Het poortjesgekrakeel verstomt

  • 24 juni 2015
  • 3 reacties
  • 240 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Aanvankelijk kreeg de NS maar weinig handen op elkaar voor het idee stations af te sluiten met ov-poortjes. Maar in de ene na de andere plaats leggen burgers zich erbij neer.

Niet overal is de kritiek verstomd, maar de NS krijgt steeds vaker zijn zin met het afsluiten van stations met ov-poortjes. Zelfs Gouda en Leiden, twee gemeenten die als iconen van het protest golden, zijn overstag en staken hun verzet tegen het 'dichtmaken' van stations.

Niet overal is de kritiek verstomd, maar de NS krijgt steeds vaker zijn zin met het afsluiten van stations met ov-poortjes. Zelfs Gouda en Leiden, twee gemeenten die als iconen van het protest golden, zijn overstag en staken hun verzet tegen het 'dichtmaken' van stations.

Zo gaat in Gouda Centraal de onderdoorgang die het hart van de stad met de noordelijke wijken verbindt en toegang biedt tot de perrons vanaf woensdag definitief dicht. Althans: de toegangspoortjes worden gesloten. Die kunnen alleen nog maar worden geopend met een ov-chipkaart of een speciale passagepas.

Ruim achthonderd van die passen zijn de afgelopen weken door de NS verstuurd naar mensen die daar om hadden verzocht. In een straal van twee kilometer om het station zijn bewoners en bedrijven door de NS benaderd met de vraag of ze belangstelling hebben voor (gratis) passagepassen.

Zelfs in Leiden, waar de protesten tegen afsluiting van het station het luidst klonken, lijkt de NS alsnog succes te boeken. Vandaag buigen gemeenteraadsleden zich over het akkoord dat het gemeentebestuur en de NS hebben bereikt over het in gebruik nemen van de ov-poortjes op Leiden Centraal.

Dat station is een schakel in een belangrijke looproute. Met aan de ene kant het stadscentrum en aan de andere kant het academisch ziekenhuis en onderdelen van de universiteit. De spoordijk die dwars door Leiden loopt, biedt meer verbindingen, maar de route door het station is voor voetgangers verreweg de populairste.

Het afgelopen jaar liepen de spanningen tussen de NS en de gemeente hoog op. Wethouder Robert Strijk (D66, bereikbaarheid) wil nu dat er 'haast wordt gemaakt' met de afsluiting van het station.

Hoe heeft de NS het binnen een jaar voor elkaar gekregen dat de stemming over het afsluiten van stations lijkt om te slaan? Want ook in andere gemeenten waar het lastig lag (Deventer en Dordrecht bijvoorbeeld) weet het spoorbedrijf zijn zin te krijgen.

De woordvoerder van de NS wil vooral niet triomfantelijk doen en zegt: 'We merken dat gemeenten zich steeds constructiever opstellen. Wij hebben een consequent verhaal over de noodzaak om de stations af te sluiten. Daarvoor is meer begrip.'

Inderdaad blijken gemeenten gevoelig te zijn voor de opvatting van de NS dat gesloten ov-poortjes belangrijk zijn in het bestrijden van agressief gedrag tegenover NS-personeel. 'We kunnen niet doof zijn voor de klacht van de NS dat zwartrijders de meeste agressie veroorzaken', zegt de woordvoerder van de gemeente Gouda.

Een proef bij station Rotterdam-Zuid - het eerste 'interwijkstation' waar een vrije doorgang van de ene naar de andere kant van het spoor niet meer mogelijk was - wees uit dat gebruikers van het station ook het gevoel hebben dat de (sociale) veiligheid toeneemt als de poortjes niet meer open staan.

Anderzijds: schrikt zo'n poortje de zwartrijder echt af? Die kan toch ook in het bezit komen van degratis passagepas of het passagerecht (dat kan via de automaat op de gratis ov-chipkaart worden geladen) om dan alsnog voor niets te reizen? Het Leidse PvdA-raadslid Gijs Holla: 'Het is toch een beetje: we sluiten het huis af, maar leggen wél de sleutel goed zichtbaar klaar.'

Aan een betere verstandhouding tussen de NS en gemeenten helpt mee dat het spoorbedrijf zich bereid toont te investeren in de omgeving van het station. Leiden is blij dat de NS 3 miljoen euro wil meebetalen aan een parkeervoorziening voor fietsers. In Gouda gaat de NS investeren in het opknappen van een spooronderdoorgang, enkele honderden meters van het station vandaan.

Daarnaast investeert de NS dus in passagepassen. 'Die werken alleen voor het betreffende station', verzekert de NS-woordvoerder. De gratis passagepas is twee jaar geldig. Wie een ov-chipkaart heeft maar onvoldoende saldo om de NS-poortjes te openen kan - gratis - bij de automaat eenmalig passagerecht op de kaart laden. De bezitter van een ov-chipkaart met voldoende saldo kan uiteraard altijd kosteloos aan de andere kant van het station komen.

Daarnaast investeert de NS dus in passagepassen. 'Die werken alleen voor het betreffende station', verzekert de NS-woordvoerder. De gratis passagepas is twee jaar geldig. Wie een ov-chipkaart heeft maar onvoldoende saldo om de NS-poortjes te openen kan - gratis - bij de automaat eenmalig passagerecht op de kaart laden. De bezitter van een ov-chipkaart met voldoende saldo kan uiteraard altijd kosteloos aan de andere kant van het station komen.

Reizigersorganisatie Rover hoort nog amper een wanklank over het afsluiten van de stations. Op termijn worden op 82 van de 410 stations de poortjes gesloten. 'We klagen gauw in Nederland maar die gesloten poortjes hebben ook een voordeel', zegt de woordvoerder. 'Dan vergeet je tenminste niet uit te checken.'


Bron: De Volkskrant Marcel van Lieshout 23 juni 2015, 06:00

3 reacties

Badge
Volgens mij is het niet toegestaan om dit volledige krantenbericht over te nemen op (bijvoorbeeld) dit forum...
Interessante quote:
"Schrikt zo'n poortje de zwartrijder echt af? Die kan toch ook in het bezit komen van de gratis passagepas of het passagerecht (dat kan via de automaat op de gratis ov-chipkaart worden geladen) om dan alsnog voor niets te reizen? Het Leidse PvdA-raadslid Gijs Holla: 'Het is toch een beetje: we sluiten het huis af, maar leggen wél de sleutel goed zichtbaar klaar.'
Beter dan Holla kan ik het niet verwoorden. Betalende reizigers worden steeds meer belemmerd in hun bewegingsvrijheid, gedwongen om de haverklap vast te leggen waar ze zijn en steeds minder beschermd in de trein (er zijn immers poortjes, dús niemand rijdt meer zwart) en intussen faciliteert NS de zwartrijders door een gratis toegangskaart tot de stations ter beschikking te stellen.

Wie verzint zoiets? Kafka?

Reageer