beantwoord

Hoge pieptonen Utrecht CS

• 28 augustus 2015
  • 50 reacties
  • 3525 Bekeken

Zouden jullie z.s.m. de hoge pieptonen op Utrecht Centraal willen uitzetten?! De hoge tonen zijn goed hoorbaar voor kinderen en jongeren en doen pijn aan je oren! De duiven worden er niet mee weggejaagd want die vliegen nogsteeds vrolijk rond. Jullie zullen ze waarschijnlijk zelf niet horen maar iemand moet ze toch uit kunnen zetten hoop ik!;)
icon

Beste antwoord door Sivan NS 12 oktober 2015, 11:31

Marije en een van de locatiebeheerders hebben contact met elkaar, om dit samen uit te zoeken. Ik hoop dat een van hen via mij of dit topic een terugkoppeling geeft. Natuurlijk nemen wij dergelijke geluiden serieus, het probleem was dat er ook veel mensen zijn die het geluid nooit hebben gehoord (ook ik), en dat het probleem nog niet gevonden kon worden.
Bekijk origineel

50 reacties

Goedemorgen Marije, en welkom!

Ik kom zelf regelmatig op Utrecht Centraal, maar ik weet niet wat je bedoelt (en zo oud ben ik niet ;)) Waar hoor je deze tonen? Overigens is het je vast niet ontgaan dat er veel wordt gewerkt op dit station, dus ook dit soort lawaai kan het gevolg zijn.
Hoi Sivan,

Er worden op Utrecht hope piep signalen afgespeeld om, waarschijnlijk, de duiven weg te houden.
Deze pieptoon is heel erg hoog dus ik denk ook dat niet iedereen het hoort. Meerdere mensen van mijn opleiding gaven ook aan dat ze het hoorden. We studeren aan het conservatorium dus misschien ligt het aan alle gehoortraining dat wij ze wel horen!:p Maar het is een hele vervelende toon omdat het pijn doet aan je oren! Het is geen omgevingsgeluid maar een bewust signaal!;)

Ik hoop dat het uitgezet kan worden, of zo hoog gemaakt kan worden dat niemand het kan horen!;)
Dat klinkt niet prettig inderdaad! Ik zal dit voor je uitzetten bij de beheerders op Utrecht Centraal. Dit zegt mij en mijn collega's niets. Hopelijk kan de beheerder mij meer vertellen. Ik laat het je weten zodra ik iets hoor!
Alvast heel erg bedankt, ik hoop dat het lukt!:)
Goedenavond,

Toevallig zocht ik er nu naar, omdat ik benieuwd was of ik de enige ben die het hoort. De hoge tonen zijn voor mij hoorbaar t.h.v. de station piano/reis info loket. Dit stuk passeer ik zo snel mogelijk wanneer ik vanuit de Jaarbeurszijde naar perron 5-7 moet.

Groet
Ik hoor de pieptoon ook, het is een erg luide pieptoon met dezelfde toonhoogte. De piep gaat aan-uit met een kleine seconde er tussen. Groet Loes
Ja! Blij dat ik niet de enige ben die het hoort (ook al gun ik het niemand uiteraard 😛 )! Het is een erg onprettige ervaring en dat is een understatement.
Ik krijg er hoofdpijn van en wil ook zo snel mogelijk weg uit het station. Het is het sterkst in het midden tussen spoor 5-7 en 8-9 geloof ik. Meerdere malen iets over gevraagd/gezegd bij naar mijn mening technisch uitziende werkers en stationspersoneel. Ik snap dat er niets aan de hand is als je het niet hoort maar gaarne deze kwelling afzetten alstublieft!
Is hier al iets over bekend? Het is echt super irritant, en ik kan het ook niet verdragen om langer dan nodig op dat gedeelte van de stationshal te moeten zijn. Blijkbaar is de piep zo hoog dat lang niet iedereen hem kan horen, en oudere mensen al helemaal niet. Desalniettemin is dit echt extreem storend voor de rest van ons, en het verpest serieus mijn ervaringen met Utrecht Centraal (en hier moet ik toch echt elke dag weer langs).
Ik hoor de irritante piepen ook. Zo vervelend. Als de NS ook in de zorg zou gaan werken, kan men de pieperdienst inschakelen en met het eten zou de piepers wel gaar worden. Het piept zoals het getreint is! Was het maar zo gepiept!
Hoi Marije! Je blijkt niet de enige te zijn. Mijn collega's op Utrecht Centraal willen jou graag uitnodigen om samen te gaan kijken waar het geluid te horen is. Ze hebben zelf al veldwerk gedaan, waarna bleek dat de pieptonen afkomstig leken te van de bagagekluizen en de tourniquet bij de openbare toiletten.

