Houding NS personeel fietsenstalling Delft

• 5 september 2015
  • 13 reacties
  • 871 Bekeken

Reputatie 2
Hallo,
al meermaals is mij het autoritaire gedrag van NS-medewerkers van de fietsenstalling van het nieuwe station in Delft opgevallen. Wanneer de fietsenstalling (bijna) vol is wordt met ov-fietsen de ingang van de stalling en daarmee een van de ingangen van het station geblokkeerd. Mensen met een fiets wordt gezegd de andere stalling te gebruiken. Echter, ook mensen die een vouwfiets hebben of hun fiets mee de trein in willen nemen wordt de toegang tot het station via de stalling ontzegd. Je wordt doorverwezen naar de andere ingang, en dat kost gewoon 5 minuten extra tijd, erg vervelend als je trein zo vertrekt. Alleen door hard aan te dringen mag je uiteindelijk toch de stalling in. Dit is erg storend. Soms wordt zelfs de nabijgelegen trap met fietsgoot geblokkeerd met borden en ov-fietsen die met een ketting met elkaar verbonden zijn. Deze trap maakt deel uit van een doorgaande fietsroute naar het centrum van Delft. Ik snap dat men niet wil dat mensen hun fietsen naast de rekken dumpen in de stalling, maar men mag wel wat vriendelijker en coulanter om gaan met mensen die gewoon hun trein moeten halen. Bijgaand een foto van de betreffende trap.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Helemaal mee eens.
Ook is het zo dat met iedere trein die aankomt in Delft er ook reizigers zijn die met de fiets weggaan en dus een stallingsplek vrij komt. Geef fietsers die hun fiets willen stallen liever de keuze om hun fiets direct te stallen in de bovengrondse stalling of om lang te zoeken in de nieuwe ondergrondse stalling. Ik heb daar zelf vaak genoeg mensen die via ingang vanaf het perron de stalling binnen kwamen gevolgd om vervolgens de vrijgekomen plek te gebruiken en ging vaak al 5 minuten eerder van werk om "zoektijd" in te calculeren.
Andersom was het ook regelmatig zo dat er 's morgens wanneer ik met mijn fiets weg wilde uit deze stalling, er al gelijk iemand achter me stond om mijn vrijgekomen plek in te nemen.

Ik snap ook dat ze geen fietsen naast rekken willen hebben, maar dat is dan een kwestie van streng controleren en van fietsen verwijderen die er wel naast staan.

Door dit tegenhouden beleid maak ik nu al enkele maanden geen gebruik meer van deze stalling, maar zet mijn fiets nu bij station Delft Zuid. Is nog dichter bij mijn werk ook, betekent alleen nog een keer extra overstappen.
Ik snap ook dat ze geen fietsen naast rekken willen hebben, maar dat is dan een kwestie van streng controleren en van fietsen verwijderen die er wel naast staan.

Dat is symptoombestrijding. De echte oplossing is de andere fietsenstalling een beetje aantrekkelijk maken, door er fatsoenlijke fietsenrekken te plaatsen en alsnog een ingang te bouwen tussen de fietsenstalling buiten en de ondergrondse fietsenstalling/het perron.
Reputatie 7
Badge +2
Dat ook Pe_pe.
Ik heb het 1 keer geprobeerd mijn fiets in die bovengrondse fietsenstalling te zetten. In de onderste rekken krijg ik mijn fiets niet vanwege een te hoog stuur, in de bovenste rekken lukt het me niet omdat er geen uitschuifbare rails zijn zoals in de ondergrondse stalling.

Maar ik las dat onlangs dat er nu nieuwe / extra plekken zijn bijgekomen voor fietsen met afwijkende en formaten scooters, is al vast iets.

"Sinds kort zijn de nieuwe stallingsplaatsen voor scooters in gebruik, in de bovengrondse fietsenstalling naast het busplein.

Ook zijn in de bovengrondse stalling extra plekken gemaakt voor fietsen met een bijzonder formaat die niet in de gewone rekken passen, zoals bakfietsen en fietsen met een hoog stuur of een mandje. Wanneer de plekken in de ondergrondse stalling vol zijn, dan zal de beheerder van de stalling of de fietscoaches doorverwijzen naar de bovengrondse stalling."

http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/nieuwe_stallingsplek_voor_scooters_en_bakfietsen

