beantwoord

Hoge pieptonen Utrecht CS

• 28 augustus 2015
  • 50 reacties
  • 3525 Bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Update: inmiddels zijn er meer klachten binnengekomen, en men heeft ze net als de vorige keer doorgezet naar ProRail die eigenaar is van , en verantwoordelijk is voor de omroepinstallatie, want daar lijkt het probleem in te zitten. Er loopt momenteel een onderzoek naar de exacte herkomst en wordt gekeken naar een oplossing. Zodra ik meer info heb laat ik het jullie weten.
Top! Goed te horen dat er nog steeds naar gekeken/aan gewerkt wordt. Bedankt voor je reacties.
Gisteren een nieuwe "Mosquito" ontdekt. In de tijdelijke situatie hangt, bij de trap tussen spoor 11 en 12, een luidspreker die deze hoge geluiden produceert. Het is een geluid wat nog lang in je hoofd blijft rond dreunen.

Zie rode stip op plattegrond voor locatie.
Met wat contacten links en rechts kom je achter de ware reden (helaas dat dit niet serieus wordt genomen door NS).

Er hangen nieuwe omroepluidsprekers. Deze omroepluidsprekers zijn uitgerust met een soort lijnbewaking en deze lijnbewaking zendt een signaal van 20 (k)Hz uit en dit signaal wordt alleen waargenomen door kinderen en jongeren tot ongeveer 35 jaar en mensen die hoogsensitief zijn. ProRail is al geruime tijd met de leverancier van die omroepinstallaties bezig te zoeken naar een oplossing, maar de leverancier neemt er erg veel tijd voor. Men durft geen prognose te schatten wanneer dit is opgelost.

Wellicht kan de dames en heren moderatoren dit eens oppikken? Krijg soms het sterke vermoeden dat men de laatste tijd een beetje afwezig is bij het Forumteam.
Hoi Tom. Wij nemen dit zeker wel serieus, zie ook eerdere berichten in dit topic. Ik wacht nog even op de terugkoppeling van de beheerder die op deze zaak zit. Als dit te lang duurt, zal ik jouw bericht nog even naar hem doorzetten, om te zien welke reactie daarop komt.
Humor ;)

Zouden jullie z.s.m. de hoge pieptonen op Utrecht Centraal willen uitzetten?!
Ik zal dit voor je uitzetten bij de beheerders op Utrecht Centraal.
Wij komen graag in contact met de mensen die blootgesteld zijn aan de Mosquito. Ons gehoor is uiterst gevoelig voor hoge tonen. Niet iedereen kan de piep horen. Hoe ouder we worden, des te minder we in staat zijn om hoogfrequent geluid te horen. Dit heet presbyacusis. Ik doe hiernaar al 2 jaar onderzoek.

Meer informatie kunt u lezen op www.pieptonen.nl op de site ziet u ook waarmee we het nieuws hebben gehaald.

U kunt het meldpunt 7 dagen in de week bereiken op telefoon 06 49 13 77 77 van 9 tot 21 uur.

Klachten dat hoogfrequent geluid geeft: Oorpijn, hoofdpijn, mogelijk hyperacusis. In mindere mate duizeligheid en misselijkheidsklachten. Het is van belang uw medische klachten te melden aan de GGD. Check www.ggd.nl voor de GGD in uw regio. Een e-mail versturen is voldoende. De huisartsen doen vaak niets met deze meldingen en de NVWA ook niet. De GGD dient de klachten te registeren en deze bron kan geraadpleegt worden door bijv. de politiek. Uw gegevens blijven natuurlijk anoniem.
Verder kan de hoge pieptoon hinder geven als oorsuizen ook wel tinnitus genoemd. Op ons meldpunt is meerdere meldingen bekend waarvan de pieptoon dat de luidspreker afgaf niet meer verdween uit de oren. Zo is iemand voor zijn hele leven getekend met als mogelijk gevolg concentratie- en slaapproblemen welke weer gevolgen hebben op arbeidsongeschiktheid. Het volume van de Mosquito moet zijn afgesteld op 90 dB(A) maar kan ook harder staan, bijvoorbeend rond de 100db(A). Vergelijk het met een popconcert waar de muziek te hard stond. Daar dien je oordoppen te dragen, maar in de openbare ruimtes kun je daar niet op voorbereiden....
Dit probleem is helaas nog steeds niet opgelost. Is er iemand die voor de camera wil zeggen dat hij/zij de toon hoort? Dan willen we er graag woensdag 23-12 al wat mee... stuur een mailtje naar: khoogendijk@gmail.com.

