Het falen van de reisinformatie serie 1700

• 15 november 2016
  • 7 reacties
  • 211 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Treinserie 1700 rijdt van Den Haag Centraal naar Enschede. Op bepaalde tijdstippen ('s avonds en in het weekend) wordt deze trein op Utrecht Centraal gecombineerd met een treinstel dat afkomstig is van Rotterdam Centraal. Dit treinstel wordt dan weer achtergelaten in Deventer.
In de trein zelf wordt netjes aangegeven hoe het zit: het ene treinstel vermeldt op het scherm "IC Den Haag-Enschede", en het andere "IC Rotterdam-Deventer". Deze twee treinen rijden een deel van hun traject gecombineerd.

De reisinformatie op de stations schiet echter duidelijk tekort. Op Rotterdam Centraal staat op het bord dat de trein naar Enschede gaat. Dat is praktisch niet waar; de trein rijdt slechts tot Deventer. Voor een reis naar Enschede moet gewoon overgestapt worden, ook al is het op hetzelfde spoor verderop. Je moet al je spullen pakken, de trein uit, lopen en weer gaan zitten. Praktisch hetzelfde als wanneer je op Geldermalsen overstapt van sprinter op sprinter.

Op dezelfde wijze staat op Enschede aangegeven dat de IC naar Den Haag én Rotterdam zal rijden, terwijl er maar één treinstel gereed staat voor vertrek. Dat treinstel rijdt altijd naar Den Haag. Reizigers zouden nu onterecht kunnen denken dat ze tot Rotterdam kunnen blijven zitten.

Ik kan me voorstellen dat deze rare situaties het gevolg zijn van hoe het reisinfosysteem werkt. Ik vroeg me af of er gewerkt wordt aan verbetering. Bijvoorbeeld onderin de extra regel 'Voor Rotterdam overstappen in Utrecht' of zoiets.

Tot slot nog iets raars: in Enschede staat op het bord: "A-zijde: Den Haag Centraal, B-zijde: Rotterdam Centraal". En dat terwijl Enschede nooit een A- en een B-zijde heeft gehad. Ook na de verbouwing van twee jaar geleden zijn er alleen kopsporen...

7 reacties

Reputatie 5
Hallo,

Ik geef je over alles gelijk, ik heb het zelf ook eens aangekaart in een ander topic.
Enschede heeft echter wel één heel spoor gehad: spoor 4. Voor de verbouwing vertrok de IC vanaf spoor 4a en 4b.

Maar inderdaad, de rest van je verhaal klopt en is voor de niet-dagelijkse reiziger erg, erg verwarrend. Zie dit topic: https://forum.ns.nl/op-station-17/uitbreiding-reisinformatie-23108 post 18 en 20.
Reputatie 7
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar ik snap ook de manier van de reisinformatie wel. Iemand die naar Enschede wil, vanuit Rotterdam, ziet natuurlijk het liefst de eindbestemming van de trein. Iemand die totaal geen topografisch inzicht heeft, of de route van de trein weet, wil niet weten dat de feitelijke eindbestemming van dat treinstel Deventer is.. Het komt af en toe ook wel eens voor dat een ander deel doorgaat (het Rotterdamse). Gebeurt weinig, maar af en toe wil dat tijdens de rit wel eens wijzigen.
Een regel toevoegen vind ik een goed idee, voor zowel van als naar Enschede, dit alles in het kader van de transparantie 😉
Reputatie 5
Het komt af en toe ook wel eens voor dat een ander deel doorgaat (het Rotterdamse). Gebeurt weinig, maar af en toe wil dat tijdens de rit wel eens wijzigen.
Een regel toevoegen vind ik een goed idee, voor zowel van als naar Enschede, dit alles in het kader van de transparantie ;)

Dan verander je toch de reisinformatie op dat moment? De reisinformatie op de borden op het station is toch gekoppeld met het systeem van NS hoeveel vertraging er is, hoe lang de trein is en wat de bestemming is? Dan is een ander eindstation weergeven toch ook geen probleem?

Misschien net als het volgende: Stel ik sta op station Hengelo en ik moet naar Deventer. Op dat moment is er een storing tussen Almelo en Deventer, waardoor de IC naar Den Haag niet verder rijdt dan Deventer. Dan staat er op het station: "Bestemming: Den Haag Centraal. Via: Almelo".

Is het dan niet een idee om DHC te vervangen voor Deventer met als onderbord: "IC Den Haag Centraal rijdt niet verder dan deventer i.v.m. xxx"
Ik kan niet aangeven of wij momenteel bezig aan verbeteringen met betrekking tot reisinformatie voorzieningen op het station. Wel kan en zal ik net als al is gedaan in topic https://forum.ns.nl/op-station-17/uitbreiding-reisinformatie-23108 de suggesties van jullie meenemen en doorspelen. Helaas kan ik jullie niet voorzien van een terugkoppeling maar wil jullie wel weer bedanken voor het meedenken.
Reputatie 6
Badge +1
Ik geef je over alles gelijk, ik heb het zelf ook eens aangekaart in een ander topic.
Enschede heeft echter wel één heel spoor gehad: spoor 4. Voor de verbouwing vertrok de IC vanaf spoor 4a en 4b.

Station Enschede heeft nooit een a- en een b-zijde gehad op spoor 4. Althans niet zoals andere stations een a- en b-zijde hebben met wissels en seinen ertussen. Of er op de borden een a en een b hebben gestaan kan ik me niet zo goed meer herinneren, volgens mij niet.

Op dit moment bestaan 4a en 4b overigens wel omdat spoor 4 gesplitst is in een Nederlands en een Duits deel die niet meer op elkaar aangesloten zijn.
Reputatie 5
Volgens mij heb je gelijk inderdaad. Vroeger stond er ipv a-zijde en b-zijde toch voor- en achterzijde? Ik kwam er tot voor kort geleden ook pas achter dat die a en b staan voor de spoornummers. Ik vond a en b ook altijd al een vreemde keuze geweest, haha.

Denk dat het voor iedereen overigens duidelijker is wat voor- en achterzijde is, behalve op Utrecht C. Maar inderdaad, de reisinformatie kan stukken beter dan het nu is.
Hier heeft eerder een topic over gelopen, en daar heb ik al eens geplaatst wat de oorzaak erachter is. De informatievoorziening klopt uiteindelijk wel, er zijn twee treinvleugels, eentje Rtd, eentje Gvc. Dat het materieel voor deze vleugels pas in Utrecht komt, is detail. Voor beide bestemmingen kan je in de trein stappen die voor je neus staat. Je moet in Ut alleen even naar voren/achteren wandelen.

Binnen de huidige beperkingen is dit het mooiste wat je kunt doen.

Reageer