere trajecten. Zo kan het zo zijn dat door een wisselstoring Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander iemand op station Assen voor niets staat te wachten op de IC naar Groningen. Maar het gaat wel ver om Rotterdam Centraal - Groningen helemaal op storing te zetten wanneer er één IC uitvalt tussen Zwolle en Groningen. Maar bottomline is dat het zeker interessant is dit eens goed tegen het licht te houden.
Vandaag wederom: door een verstoring op Utrecht-Arnhem rijden er geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Dat wordt keurig bij de storingen vermeld. Dat als gevolg daarvan ook de helft van de intercity's op Utrecht-Schiphol wordt opgeheven, wordt niet gemeld. Het gaat hier niet om een enkele trein, maar om een halvering van de treindienst gedurende meerdere uren: dezelfde tijdsperiode als de stremming op het wel gemelde traject. Daarover hoor je je reizigers te informeren.

En eigenlijk zou je de treinen op Utrecht-Schiphol überhaupt niet moeten opheffen, maar dat terzijde.
Reputatie 4
Ik zat er midden in, was rond 14:10 op Ede-Wageningen richting Utrecht waar de trein opgeheven werd. We moesten uitstappen met de boodschap dat er iets omgeroepen zou worden, maar ik heb niks gehoord.

Ik heb overwogen terug naar Nijmegen en via Den Bosch te reizen, omdat dat in de NS reisplanner aangegeven stond. In een vlaag van heldere geest heb ik opgezocht hoe lang het via Hilversum zou zijn: veeeeel sneller! Dus op eigen initiatief de trein van 14:25 richting Amersfoort genomen.

Ik reis al jaren op dat traject en de NS heeft nog nooit de route Amersfoort aanbevolen, altijd Den Bosch. Wat een verspilling van tijd, al die keren.
"Alles tot in detail benoemen" is weer het andere uiterste. Het is namelijk niet zo dat de wijzigingen impact hebben in Groningen en Maastricht, daar is het hooguit een trein die korter of langer is dan normaal. Als je vanuit Groningen via Schiphol naar Den Haag wilt heeft het invloed ja, dat is logisch en zullen reizigers ook begrijpen. Maar dat je op Amersfoort Schothorst - Eindhoven met twee niet rijdende treinseries te maken krijgt vanwege werkzaamheden die 30 kilometer verderop in een geheel andere richting plaatsvinden is niet logisch. Ik plan niet elke dag mijn reis opnieuw omdat er mogelijk een wijziging kan zitten in mijn vaste traject. Als er aangekondigd is dat er in Utrecht gewerkt wordt dan kijk ik of de trein naar Rotterdam nog rijdt ja, maar als men aankondigt in Den Haag te gaan werken ga ik daar niet speciaal naar kijken.
Badge +3
Ik zie in het overzicht op onze site toch dat de meeste trajecten benoemd worden.
Zo'n overzicht hoort volledig te zijn, anders is het nutteloos. Bovendien deel ik je mening niet dat "de meeste" trajecten benoemd worden. Ik noemde er slechts drie, maar er zijn er meer, zoals Rotterdam-Breda, Breukelen-Amsterdam en Amersfoort-Amersfoort Schothorst. Maar elk ontbrekend traject is er één te veel.

Toch is het credo hier dat de reisplanner up-to-date is.
Dat is fantastisch, maar slechts een onderdeel van het geheel. Reizigers moeten ervan op de hoogte gebracht worden dat ze die reisplanner moeten controleren, met omroepberichten en aankondigingen op de stations en een melding op de website bij de geplande werkzaamheden.

De werkzaamheden rond Schiphol zijn dusdanig uitgebreid dat het veel impact heeft op het treinverkeer in het grootste gedeelte van het land, van reizigers uit Groningen tot in Maastricht aan toe. Alles tot in de details benoemen zal ook weer leiden tot een overkill aan informatie en meer vragen dan antwoorden.

Ik verwacht niet dat er op de pagina met informatie over werkzaamheden bij Schiphol informatie staat over álle trajecten waarop die werkzaamheden betrekking hebben. Ik verwacht wel dat élk getroffen traject met een apart blokje in het overzicht van werkzaamheden genoemd wordt en dat op élk station waar de treindienst is aangepast er omroepberichten en informatieposters zijn. Die informatie kan heel eenvoudig zijn: "In de week van 1 tot en met 10 augustus zijn er veel werkzaamheden aan het spoor. Hierdoor kunnen er ook minder treinen rijden vanaf dit station. Plan uw reis in de reisplanner om te zien wat de gevolgen voor uw reis zijn." Mensen moeten weten dat er íéts is aangepast, anders kijken ze niet in de reisplanner.

