beantwoord

Hoe kan ik iemand van het perron halen (kinderen!) als ik zelf geen OV Chipkaart heb??

• 22 oktober 2014
  • 29 reacties
  • 5571 Bekeken

Mijn kinderen gaan een dagje met de trein, met opa en oma. Omdat die van ver moeten komen zitten zij al in de trein, en hebben we afgesproken dat de kinderen er op station Woerden bij in stappen. Opa en oma hebben de kaartjes bij zich.
Op het station blijken er poortjes te zijn, waar wij dus niet door komen, Ik vraag een NS medewerker hoe dat dan moet, en die zegt botweg "kan niet". Ik leg nogmaals de situatie uit, en hij zegt alleen "kan niet", zonder enige uitleg of suggestie wat ik dan verder kan doen om wél op het perron komen. Na een minuut of 5 soebatten is hij me waarschijnlijk zat en laat me er met zijn pas door. Kinderen op de trein met opa en oma, maar toen moest ik nog terug. Uiteindelijk achter iemand aan gegelipt, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Thuisgekomen op de site van OV chipkaart opgezocht hoe het wel moet, want ze moeten straks natuurlijk ook weer opgehaald worden. Blijkt het alleen met een OV chipkaart te kunnen. Maar die heb ik niet. Dus dan zou ik nu een kaart moeten kopen a 7,50 + 20 euro (ok, die 20 krijg ik wel terug, maar 7,50 vind ik ook een heel bedrag) om alleen maar mijn kinderen op te halen! Dus klantenservice gebeld, waar een hele onaardige mevrouw mij meldde dat het niet kan zonder OV chipkaart en dat ik dan maar een kaart van iemand moet lenen. Maar in mijn omgeving heeft niemand er een. Ook hier weer 0,0 meedenken en alleen maar steeds de opmerking "kan niet", zonder enige vorm van uitleg. Er moet toch een manier zijn om mijn kinderen op te halen?!
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 22 oktober 2014, 17:44

Beste Mootjek. Welkom op het NS serviceforum. Je vraag is al meerdere malen beantwoord in diverse andere topics op het forum. Wellicht vind je het interessant om daar ook even een kijkje te nemen. Daarnaast zijn er op dit moment proeven met passagepassen, omdat hier veel vraag naar is. Zolang dit niet is ingevoerd dien je inderdaad in het bezit te zijn van een OV-chipkaart (persoonlijk of anoniem) met een saldo van €20,- als er geen abonnement op staat en €10,- als er wel een abonnement op staat. Check je binnen één uur weer uit op hetzelfde station dan betaal je niets. Een OV-chipkaart kan je zo'n 4 á 5 jaar gebruiken.
Bekijk origineel

29 reacties

De medewerkers hebben gewoon gelijk als ze melden dat je zonder OV-chipkaart het perron normaliter niet kan betreden.

Een oplossing kan zijn om bij de automaat gewoon een chipkaart voor eenmalig gebruik aan te schaffen voor een rit naar een station vlakbij. Daarmee kun je gewoon door de poortjes, ook als je niet reist. Het is in elk geval voordeliger dan de aanschaf van een OV-chipkaart.
Je kan ook gewoon perronkaartjes aanbieden, gratis, die een bepaalde periode geldig zijn.\

Wel zo klantvriendelijk. Oh nee dat woord kent de NS niet.
Waarom zou NS dat gratis moeten aanbieden? Er is een tijd geweest dat je perronkaartjes kon kopen. Je moet normaalgesproken een geldig vervoersbewijs hebben voor het perron, daarom staan er ook bordjes daar waar je zo het perron op kunt lopen. Met gesloten poortjes zorgt NS ervoor dat er wat meer dwang achter zit.

Niemand wil rondhangende junks zonder vervoersbewijs op het perron. De NS medewerker wil denk ik geen politieagentje spelen en moeten beoordelen wie een junk is en wie niet. Veiligheid kost wat. €7,50 in dit geval 🙂
Veiligheid kost wat. €7,50 in dit geval :)

Met die 7,50 kun je zonder saldo nog steeds niets, maar als je dan toch moet gaan betalen voor die schijnveiligheid (die junk schopt het poortje wel open) dan lijkt me 2,50 voor een railrunner meer dan genoeg.
Waarom zou NS dat gratis moeten aanbieden? Er is een tijd geweest dat je perronkaartjes kon kopen. Je moet normaalgesproken een geldig vervoersbewijs hebben voor het perron, daarom staan er ook bordjes daar waar je zo het perron op kunt lopen. Met gesloten poortjes zorgt NS ervoor dat er wat meer dwang achter zit.

