IC Direct rijtuigvolgorde van bord op Schiphol klopt vaak niet

• 5 mei 2014
  • 6 reacties
  • 417 Bekeken

Het in- en uitstapproces op Schiphol is in de spits tijdrovend en zorgt er vaak voor dat de IC Direct niet op tijd vertrekt, zeker omdat deze trein ook vrij laat arriveert. Een correcte aanduiding van de eerste en tweede klasrijtuigen is daarom van belang om ervoor te zorgen dat de passagiers op ongeveer de juiste plaats kunnen gaan staan.
Mijn vermoeden is dat het dynamisch ogende volgorde bord op Schiphol voor wat betreft de IC Direct niet wordt aangepast wanneer de rijtuigen in omgekeerde volgorde aan de locomotief worden gekoppeld. Dit zou aangepakt moeten worden.

6 reacties

Beste Jorrit, wat bedoel je precies met tijdrovend? Dit door de bagage die men vaak mee heeft vanaf Schiphol? De rijtuigen hebben een aanduiding, eerste klas wordt altijd aangegeven door een blauwe streep aan de zijkant en het getal 1. Vriendelijke groet, Robby
Beste Jorrit, wat bedoel je precies met tijdrovend? Dit door de bagage die men vaak mee heeft vanaf Schiphol? De rijtuigen hebben een aanduiding, eerste klas wordt altijd aangegeven door een blauwe streep aan de zijkant en het getal 1. Vriendelijke groet, Robby

Hoi Robby,

Dat is bij onze normale IC, zoals VIRM, DDZ, ICM en ICR, niet bij IC direct. Die hebben andere kleuren. Ik weet zelf niet hoe je de eerste klas kan ontdekken overigens, behalve op de 1 te letten, maar ik zal eens gaan googelen en opletten, maar die blauwe streep wordt voor NSHispeed niet gebruikt.
Ik zie hier geen ander herkenbaar iets om de eerste klas op een andere manier te herkennen.

Dit is de streep je je bedoelde Robby:

Misschien heb ik iets gemist, maar dan hoor ik dat graag. 😉
Reputatie 7
Badge +4
1 en 2 zijn inderdaad de enige aanduidingen, wat me bijstaat. Ik denk echter dat het Jorrit om wat anders gaat en dat is dat de rijtuigvolgorde in werkelijkheid niet dezelfde is die op de borden staat. Het voordeel van die borden is dan dat je kunt zien waar de rijtuigen eerste dan wel tweede klas stoppen en dan kun je meteen op de goede plek gaan staan, wat klaarblijkelijk nu niet goed mogelijk is.

Omdat een trein doorgaans meer tweedeklasrijtuigen heeft, zou het hier best kunnen gaan om op de plaats te kunnen gaan staan waar je meteen in de eersteklasrijtuigen kunt gaan zitten. Het is ook geen onzin: als je naar Parijs gaat, staan de eerste klasrijtuigen van de Thalys vooraan. Het kan als je net verkeerd staat, bijna achteraan bijvoorbeeld, dan een heel gesleep zijn en wat spanning geven als je naar voren moet lopen met flink wat bagage. In Rotterdam klopt overigens die aanduiding op het perron altijd.

Voor mensen die slecht ter been zijn of veel bagage bij zich hebben, kan dat van belang zijn, zeker als je een internationale trein niet wilt missen. Deze trein waar het hier om gaat, is binnenlands maar bestaat uit een locomotief met getrokken rijtuigen. In principe geldt dat opstappen op de wijze die ik noemde ook voor de IC-Direct. Dat het om een getrokken trein gaat, heeft Robby even over het hoofd gezien, denk ik.

De rijtuigvolgorde van IC Direct is 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26. Dit zijn rijtuignummers. De bijbehorende klassen zijn 2 - 1 - 1 - 2 - 2 - 2. De meeste passagiers reizen tweede klas en willen dus bij rijtuig 24, 25, 26 instappen. Rijdt de trein in omgekeerde volgorde dan staat iedereen voor 22 en 23 en moet als de trein al gearriveerd is iedereen nog naar het juiste rijtuig lopen, of proberen massaal in rijtuig 21 te stappen. Het zou een boel chaos schelen als men zou weten dat het dynamische bord de positie van rijtuig 24, 25 en 26 correct aangeeft. Men zou ook de rijtuigen anders kunnen indelen zodat de trein symmetrisch wordt, dan maakt het minder uit.
Ik merkte gister dat van ten minste één treinstam de nummers op de buitenkant verwijderd zijn, wat het nog lastiger maakt te bepalen waar ik het beste kan instappen wanneer de trein het station binnen rijdt.

Reageer