Ik bemerk hier op een forum een terecht kritische houding ten opzichte van de plannen zoals die er liggen, maar voor de gemiddelde reiziger is er niet zo veel aan de hand. Hij/zij kan gewoon een reis plannen in onze planner en zal wellicht langer onderweg zijn dan gebruikelijk of een extra overstap hebben. Dat is de komende periode echter niet te vermijden.

Bij de gemiddelde reiziger stel ik mij zo'n persoon voor: iemand die op maandagochtend op het station aankomt en daar moet constateren dat zijn trein niet rijdt, waardoor hij minstens 15 minuten later op zijn bestemming zal aankomen. Zoals de betreffende reiziger in dat topic fraai illustreert, weet hij zelfs dan nog niet waar hij aan toe is: hij moet zelf contact opnemen met NS om te achterhalen hoe lang dit gaat duren.

Mocht overigens daadwerkelijk de heersende gedachte bij de afdeling reisinformatie zijn dat alles koek en ei is als de reisplanner maar is bijgewerkt, dan kan de afdeling reisinformatie beter vervangen worden door enkele treinreizigers die wel begrijpen waaraan treinreizigers behoefte hebben.
Of een gebrek aan capaciteit aan de walzijde. Dus bureaupersoneel.......... Ik zal mijn visie voor me houden, voordat ik mensen tegen het zere been schop 🙂
Dat laatste is goed te verklaren, de implementatie is alleen niet je-van-het. Gestructureerde verstoringen kunnen ook 'extra treinen' bevatten als maatregel. Heb dat ook wel toegelicht destijds volgens mij.

Bij de momenteel ongestructureerde werkzaamheden zie ik niet in waarom dit als werkzaamheid gepresenteerd zou moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste kan wel goed te verklaren zijn (en ja had je je al eerder toegelicht), maar het komt net zo knullig over als iets werkzaamheden noemen terwijl dat het niet is, maar simpel een aanpassing van de dienstregeling vanwege een evenement.
Ik denk dan bv nog het het niet stoppen op Duivendrecht en wel op RAI met de Huishoudbeurs? Dat stond toch ook als werkzaamheden?

Nu staat iets onder het kopje Storing of Werkzaamheden aangegeven. Waarom kan er niet gewoon een 3e optie zijn, Aanpassingen of iets anders wat de lading dekt?
Hoi Henk, goed dat je dit benoemt. Het is mij ook opgevallen dat veel recente topics over dit onderwerp gaan, en ik ben het volledig met je eens dat we dit niet onopgemerkt aan ons voorbij moeten laten gaan. Dat waren we gelukkig ook niet van plan.

Ik zal eens kijken welke afdelingen ik hierover kan benaderen, om te zien wat er mogelijk en efficiënt is met betrekking tot het verbeteren van de reisinformatie. Ik zal ook kijken of het inderdaad een idee is om hiervoor een speciale categorie in te richten op het forum. Op dit moment filter ik deze topics aan de hand van 'moderator tags'.
Helder, dank. Binnen mijn mogelijkheden schoot een centraal topic te binnen, maar een categorie o.i.d. is inderdaad ook een mooie optie. Hopelijk geeft zoiets enig overzicht op de structurele problemen.
Prima suggestie!
Deze hoort er ook bij: https://forum.ns.nl/op-station-17/slechte-informatievoorziening-19779
Jep, dat zijn de vele, bekende gevallen van falende reisinformatie tijdens verstoringen. Daar zijn legio redenen voor, maar ik durf ze eigenlijk niet eens meer te verdedigen, want er speelt duidelijk meer dan alleen overmacht.
https://forum.ns.nl/de-trein-11/thuis-de-ns-19902
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/vetraging-sprinter-utrecht-den-bosch-23112015-19975
https://forum.ns.nl/de-trein-11/non-communicatie-de-trein-19994
Reputatie 4
https://forum.ns.nl/de-trein-11/informatie-de-hand-19993

De zoveelste keer dat ik op Utrecht CS uit de trein ben gezet met de boodschap "zoek het maar uit".
Deze mag er ook bij, vanwege het omroepen van een opgeheven trein alsof hij slechts vertraagd is.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/problemen-ns-traject-vlissingen-roosendaal-19972
https://forum.ns.nl/op-station-17/informatieborden-perrons-onjuist-20342
https://forum.ns.nl/de-trein-11/problematische-overstap-zandvoort-haarlem-alkmaar-20455/index1.html#post124620
Record tickets inschieten wordt wel gehaald zo :8
https://forum.ns.nl/de-trein-11/app-liegt-over-stoppen-ice-deventer-21295
Dankje.

Reageer