Niemand wil rondhangende junks zonder vervoersbewijs op het perron. De NS medewerker wil denk ik geen politieagentje spelen en moeten beoordelen wie een junk is en wie niet. Veiligheid kost wat. €7,50 in dit geval :)

Want er hangen zoveel junks rond op de perrons ? Serieus de laatste keer dat ik die zag op een perron was 20 jaar geleden op perron 0.

En jij bent zeker nooit op een station geweest zonder een kaartje te kopen ook al ging je iemand ophalen ?
Almere Centrum is niet voor niets een van de eerste stations waar de poortjes definitief gesloten zijn. Daar is inmiddels een groot probleem met junks en ander tuig, die vooral in de avonduren zorgden voor onveilige situaties, opgelost doordat de poortjes gesloten zijn. Ik kan zo een hele rits stations opnoemen waar het sluiten van de poortjes problemen zal oplossen.
Dat kan, daarom moet NS daar een klantvriendelijke oplossing voor zoeken en dan is een perronkaartje een prima optie.

Maak hem een uur geldig en de junkies blijven ook buiten.
De Japanners hebben daarvoor een handige oplossing. (Vrijwel) elk station heeft poortjes waarbij steeds 1 poortje langs een loket leidt (al deze stations, hoe klein ook, zijn bemand). Mensen met een geldig vervoersbewijs kunnen het poortje openen, mensen zonder geldig vervoersbewijs kunnen hun vervoersbewijs ophogen om het station te kunnen verlaten en voor de uitzonderingen (waaronder ook het perronkaartje zou kunnen vallen) is er het poortje langs het loket.
Bijkomend voordeel is dat conducteurs zich kunnen richten op hun servicewerkzaamheden in plaats van politieagent te moeten spelen dan wel te moeten gaan keuvelen in de stiltecoupé van de 1e klas.
Niet als je ze gratis maakt. Het enige wat dan gebeurt is dat een van de junkies na 55 minuten naar buiten sjouwt om een lading nieuwe kaartjes uit de automaat te halen. Een prijs van EUR 2,50 - 3,00 lijkt me prima.
De Japanners hebben daarvoor een handige oplossing. (Vrijwel) elk station heeft poortjes waarbij steeds 1 poortje langs een loket leidt (al deze stations, hoe klein ook, zijn bemand). Mensen met een geldig vervoersbewijs kunnen het poortje openen, mensen zonder geldig vervoersbewijs kunnen hun vervoersbewijs ophogen om het station te kunnen verlaten en voor de uitzonderingen (waaronder ook het perronkaartje zou kunnen vallen) is er het poortje langs het loket.
Bijkomend voordeel is dat conducteurs zich kunnen richten op hun servicewerkzaamheden in plaats van politieagent te moeten spelen dan wel te moeten gaan keuvelen in de stiltecoupé van de 1e klas.

Precies, het kan heus wel hoor, een klantvriendelijke oplossing.

Anders trappen die junkies gewoon een poortje open of lopen ze achter iemand anders langs.

De Luchtmacht moet eens een keer met de metro mee in Parijs of Barcelona.
Maar ja dan moet je wel stations gaan bemannen en dat gaat natuurlijk niet. Dat kost geld.

Want er hangen zoveel junks rond op de perrons ? Serieus de laatste keer dat ik die zag op een perron was 20 jaar geleden op perron 0.

En jij bent zeker nooit op een station geweest zonder een kaartje te kopen ook al ging je iemand ophalen ?

Kom maar eens in de randstad kijken zou ik zeggen. De laatste keer dat ik last had van een junk, alcoholverslaafde in dit geval, was toen ik per ongeluk ging zitten naast hem op de enige nog vrije zitplaats (rond 07:00 ben ik nog niet zo scherp). Hij had een open blik bier in z'n jaszak en was ook niet zo scherp. Je kunt wel raden wat er toen gebeurde, het blik bier kantelde. Na mijn nette opmerking dat hij z'n bier toch echt recht moest proberen te houden ging ik staan omdat m'n kleding en de plek wat nat waren geworden. 5 min later liet hij z'n halve liter op de grond vallen tussen de andere zittende forensen die begonnen te gillen omdat hun tas en schoenen nat werden.

Gelukkig komen deze situaties nu minder voor.

