beantwoord

Hoe in- en uitchecken bij poortjes met begeleiderskaart

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Vanwege ernstige slechtziendheid beschikt mijn vrouw over een extra kaart voor een begeleider die haar kan helpen met het vinden van de juiste trein en het in- en uitchecken. Dit laatste gaat inderdaad vaak mis, waardoor mijn vrouw vaak zonder het te beseffen tegen extra kosten aanloopt. Met deze begeleiderskaart kun je echter niet de poortjes openen. Bij telefonische navraag werd gezegd dat je maar de poortjes moest forceren of meelopen met de ander. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wanneer wordt de begeleiderskaart aangepast, zodat je daarmee ook de poortjes kunt openen?
icon

Beste antwoord door Loes 8 juli 2014, 16:16

Hoi DRP,

De begeleiderskaart is en blijft het vervoerbewijs voor de begeleider en wordt geen OV-chipkaart. Als het goed is wordt deze pas toegestuurd:

Deze pas is een OV-chipkaart die als "sleutel" fungeert om door de poortjes te komen, dus uw vrouw moet haar eigen kaart inchecken en de begeleider blijft dus reizen op de bekende Begeleiderskaart.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.

NB: Zag net dit topic waar dit probleem ook aan de orde komt.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi DRP,

De begeleiderskaart is en blijft het vervoerbewijs voor de begeleider en wordt geen OV-chipkaart. Als het goed is wordt deze pas toegestuurd:

Deze pas is een OV-chipkaart die als "sleutel" fungeert om door de poortjes te komen, dus uw vrouw moet haar eigen kaart inchecken en de begeleider blijft dus reizen op de bekende Begeleiderskaart.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.

NB: Zag net dit topic waar dit probleem ook aan de orde komt.
Hoi ....,

Hopelijk gaat de NS zelf inzien hoe omslachtig het is om afzonderlijke vervoersbewijzen en toegangspassen te hebben. Het ligt meer voor de hand om die begeleiderskaart op je eigen OV-chipkaart te kunnen laden en die dan zowel als vervoersbewijs en als toegangspas te kunnen gebruiken. Blijkbaar is deze ad-hoc oplossing van twee kaarten pas bedacht nadat mijn vrouw had opgebeld om hierover informatie in te winnen en wordt er dan maar een antwoord geïmproviseerd. Dank in ieder geval voor de duidelijkheid die hierover is ontstaan.
Graag gedaan en als u meer wilt weten, probeer ik het te beantwoorden.
Hallo DRP,

Welkom op het NS Serviceforum. Loes heeft het juiste antwoord gegeven en ook in dit topic wordt deze kwestie behandeld. Het kan uiterlijk tot september duren voordat je de toegangspas ontvangt. Uiteraard zijn wij continu bezig om de gebruikersvriendelijkheid van de OV-Begeleiderskaart te verbeteren, jouw feedback helpt daar zeker bij. Je topic is verplaatst naar "Op het station" en je titel is aangepast, zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Ik heb ook een begeleiderskaart, en ik heb ook al zo'n 'toegang begeleider' waarmee mijn begeleider de poortjes kan openen, maarre... hoe gaat dat precies in z'n werk bij het uitchecken? Welke handelingen moet de begeleider verrichten om de poortjes open te krijgen?
@Sascha

Jij hebt als het goed is nu twee kaarten, de begeleiderskaart met pasfoto en de algemene pas 'toegang begeleider'. Aangezien je begeleider op jouw begeleiderspas blijft reizen is het als volgt. Jij gaat normaal met je geldige vervoersbewijs door de poortjes heen en jouw begeleider doet dat via 'toegang begeleider'. Aangezien de pas 'toegang begeleider' een sleutelkaart is, hoef je daae niet mee in- en uit te blijven checken. Het is puur om door de poortjes heen te komen en er wordt geen saldo op geladen.
Zelf zie ik geregeld dat reizigers ook standaard de 'toegang begeleider' pas inchecken als gewoonte en om hun eigen check in of out niet te vergeten.

M.a.w. als je je aan zou wennen om altijd in- en uit te checken is dat geen enkel probleem. Je doet er niets verkeerd mee om het wel of niet te doen. Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden. Anders horen we het graag.
Ik heb gisteren twee e-tickets gekocht (van Rotterdam naar Groningen) en hoef dus niet in- en uit te checken, maar ik heb nog wel steeds een begeleider en -ik neem aan- dat er ook nog steeds poortjes staan, hoe gaat dat dan?
Reputatie 7
Badge +4
U opent de poortjes met de vierkante 'barcode' onderaan rechts. Er zijn echter nog maar weinig gesloten poortjes. Zowel Rotterdam als Groningen hebben geen dichte poortjes. Rotterdam heeft ze open staan en in Groningen zijn ze niet. U kunt gewoon doorlopen.
Voor de begeleider verandert er dan niets. Voor degene die met de e-tickets reist is het een klein beetje anders. Op een station met incheckpalen hoeft dan niet in- of uitgecheckt te worden. Op een station met poortjes zijn er enkele aanwezig die kunnen worden geopend met een soort streepjescode op het e-ticket. Op het e-ticket staat ook vermeld hoe dit moet. Je begeleider kan je daar dus mee helpen. In Rotterdam staan wel poortjes maar die zijn geopend en in Groningen zijn nog helemaal geen poortjes aanwezig.
Whew! Mijn weekend kan dus beginnen.

Bedankt, jongens!

Reageer