En wat ik begrepen heb nav klachten die ik ingediend heb o.a. bij de gemeente is dat er op termijn (2017 wanneer ook de andere tunnelbuis in gebruik wordt genomen) nog een 2e ondergrondse stalling bij komt aan de kant van Coenderstraat. Die zal dacht ik dat ik gelezen had evenveel plekken hebben als de bovengrondse stalling nu. En het was er niet bij vermeld, maar ik gok dat de bovengrondse stalling dan zal verdwijnen. Tot die tijd zal men er dan geen andere fietsenrekken plaatsen of een ingang tussen de bovengrondse fietsenstalling buiten en de ondergrondse fietsenstalling/het perron bouwen.
Net zoals dat de trap waarvan in de foto van TS maar tijdelijk is, tot 2017. Of dat er geen betaalde en bewaakte stalling meer is, zoals daarvoor in het oude (blauwe) VG&L gebouw. Allemaal ongemakken die je als reiziger maar voor lief moet nemen.
Ik moet toch even reageren op dit bericht. Als wij de borden buiten beginnen te zetten dan geeft het systeem al aan dat het vol is echter sluiten wij de stalling dan niet gelijk af dit doen wij namelijk pas als er een dusdanige situatie in de stalling is dat het niet meer veilig is voor de mensen in de stalling.

Dit houd in dat men de fietsen dan allang niet meer in de rekken zet maar op vluchtroutes en andere plaatsen waar een fiets niet word te staan. Trouwens staat er op de borden al lang niet meer dat het vol is maar Erg vol zodat mensen juist kunnen kijken of er een plekje vrij is in de stalling maar als mensen vervolgens door fietsen als het systeem aangeeft dat het vol is vraag ik me af wat er mis is met de mensen. Het afsluiten van de stalling is dan ook echter onze enige optie. Dat we dan OV fietsen moeten gebruiken is buitengewoon triest maar dit moeten we doen voor onze eigen veiligheid want als we dat dus niet doen worden we gewoon omver gereden als we mensen door sturen naar de buitenstalling.

Ook voor ons zijn deze situaties erg onprettig werken wij zien ook liever dat als wij de borden buiten zetten dat de mensen daar dan gehoor aan geven en het advies op het bord opvolgen en hun fiets dan ook daadwerkelijk in de buitenstalling zetten. Ook wij zijn op de hoogte van de situatie daar en weten dat deze stalling slecht toegankelijk is maar wij kunnen mensen op dit moment gewoon geen andere oplossing bieden dan deze.

Wat wel vreemd is is dat mensen altijd zeggen dat ze haast hebben en hun trein moeten hallen maar vervolgens met ons in discussie gaan als u dan al haast heeft en het bord buiten ziet moet u toch te raden gaan of het dan inderdaad niet gewoon veel slimmer en sneller is om gelijk door te gaan naar de buitenstalling.

In 2017 kommen er 2700 plaatsen bij in de stalling. Dan word ook het centrale fietspad in de stalling een doorgaand fietspad.
Reputatie 2
Ik snap uw verhaal maar u gaat voorbij aan het punt over de (vouw) fiets die gewoon meegaat in de trein. Via de stalling kun je bijna tot aan het perron fietsen, via de stationshal boven moet je eerst een heel stuk lopen en dat duurt gewoon langer. Omdat ik de fiets toch de trein in neem zie ik op geen enkele manier waarom ik niet alsnog via de stalling het station in mag.
U heeft het over fietsen die verkeerd gestald worden op vluchtwegen. Dat is voor de duidelijkheid dus niet van toepassing als de fiets mee de trein in gaat!!!
Ik kan mij ook geen enkele manier indenken dat er een groep mensen is die aangeeft dat ze hun fiets mee de trein inneemt en vervolgens alsnog de fiets fout stallen. Hoe groot zou dit probleem in hemelsnaam kunnen zijn?
Ik zeg: als ik gewoon op een nette manier aangeef dat ik mijn fiets mee de trein in neem moet dat gewoon geen probleem zijn. Omdat ik der mate vaak met de trein reis dat ik al meermaals dit probleem heb ervaren heb ik dit doorgestuurd naar de gemeente via de website Spoorzone Delft. Zij geven aan dat wanneer wordt aangegeven dat de fiets mee de trein in gaat, dit gewoon gehonoreerd moet worden! Als je dan aangeeft dat men zich hier niet aan houdt, wordt gezegd "eind dit jaar gaan we het evalueren met de betrokken partijen" 🙂 Ambtenaren...
Zo'n ongelooflijk probleem is dit natuurlijk allemaal niet, maar dat het niet mogelijk is een normaal gesprek te voeren met -in dit geval- een stallingsmedewerker is gewoon triest. Als je werkt op een openbare plaats met veel mensen hoor je op een normale manier te communiceren en afwegingen te kunnen maken!
Als mensen aangeven dat ze de fiets mee de trein in nemen is dat wat mijn aangaat nooit een probleem dan mag degene er van mijn er altijd door. Het probleem is echter dat zodra wij een opening maken voor mensen die naar het perron toe willen met een fiets er altijd mensen zijn die daar dan weer misbruik van makken.

