beantwoord

Hoe kan Rotterdam - Breda korter duren dan Dordrecht - Breda terwijl Dordrecht 20km dichterbij ligt?

Reputatie 6
Badge
De IC Direct vanuit Rotterdam Centraal naar Breda doet er 22 minuten over en de IC vanuit Dordrecht 25 minuten, beide zonder tussenstops. De IC Direct rijdt normaal 20km harder en hoort op een korte afstand als Rotterdam - Breda dus niet 20km meer te kunnen rijden in slechts 3 minuten, daarvoor zou de trein 400km per uur moeten halen.

Mijn vraag is dus: hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de IC Dordrecht - Breda 25 minuten doet over een afstand van 30km zonder tussenstops, waar de IC Direct slechts 22 minuten doet over een afstand van 55km terwijl het snelheidsverschil normaal hooguit 20km is? Alvast bedankt voor de uitleg!
icon

Beste antwoord door Julian 22 maart 2017, 10:11

Het antwoord is vrij simpel: de dienstregeling is 'uitgebogen' omdat er tussen Dordrecht en Breda een heleboel treinpaden liggen voor goederentreinen.
De Intercity tussen Dordrecht en Breda v.v. moet daarop dus de snelheid aanpassen. Volgens de dienstregeling van die trein wordt het grootste gedeelte van de reis met 80 tot maximaal 100 km/u afgelegd omdat er gepland een goederentrein voor rijdt.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het 26ste topic dat je hierover begint. Maar om antwoord te geven: op de oude lijn kun je lang niet overal de maximale snelheid halen, denk aan de beperkingen rond de Moerdijkbrug.
Reputatie 6
Badge
''Het 26ste topic'' Grappig, ik heb er maar 32 waarvan er in nog geen 8 het woord Dordrecht voorkomt. Als je leuk probeert te zijn, doe het dan goed a.u.b.
Het antwoord is vrij simpel: de dienstregeling is 'uitgebogen' omdat er tussen Dordrecht en Breda een heleboel treinpaden liggen voor goederentreinen.
De Intercity tussen Dordrecht en Breda v.v. moet daarop dus de snelheid aanpassen. Volgens de dienstregeling van die trein wordt het grootste gedeelte van de reis met 80 tot maximaal 100 km/u afgelegd omdat er gepland een goederentrein voor rijdt.
@Tamzin: de eerste zin in jouw reactie is onnodig.
Reputatie 7
Je zit met de nu tijdelijk ingelegde IC naar Breda sowieso achter de stopper als je volle snelheid rijdt, die kom je dan bij Prinsenbeek tegen.
Reputatie 6
Badge
Dat vind ik een mooi antwoord, Julian, bedankt. Het maakt inderdaad sense als de trein maar op halve snelheid rijdt. Rijdt de sprinter wel op volle snelheid of matigt die ook?
Reputatie 7
Rijdt de sprinter wel op volle snelheid of matigt die ook?
Sprinter rijdt op volle snelheid 😉
De volgorde zou ik niet met zekerheid durven zeggen. De laatste keer dat ik er reed, kwam eerst de sprinter en vervolgens een goederentrein die in Lage Zwaluwe aan de kant ging. Maar of er nog iets voor die sprinter zat, weet ik niet.
Soms worden die goederenpaden ook helemaal niet gebruikt en zou je theoretisch gezien met de IC door kunnen rijden, hoewel je dan inderdaad tegen de Sprinter aan loopt die er voor rijdt. Echter moet de machinist zich aan de dienstregeling en de dienstregelingsnelheid houden, die dus op 80 en 100 ligt in beide richtingen.
Ah, kijk, dank voor de aanvulling. Die sprinter heb ik nog niet gereden sinds de nieuwe dienstregeling, dus dat had ik nog niet 'aan den lijven' ondervonden 🙂
Reputatie 6
Badge
Is dit niet een beetje als Nieuwekerk a/d Ijssel - Rotterdam Centraal waar de treinen elkaar niet kunnen inhalen en de IC daardoor langzamer rijden?
Reputatie 3
De Moerdijkbrug is half kapot. Treinen mogen de brug slechts met beperkte snelheid over. Deze zomer wordt de brug gerepareerd.

Reageer