Sta jij hier voor open?
Hoi Sivan! Dat is goed om te horen! Dat is prima en ik wil hier wel aan mee werken! Groeten Marije
Fijn om te horen Marije. Wil je mij een privébericht sturen met daarin je e-mailadres en telefoonnummer? Dit kun je doen door op mijn naam te klikken en Stuur bericht te klikken.
Marije, laat je het ons weten wanneer je op onderzoek bent geweest met mijn collega's?
Jammer dat de urgentie ver te zoeken is, of is dat schijn?
Sivan NS lijkt de enige van de NS die er daadwerkelijk achteraan gaat.
Ik vind het maar een raar fenomeen, die piepjes en niemand
lijkt er wat van te weten. Daar geloof ik uiteraard helemaal
niets van aangezien dit niet vanzelf gaat. Zijn het bijgeluiden?
(roltrap, andere mechanische processen) of is het een uitgezonden
geluid? Ondertussen is er na een maand+ nog niet veel gebeurd.
Ik wacht ongeduldig op informatie hierover en voel enige
machteloosheid op dit gebied.
Het lijkt wel zo'n Mosquito apparaat...

http://www.youtube.com/watch?v=vISdhn1r-e4
Marije en een van de locatiebeheerders hebben contact met elkaar, om dit samen uit te zoeken. Ik hoop dat een van hen via mij of dit topic een terugkoppeling geeft. Natuurlijk nemen wij dergelijke geluiden serieus, het probleem was dat er ook veel mensen zijn die het geluid nooit hebben gehoord (ook ik), en dat het probleem nog niet gevonden kon worden.
TIP TIP TIP

Gistermiddag zelf op station Utrecht Centraal geweest en ben zelf eens op onderzoek gegaan. Bijna boven de piano in de hal hangt een luidspreker en daar komen die geluiden uit! Het ziet eruit als een luidspreker, maar dit is een Mosquito!
Reputatie 1
Ik heb het nog nooit gehoord. Ik zal er zaterdag eens op letten, of het nog steeds zo is. To be continued.
TIP TIP TIP

Gistermiddag zelf op station Utrecht Centraal geweest en ben zelf eens op onderzoek gegaan. Bijna boven de piano in de hal hangt een luidspreker en daar komen die geluiden uit! Het ziet eruit als een luidspreker, maar dit is een Mosquito!

Dat lijken mij in iedere geval concreet genoeg zijnde aanwijzingen om hier iets aan te doen!
TIP TIP TIP

Ik loop daar regelmatig voorbij maar heb nog nooit een pieptoon gehoord.
Sterker nog, degene die daar piano spelen kun je nauwelijks horen vanwege het enorme omgevingslawaai.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen pieptoon is, maar deze toon zou dan ruimschoots de pianomuziek moeten overstemmen.
@Hoppy
Niet iedereen kan zo'n hoge toon horen.
@Hoppy
Misschien eerst even alle berichten lezen???

Ervaren wat anderen wel horen? Kijk het volgende filmpje maar eens:

http://www.youtube.com/watch?v=vISdhn1r-e4
Nou zo een 2 maanden verder is er nog niets verandert aan de situatie,
de mosquito hangt nu gewoon in de gangen achter het station waar je alsnog dagelijks naar boven loopt.
Wat een onzin, niemand doet er wat aan en het is nog steeds elke dag een kwelling om er door de gang te lopen. Er zijn mensen die hier wel degelijk iets van weten maar doen of hun neus bloedt. Alvast excuses voor de negativiteit maar ik vind het wel eens welletjes zo. Er is ook niet echt een ander punt waar je heen kunt of waar mensen je begrijpen aangezien ze vaak wat ouder zijn en niet weten/horen waar je het over hebt.
Misschien wordt het een keertje tijd voor de media? Of kunnen we dat voorkomen?
Antonio, mijn collega heeft nogmaals contact gezocht met de beheerder. Ik vermoed dat het hier gaat om twee verschillende zaken, maar dit wordt nog uitgezocht.

Reageer