beantwoord

Hoeveel brillen worden er jaarlijks gevonden?

• 4 december 2019
  • 15 reacties
  • 317 Bekeken

Hallo ik vroeg mij af hoeveel dingen er gevonden worden elk jaar en hoeveel van wat ongeveer. Ik ben op dit moment onderzoek aan het doen naar het object de bril en bij dit object ligt dan ook mijn nieuwsgierigheid. Mijn concrete vraag is dan ook: Hoeveel brillen worden er jaarlijks in het openbaar vervoer gevonden? Met brillen bedoel ik namelijk brillen met sterkte. Ook vroeg ik mij of of de NS het naar de gemeente brengt of dat zei een eigen gevonden/verloren voorwerpen regeling hebben.

Groet,

Iris

icon

Beste antwoord door Mark NS 4 december 2019, 20:14

Hoi Alixmodel, welkom op de NS Community. 

Ik heb geen specifieke informatie over het aantal gevonden brillen (op sterkte) in het volledige OV en op dit moment zijn er ook geen cijfers over gevonden brillen bij ons. Ik heb hierover navraag gedaan bij het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen (CBGV). Ik kom daar nog op terug. Wel kom ik dit artikel tegen met een top 10 tot 1 juli 2016. De cijfers zijn niet bijzonder recent, maar opvallend is wel dat brillen hier niet in de top 10 staan. 

Wel heb ik meer informatie over de regeling gevonden voorwerpen. Gevonden voorwerpen worden 5 dagen bewaard op het station waar het voorwerp is afgegeven. In deze periode kan het voorwerp kosteloos opgehaald worden. Na 5 dagen worden de gevonden voorwerpen naar het CBGV gestuurd. Zij bewaren de gevonden voorwerpen maximaal drie maanden. Daarna gaan de meeste voorwerpen naar vaste opkopers en de minder waardevolle spullen worden zoveel als mogelijk gerecycled. 

Hier zijn enkele uitzonderingen op: 

1. Bankpassen worden doorgestuurd naar de bank. 
  2. We zijn wettelijk verplicht om identiteitsbewijzen over de dragen aan een bevoegde instantie. 
  3. Gevonden OV-chipkaarten ingeleverd bij een servicebalie worden na 5 dagen verstuurd naar de uitgever van de OV-chipkaart. 
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7

NS heeft een eigen afdeling gevonden goed; https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/verloren-of-gevonden.html

Overige vervoerders zijn bij iLost aangesloten: https://ilost.co/nl/

Reputatie 7
Badge +4

Ik weet alleen dat de mijne niet gevonden is ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Die zal ook vast wel door iemand gevonden zijn. Alleen is die dan niet ingeleverd bij NS :sunglasses:

Badge

Hoi Alixmodel, welkom op de NS Community. 

Ik heb geen specifieke informatie over het aantal gevonden brillen (op sterkte) in het volledige OV en op dit moment zijn er ook geen cijfers over gevonden brillen bij ons. Ik heb hierover navraag gedaan bij het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen (CBGV). Ik kom daar nog op terug. Wel kom ik dit artikel tegen met een top 10 tot 1 juli 2016. De cijfers zijn niet bijzonder recent, maar opvallend is wel dat brillen hier niet in de top 10 staan. 

Wel heb ik meer informatie over de regeling gevonden voorwerpen. Gevonden voorwerpen worden 5 dagen bewaard op het station waar het voorwerp is afgegeven. In deze periode kan het voorwerp kosteloos opgehaald worden. Na 5 dagen worden de gevonden voorwerpen naar het CBGV gestuurd. Zij bewaren de gevonden voorwerpen maximaal drie maanden. Daarna gaan de meeste voorwerpen naar vaste opkopers en de minder waardevolle spullen worden zoveel als mogelijk gerecycled. 

Hier zijn enkele uitzonderingen op: 

1. Bankpassen worden doorgestuurd naar de bank. 
  2. We zijn wettelijk verplicht om identiteitsbewijzen over de dragen aan een bevoegde instantie. 
  3. Gevonden OV-chipkaarten ingeleverd bij een servicebalie worden na 5 dagen verstuurd naar de uitgever van de OV-chipkaart. 
Badge +3

Apart dat de paraplu’s niet in de top 10 staan, of was de 1e helft van 2016 erg droog?

