beantwoord

Hoe voorkom ik dubbel inchecken vanaf Schiedam Centrum

• 14 augustus 2014
  • 14 reacties
  • 879 Bekeken

Ik reis vanaf Schiedam Centrum met de metro. Ik wordt afgezet bij de achteringang van het station. Indien de poortjes van de NS gesloten worden, hoe ga ik dan om met het in- en uitchecken bij de metro?
icon

Beste antwoord door Susan NS 15 augustus 2014, 10:17

Beste Ivette, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je opmerkingen over de poortjes op het stadion In Schiedam. De poortjes zullen niet volledig worden gesloten. Van te voren zal er uitvoerig worden getest of de routering die we voor ogen hebben goed in orde is. Er moeten namelijk verschillende dingen goed zijn aan de route; de doorstroom moet goed verlopen en iedere reiziger moet natuurlijk goed op hoogte zjin van de werking van de poortjes.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het Station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Bekijk origineel

14 reacties

Ik ken station Schiedam Centrum niet, maar ik denk dat ik het antwoord voorbij heb zien komen in dit topic:

De poortjes (als deze straks sluiten) op station Schiedam zijn sowieso een discussie waard. Ga eens bij de achteringang naar binnen, als je alleen met de metro wil reizen.
Checkin NS, gang doorlopen, trap af naar de poortjes en NIET door de metro poortjes gaan, maar eerst rechtdoor, weer uitchecken bij NS en dan 2x links om de andere Metro poortjes te kiezen.

Omgekeerd, kom je uit de Metro, de roltrap af en wil je met de trein? Niet de korte route nemen, poortjes Metro uitchecken en rechtsaf, maar linksaf (richting hoofduitgang station) dan 2 maal rechts en weer op de NS-poortjes aflopen om in te checken.
OOK als je niet met de trein wil, maar alleen naar de achteruitgang wil, want die poortjes bij de achteruitgang zullen hoogstwaarschijnlijk niet open gaan als je niet (voor jan doedel) bent ingecheckt bij NS.

Maar, dat zullen ze voordat ze Schiedam afsluiten wel prima veranderd hebben, toch?
In tegenstelling tot Pe-Pe ben ik wél bekend op Schiedam Centrum.

Die omweg door eerst door de NS poortjes te lopen (uit te checken) en dan met een grote boog naar de poortjes van RET is in de praktijk helemaal niet nodig.
Bij elke trap naar de perrons van NS staan ook CICO's, zodat je onderweg in de reizigerspassage ook al bij NS kunt uitchecken en onderaan de trap niet meer rechtdoor hoeft, maar meteen linksaf door de poortjes van de RET die daar staan.
Omgekeerd geldt uiteraard hetzelfde. Uitchecken bij een RET poortje, meteen rechtsaf de reizigerspassage in, bij de trap naar perron bij de CICO van NS inchecken, doorlopen naar de achteruitgang en daar bij het NS poortje weer uitchecken.

Scheelt in alle gevallen toch 20-30 meter omlopen.
Tja, het is allebei een oplossing... Wel omslachtig hoor en niet vergeten bij die CICO uit te checken, anders moet je alsnog de lange weg nemen. (Maar ja, tijd zat 's ochtends toch? Staan we gewoon nog vroeger op...)
Trouwens wel bedankt voor jullie beider reactie, ik had er zo nog niet over doorgedacht 😉
Tja, het is allebei een oplossing... Wel omslachtig hoor en niet vergeten bij die CICO uit te checken, anders moet je alsnog de lange weg nemen. (Maar ja, tijd zat 's ochtends toch? Staan we gewoon nog vroeger op...)

Vroeger op? Je kunt zelfs een halve minuut langer blijven liggen.
Je komt in die tunnel vanzelf die paaltjes tegen bij elke trap naar de NS perrons en door die te gebruiken bespaar je dat omlopen door de NS poortjes.
Kortere route, spaart tijd, dus lekker uitslapen 🙂
Reputatie 1
Hey Ivette,

Ik heb hier uitgebreide correspondentie over gehad en zelfs deze video online gezet.

NS geeft aan op de hoogte te zijn van deze situatie en bezig te zijn met een oplossing.

Helaas is het afschaffen en opnieuw naar de tekentafel gaan over de OV-chipkaart?

Geniet van het leven!

Alexander van Dijl
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/op-station-17/overstap-trein-metro-schiedam-4868 (boven al door Pe_pe gelinkt trouwens)..
Reputatie 4
Badge

Bij elke trap naar de perrons van NS staan ook CICO's, zodat je onderweg in de reizigerspassage ook al bij NS kunt uitchecken

Wat is het nut van poortjes nog als er ook CICO's aanwezig zijn? Dan kun je zwart naar Schiedam reizen, Inchecken bij de CICO en de incheck annuleren bij het naar buiten lopen door de poortjes.

