beantwoord

Het zou efficiënter zijn dat je per trein wagon aan 1 kant uitstapt en de andere kant instapt. Is onderzoek waard?

• 17 mei 2018
  • 4 reacties
  • 174 Bekeken

Zie vraag.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 mei 2018, 15:51

Hallo marty.aarts en welkom bij de NS Community!

Om de een of andere reden was je topic eergisteren geweigerd door ons spam-filter, daar heb ik hem net even uitgehaald!

Wat betreft je suggestie: Ik denk dat deze wijziging het uit- en instapproces enigszins zou versnellen, aangezien er door de instappers veel minder gewacht hoeft te worden op de uitstappers. Dat gezegd hebbende denk ik echter ook dat het logistiek gezien zeer onwenselijk is om dit in te voeren. Ten eerste moeten dan namelijk alle stations waar je dit wilt implementeren volledig omgebouwd worden, zowel de perrons zelf als de ligging van de sporen, om ervoor te zorgen dat er een perron is aan beide kanten van elk spoor. Waarschijnlijk zal dit ook meer ruimte innemen aangezien je per spoor twee perrons nodig hebt in plaats van een enkele. Daarnaast zal het ook de nodige verwarring veroorzaken wanneer het werkelijk is ingepland ("aan welke kant moet ik nu zijn om in te stappen?") plus dat het ook voor het plannen van de dienstregeling een nachtmerrie gaat worden, aangezien er bij het plannen van overstappen ook rekening gehouden moet worden met de kant waar in en uitgestapt wordt.

Al met al denk ik persoonlijk niet dat dit een realistische aanpassing is, het mogelijk versnelde in- en uitstap proces is namelijk maar een klein voordeel ten opzichte van alle andere gevolgen en maatregelen die genomen moeten worden. Maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo marty.aarts en welkom bij de NS Community!

Om de een of andere reden was je topic eergisteren geweigerd door ons spam-filter, daar heb ik hem net even uitgehaald!

Wat betreft je suggestie: Ik denk dat deze wijziging het uit- en instapproces enigszins zou versnellen, aangezien er door de instappers veel minder gewacht hoeft te worden op de uitstappers. Dat gezegd hebbende denk ik echter ook dat het logistiek gezien zeer onwenselijk is om dit in te voeren. Ten eerste moeten dan namelijk alle stations waar je dit wilt implementeren volledig omgebouwd worden, zowel de perrons zelf als de ligging van de sporen, om ervoor te zorgen dat er een perron is aan beide kanten van elk spoor. Waarschijnlijk zal dit ook meer ruimte innemen aangezien je per spoor twee perrons nodig hebt in plaats van een enkele. Daarnaast zal het ook de nodige verwarring veroorzaken wanneer het werkelijk is ingepland ("aan welke kant moet ik nu zijn om in te stappen?") plus dat het ook voor het plannen van de dienstregeling een nachtmerrie gaat worden, aangezien er bij het plannen van overstappen ook rekening gehouden moet worden met de kant waar in en uitgestapt wordt.

Al met al denk ik persoonlijk niet dat dit een realistische aanpassing is, het mogelijk versnelde in- en uitstap proces is namelijk maar een klein voordeel ten opzichte van alle andere gevolgen en maatregelen die genomen moeten worden. Maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat TS bedoelt dat je per wagon bij de ene deur uitstapt en bij de andere deur instapt. Dus niet tegenover elkaar, maar achter elkaar.
Lijkt een leuk idee, maar realistisch is het denk ik niet. Zeker in de spits staan alle balkons vol, die zouden dan naar een andere deur moeten om uit te stappen.

Wat die twee perrons betreft, vroeger had je dat op Den Haag HS voor de Hofpleinlijn. In het buitenland zie je het soms bij bepaalde drukke metrostations, werkt daat prima mits wordt aangegeven aan welke kant je moet uitstappen. Ik heb het in Zuid-Engeland in Romsey meegemaakt dat er twee perrons waren naast de trein. De deur ging niet open. Komt in Nederland ook wel eens voor. Volgende deur ging ook niet open. Gelukkig ontdekte ik nog net op tijd dat er aan de andere kant ook een perron was waar de deuren wel open gingen. Dat was de kant waar de overstap trein ook aankwam.

Die spits en nog steeds te weinig capaciteit blijft natuurlijk een probleem. Maar waar we nu toch daluren hebben is het helemaal niet zo gek in die tijd in de coupé en bij de deuren om en om aan te geven als uitstap en instap deur. Op veel grotere stations kan dan de haltetijd worden bekort. Er zal vast wel weer iemand bezwaar tegen deze oplossing hebben.

Reputatie 5

Beste voorbeeld is in Múnchen op de stammstrecke van de S-bahn, dus in de tunnel, met precies om de 2 min een trein (veelal 3x3 wagens in de spits) en dus uiterste tijdhandhaving nodig. Uitstapdeuren gaan iets eerder open als IN. Geheel aparte perrons (middenin voor beide richtingen). Grootste voordeel is vooral dat de reizgersstromen elkaar niet kruisen en dus in de weg zitten.

Eer je dit bij NLers die alles menen beter menen te weten erin hebt geramd is er alweer een flinke crisis waardoor het aanbod aan reizigers weer zo flink terugloopt dat NS smeekt om aub ook in de spits te gaan reizen. Verder is er veelal een enorme onbalans afh. van tijd en plaats in IN en UITstappers. Zie je bvb ook bij die chipkaart in volle bussen-IN gaat ietsje sneller, UIT bij drukke haltes slokt dat hele voordeel weer op door dat Uitcheckgedoe.

Beste middel in principe om haltetijden te verkorten is zoveel mogelijk spreiden over alle deuren over hele lengte bij zeer grote drukte. Gaat van je nevernooitniet lukken in NL, gaat wel redelijk in de hele drukke spits in/rond London=allemaal ervaren reizigers en geen dagjesmensen.

Reageer