Dank!
@Nathalie_ns
Wie zijn 'we'?
Hierbij document van de GGD werkgroep geluid. Dit is een intern document uit hun systeem en via WOB verzoek opgevraagd:

Kattenverjagers en Mosquito's - gezondheidskundige probleembeschrijving en aanpak Document voor intern gebruik door GGD'en landelijke GGD-werkgroep geluid; XXXX 19-12-14 Achtergrond: deze probleemdefinitie is mede gebaseerd na consultatie van audioloog XXXXX en o.b.v. regiobericht 'Ultrasone dierenverjagers en de Mosquitodocument' van XXXXX dd 28-09-14.
Mosquito Doel?Hangjongeren weren op overlastlocaties. Door wie?
Wordt veelal toegepast door gemeenten en niet of veel minder
door particulieren.Actie GGD? Mosquito zou mogelijk gehoorschade/tinnitus kunnen opleveren bij blootstelling langer dan 20 minuten (XXXX/ rapport Morris 1997). Bewijslast is beperkt. Omdat de Mosquito met name vanuit mensenrechtenoogpunt reeds omstreden is, en vanwege mogelijke effecten op omwonenden, heeft de VNG voor gemeenten een handreiking gemaakt voor zorgvuldig gebruik van de Mosquito (terughoudendheid toepassen, locatiekeuze, waarschuwingsbordje). GGD'en krijgen geen signalen van
overlast van dit apparaat. Daarom geen reden voor landelijke
GGD werkgroep geluid om verdere aandacht te vragen voor
toepassing van de Mosquito. Kattenverjagers (/dierverjagers) Doel? Katten en eventueel andere dieren verjagen uit tuin/ nabij woning. Door wie? Wordt veelal toegepast door particulieren in de eigen voor- of achtertuin.

Audioloog XXXX over Mosquito en dierverjagers: "Mogelijk tinitus, gehoorverlies, hyperaccusis, enzovoorts bij langdurige blootstelling."
"Het menselijk gehoor is in dat hoogfrequente gebied uiterst gevoelig, het verschil tussen het net wel horen van hele hoge tonen en het overgevoelig zijn voor die geluiden is heel klein (hele kleine hoorspan). En aangezien kinderen die tonen tot 20 kHz wel kunnen horen zullen vele kinderen last
krijgen als ze enige tijd aan die geluiden blootgesteld worden. Als je die tonen niet hoort is de kans op beschadiging veel minder groot."
Een zogenaamde Mosquito heeft er niets mee te maken.
Het is gewoon een technisch probleem in de omroep installatie!

Lees dit maar:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24909857/__ProRail_pakt_pieptoon_aan__.html
ProRail maakt werk van pieptoon op Utrecht Centraal

UTRECHT -
ProRail heeft toegezegd dat de irritante pieptoon op Utrecht Centraal wordt aangepakt. De oorzaak is bekend, de oplossing nog niet.
De pieptoon wordt voorgebracht door de nieuwe luidsprekers van het omroepsysteem, zegt een woordvoerder van ProRail tegen RTV Utrecht. "De nieuwe luidsprekerlussen zijn voorzien van een bewakingslijn en nu lijkt het erop dat deze lijn een signaal van twintig kilohertz zou voeren", aldus de woordvoerder. En dat is bijzonder hinderlijk, erkent hij: "Het probleem is voorgelegd aan de leverancier van de luidsprekers, maar die heeft nog geen oplossing geboden."
U komt vaak op Utrecht Centraal maar heeft de pieptoon nog nooit gehoord? Dan bent u waarschijnlijk al iets ouder. De pieptoon is zo hoog dat hij alleen door jongeren goed te horen is, aldus RTV Utrecht.
Hoogfrequent geluid is een geluid dat werkt boven de 8KHz/8000 hertz tot en met 20KHz/20.000 hertz. Het geluid kan wel lijken op dat van de Mosquito. De Mosquito werkt op 17KHz toonhoogte.
Uitzetten die handel! Wie haalt het in z'n hoofd om hoogfrequent "niet hoorbaar" geluid als bewakingslijn te gebruiken? Vroeger --Opa vertelt-- werd ik in TV zaken ook gillend gek van de lijnfrequentie (15.625 Hz) van analoge TV's. Gelukkig zijn we daar nu vanaf.
Dat klopt Martin, die tonen kon ik ook vroeger horen. De FM zenders kunnen maximaal gaan tot en met 15KHz. In een radio uitzending (Radio 1) hadden we een toon laten horen boven de 15KHz maar dan hoort niemand het omdat de FM band dit geluid niet aankan. Er zijn ook mensen die ultrasoon geluid kunnen horen. Een mens kan horen tot circa 20KHz.
Uitzetten die handel! Wie haalt het in z'n hoofd om hoogfrequent "niet hoorbaar" geluid als bewakingslijn te gebruiken? Vroeger --Opa vertelt-- werd ik in TV zaken ook gillend gek van de lijnfrequentie (15.625 Hz) van analoge TV's. Gelukkig zijn we daar nu vanaf.

