Hoge extra kosten van een broodje of koffie op of bij het station

  • 30 augustus 2014
  • 8 reacties
  • 674 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html beweert "checkt u onderweg uit om bijvoorbeeld een broodje of kopje koffie te halen of een krantje te kopen? Als u binnen 35 minuten weer incheckt kost het u geen extra geld".

Zoals eerder besproken zijn er diverse situaties waarbij dit pertinent onwaar is:
*Verlies kortingsrecht op basis van een eerdere check-in op een ander station.
*Verlies van het recht een langere route te nemen tegen de prijs van de kortste, als die langere route in de reisplanner wordt vermeld.
*Extra kosten met Traject Vrij.

Zie bijvoorbeeld:
*https://forum.ns.nl/op-station-17/toegangspoortjes-den-haag-cs-3929

8 reacties

Simpel, zelf drinken en eten meenemen.
Reputatie 4
Badge
Simpel, zelf drinken en eten meenemen.

Maar ook aanpassen op de site dat uit en inchecken binnen 35 minuten wel degelijk flink in de papieren kan lopen.
*Verlies kortingsrecht op basis van een eerdere check-in op een ander station.
*Verlies van het recht een langere route te nemen tegen de prijs van de kortste, als die langere route in de reisplanner wordt vermeld.
*Extra kosten met Traject Vrij.


Die laatste is een specifiek geval van de tweede.

Wat nog ontbreekt: Verlies van GTBV-recht (indien van toepassing), omdat uit- en weer inchecken de reis opdeelt in deeltrajecten die als afzonderlijke reizen gelden voor de toepassing van de GTBV-regeling.
Beste Dennis, bedankt voor het aanmaken van dit topic. Andere leden bedankt voor jullie kritische blik en reacties. Er kunnen zich inderdaad situaties voordoen waarbij het ongunstig is om uit te checken en later weer in te checken. Denk bijvoorbeeld aan opnieuw inchecken tijdens een spitsmoment, waarbij de vorige check plaatsvond tijdens een dalmoment. Daar is momenteel geen oplossing voor en bewust uitstappen voor een kopje koffie brengt dan extra kosten met zich mee en is op dit moment dan ook niet aan te raden. Op veel trajecten is tegenwoordig weer Railcatering actief en kun je dus in de trein van een kop koffie genieten. We zullen de situatie doorgeven voor evaluatie.

Ik heb het topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Nou volgens mij moet je gewoon je website aanpassen want nu liegen jullie de mensen gewoon voor....

En het gaat hier toch over de OV chipkaart ?
Reputatie 3
Badge
Beste Dennis, bedankt voor het aanmaken van dit topic. Andere leden bedankt voor jullie kritische blik en reacties. Er kunnen zich inderdaad situaties voordoen waarbij het ongunstig is om uit te checken en later weer in te checken. Denk bijvoorbeeld aan opnieuw inchecken tijdens een spitsmoment, waarbij de vorige check plaatsvond tijdens een dalmoment. Daar is momenteel geen oplossing voor en bewust uitstappen voor een kopje koffie brengt dan extra kosten met zich mee en is op dit moment dan ook niet aan te raden. Op veel trajecten is tegenwoordig weer Railcatering actief en kun je dus in de trein van een kop koffie genieten. We zullen de situatie doorgeven voor evaluatie.

Ik heb het topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.


Het gaat hier niet alleen om "bewust uitstappen voor een kopje koffie"; dat heb je nog zelf in de hand. Maar het geldt bijvoorbeeld ook als je sowieso al moet overstappen en denkt je wachttijd te kunnen veraangenamen met een kopje koffie. Daardoor worden niet alleen de reizigers, maar ook de exploitanten van die winkeltjes gedupeerd, en dat zijn toch 'klanten' van NS Stations?

Maar nog veel erger vind ik het eigenlijk dat je in sommige situaties kennelijk niet kunt overstappen zonder poortjes te passeren. Genoemd is onder meer een overstap in Hilversum van/naar spoor 1. Op Amsterdam Sloterdijk geldt het volgens mij bij overstap van de Hemboog naar het hoofdgebouw en omgekeerd. Ook op Den Haag Centraal is er een dergelijke situatie als je achterin een binnenkomende trein zit: dan moet je helemaal naar de halzijde van het station in plaats van de kortste route via de trappen, omdat er bij de trappen poortjes staan. Je moet de hele plattegrond van een station in je hoofd hebben om die kosten te vermijden. . .
Daardoor worden niet alleen de reizigers, maar ook de exploitanten van die winkeltjes gedupeerd, en dat zijn toch 'klanten' van NS Stations?
Van de meeste winkels op stations is het NS Stations Retailbedrijf zelf de uitbater. Biedt NS Reizigers je een sluitseinaansluiting, gaat bij NS Stations Retailbedrijf de kassa rinkelen en bij het extra passeren van poortjes ook die van NS Reizigers zelf.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/rit-naar-reis-25613.bijdragevandennis 201608

Reageer