En de reiziger die wel keurig ingecheckt is checkt uit bij een paaltje, gaat vervolgens naar de poortjes en krijgt daar een boete omdat hij zonder check-in door een uitcheck-poortje loopt. :?

De oplossing zou volgens mij zijn dat de poortjes die tussen RET en NS liggen een omcheck uitvoeren. Of is er dan weer het gedoe dat bedrijven elkaars reisgegevens niet in mogen zien en er dus geen gezamenlijke apparatuur gebruikt kan worden?
Die CICO's in de reizigerspassage (evenals de CICO's op perron 2 - sporen 2 en 3) dateren nog uit de tijd dat op de Hoekse Lijn als eerste een proef werd genomen met de OV-chipkaart (ca. 7-8 jaar geleden).

Toen de RET enkele jaren later de metrolijn (C) door trok van Marconiplein via Station Schiedam Centrum en de Beneluxtunnel naar Spijkenisse, plaatste RET poortjes bij de toegang naar het metrostation, dat overigens tegen het NS station is aangebouwd).
Jaren nadien heeft NS/ProRail ook poortjes geplaatst, maar zaten toen kennelijk met het probleem dat de poortjes weliswaar nog vóór de RET poortjes geplaatst konden worden, maar dat daar ook sprake was van een hoogte verschil van enkele treden tussen de tunnel en de vernieuwde hal. Wellicht dat daarom de NS poortjes verderop geplaatst zijn.

De ontwikkelingen gedurende de afgelopen ca. 8 jaar hebben er alleen maar een rommeltje van gemaakt.
Ik heb hier uitgebreide correspondentie over gehad en zelfs deze video online gezet.
Je legt in de video net niet de vinger op de zere plek. Als je deze handelingen zou uitvoeren zonder vrij reisrecht bij NS, had dit al 20 of 40 euro te veel gekost (min de kosten van de treinreis), omdat je dan bij NS één reis hebt zonder uitcheck en één zonder incheck (en zonder een meter te rijden):

Je begint ingecheckt bij NS
Je checkt in bij RET => De reis bij NS is niet correct afgesloten, dus je krijgt het instaptarief niet terug
Je checkt uit bij RET => Het instaptarief van de RET krijg je wel terug
Je checkt uit bij NS => Je was niet (meer) ingecheckt bij NS, omdat je tussendoor ingecheckt bent geweest bij RET, dus het instaptarief wordt nogmaals afgeschreven en je blijft uitgecheckt bij NS.

Alleen direct de metropoortjes nemen en niet teruggaan om uit te checken bij NS kost inderdaad maar 10 of 20 euro te veel (min de kosten van de treinreis). Dan heb je alleen één reis zonder uitcheck.
Beste Ivette, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je opmerkingen over de poortjes op het stadion In Schiedam. De poortjes zullen niet volledig worden gesloten. Van te voren zal er uitvoerig worden getest of de routering die we voor ogen hebben goed in orde is. Er moeten namelijk verschillende dingen goed zijn aan de route; de doorstroom moet goed verlopen en iedere reiziger moet natuurlijk goed op hoogte zjin van de werking van de poortjes.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het Station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Het wordt nog véél leuker als men binnenkort een oplossing heeft bedacht en vervolgens op perron 1 en 2 de metro gaat rijden van de RET ipv de Hoekselijn. Gaat men dan cross-platform 2-3 een heel groot hek plaatsen?
Of blijven de eerste twee sporen van de NS...

Er zal vast al over nagedacht zijn door de knappe koppen, ik zie het met plezier tegemoet 😛
Susan NS zegt dat de poortjes niet volledig worden gesloten, maar dat is toch wel de bedoeling.

Noem me simpel, maar kan je bij Schiedam niet beter gewoon lezers plaatsen gezien alle moeilijkheden ?
Reputatie 4
Badge
Het wordt nog véél leuker als men binnenkort een oplossing heeft bedacht en vervolgens op perron 1 en 2 de metro gaat rijden van de RET ipv de Hoekselijn. Gaat men dan cross-platform 2-3 een heel groot hek plaatsen?

Volgens hoekselijn.stadsregio.nl gaan de metros naar Hoek van Holland door het huidige metrostation rijden. De sporen 1 en 2 komen komen hopelijk beschikbaar voor het treinverkeer tussen Delft en Rotterdam.

Hoe de huidige situatie is in stationshal is weet ik niet, maar het is al jaren zeer onduidelijk. Verbetering van de routering is dringend nodig.

Reageer