Wat betreft het open trappen van poortjes. Tja, da's niet zoiets als zeggen dat sloten op deuren zinloos zijn omdat de inbreker met geweld toch wel binnen komt.
Beste mootjek,

Het is vervelend maar zonder OV chipkaart wordt het inderdaad wat lastig. Er is namelijk een prima regeling verzonnen juist onder andere voor uitzwaaiers en ophalers die inhoud dat je binnen 60 minuten op hetzelfde station weer kosteloos kunt uitchecken. Misschien is het een overweging om toch een OV chipkaart aan te schaffen, deze zult u op termijn waarschijnlijk toch nodig hebben.

In incidentele gevallen kunnen NS medewerkers u overigens wel degelijk helpen om door de poortjes te komen. Hiervoor hebben alle NS medewerkers een speciale 'Stations Passage Pas' ontvangen. Zij moeten dan uiteraard wel in de gelegenheid zijn om u te kunnen helpen en zonodig even met u mee te lopen naar het perron.

Kom maar eens in de randstad kijken zou ik zeggen. De laatste keer dat ik last had van een junk, alcoholverslaafde in dit geval, was toen ik per ongeluk ging zitten naast hem op de enige nog vrije zitplaats (rond 07:00 ben ik nog niet zo scherp). Hij had een open blik bier in z'n jaszak en was ook niet zo scherp. Je kunt wel raden wat er toen gebeurde, het blik bier kantelde. Na mijn nette opmerking dat hij z'n bier toch echt recht moest proberen te houden ging ik staan omdat m'n kleding en de plek wat nat waren geworden. 5 min later liet hij z'n halve liter op de grond vallen tussen de andere zittende forensen die begonnen te gillen omdat hun tas en schoenen nat werden.

Gelukkig komen deze situaties nu minder voor.

Wat betreft het open trappen van poortjes. Tja, da's niet zoiets als zeggen dat sloten op deuren zinloos zijn omdat de inbreker met geweld toch wel binnen komt.

De oplossing die Theofiel opperde lijkt me veel beter om deze junks te weren en toch klantvriendelijk te zijn.

En ja junks komen evenwel binnen, niet met geweld maar gewoon door mee te lopen met iemand anders.
Als de NS medewerkers neerzet op deze probleemstations herkennen ze de junks ook wel en kunnen ze verwijderen.

En ik woon in de Randstad, op Den Haag HS had men ook veel last van zwervers, nadat er bewaking kwam was het probleem opgelost.
Maar goed, de medewerker in de OP had natuurlijk ook gewoon anders kunnen reageren.
Beste Mootjek. Welkom op het NS serviceforum. Je vraag is al meerdere malen beantwoord in diverse andere topics op het forum. Wellicht vind je het interessant om daar ook even een kijkje te nemen. Daarnaast zijn er op dit moment proeven met passagepassen, omdat hier veel vraag naar is. Zolang dit niet is ingevoerd dien je inderdaad in het bezit te zijn van een OV-chipkaart (persoonlijk of anoniem) met een saldo van €20,- als er geen abonnement op staat en €10,- als er wel een abonnement op staat. Check je binnen één uur weer uit op hetzelfde station dan betaal je niets. Een OV-chipkaart kan je zo'n 4 á 5 jaar gebruiken.
4 jaar ?

Ik dacht altijd dat het minstens 5 jaar was, daar moet je dus ook nog opletten als je hem aanschaft ?
Daarnaast zijn er op dit moment proeven met passagepassen, omdat hier veel vraag naar is.

Dat is natuurlijk veel te laat. Die passen hadden immers al voor iedereen beschikbaar moeten zijn voordat jullie begonnen met het stapsgewijs barricaderen van stations.
4 jaar ?

Ik dacht altijd dat het minstens 5 jaar was, daar moet je dus ook nog opletten als je hem aanschaft ?
De houdbaarheidsdatum gaat in op de productiedatum. Hij kan dan nog maanden in een kaartautomaat zitten voordat iemand hem koopt.
Hij kan wel jaren in een automaat zitten als je pech hebt 😃
Ik vind het maar raar dat ik 27,50 moet betalen om mijn eigen kinderen van het perron te mogen halen. Ook al zou ik die kaart misschien ooit nog voor iets anders kunnen gebruiken. Ik moet dat bedrag NU uitgeven dan en dat vind ik best een investering. Uiteindelijk is het opgelost door opa en oma de kinderen door de poortjes te laten brengen (die daardoor wel een half uur op de volgende trein moesten wachten).
Maar goed, het meest stuitende aan het hele verhaal vond ik nog de manier waarop ik door de medewerker op het station en daarna de medewerker aan de telefoon te woord ben gestaan. Geen enkele uitleg, geen enkel meeleven of meedenken. De enige antwoorden die ik herhaaldelijk kreeg was "kan niet" en bij doorvragen "dat weet ik niet". Nee, echt héél klantvriendelijk. Zo krijg je mensen echt in het openbaar vervoer in...
Beste mootjek,

Erg jammer van je slechte ervaring,
ik hoop dat wij het weer een beetje goed hebben gemaakt!

