beantwoord

Hogere boete dan normaal mag dat?

• 17 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 759 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste moderators,

Mag de conducteur hogere boete geven dan dat het is voorgeschreven?

Op 17 aug 2017 zou ik de trein nemen vanuit Oudenbosch om 15:47 uur. De trein was 5 min. Of langer eerder in Oudenbosch aangekomen en ik stond bij perron 1 en moest naar 2. Toen ik de trein zag arriveren haastte ik met een vriend en mijn hond naar de trein. Om 15:43 stond ik voor de overweg met automatische knipperlicht slagbomen en die ging om 15:43 knipperen. Wij dachten nog te kunnen oversteken als de slagbomen nog niet beneden zijn. Dus eenmaal op de perron zag ik de conducteur naar ons kijken en de deur van de trein was 3 meter van ons vandaan. Tot mijn verbazing floot hij al om 15:45 ( wij keken gelijk naar de klok toen hij ging fluiten). Wij vonden het vreemd en ik ben toch met de hond ingestapt omdat de trein pas om 15:47 uur hoort te vertrekken.

Eenmaal afscheid genomen ben ik gaan zitten. Ik hoorde de conducteur langskomen en heb mijn hondje neergezet om kaartje te pakken. De conducteur kwam langs met 2 andere medewerkers met een gele hesjes en wees mij erop dat ik gevaarlijk bezig was. Ik snapte het niet en vroeg waarom. Hij legde me uit dat er een trein kan komen wanneer knipperlichten begonnen te branden en vroeg of ik wel weet van de gevaren en dat ik de boete krijg omdat ik door de knipperlichten liep. Ik heb mijn excuses geboden en aanvaardde de boete. Ik heb blijkbaar de wet overschrijden en snap dat mezelf en anderen in gevaar bracht en ik ben bewust van de gevaren. Alleen ik wist niet dat je niet mag lopen wanneer de knipperlichten van de overwegbomen beginnen te branden. Ik heb hierover nog nooit een boete gekregen en hield mij altijd aan de regels. Dit had ik ook aangegeven. Van de conducteur heb ik gelijk 336 euro boete gekregen vanwege het oversteken van de overwegbomen tijdens de rode knipperlicht en heb zelfs geen waarschuwing ervoor gekregen. Nu ik op internet lees, hoor ik een boete van 65 euro te krijgen.

Dus mag de conducteur de boete hogere boete opleggen dan normaal?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 17 augustus 2017, 19:14

Hallo Fong en welkom op het NS Serviceforum.

De boetes die staan voor het oversteken van een spoorwegovergang kan oplopen tot €220,- zoals je hier kunt lezen. Het instappen ná het fluitsignaal wordt niet vaak beboet, maar kan ook voor een boete zorgen van €230,- voor het verstoren van de vertrekprocedure. Het bedrag van een boete van €336,- euro kan ik niet goed plaatsen, maar ik denk dat het een combinatie van de twee overtredingen is geweest. Wat ik je wil adviseren, als je het oneens bent met de boete de acceptgiro van de boete af te wachten. Hierin wordt (naar mijn weten) ook verwezen naar de afdeling waar je voor bezwaar maken terecht kan.

Hierbij wil ik ook aangeven: het instappen ná het fluitsignaal is gevaarlijk voor jouw veiligheid en die van anderen. Voor het oversteken van een overweg als de lichten al branden, kan ik ook niet genoeg aangeven dat dit een no-go is. Deze boetes zijn om jullie veiligheid te garanderen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De vraag is waarvoor je precies een boete hebt gekregen. Het kan namelijk een optelsom van verschillende zaken zijn.

Voor het negeren van de overweglichten wordt overigens normaal gesproken sowieso niet gewaarschuwd maar direct een bekeuring gegeven.
Reputatie 7
Badge +4
Vervelend dat u een boete heeft gekregen en zeker ter hoogte van de uwe. U heeft echter geen recht op een waarschuwing. Bepalend is wat uw overtreding was. U wordt nu eenmaal geacht de wet te kennen, 'Ik wist het niet' is geen excuus en ook niet dat u zich normaal wel aan de regels houdt. Een boete ter grootte van 65 euro komt me onbekend voor. Bij mijn weten kent NS ook geen boete van dit bedrag, het is al snel 90 euro. Ik vraag me af of uw bron de juiste informatie geeft. Het is maar de vraag of de conducteur een boete oplegde die hoger was dan normaal. Al liegt hij er inderdaad niet om, maar dat is wat anders.

Het lijkt me wijs nog even de juiste boetebedragen op te zoeken.
Reputatie 7
Feitcode r605 is voor een voetganger inderdaad 65 euro (ex 9 administratiekosten). Dit is dan voor "als weggebruiker niet stoppen voor rood knipperlicht bij overweglichten".

