Hoge pieptoon op station?

• 16 mei 2014
  • 6 reacties
  • 563 Bekeken

Zijn er meer mensen die ook veel hinder hebben van een hoge pieptoon? Het gaat om een Mosquito waarmee de bedoeling is dat jongeren en alsmede kinderen worden weggejaagd? Het geluid doet nogal een pijn aan mijn oren en geeft oorsuizingen. Wanneer je ouder bent hoor je vaak de pieptoon niet meer. De NS kon helaas niet aangeven waar ze zoal staan.

6 reacties

Welkom op het forum mosquito!

Het kan inderdaad voorkomen dat er op een station een mosquito geplaatst is om rondhangen en overlast te voorkomen. Het is mij verder niet bekend om welke stations het precies gaat. Er zijn wel waarschuwingsbordjes in de omloop, waarmee bezoekers worden geattendeerd op de aanwezigheid van een mosquito.
Ze hebben eens een Mosquito bij een hoge school opgesteld waar veel jongeren staan. Zij kregen last van hoofdpijn en oorpijn. Vervolgens was het weerwoord van de importeur dat het toestel te hard afgesteld zou staan. Ik vind het merkwaardig, want het toestel moet niet zodanig ingesteld kunnen worden dat het te hard staat?

Een bericht dat destijds is verschenen in de Telegraaf:

http://postimg.org/image/wdcxvhbnj/

Helaas zijn de waarschuwingsbordjes niet verplicht zodat iedereen hierop geattendeerd wordt. Meestal worden deze speakers stilzwijgend (stiekem) geplaatst. Daarbij is het ook nog eens zo dat hogere tonen schadelijker voor het gehoor zijn dan bij normale geluiden zoals een blaffende hond of pratende mensen.
Ik ben fel tegen het gebruik van deze apparaten, want het irriteert gewoon iedereen met een goed gehoor, of ze nu rondhangen of gewoon op de trein aan het wachten zijn. Het lijkt mij toch niet de bedoeling dat de NS klanten wegjaagt op deze manier?
Als je de toon nog eens hoort kijk dan of je zo'n kastje ziet:

http://www.rhinegroup.nl/mosquito/bcms/photo_thumb.php?id=11&x860&y=300&q=90
Wat men doet (TNO) is het volume van het geluid te testen en of dat wel binnen de veilige marges valt. Wat zeer onderbelicht is de toonhoogte. In verschillende medische boeken voor KNO artsen staat dat hoogfrequent geluid schadelijker geluid is dan normale geluiden. Helaas wordt dit dan niet onderzocht. Onderzoeken naar hoogfrequent geluid is er zeer marginaal gedaan. Wel zijn er medische klachten bekend maar die worden onder het tappijt geschoven. Verklaart kan worden dat in een hogere toon veel meer energie zit. Er zitten veel meer trillingen in een hogere toon dan een lagere toon. Het bereik is volgens de Nederlandse importeur circa 25 meter dit terwijl de Engelse fabrikant zegt dat het 40 meter is. Toen ik dat aan had gekaart hebben zij (Engelse fabrikant) deze informatie van de website gehaald. Er is ook website die alle meldingen wil verzamelen van jongeren. Dit lijkt een lastige klus te zijn. De website is www.pieptonen.nl
Nabij het spoor bij de parkeerplaats in Deventer (Handelskade) zou ook een Mosquito actief zijn? Helaas heb ik uit politie rapport niet de exacte gegevens gekregen.

Reageer