Vouw fietsen zijn zo en zo geen probleem om mee te nemen door de stalling met een normale fiets is het zo en zo slimmer om dit via de stationshal te doen daar daar een lift is om de fiets mee te nemen het perron op.

Afgelopen weekend heeft de gemeente ook tellingen uitgevoerd hieruit is gebleken dat er in de stalling gemiddeld 5800 fietsen staan in plaats van de toegestane 5000.

Ik weet echter niet hoe andere collega's omgaan met mensen die met de fiets naar de trein willen.
In 2017 kommen er 2700 plaatsen bij in de stalling. Dan word ook het centrale fietspad in de stalling een doorgaand fietspad.

Ik ben benieuwd of die dan nog steeds elke vrijdagmiddag wordt geblokkeerd met OV-fietsen.
Dat zullen we dan tegen die tijd moeten beoordelen denk ik zo maar laten we met ze allen gewoon hoppen dat dat dan wel voldoende ruimte is.

In tussen kan ik iedereen wel vertellen dat dit morgen wel het geval zal zijn. Dus mochten de borden morgen buiten staan is het het slimste om gelijk door te gaan naar de buitenstalling. Een tip is dat u dan het beste de 2de ingang kan nemen van het trappetje afgezien en dat het beste zo ver mogelijk naar achter kunt lopen. Dit schijnt de meest veilige route te zijn de buitenstalling in.

Als u toch beneden kan parkeren doe dit dan ook echt in de rekken met name ik zal morgen fietsen die op de vluchtroutes staan gaan verwijderen om zo de stalling weer veilig te krijgen op het moment is dat dus niet het geval.

Dus mocht u morgen/vandaag gebruik gaan maken van de stalling houd er dan rekening mee dat we hem voor ieders veiligheid af hebben gesloten met ov fietsen. Ik heb rond een uur of 21:00 nog een ruwe schatting gedaan maar op dat moment stonden er al beduidend veel meer fietsen dan vorige week het geval was.
Van tijd tot moet je bij de fietsenstalling in Delft wachten om om je fiets te mogen parkeren. Dat leidt regelmatig tot grote ergernis want je wilt je trein gewoon halen na je werk om naar huis te gaan, kinderen op te halen, etc. etc. Het is al vaker op dit forum aan de orde gekomen.

Vanmiddag was het wel heel SCHANDALIG!
Ruim 35 minuten staan wachten om überhaupt naar binnen te mogen! Treinen van 16.09, 16.24 en 16.39 uur moeten laten gaan, drie kwartier vertraging. Personeel is totaal non-communicatief en geeft nauwelijks toelichting anders dan dat ‘ze bezig zijn’ en je ook in de buitenstalling kan staan. In deze tijd dat ik heb staan wachten, hebben wel zeker 40 a 50 aangekomen reizigers op de fiets de stalling verlaten. Daarentegen is echt niemand in die tijd binnen gelaten. Het is mij een raadsel waarom op dit tijdstip van de dag de fietsenstalling (tenminste) 35 minuten volledig afgesloten wordt. Als de NS het weet mag ze het zeggen.

Een aantal zaken daarbij wil ik aan de orde stellen, omdat ik ze via diverse kanalen al vaker heb gehoord en er op wil reageren:

Voor wat betreft de buitenstalling: in de benedenrekken kan je je fiets nergens aan vast maken. In Nederland leert iedereen al als kind dat je noooooit je fiets bij een station moet parkeren als je hem niet ergens aan vast kan zetten. De NS bedient hiermee het dievengilde opperbest. De bovenrekken zijn hoog en niet flexibel/uitschuifbaar. Voor een jonge Delftse mannelijke student misschien nog te doen, maar voor mij als vrouw halverwege veertig en amper boven de 1,60 m groot is het eenvoudigweg geen optie. Moet ik dan onvrijwillig het dievengilde van Delft ter wille zijn door mijn fiets hier voor de nacht te stallen? Je hoeft niet lang op internet te zoeken of de voorbeelden van Delft komen al voorbij.

Vanaf mei 2017 wordt er (als het goed is) een nieuwe stalling geopend. Ik mag hopen dat de buitenstalling nog (deels) geopend blijft. Als het geen uitbreiding is van de capaciteit wat lost het op voor de reiziger voor dit moment? Niets dus.