De 336 komt me zo 1-2-3 niet bekend voor. Heeft u een geel papiertje gehad? Hierop staat een feitcode en het feit omschreven, misschien dat we daar verder mee komen.

Een boete kan niet door een verbalisant zelf verhoogd worden. Ik kan wel doodleuk opschrijven dat een boete 5612€ zou moeten kosten, maar dat zal niet gaan omdat in het controle proces van de proces verbalen, dmhet bedrag dan niet klopt met het bedrag wat er voor staat bij de feitcode. Wel kan er soms gekozen worden waarvoor wordt geschreven. Ook kan voor meerdere feiten tegelijkertijd worden geschreven (wel aparte bekeuringen)
Reputatie 7
Hallo Fong en welkom op het NS Serviceforum.

De boetes die staan voor het oversteken van een spoorwegovergang kan oplopen tot €220,- zoals je hier kunt lezen. Het instappen ná het fluitsignaal wordt niet vaak beboet, maar kan ook voor een boete zorgen van €230,- voor het verstoren van de vertrekprocedure. Het bedrag van een boete van €336,- euro kan ik niet goed plaatsen, maar ik denk dat het een combinatie van de twee overtredingen is geweest. Wat ik je wil adviseren, als je het oneens bent met de boete de acceptgiro van de boete af te wachten. Hierin wordt (naar mijn weten) ook verwezen naar de afdeling waar je voor bezwaar maken terecht kan.

Hierbij wil ik ook aangeven: het instappen ná het fluitsignaal is gevaarlijk voor jouw veiligheid en die van anderen. Voor het oversteken van een overweg als de lichten al branden, kan ik ook niet genoeg aangeven dat dit een no-go is. Deze boetes zijn om jullie veiligheid te garanderen.
[quote=Fong]Beste moderators,

Mag de conducteur hogere boete geven dan dat het is voorgeschreven?

Op 17 aug 2017 zou ik de trein nemen vanuit Oudenbosch om 15:47 uur. De trein was 5 min. Of langer eerder in Oudenbosch aangekomen en ik stond bij perron 1 en moest naar 2. Toen ik de trein zag arriveren haastte ik met een vriend en mijn hond naar de trein. Om 15:43 stond ik voor de overweg met automatische knipperlicht slagbomen en die ging om 15:43 knipperen. Wij dachten nog te kunnen oversteken als de slagbomen nog niet beneden zijn. Dus eenmaal op de perron zag ik de conducteur naar ons kijken en de deur van de trein was 3 meter van ons vandaan. Tot mijn verbazing floot hij al om 15:45 ( wij keken gelijk naar de klok toen hij ging fluiten). Wij vonden het vreemd en ik ben toch met de hond ingestapt omdat de trein pas om 15:47 uur hoort te vertrekken.

Ik vind het toch wel een vreemde zaak als de sprinter van Odb naar Rsd dan te vroeg is vertrokken en dat Fong dan evengoed dan een boete krijgt. Ik denk ook niet dat de regels voor iedereen helder is en het lijkt mij voor strekt onduidelijk wanneer je dan een boete voor kan krijgen. de hamvraag is ook echter waar ligt dan de grens? Dat is voor iedereen toch niet duidelijk? Ik vraag toch om opheldering. Op station Dmn bijvoorbeeld heb je namelijk hetzelfde probleem. Ook daar zijn spoorbomen. Ik weet ook niet of de boete dan wel altijd terecht is. Dat hoeft ook niet mijn probleem te zijn, maar ik hoop dat de NS dan wel zich beter kan vast stellen over het feit wanneer iemand op die manier een boete krijgt en zo ja hoeveel? Kan de NS ook de boetes op hun website gaan publiceren? Dan heb ik ook niet alleen over zwartrijden, snap je?
Reputatie 7
Voor een dichtgaande overweg moet je stoppen. Punt klaar uit, dat heeft niets te maken met het tijdstip van vertrek van een trein. Een goederentrein komt immers ook wel eens langs. Alle feiten staan omschreven in WPV2000, artikels 70 tm 73 en je kunt zelf een feitcodeboekje downloaden via de site van het OM.

NS heeft overigens weinig te maken met deze boetes, wij zijn in onze hoedanigheid als BOA aangesteld door de minister van V&J en vallen onder de verantwoording van de korpschef klpd.

Ik heb in deze topic overigens alles al op een rijtje staan.
Reputatie 4
Via NS kunnen deze overtreding niet geseponeerd worden. Het beste is om een bezwaarschrift in te dienen.
Wordt uw bezwaarschrift afgewezen dan kunt u er ook voor kiezen om de zaak voor de rechterbank te brengen (waarschijnlijk komt het dan voor in Breda of Middelburg)
Reputatie 5
Met alle respect, voor dat soort dwaze capriolen kan een boete niet hoog genoeg zijn.
Voor hetzelfde geldt dat topicstarter dit topic niet had kunnen openen.

Reageer