Je zou denken dat die een stuk vaker vergeten worden dan een jas, koffer, sleutels of een portemonnee… of zouden die i.p.v. ingeleverd al snel een ‘nieuwe eigenaar’ vinden? :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Een bril is op sterkte. Het is een aangepast voorwerp. Het moet haast toeval zijn als je er iets aan hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht is het zo dat gevonden paraplu's niet zo vaak worden ingeleverd. Het gaat misschien vaak om van die goedkope opvouwbare paraplu's die de vinder zelf houdt, misschien omdat hij of zij denkt “da's mooi meegenomen” of denkt dat de verliezer daar niet zo snel moeite voor zal doen om hem terug te krijgen, wellicht omdat zij dat zelf niet zouden doen.  Bij een koffer, sleutels, portemonnee of telefoon ligt dat wel iets anders.

Reputatie 6
Badge +2

Wellicht is het zo dat gevonden paraplu's niet zo vaak worden ingeleverd. 

Als ik een paraplu zie liggen dan ga ik hem ook niet inleveren (ook niet zelf meenemen trouwens). In het geval van een bijvoorbeeld een portemonnee, sleutels of telefoon heb ik dat wel altijd gedaan. 

Heeft voor mij denk ik met de waarde te maken en kosten voor vervanging die bij pasjes en sleutels ook heel hoog kunnen zijn. In Zwitserland heeft een verloren sleutel me een keer 400 euro gekost (sloten werden bij verlaten woning vervangen door woningbouwvereniging vanwege de verloren sleutel). En zodat niemand  misbruik van passen/id etc kan maken. Dat zal met een paraplu niet zo snel gebeuren. Ik heb ook niet het idee dat mensen heel veel tijd en/of moeite steken in het terugvinden van een paraplu.

Badge +3

Klopt, ik weet nog een kroegje hier waar de eigenaar (eenmanszaakje) achtergelaten paraplu’s netjes bewaarde en je op verzoek er wel eentje mee kon krijgen (te leen of ‘voor de heb’). Die rouleerden dus gewoon eigenlijk :joy:

Zit op het moment ook zonder, de mijne (met bedrijfsnaam er op) is gejat toen ik hem een keer een half uurtje bij de brievenbussen van mijn apartement had laten staan...

Reputatie 6
Badge +2

Klopt, ik weet nog een kroegje hier waar de eigenaar (eenmanszaakje) achtergelaten paraplu’s netjes bewaarde en je op verzoek er wel eentje mee kon krijgen (te leen of ‘voor de heb’). Die rouleerden dus gewoon eigenlijk :joy:

Zo werkte het ongeveer bij een restaurant waar ik gewerkt heb. Stond vlak bij de ingang een bak met vergeten paraplu's, daar kon iemand die zijn of haar paraplu ergens anders vergeten was eentje meenemen. Functioneerde prima.

Zelden tot nooit kwam zijn of haar paraplu ophalen (heb het zelf eigenlijk helemaal nooit meegemaakt). Als dat toch gebeurt dan kun je gewoon een andere uitkiezen.

Reputatie 5

Bij de grote bieb in Amsterdam is een bak met vergeten (lees)brillen waaruit je ook mag grabbelen als de jouwe er bij zou kunnen zitten. Ze vinden er rond de 20/30 per jaar is me verteld. Ik meen zelfs dat ze net gevonden nog enkele weken apart houden voor het geval dat en daarna in die bak.

Reputatie 5

Overigens is de regel dat je eerst naar het station zou moeten waar de trein wordt schoongemaakt natuurlijk amper te volgen in de meeste gevallen. Hoe kom je daar nou achter voor die SPR tussen den Haag-via Ams door naar Zwolle bvb of vrijwel elke lange IC-dienst.

Badge

Update: ik heb helaas nog geen reactie van het CBGV mogen ontvangen met concrete cijfers. Ik heb een reminder verzonden. Ik begrijp van een collega overigens wel dat het bijzonder lastig kan gaan worden om concrete cijfers over specifiek brillen op sterkte te delen. In het opsporingsformulier kun je bij rubriek voor hulpmiddelen en vervolgens bij product voor bril/zonnebril kiezen. Er zullen dus cijfers over brillen in algemene zin zijn, maar vermoedelijk niet over brillen op sterkte. Daarnaast begrijp ik dat de cijfers niet per se een accuraat beeld van het daadwerkelijke aantal verloren brillen zullen schetsen, omdat het ook voorkomt dat een bril in een jas, tas of koffer zit, waarbij de bril niet als verloren opgegeven is, maar de jas, tas of koffer. Ik hoop snel concretere cijfers te hebben. 

Badge

Update: ik heb helaas nog geen concrete cijfers ontvangen en opnieuw een reminder verzonden. 

Badge

Update: er zijn helaas geen concrete cijfers beschikbaar. 

Reageer