Over een aantal jaren komt er wellicht een derde stalling. Mijn inziens is het probleem niet alleen het aantal plekken maar ook de regulering van de plekken. De stalling is gratis en je mag er maar liefst 14 dagen staan. Daarmee is het niet meer een reizigersstalling maar een stalling voor de woningen in de nabijgelegen buurt, zodat je je fiets niet buiten hoeft te laten staan. Het is noodzakelijk om hierin te gaan reguleren: toegangspoortjes waar je alleen met een vervoerbewijs naar binnen kan, maximale duur van hooguit drie of vijf dagen, betaald binnen, gratis buiten verder van het perron.
Delft is een studentenstad en dit soort maatregelen, die in andere steden al zijn doorgevoerd, zijn ook hier absoluut noodzakelijk.

Nog wat detailvraagjes:
De man bij de entree moppelde iets als ‘ze zijn bezig’. Zou iets met tellen of schakelaartjes zijn. Is het nou echt handig om niet spoedeisende werkzaamheden te doen als de middag/avondspits is begonnen? Overdag in de daluren niet handiger? Overigens toen ik, met een aantal anderen uiteindelijk werd doorgelaten, bleken er aardig wat plekken vrij te zijn. Meer dan nodig voor ons.

Een suggestie van mijn kant is dat de vertraging door het niet kunnen stallen van je fiets, meetelt bij geld terug bij vertraging. Ik had immers drie kwartier vertraging hierdoor.

Door de betrokken partijen wordt naar elkaar gewezen. Ik zou een reactie van NS, Prorail en/of gemeente Delft erg op prijs stellen.
En beter nog: pak het op, het is niet alleen het aantal plekken. Reguleer en spreek de medewerkers van de fietsenstalling aan op planning van werkzaamheden en hun communicatie!!
Dat is wel erg uitzonderlijk - 35 minuten - en ik kan me voorstellen dat dit frustratie oproept. Ik ga dit oppakken en zo snel en goed mogelijk escaleren zodat ik hopelijk spoedig met een nuttige reactie kan komen.
Reputatie 7
Badge +2
Ben ik blij dat ik, nu alle sprinters weer gewoon op Delft Zuid stoppen, vanmiddag mijn fiets weer bij station Zuid heb gestald. Vanaf 23 januari was ik uitgeweken naar Delft en heb daar ook een paar keer mogen wachten, al was het langste misschien 7 a 8 minuten op een vrijdagmiddag.

Wat betreft de maximale duur beperken tot 3 of 5 dagen, dat vind ik absoluut geen goed idee. Een groot deel van de mensen die er hun fiets stallen zijn forensen die buiten Delft wonen en hun fiets ook gewoon gedurende een vakantie kwijt moeten. En je zal maar een weekje ziek zijn, kom je terug is je fiets weggehaald. Bij de max 14 dagen nu heb je al een probleem met 3 weken zomervakantie. Al zag ik in december wel een bord staan met de melding dat er in de buitenstalling 28 dagen gestald kon worden. Maar ja, die buitenstalling is super onhandig. Met een beetje hoog stuur past je fiets niet in de onderste rekken, en voor mij is het ook geen optie om mijn fiets in de bovenste rekken te tillen, ik heb al moeite genoeg met de uitschuifrekken in de ondergrondse stalling.

Ik zie wel weer graag een betaalde / bewaakte stalling, zoals voorheen in dat oude blauw geschilderde VG&L gebouw.
De wachttijden zijn incidenteel veel te hoog opgelopen, erkent ook de stationsbeheerder. Daar is al actie op ondernomen en dat moet vanaf heden ook merkbaar zijn. Ik lees dus graag of dat ook echt zo is.
De verwachting is dat de nieuwe fietsenstalling solaas biedt. We zullen met elkaar dus nog even geduld moeten hebben, want dat de situatie momenteel niet optimaal is zijn we ons van bewust.
Reputatie 7
Badge +2
De nieuwe stalling gaat 22 mei open. Dan komt ook de bovengrondse stalling te vervallen. Dus tegenhouden en verwijzen naar die oude stalling kan dan niet meer.
http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/tweede_fietsenstalling_22_mei_open

Voor nu ben ik weer uitgeweken naar Delft Zuid nu daar sinds begin april weer gewoon alle sprinters stoppen.
Wat een verademing. Genoeg plek en omdat ik iedere dag ongeveer op dezelfde plek kan staan hoef ik niet te zoeken.

Reageer