beantwoord

Hulp op stations

• 11 december 2019
  • 13 reacties
  • 323 Bekeken

Reputatie 2

Daar ik veel voor politiek reis kom ik veel misstanden tegen. Wat mij het meeste steekt zijn de reizigers welke de trein in willen maar mij geen gelegenheid geven of trein uit te rijden. Gewoon dringen bij de deur. En de NS ? Doet er gewoonlijk weer eens niks tegen. Dikke rode streep op grond verven waar reizigers met beperking voorrang hebben bij trein in gaan of trein uit willen. Ben al paar maal terug geduwd door asociale reizigers.  Ik heb mezelf ook niet gemaakt, maar de opmerkingen zijn soms verschrikkelijk. Misschien idee : ik zie op stations soms groep beveiligers/boa's staan te kletsen met elkaar of over perron wandelen. Als zo'n boa nu een reiziger met beperking bij ingang ziet, even 1 persoon begeleiden van beperkte reiziger in de trein helpen. En vragen waar de reis naar toe gaat, kan dat doorgebeld worden en op destinatie de reiziger opgevangen worden. Deze problemen gelden alleen bij een lage instap trein zoals Flirt heeft. NS wil dat mensen met een beperking alleen kunnen reizen, nu lijkt het dat NS liever geen mensen met beperking in trein wil zien. Ze doen er niks tegen trein misbruikers.

icon

Beste antwoord door Laura NS 11 december 2019, 11:15

Hi Verotel, goed dat je dit soort dingen aankaart. Ik stoor me soms zelf ook aan de mensenmassa die zich gerechtigd voelt als allereerste te mogen instappen. Iedereen wil natuurlijk dat allerbeste plekje bemachtigen, dus deels ook begrijpelijk. Zoals ik in je verhaal lees is Valys wellicht iets voor dit soort reizigers. Valys begeleidt namelijk ook tijdens deze reizen en kunnen precies uitvoeren wat je gewenste doel is. BOA’s hebben namelijk andere taken en zijn hier ook niet altijd aanwezig, dus daar valt niet op te rekenen bij het plannen van een reis. Op Valys wel. :)

Bekijk origineel

13 reacties

Hi Verotel, goed dat je dit soort dingen aankaart. Ik stoor me soms zelf ook aan de mensenmassa die zich gerechtigd voelt als allereerste te mogen instappen. Iedereen wil natuurlijk dat allerbeste plekje bemachtigen, dus deels ook begrijpelijk. Zoals ik in je verhaal lees is Valys wellicht iets voor dit soort reizigers. Valys begeleidt namelijk ook tijdens deze reizen en kunnen precies uitvoeren wat je gewenste doel is. BOA’s hebben namelijk andere taken en zijn hier ook niet altijd aanwezig, dus daar valt niet op te rekenen bij het plannen van een reis. Op Valys wel. :)

Reputatie 7

Een dikke rode streep op het perron werkt niet met verschillende treinen van verschillende lengtes. Verder hebben we servicemedewerkers die kunnen helpen met de reis als je daar begeleiding voor aanvraagt via de klantenservice. Dat is de enige officiële manier waarbij contact wordt gelegd met het overstapstation/eindstation.

Ik ben er ook overigens geen fan van om mensen met een beperking proactief te benaderen. In de ervaring die ik heb (en gesprekken met veel mensen met een beperking) komt er eigenlijk hetzelfde uit: ze willen zoveel mogelijk als "normaal"(slechte woordkeus, ze zijn normaal, maar je snapt wat ik bedoel) worden behandeld en zijn niet gediend van extra aandacht.

Reputatie 5
Badge

Het beste werkt een paraplu mee te nemen en die uit te steken zodra je uitstapt.

Nmm doen vooral NLse dames allemaal aan de olympische kampioenschappen ´in de weg staan´.

Reputatie 5

Kern van het probleem is helaas niet iets waar NS veel aan kan doen: de verhuftering van de samenleving.

Reputatie 6

Als je hulp op stations wil, dan kun je natuurlijk reisassistentie vragen. Die weg is je al bekend denk ik. Je kunt op het perron natuurlijk ook zelf de servicemedewerkers benaderen om een weg voor je vrij te maken, want zoals Slidestops eigenlijk aangeeft, kunnen ze ook niet ruiken of je al dan niet wil worden geholpen.

Wat is je tactiek als rolstoeler als mensen geen ruimte voor je maken terwijl je de trein uitgaat? Als slechtziende reiziger bulldozer ik gewoon dwars door mensen heen.

Reputatie 7

Ach ja… elk volk heeft zo zijn eigen gewoontes. Zo rammen en rossen Nederlanders graag bij het in- en uitstappen in de treinen. Traditie.

In 1995 ging ik met mijn Engelse vriend John (2m10, 100 kg) met de trein van Woerden naar de Jaarbeurs in Utrecht.

Hij kwam de trein niet in, want hij ging in de rij staan (Engels immers). “John, zo gaat dat niet, rammen en beuken, man !”

Bij de Jaarbeurs stond er een enorme rij voor de kassa. Nog voordat ik mij zorgen kon maken, had John al kaartjes. Die had zich door 60m rij gebeukt.

“Nee, John. Niet goed. Rammen en beuken doe je alleen bij de NS. Niet bij andere rijen !”

Overigens heeft hij mij in 1996 nog bij een bus stop in zijn stadje uit de rij moeten plukken. Ik schoof achteraan aan, maar in Engeland staat de rij natuurlijk achterstevoren…

Niemand van de Engelsen die er wat van zei.  Ieder volk zo zijn eigen gewoontes.

Reputatie 5

Linksom of rechtsom blijf ik het triest vinden dat kennelijk het grootste deel van de bevolking vindt dat het belangrijkste is dat je als eerste in de trein (vliegtuig, bus, vul in) bent, eerder dan de andere mensen. Ik vind het een beetje een leeg doel voor je leven.

Reputatie 5

Het is wel eens wat duwen en trekken maar de NS “dwingt” de reiziger om zo te doen, doe je het niet dan sta je de trein uit te zwaaien. Dan wordt er gefloten en gaan de deuren voor je neus dicht.

Steeds kortere tijd om over te stappen en in of uit te stappen. 

Reputatie 5

Nou reis ik niet vaak in de spits, dus ik ben een beetje buitenstaander, maar dat is dus niet mijn ervaring.

Als iedereen een beetje nadenkt en meewerkt kán het ook best snel. Dat wil zeggen, eerst ruim baan om alle uitstappers er uit te laten en dan met z’n allen instappen. Dat moet best snel kunnen. En ook nog wel sneller dan nu, als iedereen tegelijk er langs wil.

Badge +3

Op sommige stations gebeurt dit al min of meer, dan is er personeel (crowd control) dat de instappers een stukje weghoudt van de perronrand zodat uitstappers er vlot langs kunnen.

En op Schiphol staat het gewoon aangegeven, First OUT then IN.

Reputatie 5

Nu moet iedereen het ook nog doen (= verstand gebruiken...)

Badge +3

Nu moet iedereen het ook nog doen (= verstand gebruiken...)

Vooral het luisteren gaat fout, zodat er nogal eens wat dwingende taal (schreeuwen) of gebaren (duwen) aan te pas komt, en dat pikken veel mensen niet want men komt dan in je persoonlijke zone of zoiets...

Reputatie 5

Ik word ook aggressief als mensen tegen me gaan duwen, ik denk dat dat heel normaal is. We moeten gewoon zorgen dat er niet geduwd hoeft te worden, nergens voor nodig. Dan houden we het rustig en netjes.

Reageer