Het zou handiger zijn om een frequentie te kiezen die ver boven het hoorbare gebied logt.
Bijvoorbeeld 30 kHz.
Dit ligt nog steeds in het gebied waarbij er functioneel niets gewijzigd hoeft te worden.
Ultrasoon geluid kan ook hinder geven bij de mensen. Denk aan duizeligheid. Men stelt dat ultrasoon geluid géén gehoorschade geeft aan het gehoor. Maar deze geluidsgolven dringen wel je oren binnen.
Ultrasoon geluid kan ook hinder geven bij de mensen. Denk aan duizeligheid. Men stelt dat ultrasoon geluid géén gehoorschade geeft aan het gehoor. Maar deze geluidsgolven dringen wel je oren binnen.

Nou vooruit dan, dan maken we er 60 kHz van...
Ja , ook die frequentie komt je oor binnen maar je verwerkt het niet.
Net als nog veel hogere frequenties zoals van bijvoorbeeld FM radio, TV, of GSM telefoons.
Wat is het doel van een "bewakingslijn" precies? - Als het alleen gaat om het in takt zijn van de draad kan die frequentie er gewoon uitgefilterd worden vóór de eigenlijke luidspreker.
Zojuist op het nieuws dat de toonhoogte van 18KHz naar 20KHz is gewijzigd en dat veel jongeren het geluid niet kunnen horen. Echter mens kan horen tot circa 20KHz. En wat te denken aan baby's en jonge kinderen? Huidige wetenschap geeft aan dat onhoorbaar geluid niet schadelijk is.
Ik denk dat mosquito het heeft over dit bericht: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1420583/irritante-pieptoon-op-utrecht-centraal-verdwenen.html

Wel knap dat zo'n woordvoerder dit zonder te lachen kan zeggen:
Reizigers die ondanks de aanpassing toch nog last hebben van de piep, kunnen via een andere route lopen zodat ze de hinderlijke toon niet horen.
Ik denk dat dit bedoeld is om hangjongeren te weren. Waarom anders?
Reputatie 6
Badge
Ik denk dat dit bedoeld is om hangjongeren te weren. Waarom anders?
Een normale mosquito wel, maar de NS/ProRail beweert dat het in dit geval juist NIET om een mosquito gaat. Gewoon een ongelukkige instelling van een speaker.
Ik heb zojuist de beheerder gemaild met een verzoek om een update.
Ik heb zojuist begrepen dat een en ander is opgelost. Een paar weken geleden nog heeft het zelfs de kranten gehaald.

De hoge piep werd veroorzaakt door een hoogfrequent geluidsignaal afkomstig van de luidsprekers van de nieuwe omroepinstallatie. Deze is in opdracht van ProRail opnieuw ingeregeld en daarna was het euvel opgelost. Je kunt je afvragen waarom het dan allemaal zolang heeft moeten duren, maar voor velen was het geluid niet hoorbaar en dus was het zeer moeilijk te traceren. Pas nadat enkele melders de voor hun hoorbare piep op locatie konden aanwijzen werd duidelijk dat het aan de omroep installatie kon liggen, dat is nader onderzocht en met resultaat.

Reageer