Fijne avond en tot een volgende keer!
Ik geef de NS groot gelijk! Perronpasjes hadden al lang ingevoerd moeten worden.
Ik zeg 30 euro om die kinderen op te halen, dat is een goed duidelijk bedrag. Dit levert goed wat geld op voor de NS, en daarvan kunnen allemaal nuttige dingen worden gedaan! En anders gaat de winst gewoon naar de Nederlandse staat. Vanzelf zul je dan ook 't geld terugkrijgen in de vorm van huursubsidie.
Beste Mootjek,

Deze reacties van de NS medewerkers verbazen mij helaas niets. Ik ben afgelopen zondag met nog 1 halte te gaan, met mijn 2 jongens van 5 jaar gewoon uit de trein gezet. En dat na een dag SpoorParade waar de NS zich met een gelikt event presenteert als een fantastische onderneming. Mijn jongens gaan zelden tot nooit met de trein en begrepen er helemaal niets van dat wij uit moesten stappen ("we zijn toch nog niet thuis???"). Saldo was rond de 30 Euro, allemaal netjes uit en ingecheckt waar dus kennelijk wat fout mee is gegaan. Totaal geen begrip van deze dame. Volgens een andere forum lezer mocht ik nog blij zijn dat ik geen boete kreeg. Wellicht heeft deze conductrice dat niet aangedurfd omdat zij dan haar naam of nummer kenbaar moest maken (wilde ze niet geven). Sterker nog: deze mevrouw gaf als antwoord op mijn opmerking "nou zo ga ik de trein niet meer gebruiken" gewoon zegt: "graag, scheelt weer." Hoezo hart voor de zaak. Reizigers betalen wel jouw salaris! Overigens stuit ik ook op deze onwil bij bijvoorbeeld KPN. Goh, ook een voormalig staatsbedrijf......

Voordeel van dit forum: de NS leest mee en is als de dood als hun reputatie een deuk op loopt. Dus een gratis (!) tip voor de NS: zoek eens op het woord "service" of "communicatie" in alle mails/berichten die jullie dagelijks van jullie klanten (!) krijgen. En dan........ geen dure cursussen volgen maar gewoon uitleggen aan je personeel: wil jij zelf op die manier zo behandeld worden. Nee?? Doe het dan zelf ook niet.

Poortjes afsluiten: alleen bij overlast gevende stations. Woerden lijkt mij nou juist een allervriendelijkst dorp/stad zonder junks of zwervers dus waarom nou juist daar. En doe je het dan toch biedt dan voordat je de poorten sluit, een alternatief voor uitzwaaiende familie/vrienden etc. Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn?

Ik vind het maar raar dat ik 27,50 moet betalen om mijn eigen kinderen van het perron te mogen halen. Ook al zou ik die kaart misschien ooit nog voor iets anders kunnen gebruiken. Ik moet dat bedrag NU uitgeven dan en dat vind ik best een investering. Uiteindelijk is het opgelost door opa en oma de kinderen door de poortjes te laten brengen (die daardoor wel een half uur op de volgende trein moesten wachten).
Maar goed, het meest stuitende aan het hele verhaal vond ik nog de manier waarop ik door de medewerker op het station en daarna de medewerker aan de telefoon te woord ben gestaan. Geen enkele uitleg, geen enkel meeleven of meedenken. De enige antwoorden die ik herhaaldelijk kreeg was "kan niet" en bij doorvragen "dat weet ik niet". Nee, echt héél klantvriendelijk. Zo krijg je mensen echt in het openbaar vervoer in...
Overigens stuit ik ook op deze onwil bij bijvoorbeeld KPN. Goh, ook een voormalig staatsbedrijf......

NS is geen voormalig staatsbedrijf. Afhankelijk van welke definitie van 'staatsbedrijf' je gebruikt is NS nog steeds een staatsbedrijf, of is NS nooit een staatsbedrijf geweest. NS is sinds de oprichting in 1938 een NV waarvan de overheid de enige aandeelhouder is.

Reageer